O parte din autovehiculele din parcul CTP Cluj-Napoca, trimise la casat în curtea companiei de colectare de fier vechi, Remat, 2023. Foto: Pagina de Facebook Mobilitate Cluj-Napoca

O parte din autovehiculele din parcul CTP Cluj-Napoca, trimise la casat în curtea companiei de colectare de fier vechi, Remat, 2023. Foto: Pagina de Facebook Mobilitate Cluj-Napoca
06/08/2025
Risipa banului public în transportul public din Cluj: Polițe RCA plătite pentru autobuze necirculabile, în plină criză financiară
Compania de Transport Public Cluj-Napoca S.A, aflată în subordinea Primăriei Cluj-Napoca, a susținut din bani publici polițele de asigurări obligatorii (RCA) pentru mai multe autovehicule din parcul auto, chiar dacă ITP-ul (inspecția tehnică periodică) lor era expirat de luni de zile, deci nu mai aveau dreptul legal de a circula.
Compania a prelungit în bloc printr-un acord-cadru care se reînnoiește anual și acordat prin licitație publică, RCA-uri pentru 503 autovehicule. O parte dintre ele sunt însă problematice.
Printre cele identificate de PressOne ca fiind asigurate, dar fără ITP valabil figurează și un autobuz din 1993, un altul care a rămas fără inspecția tehnică încă 2023, dar cu polița de asigurare validă până în septembrie 2025, iar un altul fără ITP încă din octombrie 2024, dar cu polița de asigurare valabilă prelungită până în februarie 2026.
Prelungirea fără discernământ a polițelor RCA pentru autobuzele din parcul auto al transportatorului public local (CTP), chiar dacă acestea nu mai aveau dreptul legal de a circula pe străzile orașului, arată că statul și implicit cetățenii au plătit asigurări inutile, fiindcă mijloacele de transport respective erau efectiv scoase din uz sau imobilizate pentru reparații.
Polița RCA inutilă, plătită 771 de zile din buzunarul contribuabililor
Autobuzul 41 circula pe o distanță lungă, deservind relația dintre cartierele Bulgaria și capăt Grigorescu, de la Nord la Sud-Vestul orașului. Într-o vreme, această rută o făcea un Irisbus produs acum 20 de ani, cu indicativ 699 și număr de înmatriculare CJ 09 DFG. Dar în noiembrie 2024, acest autobuz era fotografiat în depou (foto jos), cu părți din caroserie îndepărtate probabil pentru reparații și nu mai era scos pe traseu de cel puțin un an. Asta pare să indice faptul că din august 2023, acest autobuz nu mai are un ITP valid, adică nu mai avea dreptul legal să circule pe drumurile publice, potrivit site-ului Registrului Auto Român. Însă, în același timp, mașina era asigurată cu RCA. Informația a fost verificată în Baza de date cu asigurările obligatorii de răspundere civilă auto încheiate pe teritoriul României. Aici, autobuzul 699 figurează ca având un RCA valabil până în 17 septembrie 2025.
Așadar, pentru 771 de zile, statul a achitat o poliță RCA inutilă, fiindcă autobuzul în discuție nu se mai afla în uz. 699 figurează și în Anexa Caietului de Sarcini în rândul celor 503 autovehicule pentru care s-a licitat la începutul anului prelungirea polițelor de asigurare obligatorii.
Un alt autobuz pentru care perioada de încheiere a poliței de asigurare nu mai coincide cu valabilitatea inspecției tehnice periodice este cel cu indicativul 477, CJ 13 HZI.
477 e un Renault Agora cu 25 de ani vechime. ITP-ul său arată ca fiind expirat din 16 octombrie 2024. Cu toate acestea, RCA-urile au fost prelungite și pe final de 2024, cu valabilitate până în 18 februarie 2025, iar apoi cu un termen extra de 12 luni, până în 18 februarie 2026.
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Fără ajutorul tău, nu putem continua să scriem astfel de articole. Cu doar 5 euro pe lună ne poți ajuta mai mult decât crezi și poți face diferența chiar acum!
Autobuzul cu indicativul 386 e o relicvă cumpărată în regim second hand, produs în 1993 de compania franceză Renault. A fost, probabil, unul din primele autobuze care au modernizat parcul auto pentru transport public din Cluj-Napoca. Are 32 de ani de uz, un ITP expirat în 7 septembrie 2024 și o poliță RCA care a fost validă până în 17 martie 2025.
