REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios

Ajută-ne să existăm. Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Donează

Pentru sugestii de materiale sau colaborări, scrieți-ne la adresa: contact@pressone.ro.

Pentru parteneriate media, proiecte sau dacă doriți să fiți partenerul nostru și să susțineți PressOne: marketing@pressone.ro.

Zeci de site-uri acționează concertat pentru a genera bani din știri false, conspirații și conținut de tip clickbait FOTO montaj Cosmin Creț

Două rețele de site-uri care „infectează” online-ul cu știri false, conspirații și propagandă. Și proprietarii lor

Am identificat în ultima lună mai multe rețele de site-uri care imită ziare și au în comun două detalii: acționează în grup și obțin bani din rulajul unui conținut de tip clickbait.

În cazul de față, vorbim despre un mix de știri false sau conspiraționiste, sfaturi despre alimentație sănătoasă și cure de slăbire minune, știri politice copiate din ziarele naționale și simplificate și, în unele cazuri, chiar materiale de propagandă pro Rusia copiate direct din Sputnik. (PressOne a relatat aici ultimul eveniment organizat de Sputnik în România)

La rândul lor, materialele sunt preluate și promovate de pagini de Facebook cu audiențe de sute de mii de utilizatori, injectând acest tip de conținut în grupuri create special pentru a reuni amatorii de conspirații și știri alarmiste.

Acest sistem de  funcționare este o rețetă de făcut bani din publicitate: de cele mai multe ori, publicitatea pe care companiile și-o cumpără prin platforme precum Google AdSense, Rubicon Project, Criteo sau Xaxis. Dar poate la fel de bine să fie și o metodă de propagare a dezinformării.

Fenomenul a fost observat și menționat într-un studiu realizat de Centrul pentru Media, Informații și Societate al Universității Centrale Europene. Iată ce notează autorii studiului:

„Publicitatea sub formă de bannere, ferestre pop-up și conținut sponsorizat este atât de întâlnită, încât pe unele din aceste site-uri nici măcar pagina de contact nu este accesibilă, din cauza cantității uriașe de advertising. Un trend pe care l-am sesizat este acela de a crea rețele sau «familii» de site-uri. Din 50 de site-uri analizate în profunzime pentru acest studiu, aproximativ 16 erau parte dintr-o astfel de familie”.Center for Media, Data and Society, CEU School of Public Policy

Am identificat două astfel de „familii” și proprietarii lor și vi le prezentăm mai jos. Una din ele a inovat: oferă „la pachet” publicitate sau chiar spațiu editorial pe un set de zece site-uri care imită ziare și care promovează conținut clickbait și fals.

Am cerut o ofertă de prețuri și am aflat că putem publica orice advertorial pentru 80 sau 100 de lei, în cazul în care e vorba de subiecte politice.

Rețeaua Extra News – pentru oamenii care au nevoie de un prieten, putere și speranță

Într-o lume indiferentă, confuza și cu valori răsturnate, CYD.RO este un altfel de site, având un altfel de mesaj. Prin subiectele de actualitate, prin tonul cald și optimist al realizatorilor și prin interesul pentru problemele cititorilor, CYD.RO este prin informația care o oferă alături de toți cei care au nevoie de un prieten, de putere și de speranță”, așa începe descrierea site-ului cyd.ro.

În topul celor mai citite materiale, pe cyd.ro descoperim o teorie a conspirației celebră, iar puțin lângă ea publicitate la diete fantasmagorice care te vor slăbi în 9 zile și tratamente minune.

Materialul reia o teorie a conspirației care circulă în SUA a așa numitelor “chemtrails” FOTO captură site

Același conținut a fost publicat, în ultimii doi ani, pe o cascadă de site-uri de același gen: puterealibertatii.com, urban24.ro, totcenustiai.com, gazetadeinformatii.ro, yogaesoteric.ro și alte bloguri.

De fiecare dată, materialele susțin și campanii publicitare. De pildă, în gazetadeinformatii.ro, poți citi despre cum vin virusurile din aer în timp ce Banca Românească îți transmite o reclamă la ultimul său produs.

