04/12/2022
Frăția păcănelelor. Câți bani a plătit Primăriei Capitalei o casă de jocuri de noroc ca să-și proiecteze numele pe Teatrul Odeon
Primăria Generală a ales drept partener principal la festivalul anual de lumini o casă de pariuri și jocuri de noroc. Printre beneficii, Superbet și-a proiectat imaginea pe Teatrul Odeon, în fața a zeci de mii de ochi. Pentru a putea face asta, compania a plătit în jur de 50 de mii de euro, reiese din datele transmise de autoritățile publice, la solicitarea PressOne.
De ce a ales însă Primăria să se asocieze cu industria jocurilor de noroc? Și cum explică autoritățile publice reclama stradală agresivă la cazinouri? a mai întrebat, printre altele, PressOne.
Vrem să putem investiga în profunzime evenimentele care afectează viața de zi cu zi a românilor, în special dependența de jocurile de noroc, o problemă gravă și reglementată insuficient de statul român. Dacă e important și pentru tine, ajută-ne să o ducem la capăt! Orice sumă contează.Redacția PressOne
Alte articole din aceeași serie:
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
De ce s-a proiectat Superbet pe Teatrul Odeon
Festivalul Spotlight „strânge anual peste 150.000 de spectatori, în trei zile (...)” calculează organizatorii, respectiv Primăria Capitalei, prin Direcţia Cultură, Învăţământ, Turism și ARCUB. Două direcții din subordinea PMB lucrează așadar pentru evenimentul ajuns anul acesta la cea de-a șasea ediție.
Câteva lucruri pe care ar trebui să le știi înainte să comanzi de pe Shein și Temu
Pe fundalul scumpirii costului vieții aproape peste tot în lume, cei doi giganți chinezi, Temu și Shein, au avut parte de o creștere masivă, datorată, în mare măsură, unor strategii agresive de preț. Însă în spatele prețurilor mici se ascund câteva detalii importante, pe care ar trebui să le știm cu toții înainte să comandăm.
Reportaj de la gala de lupte RXF, unde femeile au fost bătute de bărbați și târâte în lesă. „E ok, Floricica mai trebuie să reziste doar câteva minute”
„Lupta” dintre Costică și Floricica este unul din punctele de atracție ale serii. De când intru în sală văd reclame pe ecranele digitale cu Floricica Dansatoarea, imbrăcată într-o rochie verde cu paiete. Își țuguie buzele în fața camerei pentru ce se dorea a fi un cadru senzual. Mie îmi dă senzația de inocență.
Timp de trei seri la rând, oamenii au acces gratuit, public, la proiecții pe clădiri emblematice din centrul Bucureștiului și pot vedea „zeci de lucrări artistice, instalații, sisteme de iluminare arhitecturală și video-mapping” din mai multe țări europene.
O hartă a festivalului le arată participanților care sunt locurile unde au loc proiecții, Pe listă a fost, la mijlocul lunii octombrie, și Teatrul Odeon, pe fațada căruia Superbet a decis să facă ceea ce în limbaj de marketing se cheamă o „activare de brand.” Compania de jocuri de noroc a fost și partener principal al Spotlight 2022.
„În calitate de partener principal al ediției, Superbet a beneficiat de un pachet de promovare care a inclus și un spațiu de activare și de interacțiune cu publicul pe traseul festivalului”, transmite Primăria către PressOne.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
L-am întrebat pe un reprezentant al industriei de publicitate, care a dorit să rămână anonim, cum ar explica - la modul general - „activările”, altfel practici obișnuite de promovare. „Prin intermediul lor, brandurile interacționează direct cu unul sau mai multe segmente ale publicului țintă. Activările de brand au ca principal obiectiv creșterea vizibilității brandului respectiv.”
Preponderent, campaniile de promovare se concentrează pe activitatea propriu-zisă a clienților, în cazul acesta promovarea de pariuri sportive sau jocuri de tip cazino. De câteva ori pe an însă, cei care se ocupă de promovare caută să ajungă și la evenimente conexe, festivaluri, de exemplu, unde să câștige expunere, să-și prezinte și promoveze imaginea, nu și activitatea, și să atingă, din nou, un public țintă numeros, reiese din explicația reprezentantului industriei de publicitate.
„Pentru această modalitate de branding, partenerul principal a ales să prezinte în cadrul festivalului o instalație interactivă” - detaliază, mai departe, Primăria Capitalei, prin direcțiile sale care au organizat festivalul.
