Publicitatea politică pe Facebook arată o luptă pentru vizibilitate între PNL și PSD FOTO Sunju1004 /dreamstime.com

Publicitatea politică pe Facebook în pandemie: cine a plătit și în favoarea cui

În topul advertiserilor care au sponsorizat pe Facebook materiale pe teme politice, atât în starea de urgență cauzată de pandemia de COVID-19, cât și după anularea acesteia, se află principalele partide din România.

Mai găsim două publicații cunoscute, Newsweek România și News.ro. În plus, o serie de pagini de Facebook asimilate unor site-uri care imită publicații autentice, dar nu au echipe de jurnaliști și nu produc conținut original. Proprietarii acestora din urmă nu sunt transparenți – mai precis, ei nu pot fi găsiți cu nume și prenume niciunde. 

Așa arată topul site-urilor care au sponsorizat conținut politic în ultimele 90 de zile

Pagini și companii care au încasat bani de la PSD

Cel puțin patru din aceste opt pagini de Facebook, Guvernare.net, Politice.net, Litere.net și SalvamRomania.org, care au plătit în total publicitate în valoare de 168,3 mii de lei în ultimele trei luni, sunt parte a aceleiași operațiuni.

PressOne arăta, anul trecut, că imediat după dispariția tinerei Alexandra Măceșanu și declanșarea anchetei de la Caracal, paginile Litere.net  și Politice.net au sponsorizat cel puțin trei știri false sau cu conținut propagandistic, legate de caz.

Despre Politice.net și Litere.net am arătat, tot anul trecut, în timpul campaniei pentru alegerile europarlamentare, că informațiile furnizate de administratorii celor două pagini duceau la adresa unei companii, Twenty Media SRL, care, potrivit G4Media, a încasat 850.000 de lei de la PSD.

În aceeași perioadă, Twenty Media și-a schimbat numele în Stative Media. Compania este administrată de Cristian Mihai, care mai are și agenția Strategad, potrivit Registrului Comerțului. Cristian Mihai este membru al clubului Rotary București.

Am căutat elemente comune între site-urile aferente paginilor, și am descoperit, prin câteva interogări simple, permise de Wordpress, că autorii care postează conținut au nume și date de logare identice, pe cel puțin trei dintre ele: politice.net, guvernare.net și salvamromania.org.

Iată userul Ailin, alias „stativeaz”, care se loghează identic pe aceste trei site-uri:

Un alt autor pe care l-am putut identifica este Anda Z, alias „Andreea Zave”.

Printre angajații companiei Strategad, care, la fel ca Stative Media, e administrată de Cristian Mihai, o găsim pe Andreea Zavelița, care este, potrivit contului de LinkedIn, Communications Specialist.

L-am contactat pe Cristian Mihai, care a confirmat pentru PressOne că Stative Media este și în prezent într-o relație financiară cu PSD. „Da, noi le oferim consultanță„, a explicat Mihai. El a admis că și Stative Media a încasat bani de la PSD, când încă se numea Twenty Media.

Dar a negat orice legătură cu administrarea site-urilor și a paginilor de Facebook menționate anterior. „Oricine putea să pună aceste nume comune, dacă voia. Nu avem nicio legătură cu administrarea acestor pagini”, a explicat el pentru PressOne.

Ne-a atras atenția cazul paginii SalvamRomania.org, care folosește, în prezența sa online, culori și elemente care seamănă cu cele folosite de USR. Conținutul pe care îl sponsorizează este în mare măsură compus din materiale critice la adresa PNL și favorabile USR PLUS.

L-am contactat pe Cătălin Drulă, deputat USR PLUS, care a arătat că, anul trecut, în timpul campaniei electorale prezidențiale, a reclamat pagina de mai multe ori, arătând că ea nu aparține partidului.

Noi am spus încă de atunci că suspectăm PSD, dar oricât am reclamat pagina aceasta, nu s-a întâmplat nimic cu ea”, a povestit Drulă.

În total, paginile de Facebook Litere.net, Guvernare.net, Politice.net, ReadLog, Știri Locale și SalvamRomania.org au investit, în ultimele 90 de zile, peste 230.000 de lei în publicitate politică.

***

Majoritatea paginilor sponsorizează cu precădere articole produse de alte publicații din România, deși au site-uri proprii, care, teoretic, pretind că ar fi surse obiective de informații. Practic, este ca și cum fiecare din aceste pagini ar investi bani să crească traficul online al concurenței.

Niciunul din site-urile asimilate paginilor de Facebook nu este înregistrat de o companie, ci de o persoană fizică neidentificabilă, niciunul din site-uri nu deține o căsuță redacțională, iar materialele pe care le publică sunt copiate de la agenții de știri și nu poartă semnătura vreunui autor.

Practic, site-urile există pentru a crea, pentru Facebook, aparența existenței unor proprietari verificabili ai paginilor.

Micile tale donații ne ajută să existăm. Dacă cititorii PressOne ar dona doar 5€ pe an, noi am putea aduce în fața ta de cinci ori mai multe soluții la problemele României. Vrei să ne ajuți?