În aceeași situație, PressOne a mai identificat mai multe autobuze, printre care cele cu indicativele 677 (Irisbus, 2004), 718 (Astra Agora, 2004), 401, 402, 404 (Ford Transit, 2003), 522. În toate aceste cazuri, RCA-ul a fost valabil pentru diferite date din anul în curs 2025, chiar dacă ITP-ul expirase.
Sursa Info Tabel: Registrul Auto Român/ Baza de date cu asigurările obligatorii de răspundere civilă auto încheiate pe teritoriul României
„De câte ori te masturbezi?”. Marius Simion, cunoscut trainer de NLP, acuzat că a propus scenarii sexuale timp de luni de zile unei cursante, pentru vindecarea blocajelor emoționale
Marius Simion e acuzat că ar fi încercat să vindece blocaje emoționale prin scenarii sexuale și fantezii erotice. Un cunoscut trainer de programare neuro-lingvistică (NLP) din România i-a propus unei cursante scenarii sexuale explicite, sub pretextul unor exerciții de eliberare și reconectare cu „energia feminină”.
„Nu știm ce s-a finanțat exact”. Statul român, eșec lamentabil în atragerea de bani europeni pentru cele mai poluate județe
România are la dispoziție 2,13 miliarde de euro, fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeană, prin Programul Național Tranziție Justă (2021–2027), pentru înverzirea a 6 județe. 500 de proiecte depuse așteaptă finanțarea blocată de mai bine de trei ani.
În total circa 205 luni, RCA-ul pentru aceste autovehicule a fost plătit către asigurator, fără ca ele să poată, de fapt, circula.
Contractul pentru servicii de întocmire a polițelor obligatorii de răspundere civilă auto a fost reînnoit în februarie 2025 în urma unei licitații publice câștigate de compania Allianz - Tiriac Asigurari și a avut o valoare de peste 2.6 milioane de lei.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
PresOne a solicitat un punct de vedere Primăriei Cluj-Napoca cu privire la justificarea acestor cheltuieli, în contextul măsurilor anti-risipă bugetară impuse de guvernul de coaliție. Primăria ne-a comunicat că acordul cadru semnat între Compania locală de transport public și Allianz prevede asigurarea autovehiculelor care se află în circulație, a celor care se află în parcul necirculant și a autovehiculelor care urmează a fi achiziționate în perioada de valabilitate a acordului-cadru, adică pe parcursul a 12 luni.
„Procedura de întocmire a asigurării obligatorii de răspundere civilă auto (RCA) pentru pagube produse terților prin accidente de circulație, în care sunt implicateautovehiculele din cadrul Companiei de Transport Public Cluj-Napoca S.A., se realizează prin procedura de licitație deschisă,având criteriul de atribuire cel mai bun raport calitate-preț. În urma finalizării procedurii de achiziție, se încheie un acord-cadru care vizează întreaga flotă de autovehicule, urmând ca în cursul anului să fie încheiate mai multe contracte subsecvente, în funcție de necesități. Lunar se realizează o verficare a tuturor autovehiculelor a căror poliță RCA urmează să expire în următoarele 30 zile. Contractele subsecvente se încheie exclusiv pentru vehiculele care sunt corespunzătoare din punct de vedere tehnic și vor circula în perioada următoare”.
Fragment din răspunsul remis PressOne de Primăria Cluj-Napoca, 30 iulie 2025
Pentru fiecare din autobuzele enumerate, Primăria Cluj-Napoca a transmis că nu au fost întocmite sau prelungitae polițele RCA în anul 2025. În ceea ce privește autobuzul cu indicativul 522, CJ 15 KJI, acesta a fost asigurat, dar e imobilizat din pricina unei defecțiuni la cutia de viteze. Autoritățile susțin însă că până cel târziu în 20 august 2025, 522-ul va fi reintrodus în circulație pe drumurile publice din oraș.
Potrivit legii, RCA-urile pot fi încheiate inclusiv pentru perioade care încep de la 1 lună, la 6 luni și 12 luni.

Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună sau prin redirecționarea a 3.5% din impozitul tău pe venit, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this