Contactați de PressOne, reprezentanții ministerului Transporturilor spun că nu sunt la curent cu situația și pasează responsabilitatea către CFR Călători. foto: Tudor Măcicășan
Contactați de PressOne, reprezentanții ministerului Transporturilor spun că nu sunt la curent cu situația și pasează responsabilitatea către CFR Călători. foto: Tudor Măcicășan
23/01/2025
EXCLUSIV. „Ordonanța trenuleț” dă peste cap Mersul Trenurilor: jumătate din garniturile care circulă în România ar putea fi anulate anul acesta
Ordonanța „trenuleț”, prin care guvernul a tăiat, printre altele, plata orelor suplimentare în sectorul bugetar, riscă să dea peste cap Mersul Trenurilor și a afectat deja sute de rute. Coroborată cu lipsa cronică de personal, decizia guvernului a dus, în primă fază, la anularea a 25% din trenuri, în doar câteva zile, iar numărul rutelor afectate crește. Contactați de PressOne, reprezentanții ministerului Transporturilor spun că nu sunt la curent cu situația și pasează responsabilitatea către CFR Călători.
- Lipsa mecanicilor angajați de CFR Călători și faptul că cei existenți nu mai pot face ore suplimentare au dus la anularea a 25% din rutele programate la finalul anului trecut pentru 2025, în noul Mers al Trenurilor
- În ultimii ani, politica de salarizare a CFR Călători, agreată de conducere, angajați și sindicate era ca mecanicii de locomotivă să își dubleze prin ore suplimentare veniturile
- Contractul de muncă prevedea o norma de 160 de ore lucrate pe lună pentru un mecanic de locomotivă.
- Fără să anunțe în prealabil călătorii, compania de transport public feroviar a decis să aplice prevederile așa-numitei ordonanțe trenuleț, care stipulează - printre altele - că orele suplimentare ale angajaților de la stat vor fi recompensate doar cu timp liber și nu vor putea fi plătite.
Începând cu 15 ianuarie și până în 22 ianuarie, CFR Călători a anulat de pe-o zi pe alta 260 de trenuri fără să anunțe în mod prealabil motivul.
Sindicatele din CFR reclamă lipsa de personal și susțin că situația se va înrăutăți
„La momentul respectiv când se făcuse centralizarea erau 244, acum, după informațiile colegilor, sunt în jur de 260”, confirmă la PressOne Rodrigo Maxim, Președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România.
Ordonanța adoptată de guvern pe 30 decembrie 2024 ar urma, susține executivul, să aducă economnii de 120 de miliarde de lei la buget, prin tăierea unor sporuri din sectorul bugetar și eliminarea unor facilități fiscale din cel privat, respectiv Construcții sau IT.
Printre altele, orele suplimentare pe care le prestează angajații din companiile de stat nu se mai plătesc în bani, ci în timp liber. Situația este cu atât mai complicată la CFR Călători, unde, susțin sindicatele, lipsa de personal tehnic și salarizarea mică ar afecta oricum activitatea companiei.
„Sunt mai multe categorii de mecanici. Mecanicul de locomotivă debutant are în jur de 6 mii de lei brut. Mecanicul de manevră are în jur de 6.400- 6.500. Mecanicul de drum, în jur de 6.600- 6.700. Cu tot cu orele suplimentare, un mecanic de locomotivă ajunge la un 10- 11 mii de lei brut.”
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
Rodrigo Maxim reclamă la PressOne și faptul că înainte de apariția „ordonanței trenuleț” salariații semnaseră deja contractul colectiv de muncă, prin care plata orelor suplimentare a fost agreată de conducerea și minister. Contractul colectiv de muncă este valabil 6 luni, până la final de iunie 2025 și, în consecință, sindicaliștii din CFR nu consideră că orele suplimentare ale personalului tehnic ar reprezenta o cheltuială în plus, din moment ce cuantumul lor este identic cu cel de anul trecut.
