PressOne a relatat cum orașele se umplu de bannere ilegale, pe care primăriile le dau jos cu întârziere.
![PressOne a relatat cum orașele se umplu de bannere ilegale, pe care primăriile le dau jos cu întârziere.](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fimg.pressone.ro%2Fyrei0l5JwBKXTswPIz06rBgPlYQ%3D%2F845x634%2Fsmart%2Fhttps%253A%252F%252Fimages.pressone.ro%252Fwp-content%252Fuploads%252F2023%252F04%252F09192230%252Fsteaguri-pacanele-1024x768-1.jpg&w=1920&q=75)
PressOne a relatat cum orașele se umplu de bannere ilegale, pe care primăriile le dau jos cu întârziere.
09/04/2023
Frăția Păcănelelor. Cum s-a mobilizat Primăria Capitalei să dea joc steagurile publicitare ilegale după o solicitare PressOne
Primăria nu știe de multe ori cine amplasează ilegal sute de steaguri publicitare pe stâlpii din București, pe care însă propriii angajați trebuie apoi să le dea jos.
PressOne a cerut în data de 14 martie 2023 Primăriei Generale din București să precizeze dacă a avizat sau nu montarea de materiale promoționale la jocurile de noroc pe stâlpii pe care îi administrează. Solicitarea a fost făcută în contextul în care în mai multe zone din oraș au apărut reclame la operatorul WinBet.
Pe 6 aprilie, PMB a răspuns în scris și a precizat că Serviciul de Publicitate Stradală „nu a avizat niciun mijloc de publicitate tip steag publicitar cu reclamă pentru jocuri de noroc WINBET pe stâlpii de pe domeniul public, (...) prin urmare steagurile sunt amplasate ilegal”.
La câteva ore distanță, primarul Nicușor Dan a anunțat pe Facebook că este în desfășurare demontarea materialelor care promovează jocuri de noroc.
Din răspunsul furnizat redacției reiese însă că Primăria Generală nu reușește să gestioneze publicitatea stradală ilegală. PressOne a întrebat de ce.
Bucureștiul, învelit în steaguri care promovează un operator de jocuri de noroc
Pe mai multe bulevarde și în cartierele din București, unele centrale, sunt montate sute de steaguri publicitare care promovează operatorul de jocuri de noroc WinBet. Compania are operațiuni înregistrate în România, Bulgaria, Croația, Serbia, Belarus, Georgia și Tanzania. Este același operator care în noiembrie 2022 amplasa, fără aviz, 112 steaguri publicitare pe Calea Victoriei, subiect despre care PressOne a relatat AICI.
Vrem să putem relata în profunzime despre viața de zi cu zi a românilor, așa cum e ea. Dacă e important și pentru tine, ajută-ne să o ducem la capăt! Orice sumă contează.
Potrivit datelor solicitate de PressOne, între 01 și 30 martie, polițiștii locali și lucrătorii de la iluminat public au demontat 915 bannere verticale de pe stâlpii din București, inclusiv unele care făceau reclamă la companii din domeniul gamblingului.
„(...) steaguri publicitare amplasate ilegal au fost demontate și de pe străzile Bd. Carol I, Bd. Gh. Magheru, Bd. Nicolae Bălcescu, Bd. Beijing. Bd. Aviatorilor, Şos. București-Ploiești, Calea Floreasca, Calea Dorobanți, Bd. Mircea Eliade, str. Radu Beller, str. Nicolae Caramfil, str. Jandarmeriei şi Șos. Nordului” - precizează Direcția Generală de Poliție Locală.
Câteva lucruri pe care ar trebui să le știi înainte să comanzi de pe Shein și Temu
Pe fundalul scumpirii costului vieții aproape peste tot în lume, cei doi giganți chinezi, Temu și Shein, au avut parte de o creștere masivă, datorată, în mare măsură, unor strategii agresive de preț. Însă în spatele prețurilor mici se ascund câteva detalii importante, pe care ar trebui să le știm cu toții înainte să comandăm.
