Autoritățile au declarat în repetate rânduri că în 2026, transportul public din Cluj-Napoca va fi 100% electric. Încă nu au atinst limita de 50%. Foto: pagina de Facebook Mobilitate Cluj-Napoca (c)

Autoritățile au declarat în repetate rânduri că în 2026, transportul public din Cluj-Napoca va fi 100% electric. Încă nu au atinst limita de 50%. Foto: pagina de Facebook Mobilitate Cluj-Napoca (c)
06/11/2025
Smart Diesel Reloaded. Clujul folosește autobuze vechi de 30 de ani, deși transportul public trebuia să devină complet electric din 2026
Am urmărit timp de zece zile orarul și dinamica autobuzelor din flota de transport a municipiului Cluj-Napoca, din 10 octombrie în 20 octombrie 2025. Din observațiile zilnice a reieșit un model de utilizare frecventă a patru vehicule care, într-o anexă la licitația pentru polițele de asigurare RCA, figurează cu anul fabricației între 1993 și 1995.
- Compania de Transport Public Cluj-Napoca continuă să deservească unele din cele mai lungi rute metropolitane cu autobuze Renault R312, printre cele mai vechi și mai poluante din flota sa
- Deși compania susține că autobuzele respective sunt utilizate ocazional ca rezerve, analiza datelor arată că rulajul lor lunar este identic cu media flotei
- Cluj-Napoca are una dintre cele mai bogate administraţii locale din România, în termeni de buget şi investiţii planificate
Am cerut Companiei de Transport Public (CTP) - o companie de stat aflată în subordinea Primăriei Cluj-Napoca - să justifice decizia de a folosi în mod frecvent pe cele mai lungi rute de transport a călătorilor din oraș a unor autobuze cu vechime istorică de 30-32 de ani, în condițiile în care flota de vehicule noi sau electrice a fost reînnoită la intervale scurte și constant în ultimii ani.
Este vorba de autobuzele istorice cu indicativele 383 (Renault R312, anul de fabricație 1993, număr de înmatriculare CJ 11 KGV), 352 (Renault VI R 312, an fabricație 1993, număr de înmatriculare CJ 10 HRZ), 490 (Renault R 312, an fabricație 1995, număr de înmatriculare CJ 13 SVP) și 493 (Renault R312, an de fabricație 1995, număr de înmatriculare CJ 13 SVK).
O cursă cu aceste mijloace de transport public este o veritabilă întoarcere în timp, pe vremea primelor autobuze străine aduse în România după Revoluție. Ele oricum au ajuns în România deja rulate, iar starea lor și vârsta motoarelor produc efecte de mediu serioase, fiindcă sunt mari poluatori.
Fiecare dintre aceste autobuze au deservit în perioada monitorizată de PressOne rute metropolitane spre comunele Baciu și Florești (alipite de reședința de județ), precum și liniile 36L (care leagă Centrul de parcul industrial Emerson) sau 39 și 39 L, care merg înspre Valea Chintăului și zona Lomb, respectiv înspre Cluj Innovation Park.
Traseul autobuzului 39, în centrul unui scandal
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Fără ajutorul tău, nu putem continua să scriem astfel de articole. Cu doar 5 euro pe lună ne poți ajuta mai mult decât crezi și poți face diferența chiar acum!
Același traseu de 39 a fost la începutul anului universitar în centrul unui scandal între conducerea
Universității Babeș Bolyai și studenții Facultății de Matematică și Informatică. Universitatea a inaugurat din toamna 2025 mai multe spații pentru cursuri situate în afara orașului, în partea de nord, pe strada Tiberiu Popoviciu în incinta Cluj Innovation Park. În zonă CTP Cluj asigură zilnic transport special cu linia 39 CREIC (prescurtare pentru Centrul Regional de Excelență pentru Industrii Creative care funcționează în incinta Cluj Innovation Park, n.red).
Studenții relocați în spațiile de pe Valea Chintăului s-au revoltat însă mai ales pentru că transportul în comun către noua locație de studiu dura 90 de minute un drum, tinerii consumând și 3 ore pe zi doar ca să se deplaseze înspre cursuri și să revină ulterior în oraș.
„Suntem conștienți că aceste noi spații se află la o distanță apreciabilă față de celelalte spații în care facultatea desfășoară activități didactice și am ținut cont de acest aspect inclusiv la realizarea orarelor studenților, astfel încât aceștia să ajungă la timp și fără probleme la cursuri”, spunea, într-un comunicat din 3 octombrie conducerea UBB.
