Două companii de advertising, un partid și mulți bani - așa arată o rețea de manipulare politică Foto: Funtap P / Dreamstime.com
Două companii de advertising, un partid și mulți bani - așa arată o rețea de manipulare politică Foto: Funtap P / Dreamstime.com
03/12/2020
Rețeaua 9x9. Cum ne manipulează băieții deștepți ai Internetului, cu bani de la partid
Două agenții de publicitate cu același administrator, care derulează un contract de consultanță cu PSD, coordonează din umbră 9 site-uri și 9 pagini de Facebook care acționează concertat pentru a amplifica, pe bani, subiecte politice.
Vom numi această structură, în continuare, Rețeaua.
Din martie 2019 și până la mijlocul lunii noiembrie 2020, Rețeaua a cheltuit aproximativ 1,73 milioane de lei (335.000 de euro) pentru a promova pe Facebook exclusiv știri și articole cu subiecte politice, majoritatea publicate de alte entități media decât cele din Rețea, cu scopul de a crea o percepție anume cu privire la evenimente politice sau partidele aflate în competiție pe scena publică.
Pentru aceeași perioadă, materialele promovate au înregistrat un total de cel puțin 388 de milioane de afișări către utilizatorii Facebook. Numărul total al românilor de pe Facebook ajunsese, la începutul lui 2019, la 9,8 milioane.
***
Despre o parte din aceste pagini și site-uri am mai scris în ultimul an în PressOne - acum demonstrăm în premieră că ele sunt structuri ale aceluiași grup și fac parte dintr-o operațiune de propagandă ai căror actori - două agenții de publicitate și un partid politic - au acționat netransparent, cu pretenția că ar fi publicații de presă - pentru a crea „bule” informaționale și a croi atitudini politice.
În mai multe cazuri documentate de noi de-a lungul ultimilor doi ani, site-uri și pagini din Rețea au răspândit materiale dezinformative și informații false sau înșelătoare.
Rețeaua
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
Din rețeaua identificată fac parte site-urile: readlog.news sau read-log.news, cu alias-urile vechi e5news.org și ciumarosie.org, litere.net, politice.net, guvernare.net, salvamromania.org, rasuplansu.net și on-report.com .
Fiecare din aceste site-uri are asociată o pagină de Facebook cu același nume.
Și fiecare astfel de pagină a plătit spre Facebook în ultimul an sume consistente pentru a promova exclusiv materiale cu conținut politic.
„Ei” sunt aici: ciudatul război hibrid pe care Armata Română îl poartă pe internet împotriva conspirațiilor, fără să aibă măcar un cont de Tik Tok activ
MapN încearcă să combată fake-news-urile apelând la comunicate scrise. Încearcă să combată, în plină epocă Post-Adevăr, imaginile cu cuvinte.
Preoții BOR, seduși de New Age și politică. Vasile Bănescu: Implicarea clericilor în campanie, „o maximă eroare”. ÎPS Teodosie, „pe cont propriu”
La imaginea de „salvator” pe care a dobândit-o Călin Georgescu au contribuit și preoți din Biserica Ortodoxă Română. De ce? Ne răspunde, într-un amplu interviu, Vasile Bănescu.
Am extras pentru fiecare din aceste site-uri username-urile, adică datele de logare cu care cei care postează conținut se identifică și au acces pe site.
Pentru toate aceste site-uri, dacă un username este comun pentru mai multe dintre ele, înseamnă automat că acesta este un username unic al rețelei wordpress.com, nu unul diferit creat pentru fiecare site, fiind găzduite de platforma wordpress.com.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Mai departe, fiecare username wordpress.com are atașat și un Gravatar, adică un avatar unic care corespunde unei adrese de email confirmate. Ars Tehnica, o publicație de știri și opinii axată pe tehnică și știință, explică aici cum poate fi stabilită o legătură între un Gravatar și o adresă de mail confirmată.
Am grupat mai jos fiecare site, legătura pe care acesta o are cu Rețeaua, numele paginii asociate de Facebook, suma totală cheltuită pentru publicitate politică și numărul minim de afișări generate de sponsorizarea materialelor, începând din mai anul trecut.
Unele din paginile de Facebook care corespund site-urilor au fost șterse, însă Facebook Ad Library păstrează în baza sa de date toate plățile efectuate pentru publicitatea politică.