Tema de anul acesta a fost ”Made in RO” (n.r. fabricat în România), iar pentru Superbet „condițiile de participare în programul ediției au fost aceleași cu cele impuse artiștilor și asociațiilor participante”, țin să precizeze organizatorii. Iar firma de jocuri de noroc ar fi fost invitată să participe propriu-zis la eveniment, mai reiese din răspunsul dat de PMB la solicitarea PressOne.
„Astfel, partenerul principal a fost invitat să propună o instalație care să respecte tema ediției «Made in RO» și care să utilizeze light art/video mapping/VT sau new media. În conformitate cu regulile impuse, partenerul principal a propus o instalație tematică, în ton cu interesul publicului în această perioadă pentru FIFA World Cup Qatar 2022. Lucrarea «Go Super» a fost prezentată ca un montaj compus din elemente grafice cu custom made care prezintă o selecție de sportivi ai celor mai bune 16 echipe de fotbal ale României.”
Lucrarea ”Go Super” prezentată la Spotlight 2022 are același nume cu sloganul companiei de jocuri de noroc. Pe Teatrul Odeon a fost proiectat și numele companiei Superbet.
Ce sumă a primit PMB pentru a accepta jocurile de noroc ca partener principal la Spotlight
258.192 lei, răspund organizatorii Spotlight.
Suma, echivalentul a aproximativ 52 de mii de euro, reprezintă un sfert din bugetul total al evenimentului. Este de altfel și singurul contract încheiat de Primăria Generală cu SC House of Media SRL, reprezentant al Superbet.
„Argumentul pentru care ARCUB, în calitate de organizator al festivalului Spotlight, a decis includerea Superbet în acest festival a fost lipsa resurselor financiare necesare organizării acestuia. Astfel, Superbet a asigurat o parte considerabilă din bugetul evenimentului” - transmit reprezentanții ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București.
Spre comparație, bugetul total de investiții al ARCUB, pe tot anul, a fost de doar 224 de mii de lei, bani de la bugetul local, potrivit datelor de pe site-ul instituției.
Bannere ilegale cu numele unei companii de noroc, în centrul orașului
În paralel cu festivalul de lumini organizat între 14 și 16 octombrie, dar și în zilele de după, centrul Bucureștiului, inclusiv Calea Victoriei, au fost invadate de bannere Win Bet, un alt operator din domeniul jocurilor de noroc. Win Bet are operațiuni înregistrate în România, Bulgaria, Croația, Serbia, Belarus, Georgia și Tanzania.
INSERT
Ce valoare are contractul de afișaj stradal și pentru ce perioada a fost el încheiat? a întrebat, în context, PressOne. Din perspectiva Primăriei Generale, afișarea agresivă a reclamei a fost ilegală, pentru că bannerele Win Bet nu aveau aviz de publicitate temporară.
„În ceea ce privește amplasarea steagurilor publicitare pentru reclama Winbet nu s-a solicitat avizul de publicitate temporară, prin urmare montarea acestora a fost ilegală, situaţie semnalată administratorului stâlpilor de iluminat public prin adresa DGUAT nr. 153562/18.10.2022. În baza solicitării de desfiinţare a acestor steaguri, demontarea acestora s-a făcut din data de 27.10.2022”, se arată în răspunsul dat de PMB la solicitarea PressOne.
Nici Primăria Capitalei și nici Nicușor Dan, actualul primar general, nu au o luare clară de poziție cu privire la fenomenul jocurilor de noroc. La nivel național, autoritățile nu dețin nicio statistică oficială cu privire la numărul celor care joacă jocuri de noroc, fizic sau online, gradul de dependență sau consecințele economice.
Între timp, un cadru strâmb creat de Consiliul Național al Audiovizualului, permite publicitatea agresivă, mai ales la televiziunile de sport, la jocurile de noroc, după cum PressOne a arătat în seria de articole „Frăția Păcănelelor”.
Din punct de vedere legal, Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN) este instituția de stat care se ocupă de reglementarea pieței și de gestionarea unor eventuale consecințe, în parteneriat cu alte instituții.
Care sunt, concret, măsurile și mecanismele prin care ONJN protejează cetățenii sau prin care încearcă să-i responsabilizeze sau să-i facă conștienți de riscul de a deveni dependenți de jocuri de noroc sau pariuri? a întrebat acum un an PressOne, Oficiul. Nu am primit nici până în ziua de azi un răspuns oficial la solicitarea de informații.
Abia la un an distanță, într-un cadru informal, un membru din conducerea ONJN a răspuns că la acest moment nu există nicio campanie de responsabilizare sau conștientizare și a dat asigurări că „ONJN are asta în vedere”.
„Societatea civilă vede zona asta a gamblingului altfel decât ar trebui să o vadă. Printre cauze este publicitatea agresivă”, spune sursa din conducerea ONJN pentru PressOne.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this