REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios

Ajută-ne să existăm. Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Donează

Pentru sugestii de materiale sau colaborări, scrieți-ne la adresa: contact@pressone.ro.

Pentru parteneriate media, proiecte sau dacă doriți să fiți partenerul nostru și să susțineți PressOne: marketing@pressone.ro.

Paginile de Facebook care sponsorizează conținut politic se înmulțesc de la o săptămână la alta FOTO Colaj foto Cosmin Creț

Opt pagini de Facebook care acționează concertat, dezinformând în folosul PSD

În ultimele două luni, am identificat opt pagini de Facebook care răspândesc și promovează pe bani conținut politic înșelător, dezinformare și manipulare.

Am analizat comportamentul și conținutul promovat de acestea, cu ajutorul mai multor date obținute din căutări încrucișate pe rețeaua socială. Rezultatele arată că acestea acționează concertat.

Împreună, paginile analizate au strâns 16.850.000 de impresii, pentru totalul ad-urilor sponsorizate cu peste 500 RON sau văzute de peste 100.000 de oameni.

În urma noilor reglementări ale Facebook, paginile care promovează conținut politic plătit sunt nevoite să îl marcheze corespunzător, și să ofere date de identificare – adresă, email și număr de telefon – ale entității care plătește pentru sponsorizarea conținutului.

Imediat după dispariția tinerei Alexandra Măceșanu și declanșarea scandalului de la Caracal, PressOne relata că două pagini de Facebook, Litere.net și Politice.net, au sponsorizat cel puțin trei știri false sau cu conținut propagandistic, legate de caz.

PressOne arătase, în timpul campaniei pentru alegerile europarlamentare, că adresele furnizate de administratorii celor două pagini duceau la adresa unei companii, Twenty Media SRL, care, potrivit G4Media, ar fi încasat 850.000 de lei de la PSD.

Registrul Comerțului, în varianta online, arată că firma și-a schimbat numele între timp în Stative Media, în luna aprilie a acestui an, după ce vechiul nume a fost asociat cu contractele primite de la PSD. Noua firmă are adresa și administratorul celei vechi, doar numele e nou.

Stative Media îi aparține lui Cristian Mihai, pe care îl regăsim în comitetul director al clubului Rotary București – este președintele Comisiei Membri și Web a clubului.

Administratorii paginilor Litere.net și Politice.net au cheltuit, în total, de la înființarea lor și până la mijocul lunii septembrie, 45.853 de lei, respectiv 37.949 de lei, pe sponsorizarea materialelor cu conținut politic.

La cele două pagini, putem adăuga și Guvernare.net, care are date similare de contact cu cele două pagini amintite anterior.

Între martie 2019 și jumătatea lunii septembrie, pagina de Facebook guvernare.net a cheltuit 30.416 lei pentru publicitate politică.

Unele articole de pe site-ul asimilat paginii sunt partajate în mod concertat de către numeroase pagini oficiale ale PSD. De pildă, un articol postat pe site-ul guvernare.net – a fost share-uit de cel puțin 35 de pagini oficiale ale PSD, printre care paginile filialelor Teleorman, Constanța, Gorj, Târgu Jiu, Argeș, Botoșani sau Harghita.

Se poate observa din tabel că majoritatea postărilor survin în aceeași zi, 29 iulie, în decurs de câteva ore, între 20.20 și 23.30, la diferențe de câteva minute. A doua zi, sarabanda postărilor continuă, pe unele pagini ale organizațiilor din același județ materialul fiind postat la aceeași oră.

PressOne a mai semnalat acest comportament pentru alte pagini de Facebook al căror conținut era partajat programatic de paginile PSD – antifakenews.ro, momentulzero.ro și destanga.ro.

Ulterior publicării materialului din PressOne, Facebook a decis eliminarea acestor pagini și a anunțat, în urma unei investigații, că o parte din activitatea paginilor era legată de o persoană asociată PSD. Paginile șterse de pe Facebook au migrat pe Vkontakte.

Textul citat mai sus și partajat de filialele PSD, cu titlul Cazul Caracal – USR cere demisia guvernului, dar ei nu vor la guvernare, a fost promovat cu bani de către pagina oficială PSD Constanța și o nouă pagină, Știri Politice.

Cele două postări, identice, plătite, sunt create în aceeași zi, 29 iulie, la 13 minute distanță una de cealaltă.

În biblioteca de postări sponsorizate de către Știri politice, găsim un alt material, de data asta aparținând site-ului litere.net – PNL București se cațără electoral cu 400 de perechi de pantofi pe tragedia din Caracal.