1. readlog.news sau read-log.news
Legătura cu Rețeaua: username: guvernarenet
Total publicitate politică: 180.767 lei
Numărul minim de afișări: 47.912.000
Alias-uri vechi ale readlog.news:
2. e5news.org
Total publicitate politică: 87.047 lei
Numărul minim de afișări: 23.610.000
Total publicitate politică: 43.256 lei
Numărul minim de afișări: 3.580.000
4. litere.net
Legătura cu Rețeaua:
- Username: alelitere asociat adresei de email: [email protected]
- Stative Media afișat la contact pe site
Total publicitate politică: 301.210 lei
Numărul minim de afișări: 71.937.000
5. politice.net
Legătura cu Rețeaua:
- Username: stativeaz
- Stative Media afișat la contact pe site
Total publicitate politică: 312.970 lei
Numărul minim de afișări: 75.316.000
Legătura cu Rețeaua:
- Username: stativeaz
- Username: guvernarenet
Total publicitate politică: 366.251 lei
Numărul minim de afișări: 78.864.000
Legătura cu Rețeaua:
- Username: stativeaz
Total publicitate politică: 256.094 lei
Numărul minim de afișări: 47.524.000
Legătura cu Rețeaua:
- Username: rasuplansunet asociat adresei de email [email protected]
Total publicitate politică: 118.029 lei
Numărul minim de afișări: 21.960.000
Legatura cu Rețeaua:
- Username: guvernarenet
Total publicitate politică: 72.423 lei
Numărul minim de afișări: 17.539.000
Coordonatorul
În cazul tuturor site-urilor menționate, se poate observa că username-urile și adresele de mail finale duc la aceleași două agenții de publicitate: Stative Media și Strategad.
Potrivit Registrului Comerțului, ambele sunt proprietatea acelorași doi oameni: Doinița și Cristian Mihai, și sunt administrate de cel din urmă.
Despre Cristian Mihai am mai scris - este membru al clubului Rotary și, ultima dată, în iunie, a confirmat pentru PressOne că derulează un contract de consultanță cu PSD, însă a negat orice legătură cu site-urile și paginile de Facebook menționate.
De atunci și până acum, două din site-urile Rețelei, Litere.net și Politice.net au afișat la contact agenția Stative Media, adresa acesteia și un număr de telefon de contact.
L-am sunat din nou pentru a-l întreba cum explică userii comuni ai Rețelei și asocierea unora dintre aceștia cu adrese de mail oficiale, înregistrate pe cealaltă agenție a sa, Strategad.
Cristian Mihai a admis, de data aceasta, că agenția Stative Media deține site-urile Litere.net și Politice.net. În prima fază a spus că nu poate confirma și nici infirma că administrează și paginile de Facebook asociate celor două site-uri. Însă, pe parcursul dialogului nostru, Cristian Mihai a recunoscut că site-urile sunt direct conexate cu paginile de Facebook.
Ceea ce nu știa Cristian Mihai este că, din iunie și până acum, PressOne a formulat o solicitare către Facebook pentru a verifica paginile asociate site-urilor menționate - arătând exact că ele nu au un proprietar declarat.
Cristian Mihai a negat în continuare că ar avea vreo legătură cu celelalte site-uri identificate de noi ca făcând parte din Rețea, chiar dacă, de pildă, pagina de Facebook Online Report este un proiect mai vechi al agenției Strategad.
„Oricine poate să pună acolo orice nume, e o coincidență. Eu dacă voiam să mă ascund sau să nu se vadă că site-urile astea nu sunt ale mele, nu îmi puneam alt nume? E posibil cineva să încerce să vă inducă în eroare. Voit”, a explicat el. Am menționat de mai multe ori că e imposibil ca un astfel de username să fie dublat. Cristian Mihai a avansat atunci ipoteza că poate „concurența” sa a făcut asta.
A urmat acest dialog pe care l-am consemnat ca atare.
***
Reporter: Când ziceți concurența, la cine vă referiți?
Cristian Mihai: La celelalte partide politice.
- Sunteți în concurență cu celelalte partide politice?
- Sigur!
- Dar la aceste două site-uri, Politice.net și Litere.net, paginile de Facebook sunt coordonate de dvs?
- Nu pot nici să confirm, nici să infirm.
- Dar de ce ați pus acum ownership-ul transparent pe site-uri?
- Pentru că politica Facebook se schimbă în fiecare zi. Acuma te obligă să faci treaba asta.