Știri din cealaltă Românie. La Băile Tușnad, guvernul maghiar a donat autorităților locale o vidanjă, iar la Sibiu o directoare și-a pus aer condiționat în birou din banii pentru copii
Știri din cealaltă Românie e o revistă a presei locale concentrată pe comunități și viața lor reală, separată de ce se întâmplă la București sau chiar în marile orașe. Iată ce-am găsit săptămâna asta.
De ce sunt ilegale steagurile publicitare
Stâlpii de iluminat public care aparțin de Primărie sunt sub administrarea Companiei Municipale Iluminat Public București SRL, subordonată PMB. Este totodată și compania care eliberează avize tehnice de amplasament - prin care se pot monta mijloace de publicitate temporară pe stâlpii de iluminat public.
Traseul administrativ nu se oprește aici: în baza avizului tehnic de amplasament, o altă instituție subordonată Primăriei, Direcția Generală de Urbanism și Amenajarea Teritoriului, își dă acordul final, prin Serviciul Publicitate Stradală.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Abia după ce toți acești pași sunt îndepliniți se pot amplasa materiale publicitare pe stâlpi, numai de către lucrătorii Primăriei. Potrivit legii, costul este suportat de solicitant. În cazul reclamei stradale la WinBet, aceste proceduri nu au fost respectate.
„Doar deținerea avizului tehnic, fără avizul de amplasare emis de PMB, nu permite amplasarea mijloacelor de publicitate în condiții de legalitate” - precizează pentru PressOne Primăria Generală.
Ironia situației este că tot lucrătorii Primăriei, (de la Iluminat Public, n.r.), sunt cei care trebuie să le dea și jos, din moment ce sunt ilegale. „În cazul în care pe stâlpii de iluminat public administrați de CMIPB se montează fără aviz steaguri – mijloace publicitare, acestea sunt demontate de către administratorul stâlpilor, adică de către CMIPB” - explică PMB.
PMB observă cu decalaj reclama stradală ilegală
Steagurile WinBet nu au fost așadar avizate de serviciul de publicitate stradală al Primăriei, după cum transmite instituția către PressOne. De cele mai multe ori însă, nici măcar PMB nu știe sau nu poate stabili cine anume a montat materialele publicitare sau pe cine să tragă la răspundere.
„Precizăm, totodată, că majoritatea steagurilor publicitare existente în prezent pe stâlpi au fost amplasate în mod ilegal de către operatorii de publicitate, fără a deține aviz de publicitate temporară. Acest lucru implică un efort considerabil în identificarea, sancționarea operatorilor de publicitate și desființarea acestor mijloace de publicitate.”
Cum se ajunge concret la această situație și, din moment ce ea se tot repetă, ce soluțiii are PMB să stopeze fenomenul? a mai întrebat PressOne, în condițiile în care Municipalitatea administrează în jur de 900 de artere din oraș.
Firmele de publicitate sfidează autoritățile
Printre cauzele care duc la publicitare stradală ilegală masivă în București sunt, susține PMB, lipsa de personal și resurse sau chiar tupeul unor firme care se ocupă cu montarea de materiale promoționale ilegale.
Sunt străzi din Capitală care, potrivit răspunsului oficial furnizat redacției, „nu au fost încă programate pentru dezafectarea steagurilor publicitare de pe stâlpii de iluminat public”, pentru că „resursele umane şi materiale ale CMIPB sunt insuficiente pentru dezafectarea într-un timp scurt a tuturor mijloacelor de publicitate amplasate ilegal, având în vedere și obligația de a asigura, în mod corespunzător, serviciul de iluminat public în toate sectoarele Municipiului Bucureşti.”
O altă cauză, așa cum e identificată de PMB: „firmele de publicitate au montat, ilegal, alte mijloace de publicitate, după intervenția CMIPB de a demonta steagurile amplasate ilegal.”