În răspunsul remis PressOne, CTP nu explică ce decizie de business se află în spatele utilizării frecvente a autobuzelor cu vechime de peste 30 de ani și a căror performanță a motorului, grad de poluare, combustibil ars sau condiții oferite călătorilor lasă de dorit.
„Direcția Morții” de la Codlea: Mii de câini eutanasiați pe bani publici sub comanda unui veterinar sancționat pentru cruzime
19 primării din județul Brașov plătesc anual peste două milioane de lei din bugetul local unui adăpost privat de câini din Codlea care umflă cheltuielile, în vreme ce mii de animale sunt eutanasiate sau mor de foame. Clinica veterinară care se ocupă de câinii din adăpost este a președintelui asociației, un medic veterinar sancționat în trecut pentru numărul mare de animale ucise și pentru substanțele periculoase folosite.
O firmă controlată pe rând de familia, prietenii și colaboratorii unui secretar de stat din Ministerul Mediului primește aproape 11 milioane de lei, bani europeni, pentru a împăduri un teren primit în concesiune tot de la statul român
O firmă înființată de socrii secretarului de stat Alexandru Avram a primit aproape 11 milioane de lei prin PNRR pentru a împăduri un teren concesionat de la stat. Ulterior, firma a ajuns pe mâinile mamei, prietenilor, respectiv colaboratorilor din mediul academic.
CTP susține în răspunsul său că nu a utilizat autobuzele în discuție zilnic, ci numai în zilele de luni până vineri, fără weekend-uri. Analiza datelor furnizate arată însă că nu este așa.
Ni s-a răspuns că autobuzele marca Renault R312, cu numerele de inventar 383, 352, 490 și 493 fac parte din „categoria autovehiculelor diesel vechi din parcul CTP, fiind printre ultimele rămase de înlocuit în procesul de modernizare al flotei de transport public.”
Pagina Mobilitate Cluj-Napoca scria în 2019 că CTP a început să retragă autovehicule fabricate în 2006-2009 pe motiv de vechime. A păstrat în uz însă autobuze fabricate în 1993 și 1995.
Compania spune și că pentru a fi admise în circulație, aceste autobuze sunt întreținute astfel încât să îndeplinească în mod constant condițiile tehnice impuse de Registrul Auto Român pentru a fi declarate bune tehnic.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
CTP adaugă și că flota aflată la dispoziție cuprinde peste 400 de mijloace de transport, (troleibuze, autobuze, microbuze și tramvaie) a căror înlocuire se face etapizat și se întinde pe mai mulți ani.
„În ceea ce privește oportunitatea utilizării acestor vehicule, menționăm faptul că ele nu sunt folosite în mod regulat, ci în mod ocazional, după necesități, fapt dovedit prin lipsa de activitate a acestor autobuze în zilele de sâmbătă și duminică. În intervalul de lucru de luni până vineri, aceste autobuze sunt folosite ca rezerve, pentru a suplini cursele pe liniile unde este necesar” - fragment din răspunsul remis la solicitarea PressOne.
Despre autobuzul 352, CTP listează că acesta a circulat în zilele 10, 13, 14, 15, 17 și 20 octombrie, efectuând în total în aceste zile 14 curse pe linia 36 B (197 km parcurși) și 8 curse pe liniile 39 și 39L (159 km parcurși). Asta ar însemna numai circa 3% din totalul numărului mediu de curse pentru liniile deservite.
Autobuzul 352, folosit frecvent și pe relația Cluj-Napoca-Baciu (ruta 31) este un autobuz ale cărui uși se închid numai parțial, astfel încât aerul evacuat prin țeava de eșapament intră prin partea din spate a autobuzului direct înăuntru printre călători și îl face greu de respirat.
Aproape 8.000 de km, parcurși de „autobuzele istorice”. Clujul, încă departe de un transport public 100% electric
Cel mai utilizat dintre cele patru vehicule istorice este autobuzul 490 care a circulat în zilele de 10, 14, 15, 16, 17 și 20 octombrie, fiind introdus ca rezervă pe linia M22 (către Florești) unde a realizat 12% din totalul curselor pe linie. A mai fost folosit și pentru o cursă pe liniile de elevi, o cursă pe linia M81 (către localitatea Săvădisla) și 11 curse pe linia M27 - (zona Răzoare tot în Florești prin Valea Gârbăului).