- Deci v-au cerut cei de la Facebook să aveți un ownership transparent?
- Da.
- Acest conținut politic pe care îl promovați, faceți asta ca o acțiune a dumneavoastră sau aveți contract cu un partid politic?
- Eu v-am declarat și data trecută că am un contract cu un partid politic.
- Deci publicitatea politică este parte a contractului cu partidul politic?
- Ăăă, nu zic asta, ci zic că am un contract. Ce e în contract e altceva. Păi nu e aceeași treabă ca la Newsweek?! Și B1TV face treaba asta, și EvZ și foarte multe.
Dacă vă uitați, noi facem contentul și în stânga, și în dreapta, și pe centru. Nu suntem „oficină”, cum sunt ei. Noi promovăm și articole negative la adresa partidului cu care lucrăm. Vrem să fim cât de cât echidistanți.
- De ce faceți asta?
- A, păi că Facebook-ul te poate închide dacă ești într-o singură direcție. De asta!
- Nu credeți că ar fi corect ca toată publicitatea asta politică să fie asumată de partidul politic care o plătește?
- Cred că ar fi corect… Dar ce facem noi este un procent din ce se face. Toți, toate partidele fac asta. Dar dumneavoastră vă concentrați pe 1%.
***
„Dieta” de știri pe Facebook, creată de entități ascunse
Ștefan Luca este avocat și doctorand al Departamentului de Drept la Institutul European de Drept din Florența. Teza sa de doctorat se axează pe reglementarea platformelor digitale ca răspuns la problema dezinformării.
Într-un dialog cu PressOne, acesta a arătat că acțiunea concertată descrisă în această investigație creează, sub aparența pluralității, o „dietă informațională” pe placul Rețelei.
„Să ne uităm la câteva temeri legate de efectul platformelor digitale asupra unei diete informaționale variate, la nivel individual, și a pluralismului media, în general.
În primul rând, spaima că platformele ar favoriza conștient un punct de vedere sau unele publicații. Știm că interesele economice și de reglementare ale Facebook conduc la o balansare delicată a pozițiilor politice și a publicațiilor.
Asta în piețe importante precum Statele Unite; România pare departe de atenția platformelor.
Dacă am putea să ne alegem singuri algoritmii care ne recomandă știri, cum propun diverși reformatori, câți dintre noi am alege pur și simplu să urmăm recomandarea unui canal de știri sau a politicianului preferat? Între timp, această investigație ne arată că cineva dispus să plătească ne poate construi o dietă de știri pe placul său, din surse în care avem încredere
Ștefan Luca
În al doilea rând, bulele personalizate în care presupunem că ne plasează Facebook sau Google. Contraintuitiv, diverse studii par să indice că suntem expuși la o mai mare diversitate de puncte de vedere online, decât offline”, a explicat el.
Comportamentul Inautentic Coordonat și Rețeaua
Nathaniel Gleicher, șeful Departamentului de Cyber Securitate al Facebook, descrie comportamentul inautentic coordonat (coordinated inauthentic behavior, CIB, n. red.) ca fiind atunci când un grup de pagini sau oameni acționează concertat pentru a-i înșela pe ceilalți cu privire la identitatea lor și la scopul acțiunilor pe care le îndeplinesc.
Se mai numește și comportament înșelător (deceptive behavior, n. red.).
„Din cercetarea mea, politica anti-CIB e oarecum superficială, axându-se pe interacțiuni prestabilite, like-uri și share-uri, și urmărind în principal integritatea platformei, mai degrabă decât cea a sistemului democratic.
Facebook recunoaște într-adevăr că are dificultăți în a detecta coordonarea offline. Pe de altă parte, nici nu par să facă eforturi serioase în acest sens, colaborând cu jurnaliști și societatea civilă, cu atât mai putin în piețe relativ mici.
Transparența reclamelor politice pe Facebook e o farsă, atâta vreme cât sursa lor reală poate fi disimulată atât de ușor.
Ar fi necesare reguli care să ceară identificarea beneficiarului real, precum în cazul spălării banilor. E puțin probabil ca Facebook să adopte reguli atât de stricte în mod voluntar, fiind probabil necesare modificări legislative”, a explicat Ștefan Luca pentru PressOne.
În România nu a existat, până acum, nicio astfel de discuție, la nivel oficial, privind reglementări legislative în privința transparenței publicității politice în mediul online.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this