La acest moment, în București, sunt amplasate legal doar 58 de steaguri publicitare, conform procedurilor de avizare:
„Precizăm că în ultimele săptămâni, CMIPB a montat două steaguri publicitare având mesaje care nu promovează jocurile de noroc, pe str. Nicolae Caramfil, conform avizelor emise de PMB. La această dată, mai sunt valabile 58 avize de publicitate emise pentru străzile: Șos. București-Ploiești, Bd. Metalurgiei, Bd. Theodor Pallady, Calea Plevnei, str. Nicolae Caramfil, str. Jandarmeriei, Bd. Ion Ionescu de la Brad, Șos. Grozăvești, Șos. Orhideelor, Șos. Fabrica de Glucoză, Calea Floreasca, Șos. Pipera și Splaiul Independenței.”
Studiu de caz: B-dul Poligrafiei
O situație specială apare atunci când stâlpii pe care sunt montate mijloace de publicitate „sunt în gestiunea altor operatori, de exemplu E-Distribuție (companie furnizoare de energie electrică n.r.)”
Zeci de steaguri publicitare roșii, care promovează tot firma WinBet, decorează de la începutul anului un segment important de pe Bulevardul Poligrafiei, din sectorul 1.
„În cazul sistemului de iluminat public de pe B-dul Poligrafiei (artera de circulație gestionată de către Primăria Municipiului București, prin Administrația Străzilor), acesta este constituit din stâlpi din beton aflați în gestiunea E- Distribuție Muntenia S.A, aparate și rețea de iluminat (aeriană) gestionate de către Compania Municipală de Iluminat București.”
PressOne a solicitat Primăriei Generale să comunice, în acest caz concret, dacă steagurile publicitare de pe bdul Poligrafiei sunt legale sau nu și implicit cui i-ar reveni responsabilitatea de a le da jos.
PMB răspunde că din moment ce nu are în gestiune stâlpii respectivi, nu eliberează din strat avize tehnice de amplasament pentru mijloacele de publicitate temporară. Compania de Iluminat a Primăriei nu poate prin urmare nici să monteze sau demonteze steaguri publicitare, situație în care furnizorul de energie ar trebui să se sesizeze că pe bunurile sale se face, fizic, reclamă ilegală la jocurile de noroc:
„În acest caz, administratorul stâlpilor trebuie să procedeze la demontarea steagurilor montate ilegal”, transmite PMB.
PMB susține că nu avizează în general publicitatea la jocurile de noroc
Potrivit art. 5 al Legii nr. 148/2000 privind publicitatea, cu modificările şi completările ulterioare, „publicitatea trebuie să fie decentă, corectă și să fie elaborată în spiritul responsabilității sociale”. Am întrebat Primăria Generală cum interpretează articolul de lege citat, în contextul dat.
„În acest sens, PMB nu avizează amplasarea unor mijloace de publicitate care promovează jocurile de noroc.”
Regulamentul local pentru autorizarea, construirea şi amplasarea mijloacelor de publicitate prevede și sancțiuni, dacă amplasarea materialelor publicitare se face prin încălcarea regulilor. Steagurile promoționale, de exemplu, nu pot fi ținute pe stâlpi mai mult de 90 de zile, iar dimensiunile maxime nu pot depăși 0.6 x 1.2m.
Regulamentul prevede amenzi pentru amplasarea ilegală sau nerespectarea criteriilor tehnice, cuprinse între 500 și 5.000 de lei.
O lege votată recent de Senat ar urma să stabilească însă un cadru general, la nivel național, privind publicitatea la jocurile de noroc, atât în mediul audiovizual, cât și în ceea ce privește reclama stradală. Printre altele, ar urma să se introducă o limită de 30 mp pentru afișele la jocurile de noroc, care vizează de fapt acele bannere uriașe (mesh-uri stradale) care acoperă clădirile.
Panourile de afișaj sau steagurile publicitare ar urma să fie așadar exceptate de la prevederile noii legi, după cum PressOne a atras deja atenția.
„(...) Suntem de acord că vizibilitatea trebuie redusă foarte mult, dar interzicerea totală nu este o soluție, pentru că ne aduce pe același palier cu piața neagră, unde știm cât de ușor se poate ajunge” - au susținut, tot la PressOne, reprezentanții industriei jocurilor de noroc din România.
Share this