„Anul trecut au interzis de tot angajările și au tăiat și posturile vacante. Automat a fost lipsă de personal, dar s-au lăsat orele suplimentare. Deci anul ăsta nu are nicio justificare să reducem orele suplimentare sau le scoatem de tot, pe motiv că ar înseamna costuri în plus. Fondul de salarii de anul trecut e aceleași ca anul ăsta. Aceleași ore suplimentare care s-au făcut anul trecut se făceau și anul asta.”
Pentru ca trenurile din România operate de CFR Călători să poată funcționa optim e nevoie, susține Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, de aproximativ 2.500 de mecanici. Acum, în sistem, sunt undeva între 1.500 și 1.7000 angajați, susține Rodrigo Maxim.
Experiențele femeilor și bărbaților din România pe Tinder și Bumble. „N-aveam niciun ban în buzunar. M-am împrumutat cu 113 lei pentru un abonament premium”
Aplicațiile de dating promit să fie o soluție modernă pentru cei care nu mai au timp să cunoască oameni prin metode clasice. Tinder, Bumble, Hinge, Boo, toate promit dragoste, conexiuni autentice sau, cel puțin, o conversație interesantă. Și toate sunt, teoretic, gratuite. Realitatea însă e mai nuanțată. S-au transformat într-un model de business, concentrat pe captarea timpului și a banilor utilizatorilor, susțin aceștia din urmă.
Anchetă. Haos în programul „Casa Verde”: Statul validează „instalatori țepari”, iar firmele fac milioane din contracte pe care nu le pot onora
PressOne a documentat pe larg haosul din piața fotovoltaicelor subvenționate, atât din perspectiva clienților care se simt păgubiți, dar și a unei firme care a semnat nu mai puțin de 2.000 de dosare, pentru că sistemul i-a permis.
Salariații CFR Călători impută și pierderea tichetelor de masă și cer, în context, un memorandum prin care funcțiile de mecanic de locomotivă și șef de tren să fie exceptate de la tăierea orelor suplimentare, așa cum prevede acum „ordonanța trenuleț.”
„Nu se pot lua aceleași măsuri pentru toată lumea, dar nu pentru că nu le vrem noi. Sunt excepții care să nu facă din tăierea orelor suplimentare, un dezastru pentru o companie.”
Una dintre locomotivele vechi ale CFR-ului, o priveliște obișnuită în România. Foto: Adrian Mihălțianu
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
L-am întrebat pe liderul sindical dacă sistemul prin care orele suplimentare întregesc veniturile celor pe care îi reprezintă nu lasă cumva loc și de abuzuri și dacă toate orele suplimentare ale mecanicilor de locomotivă se susțin, cu adevărat, în practică.
„Orice audit ai scoate, este foarte simplu: iei un tren de la Gara de Nord și îl duci la Suceava sau Arad, iar trenul ăla are un număr de ore pe care le parcurge până la destinație. Există un plan, de-aici până aici faci atât, oprești în atâtea stații, mergi cu viteza asta, nu poți să faci altfel. Faci, să zicem, 3 ore dus, 3 întors și vii înapoi. Apoi trebuie să le aduni. Nu îți trebuie mare inginerie să faci calculele astea.”
Navetiștii, printre cei mai afectați
Reprezentanții companiei de stat au transmis că au ales să retragă trenuri care circulă pe distanțe scurte, pentru a nu afecta traficul pe rutele principale. În schimb, Tudor Măcicășan, expert în mobilitate, spune, pentru PressOne, că prea puține din garniturile anulate erau secundare.
„Vreo 10 duceau într-adevăr aer și cel puțin alte 8 care au fost anulate în weekend (17-19 ianuarie n. red.) nu erau utile. Dar tot mai rămân peste 220 de trenuri. De exemplu s-a anulat singurul tren de navetiști de dimineață care mergea de la Curtea de Argeș la Pitești. Acela era plin ochi.”
„S-au anulat 4 trenuri pe București-Brașov. Niciodată în viața asta nu am prins un tren gol pe București-Brașov. E cea mai solicitată rețea feroviară din țară. S-au anulat trenurile navetiștilor pe litoral, din 6 perechi care legau Constanța de Mangalia au rămas 4. Nu sunt turistice. Sunt pentru oamenii care merg la muncă”, spune expertul în mobilitate Tudor Măcicășan.