În aceeași perioadă, Știri Politice sponsoriza un alt material, de data asta de pe site-ul politice.net, care anunța demiterea Ecaterinei Andronescu pentru declarațiile din cazul Caracal.

În total, pagina a cheltuit 5194 de lei pentru a promova conținut politic, nemarcat ca atare. 

*

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

O altă pagină pe care e posibil s-o fi văzut în ultimele luni ca promovând conținut politic sponsorizat este România Puternică. A fost creată în 2018 și nu și-a marcat materialele promovate pe bani ca fiind conținut politic.

Totuși, ea promovează, în august 2019, un material pe care îl regăsim în formă identică, sponsorizat și de pagina de Facebook Litere.net.

La o verificare, postările identice ale celor două pagini au aceeași dată și aceeași oră de încetare a promovării: 8 august, ora 19.27 și 31 de secunde.

Până acum, România Puternică a investit 865 de lei pentru a promova conținut politic, nemarcat corespunzător.

Coincidența se repetă și în cazul altui material sponsorizat în formă identică de cele două pagini – de data asta, vizându-l pe fostul ministru al Internelor, Vasile Blaga.

Ambele postări sunt programate să înceteze să mai fie sponsorizate în 5 august, la ora 7.47 și 28 de secunde.

Tot sub egida „Nu uităm”, pagina IqȘtiri sponsorizează și ea un anunț care ne amintește că și Dragoș Tudorache a fost ministru al Internelor, deci și el e de vină pentru tragedia de la Caracal. Conținutul a fost înlăturat de Facebook, din cauză că nu fusese marcat drept politic.

De altfel, niciunul din materialele sponsorizate de IqȘtiri nu sunt marcate corespunzător, drept publicitate politică. Acest artificiu permite administratorilor paginii să rămână anonimi. Practic, nu avem cum să știm cine plătește pentru ca acest conținut să fie văzut de cât mai mulți oameni.

Ultima postare sponsorizată de IqȘtiri o prezintă pe Viorica Dăncilă stând pe… tronul de fier din serialul Game of Thrones, cu sloganul #Rezist. Nu e clar dacă autorul postării a văzut sau a înțeles finalul serialului.

În aceeași linie, ultima postare sponsorizată de România Puternică, pagină pe care am menționat-o anterior, e tot o aluzie la Game of Thrones: Viorica Dăncilă e, de data asta, în ipostaza Reginei Dragon, Daenerys Targaryen, cu mesajul Who’s next?”. Nici de data asta nu pare că autorii postării sponsorizate au înțeles exact ce s-a întâmplat la finalul serialului Game of Thrones.

România Politică e o altă pagină care partajează și sponsorizează materiale cu conținut politic, pe care nu le marchează corespunzător. În conținutul sponsorizat, regăsim o sursă comună de conținut: site-ul guvernare.net.

La finalul lui iulie și începutul lui august, România Politică a sponsorizat un text publicat pe site-ul guvernare.net, care lansează ipoteza că SRI, Florian Coldea și Șoroș ar fi în spatele tragediei de la Caracal.

România politică a cheltuit, între martie, 2019, și jumătatea lunii septembrie, 7.022 de lei pentru publicitate politică nemarcată.

Râsu Plânsu e o pagină de „umor politic”, însă personajele pe care le ironizează sunt, mai mereu, Ludovic Orban și Klaus Iohannis.

O căutare mai aprofundată arată că pagina a partajat conținut identic cu pagina de Facebook litere.net, menționată anterior.

Suma cheltuită pe publicitate cu conținut politic este 15.551 de lei.

Facebook – reguli de transparență aproape inutile în România

Facebook a instituit, pentru a oferi o transparență mai mare publicului, câteva criterii pe care paginile care sponsorizează conținut politic trebuie să le îndeplinească.

Astfel, în secțiunea Ads Library, administratorii paginilor trebuie să completeze date de identificare – un număr de telefon și o adresă validă. Însă acestea nu sunt verificate de angajații companiei.

Două pagini care au creat controverse în ultimele săptămâni, Salvăm România și Ciuma Roșie, care promovează la rândul lor conținut politic, au furnizat adresele unor clădiri de birouri din București.

Facebook a anunțat că, pentru SUA, va solicita date precise de iidentificare și le va verifica,  pentru organizațiile și entitățile care plătesc publicitate politică.

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin Patreon:

Accesând https://www.patreon.com/pressoneRO

Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Poți redirecționa 3.5% din impozitul tău pe venit folosind formularul de mai jos. Dacă nu se încarcă, poți accesa acest link: https://formular230.ro/fundatia-pressone

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios