Noile "arme de campanie electorală" sunt paginile de Facebook anonime care plătesc publicitate pentru a promova materiale denigratoare. FOTO colaj Cosmin Creț
Noile "arme de campanie electorală" sunt paginile de Facebook anonime care plătesc publicitate pentru a promova materiale denigratoare. FOTO colaj Cosmin Creț
30/08/2020
Publicitate “otrăvită” pe Facebook. Zeci de pagini cu proprietari ascunși plătesc publicitate politică la început de campanie
Zeci de pagini de Facebook cu proprietari ascunși, unele apărute în ultimele luni, plătesc publicitate politică, distorsionând percepția publicului care utilizează platforma de socializare.
Un calcul făcut de PressOne arată că, din martie anul trecut și până cu o zi înainte de începerea campaniei electorale pentru alegerile locale, 29 de pagini cu proprietari ascunși au plătit peste 1,1 milioane de lei publicitate pe Facebook pentru conținut politic, vizualizat de peste 330 de milioane de ori.
Am extras paginile care promovează conținut politic în numele unei publicații fără casetă redacțională și cheltuielile acestora. Sumele notate cu 0 sunt sub 100 de lei
Despre o parte din aceste pagini am mai scris în ultimii doi ani. Unele au amplificat dezinformări în perioade în care societatea românească trecea prin momente sensibile, cu încărcătură emoțională.
Ceea ce este nou, înaintea alegerilor locale din 2020, e că numărul acestora a crescut îngrijorător, modelul pantentat de actori apropiați PSD fiind preluat și de alți actori, ale căror interese politice vizează campanii anti PSD.
Din 1 până în 27 august, aceste pagini au cheltuit, împreună, 131.000 de lei pe publicitate politică pe Facebook. În aceeași perioadă, PNL a cheltuit aproximativ 150.000 de lei, spre exemplu.
Linșaj mediatic și bani negri
Tipul acesta de acțiune are două scopuri, spune Vlad Tăușance, strategist.
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
„În precampanie, sunt folositoare pentru campania negativă, pentru că partidele nu vor să-și asume direct atacul asupra altor politicieni. Și atunci se practică acest linșaj prin terți, pentru a pune presiune pe alt partid.
Asta se practică la toate partidele mari, adică cele tradiționale. Folosesc aceste pagini pentru presiune, decredibilizarea adversarului și chiar linșaj intern uneori. Pentru că există bătălii interne”, a explicat Tăușance.
În lista identificată de PressOne, am observat acest tip de acțiune. De pildă, pagina Comix sponsorizează un singur tip de materiale - denigratoare la adresa actualului primar al municipiului Râmnicu Vâlcea, Mircia Gutău. Condamnat în două dosare de corupție, Gutău a candidat din nou, la alegerile locale din 2016 pe listele Partidului Ecologist Român și a câştigat un nou mandat. A mai fost primar în Râmnicu Vâlcea şi între 2004 şi 2010.
„Ei” sunt aici: ciudatul război hibrid pe care Armata Română îl poartă pe internet împotriva conspirațiilor, fără să aibă măcar un cont de Tik Tok activ
MapN încearcă să combată fake-news-urile apelând la comunicate scrise. Încearcă să combată, în plină epocă Post-Adevăr, imaginile cu cuvinte.
Preoții BOR, seduși de New Age și politică. Vasile Bănescu: Implicarea clericilor în campanie, „o maximă eroare”. ÎPS Teodosie, „pe cont propriu”
La imaginea de „salvator” pe care a dobândit-o Călin Georgescu au contribuit și preoți din Biserica Ortodoxă Română. De ce? Ne răspunde, într-un amplu interviu, Vasile Bănescu.
Un alt exemplu de acest tip sunt paginile Gazeta Română și News Spot, care plătesc masiv publicitate pentru a răspândi pe wall-urile utilizatorilor din București materiale defavorabile actualului primar al Sectorului 5 din București, Daniel Florea.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Vlad Tăușance spune că mai există un motiv pentru care sunt folosite paginile anonime: ele nu se văd în cheltuielile oficiale de campanie.
„În timpul campaniei, când regulile sunt draconice, uneori chiar imposibile, paginile astea pot primi bani negri. Sunt, deci, bucuria firmelor de apartament!
Unde, de multe ori vedem că îi regăsim angajați tot pe nepoții sau rudele politicienilor. Prin ele se cheltuie niște bani care nu se pot cheltui legal, altfel”, adaugă Tăușance.
Rețeta
Întâi au fost site-urile Antifakenews și De Stânga, despre care am arătat în PressOne că făceau parte din arsenalul de propagandă online al PSD. Facebook a decis înlăturarea paginilor asimilate lor, motivând că acestea prezentau „comportament coordonat inautentic”.
După aceea, a apărut generația nouă, paginile: Guvernare.net, Litere.net și Politice.net.
Metoda prin care proprietarii reușesc să rămână anonimi este un fel de „metoda suveică” a internetului. Fiecare pagină este asimilată unui site care pretinde că ar fi o publicație reală.