Unul din trenurile anulate e „cea mai veche cale ferată montană din sud-estul Europei”, Oravița-Anina, iar pe 9 ianuarie 2025 CFR Călători îndemna potențialii clienți să își cumpere bilete ca să vadă „peisajele deosebite indiferent de anotimp”, cu un tren special construit pentru această succesiune de viaducte și tuneluri specifice acestui traseu.
Noul tren electric lansat în urmă cu o lună pentru relația București-Brașov, garnitura Alstom Coradia, a fost, de asemenea, anulat, fără ca reprezentanții companiei de stat să explice clar motivele.
„Lucrul pe care nu l-au spus la inaugurare este că aceste trenuri noi sunt făcute pentru o infrastructură ca cea din Uniunea Europeană. Acolo toate stațiile sunt electrificate, la noi nefiind totul electrificat, a ajuns în Gara de Nord și apoi trenul a trebuit trecut pe o porțiune neelectrificată. Și au adus la acel tren o locomotivă veche de 50 de ani, pe care portul trenului nou n-a recunoscut-o și s-a stricat. În afară se întâmplă foarte rar să vină o locomotivă să te tracteze, la noi se întâmplă în fiecare zi”, explică la PressOne Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România.
Reacția Ministerului Transportului: „Nu știu situația”
Reprezentantul sindicalistilor anunță la PressOne că cei pe care îi reprezintă vor ieși în stradă (protestul e programat vineri, 24 ianuarie, n. red.) să-și ceară drepturile pierdute și atrage atenția că, în lipsa unei intervenții din partea statului, situația s-ar putea înrăutăți. „Când a venit ordonanța trenuleț, prognozam că în prima fază vor scădea un sfert din trenurile CFR, din cele zilnice, iar în a doua fază se va ajunge la jumătate.”
PressOne l-a contactat pe Lucian Voicu, director de comunicare la Ministerul Transporturilor, pe care l-am întrebat cum comentează numărul mare de garnituri anulate și perspectivele companiei, în situația dată. Acesta susține că nu e la curent cu evoluțiile provocate de „ordonanța trenuleț” și pasează responsabilitatea către managementul companiei de stat.
„Politica și bugetul și ce au ales ei să se întâmple țin de CFR Călători și Consiliul de Administrație. Nu știu situația. De fapt, am înțeles situația, că sunt anulate mai multe trenuri, dar nu știu de ce sunt anulate, nu știu cauza pentru care s-au anulat, ca drept dovadă dacă vreți să vă ajut dați-mi solicitare în scris, să-i întreb pe cei de la CFR Călători si să vă ofer un răspuns.”
Din perspectiva ministerului, managementul CFR Călători este strict treaba conducerii de acolo, numită pe baza ordonanței 109, a guvernanței corporative. Lucian Voicu susține că instituția pe care o reprezintă nu ar vrea, în context, să afecteze independența celor de la CFR Călători.
„Nu vine Ministerul Transportului să facă imixtiune în actul de conducere, pentru că nici nu are voie, conform ordonanței. Asta încerc eu să-ți explic, că noi nu avem de unde să știm ce face CFR. Eu personal nu am cunoștință de acest lucru.”
Într-o intervenție la postul public de televiziune, reprezentanții CFR susțin că măsura e temporară și a fost luată la pachet cu altele, precum amânarea unor reparații la vagoanele de călători, tocmai pentru a ușura din presiunea financiară.
De partea sa, Ministerul Transporturilor refuză să-și asume vreo răspundere și pentru lipsa de personal tehnic din CFR Călători, chiar dacă Guvernul este cel care a blocat angajările.
„Ministerul Transporturilor nu are în subordine și nu angajează mecanici de locomotivă. Nu sunt la curent, dacă aș fi fost la curent v-aș fi explicat. Ce naiba, cu ce să m-ascund eu? Că nu am luat eu această măsură. Eu Ministerul Transporturilor sau eu pe persoană fizică”, spune Lucian Voicu, director de comunicare la Ministerul Transporturilor.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună sau prin redirecționarea a 3.5% din impozitul tău pe venit, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this