O parte din autovehiculele din parcul CTP Cluj-Napoca, trimise la casat în curtea companiei de colectare de fier vechi, Remat, 2023. Foto: Pagina de Facebook Mobilitate Cluj-Napoca
Potrivit datelor deținute de PressOne, linia M22 are în total 8 autobuze care o deservesc zilnic. 12% din totalul curselor reprezintă aproape un program zilnic întreg și nu o rezervă, așa cum încearcă să se justifice CTP. Diferența dintre un autobuz folosit integral și așa-zisă rezervă sunt cursele pentru elevi introduse de administrația publică la orele de vârf de la finalul orelor de școală.
„Autobuzele menționate de dumneavoastră au efectuat în perioada 1-23 octombrie 7.917 km din totalul celor 777.001 km parcurși de parcul de parcul de autobuze, adică 1% din total. Din cele expuse până acum, reiese clar faptul că gradul de utilizare al acestor mijloace de transport este foarte redus, aceste autovehicule nu sunt atribuite unor linii anume ci sunt folosite la nevoie ca rezerve, iar prin distribuirea lor în toate zonele orașului se dovedește că nu există un mod părtinitor de avantajare/dezavantajare a unor anumite zone/cartiere/comune”, spun reprezentanții CTP.
Totuși, la un calcul matematic simplu și folosind strict datele oferite de Compania de Transport în răspunsul la solicitarea noastră, reiese că cele 4 autobuze istorice, care reprezintă aproximativ 1% din totalul de 400 de vehicule deținute de parcul CTP au făcut circa 7.900 de km din cei 777.000 km. Așadar au rulat pe străzile din oraș în medie ca orice alt vehicul deținut de CTP și nu în regim de rezervă, așa cum încearcă să demonstreze Compania publică. Cele 4 autobuze vechi au avut un rulaj similar și chiar ușor mai mare decât media flotei.
Aceste autobuze ar urma să fie înlocuite la sfârșitul anului 2025 și începutul anului 2026, arată CTP, când este prevăzută livrarea primelor autobuze electrice articulate noi dintr-un lot de 22 autobuze achiziționate. Autobuzul cu indicativul 383 va fi la rându-i retras din circulație.
În ultimii ani, declarațiile publice despre reducerea gradului de poluare făcute de primarul Emil Boc din Cluj-Napoca au vorbit mereu despre ținta asumată de oraș și de administrația locală de a obține o reducere semnificativă a amprentei de carbon și îmbunătățirea calității aerului.
- 2018 - „Obiectivul nostru este ca după anul 2025 întreaga flotă de transport public din oraş să fie una nepoluantă”, declara Emil Boc, primarul Cluj-Napoca.
- 2020 - O altă declarație susținea că orașul Cluj-Napoca dispune deja de cea mai nepoluantă flotă de transport în comun din România și că administrația își propune ca, până în anul 2026, întreg transportul public din municipiu să fie nepoluant.
- 2021 - Primăria Cluj-Napoca susținea că mobilitatea reprezintă o prioritate, astfel obiectivul stabilit de municipalitate pentru 2030 era ca toată flota de transport în comun din oraș să fie electrică, nepoluantă, pentru a contribui la reducerea emisiilor de gaze cu efecte de seră din municipiu și zona metropolitană.
În timp ce țintele unei flote complete electrice s-au tot îndepărtat, în domeniul transportului public CTP a cumpărat anual aceeași cantitate de motorină. PressOne a scris detaliat despre acest subiect aici. În realitate, numărul autovehiculelor electrice a scăzut după 2021 de la un total de 206 la 177 în 2025. Una dintre explicații este că între timp, autoritățile au decis - pe motiv de vechime excesivă - scoaterea din uz a mai multor troleibuze produse în intervalul 2004-2007, care au fost retrase și casate.
Potrivit declarațiilor politicienilor locali, în 2026, Clujul ar fi trebuit să funcționeze 100% în parametrii unui transport public electric. La finalul lui 2025 municipiul nu a ajuns încă la 50% transport public electric. În plus, CTP a cumpărat autobuze Diesel inclusiv în 2020 și inclusiv second-hand.
Despre poluarea aerului din Cluj-Napoca datorită traficului greu excesiv care tranzitează orașul, am mai relatat aici.

Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună sau prin redirecționarea a 3.5% din impozitul tău pe venit, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this






