13/04/2019
Magnifica și disperata noastră planetă
„Our Planet” (2019). Producători: Alastair Fothergill, Keith Scholey; imagine: Roger Horrocks, Ignacio Walker; muzică: Steven Price; narator: David Attenborough.
*
Produsă de Netflix, seria „Planeta noastră” (Our Planet) este o odă adusă tuturor formelor de viață de pe Pământ.
Inflexiunile vocii lui David Attenborough − probabil cel mai cunoscut nume în lumea documentarelor despre natură − ghidează spectatorul cu atenție, entuziasm și umor, dar și cu asumarea unei observații necruțătoare:
„Acum, în doar o viață de om, numărul animalelor sălbatice a scăzut, în medie, cu 60%”.
Oricât de generic ar suna, omul despre care vorbește Attenborough poate fi chiar el, cel care şi-a dedicat peste 60 de ani popularizării biodiversității prin emisiunile sale de la BBC, și nu numai.
Filmată timp de 4 ani în 50 de ţări ale lumii, seria „Planeta noastră” începe prin a explica modul în care se interconectează toate ecosistemele Pământului, drept pentru care orice eveniment, chiar şi bătaia unei aripi de fluture, poate produce efecte la mii de kilometri distanță sau la ani de zile după ce a avut loc.
Apoi, fiecare episod se concentrează pe direcții distincte (lumea ghețurilor, jungla, deșertul, viața acvatică, pădurile), pentru a desfășura o gigantică frescă a lumii naturale, așa cum o făcea în urmă cu un deceniu seria BBC intitulată „Planeta Pământ” (Planet Earth).
Vrem să putem relata în profunzime despre viața de zi cu zi a românilor, așa cum e ea. Dacă e important și pentru tine, ajută-ne să o ducem la capăt! Orice sumă contează.
Într-un peisaj înnegurat de contemplarea pasivă a extincțiilor, acest documentar propune, totuși, și un dram de optimism.
Pornind de la exemplul florei și faunei din jurul fostei centrale nucleare de Cernobîl, ni se reaminteşte că natura are incredibila capacitate de a se regenera, atâta vreme cât i se creează condițiile necesare.
Apă și talpă. Să alergi toată Via Transilvanica. Și să rămâi în viață.
Aceasta este povestea unui documentar de lung metraj care tocmai a intrat în cinematografe. Filmul e un must see, nu doar de către pasionații de alergare sau fanii Via Transilvanica. Este pur și simplu un film onest, dinamic, care conține fascinante felii de viață. E genul de film care pare prea scurt. Când se termină simți că ai fi vrut să mai vezi.
Reportaj: Minerii care sting lumina. De ce s-au bătut oamenii din Valea Jiului pe slujbele din subteran
325 de posturi au fost aruncate pe piață la începutul lunii septembrie 2024 și candidații s-au înghesuit să-și depună dosarele. Paradoxul închiderii minelor din Valea Jiului e că e nevoie de oameni în subteran.
Nota dramatică se citește în subtext: reînvierea se produce în zone protejate, şi depinde de limitarea pescuitului haotic, de reducerea emisiilor poluante, de oprirea defrișărilor. Adică de retragerea omului.
Scepticii vor spune că toţi oamenii conştienţi de efectele pe care consumul şi confortul le-au produs asupra planetei nu vor afla noutăţi din cele opt ore ale seriei Netflix.
Argumentul lor are însă un defect.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Acești „toți” nu formează o majoritate, cu atât mai puțin o majoritate zdrobitoare. Nu ei sunt cei care au dus, conștienți sau indiferenți, la dispariția a 95% dintre tigrii care trăiesc în sălbăticie, a 90% dintre rechini, a sute de kilometri de recif sau a sute de mii de balene.
De aceea, faptul că autorii au ales o abordare accesibilă chiar și copiilor, cu riscul ca demonstraţia să fie repetitivă, este de salutat.
Cu toate accentele sale decepționate, această prezentare enciclopedică a naturii este deseori fermecătoare, atât prin subiectele alese, cât și prin tratamentul lor vizual.
Pasionații de film sau de fotografie de natură sunt și ei recompensați cu o explozie de imagini în cele mai bune standarde artistice ale momentului, chiar și atunci când situațiile explorate sunt înfiorătoare – cum ar fi distrugerea ghețarilor, moartea coralilor sau căderea în gol a morselor împinse de noile condiții climatice spre înălțimi nefirești.
De altfel, această ultimă tragedie, care are loc în estul Rusiei, este imaginea cea mai dură și cea mai contestată a întregii serii.
Aproape 80.000 de animale mari se înghesuie pe ce le-a mai rămas accesibil din zona de coastă, se caţără pe faleze ca să nu se sufoce sub presiunea celorlalte corpuri și, de acolo, de sus, ca şi cum această planetă nu le mai încape, cad şi se zdrobesc de stânci, transformând plaja într-un cimitir descoperit.
E o tentativă de supraviețuire care duce la moarte sigură. Iar povestea nu este doar a lor, ci este a noastră.
On/Off-screen
→ În 2016, regizorul Kirill Serebrennikov era aplaudat la Cannes pentru (M)ucenicul − care adapta şi muta în Rusia de azi tema extraordinarei piese germane „Martiri” (de Marius von Mayenburg).
În „Leto” (O vară rock’n’roll), el face un pas în spate, spre începutul anilor ’80, pentru a descrie scena rock din Leningrad la finalul epocii lui Brejnev.
Serebrennikov apelează la registrele filmului muzical pentru a contura vieţile unor tineri pasionați de cultura rock – care era tolerată, dar limitată de regim, la fel ca în alte ţări ale blocului estic.
Subiectul filmului, atmosfera punk-rock și propunerile îndrăznețe ale lui Serebrennikov, care pornesc de la investigarea enigmaticului Viktor Tsoi (solistul trupei Kino), fac din „Leto” o adevărată descoperire nu doar pentru iubitorii genului muzical.
→ Succesul primului sezon din „Obsesia Evei” (Killing Eve) promite să continue și în al doilea, lansat săptămâna aceasta de HBO. Mai mult, a fost anunțată și cea de-a treia parte a seriei, care ar urma să fie difuzată anul viitor.
Primul episod al sezonului doi reia legăturile periculoase dintre agenta MI5 Eve Polastri (Sandra Oh, care a primit Globul de Aur pentru acest rol) și seducătoarea asasină Vilanelle (Jodie Comer), pe care o urmărește prin toată Europa.
→ Gomez, Morticia, Wednesday, Pugsley și ceilalți membri ai familiei Addams vor concura pentru încasările de Halloween într-o animaţie semnată de cuplul de regizori Conrad Vernon – Greg Tiernan, care s-au asociat pentru prima dată în 2016, la comedia pentru adulţi „Petrecerea cârnaţilor” (Sausage Party).
Deși rolurile memorabile ale universului Addams vor fi mult timp asociate cu Anjelica Huston, Raul Julia, Christopher Lloyd și Christina Ricci, noua producție încearcă să compenseze prin vocile altor vedete: Charlize Theron, Oscar Isaac, Chloë Grace Moretz și, în rolul bunicii, chiar Bette Midler.
Dacă privim spre trecutul acestei serii, putem spune că va fi o bătălie grea, chiar aproape imposibilă.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Jurnalismul independent nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, iar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this