Susține PressOne

În realitate, datele de identificare nu duc niciunde. Facebook pretinde și acum că fiecare pagină care plătește publicitate politică pe platformă o face în mod transparent.

Doar un exemplu: Guvernare.net a furnizat pentru Facebook o adresă din București la care, cu o simplă verificare în Google Streetview, am găsit sediul Ambasadei Spaniei.

Publicațiile

PressOne a relatat, în toamna anului trecut, că trei publicații independente au finanțat din bani proprii publicitate pentru știri despre PNL, printre acestea numărându-se Newsweek România și News.ro.

Conținutul sponsorizat în ultimele luni de cele două publicații constă în articole scrise de propriii jurnaliști, având subiecte politice, o parte consistentă din acestea referindu-se la președintele Klaus Iohannis sau lideri ai PNL.

Potrivit Facebook AD Library, Newsweek România a cheltuit din toamna trecută până acum, în nume propriu, pentru publicitate marcată de Facebook ca fiind pe teme politice 178.759 de lei, iar News.ro 81.950 de lei.

Partidele

PNL și PSD conduc topul general, dar și cel al partidelor, la sumele cheltuite pentru publicitate politică Facebook. În ultimele 3 luni, ambele partide au cheltuit aproximativ câte 300.000 de lei pentru a-și amplifica prezența în rețeaua socială. 

Iată cheltuielile partidelor și personalităților politice din ultimele trei luni cu publicitatea pe teme politice, electorale sau sociale.

Topul cheltuielilor pentru publicitate politică, în care am inclus doar partide și politicieni

Ce efect are publicitatea politică pe rețelele sociale?

Sociologul Barbu Mateescu arată că prezența online a unui partid poate însemna mai multe lucruri pentru electorat.

În afară de funcția explicită, adică de conținut, sponsorizările postărilor au și funcția implicită – de menținere a brand-ului în conștiința publică. 

Un partid care comunică sau despre care se vorbește produce impresia că este relevant. 

Barbu Mateescu

Și chiar poate fi, dar aici contează mai mult impresia decât adevărul – pentru majoritatea votanților există temeri vizavi de a vota o forță politică de relevanță mică.

Aceste temeri se măresc atunci când vorbim despre alegerea primarului sau președintelui de CJ, scrutine la care votul se poate risipi cu ușurință. Prin comparație, la parlamentare dacă votezi o formațiune ce trece pragul votul tău nu dispare ci produce un impact.”, a explicat Barbu Mateescu.

USR lovește sub «categoria sa de greutate», cheltuind de 23 de ori mai puțin decât PNL, (tot) de 23 de ori mai puțin ca PSD și de 2 ori mai puțin decât o entitate care are un nume asemănător cu al Uniunii, dar care n-are nicio legătură cu ea”, explică sociologul, referindu-se la pagina SalvamRomania.org.

El a precizat că vorbim doar de sumele alocate oficial de PSD și PNL, dar, în realitate, există și alți advertiseri care rostogolesc asumat mesajele acestor partide, deci raportul e mai degrabă 50 (PSD) – la 50 (PNL) – la 1 (USR).

„Probabil că USR își păstrează banii pentru parlamentare, a descentralizat masiv către filiale procesul de achiziție al sponsorizărilor sau alocă resurse financiare activităților în offline, punctul său relativ slab. Pe cifre, însă, este evident că USR național a comunicat mai puțin în primele trei luni ale pandemiei decât partidele pe care vrea să le ajungă din urmă”

În perspectiva alegerilor locale și parlamentare, investiția în publicitate politică pe Facebook înseamnă vizibilitate și conturarea unei identități.

PSD și PNL au luat foarte în serios cele trei luni de început de pandemie, au înțeles necesitatea unei comunicări intense (și scumpe). Restul scenei politice s-a bazat în principal pe televizor sau a ratat autobuzul. În această situație se află și mulți competitori la locale din partea acestor formațiuni politice. 

Nu e o pierdere insurmontabilă, dar trebuie înțeles că mulți candidați vor intra în cele trei luni de dinaintea alegerilor fără o identitate clară sau o notorietate solidă. Această situație reprezintă un avantaj pentru majoritatea primarilor în funcție„, a mai spus Barbu Mateescu.

Și, să reținem, vorbim aici doar de banii investiți în publicitatea de pe Facebook. Dar partidele din România au deja o prezență activă și prin Google Ads sau pe platforma YouTube. Este de așteptat că aceste cheltuieli vor crește proporțional în perioada campaniilor electorale.

Micile tale donații ne ajută să existăm. Dacă cititorii PressOne ar dona doar 5€ pe an, noi am putea aduce în fața ta de cinci ori mai multe soluții la problemele României.
Vrei să ne ajuți?
Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
5€
10€
25€
50€
Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

2% din impozitul pe salariu

Din taxele pe salariul tău, poți alege ca 2% să meargă către articolele noastre și newsletterul Revista Pressei, nu către stat.

Descarcă formularul de AICI.

Depune-l la ANAF până pe 15 martie sau trimite-l până pe 1 martie la adresa: Bld. Eroilor, nr.1, ap.11, Cluj-Napoca, jud. Cluj. Și îl depunem noi.

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios
Celemaicititearticole
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...