Doar că domeniul este înregistrat anonim, materialele sunt copiate din alte surse și nu sunt semnate de către nimeni. De asemenea, nu există o căsuță redacțională sau posibilitatea de a contacta autorii materialelor.
Totuși, în cazul a două din paginile menționate anterior, Guvernare.net și Politice.net, PressOne a arătat că există conexiuni cu o companie care a încasat bani de la PSD - Stative Media. Compania este administrată de Cristian Mihai, care mai are și agenția Strategad, potrivit Registrului Comerțului. Cristian Mihai este membru al clubului Rotary București.
„Modelul” patentat de aceste pagini este acum multiplicat de alți actori anonimi, dar cu interese politice.
Să luăm, de pildă, cazul paginii News Group, asociată site-ului news-group.biz.
„NewsGroup este canalul tău de informații ce centralizează cele mai importante știri naționale și internaționale”, sună descrierea paginii. În realitate, „canalul de informații” plătește publicitate pentru materiale negative la adresa actualului primar al Bucureștiului, Gabriela Firea. Acestea se regăsesc, de cele mai multe ori, în media națională, nu pe site-ul news-group.biz.
Interesant este că deși adresa oficială furnizată de autorii paginii ne duce la Oradea, materialele plătite ca publicitate sunt programate să fie văzute în municipiul București și județul Neamț.
Pagina mai plătește publicitate pentru materiale critice sau denigratoare la adresa lui Ionel Arsene (PSD), președintele Consiliului Județean Neamț, care candidează acum pentru un nou mandat.
News-group.biz a plătit cea mai mare sumă pe un singur anunț, 3500 de lei, pentru a-i face publicitate negativă pe Facebook lui Arsene în județul său și în Iași.
Numărul de telefon alocat paginii, pentru a asigura transparența, este închis tot timpul. Deși a fost înregistrată pe Facebook din 2011, cu numele original Business Group, pagina a fost redenumită în martie, 2020.
În afara materialelor sponsorizate, conținutul postat pe pagină nu are nicio reacție (like, share), ceea ce înseamnă că nu există, de fapt, o comunitate interesată de conținutul paginii, ea funcționând exclusiv ca armă electorală.
În total, de la înființare și până acum, pagina NewsGroup a plătit în total 29.142 de lei pentru publicitate politică.
În mod normal, Facebook ar trebui să verifice respectarea criteriilor de transparență pentru plătitorii de publicitate electorală. În realitate, majoritatea paginilor oferă date care nu duc niciodată la identificarea proprietarilor lor.
Un alt exemplu e pagina E5News, corelată cu site-ul e5news.org, care promite „Știri, în mai puțin de 100 de cuvinte, care conțin doar faptele esențiale, păstrând mesajul și realitatea conținutului”.
Pagina E5News a fost creată în 2016, cu numele original E5port5. În 6 mai, 2020, își schimbă numele și începe să posteze materiale găzduite de domeniul e5news.org, ai cărui proprietari sunt, așa cum puteți bănui deja, anonimi.
Mai târziu, din 4 iunie, 2020, pagina începe să plătească publicitate electorală pe Facebook. Banii pe care îi investește pagina sunt pentru a promova materiale negative despre PNL în județe precum Iași, Suceava, Neamț, Botoșani, Vaslui. În mai puțin de 3 luni, E5News a plătit, în total, 37.342 de lei pe publicitate politică.
Readlog News e o altă pagină construită pe același calapod. Aici nici măcar nu există un site care să mimeze, totuși, o publicație - avem doar un landing page cu o fotografie.
Cei mai mulți bani pe care i-a cheltuit pagina Readlog în ultima lună au fost destinați promovării unui material din Newsweek, care arată că Pro România, partidul condus de fostul premier PSD Victor Ponta, ar fi apropiat de Serviciul de Informații Externe al României.
Un alt material promovat este o dezvăluire făcută de Europa Liberă România și vizează declarațiile unui primar PSD din Teleorman, care declară că a fost presat să se mute la PNL.
Facebook și regulile de transparență
Facebook a implementat, cel puțin teoretic, înaintea alegerilor europarlamentare de anul trecut, o serie de măsuri care să asigure transparența în cazul deținătorilor de pagini care plătesc publicitate cu scop politic sau electoral.
Acestea s-au relaxat între timp. „Înainte de alegerile europarlamentare, dura până la două săptămâni să te înregistrezi ca plătitor de publicitate cu conținut politic, acum termenul ăsta s-a redus la 2-3 zile.
La fel și cu postările plătite, dura aproape două zile să le accepte Facebook. Acum durează câteva ore să devină publice”, a mai spus Vlad Tăușance.
Între timp, în ultimul an, niciun partid din România nu a solicitat companiei să clarifice de ce permite publicitatea din partea paginilor cu proprietari ascunși.
Din iunie 2020, utilizatorii pot opta să nu mai vadă în feed reclamele politice.
În SUA, compania a fost în centrul mai multor scandaluri, tocmai pentru că permite publicitatea pentru conținut care incită la ură și informează greșit. Deși mai multe publicații au anunțat că Facebook se gândește să elimine complet publicitatea politică de pe platforma sa, acest lucru nu a fost niciodată confirmat oficial de conducerea companiei.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this