Ultima dată, conținutul este reluat de site-ul stiaica.info în 24 februarie, anul acesta, și distribuit de paginile de facebook Vono, AppLine, Tiberiu și Cornel, Sursa Ta sau Știri. Împreună, paginile menționate au 950.654 de like-uri. 

Însă detaliul cu adevărat uimitor este oferta publicitară pe care o anunță cyd.ro: posibilitatea de a cumpăra publicitate sau spațiu editorial direct într-un set de 10 astfel de ziare.

Ele sunt: cyd.ro, extranews.ro, adevaruldeazi.ro, matinalromania.ro, news-zone.ro, newsromania.eu, puterearomanilor.ro, romaniamatinal.ro, stirifiltrate.ro și stirisinoutati.ro.

Am analizat conținutul acestora. Am descoperit că unele din ele copiază pur și simplu conținut din surse care sunt marcate, la nivelul Uniunii Europene, drept emițătoare de propagandă ale Rusiei.

E cazul site-ului adevaruldeazi.ro, care publică în 10 martie materialul cu titlul: Coronavirus – o pandemie falsă? Destabilizare economică, socială și geopolitică globală?

Iată și materialul original, publicat inițial în Sputnik.

Tot adevaruldeazi.ro publică în 12 martie un text cu titlul: FMI spunea că BĂTRÂNII trăiesc PREA MULT şi acesta este un risc pentru economia globală: Trebuie făcut ceva. Senzația inculcată cititorului este că șefa FMI ar fi sugerat într-un fel sau altul eliminarea bătrânilor.

Acest conținut datează, de fapt, încă din 2018. PressOne a verificat atunci sursele materialului și l-a marcat ca fiind fals, o interpretare manipulativă a informației inițiale .

De fapt, el face referire la o prezentare din 2016 susținută de Christine Lagarde, pe atunci șefa FMI, la Massachusetts Institute of Technology (MIT), cotată ca fiind cea mai bună universitate cu profil tehnic din lume.

Prezentarea subliniază, așa cum scriam și în 2018, că avem de-a face cu o problemă cu care se confruntă majoritatea țărilor cu economii performante, și anume, îmbătrânirea populațiilor pe fondul declinului demografic – problema nu e că „bătrânii trăiesc prea mult”, așa cum lasă titlul să se înțeleagă, ci că structura populației tinde spre un dezechilibru: impozitele plătite de tot mai puțini tineri nu au cum să susțină tot mai multe pensii.

În contextul apariției noului coronavirus și a informațiilor că acesta ar afecta mai mult persoanele în vârstă, dintr-o dată acest material vechi e făcut să pară ca un soi de prevestire. Am explicat de ce nu e cazul. 

Lângă acest titlu, găsim ultimele oferte de telefoane de la Altex, distribuite tot prin platforme de reclame online.

***

Pe site-ul ExtraNews, cuprins în pachetul „promoțional” pe care îl oferă cyd.ro, se amestecă știri politice copiate din alte surse cu rețete de slăbit, metode de cultivat legumele sau sfaturi anti colici la bebeluși.

La secțiunea Curiozități, găsim titlul: Iata cum se repeta istoria: Epidemia care loveste la 100 de ani – coincidenta sau mana criminala?

PressOne a mai relatat despre acest conținut cu exact același titlu într-un alt context, prezentând un alt site care pare să-i aparțină fostului deputat PSD Ninel Peia, în prezent președintele unui partid naționalist.

Materialul promovează ideea unei presupuse conspirații, din cauza căreia ar fi putut apărea și epidemia de COVID-19. Sub titlul alarmist de pe extranews.ro tronează un anunț publicitar de la Philips. 

La fel ca majoritatea celorlalte site-uri din grup, materialele publicate de Extra News nu afișează și data la care au fost publicate, ceea ce le face să fie greu de verificat în timp real și mai ușor de rostogolit periodic pe Facebook. 

Site-urile menționate în pachet sunt promovate de câteva pagini de Facebook, care au împreună o audiență de peste un milion de utilizatori. Printre ele, găsim pagina News, cu 847.000 de like-uri, pagina News Zone, cu 121.000 de like-uri, DeseneLive (102.000 like-uri), News România (241.975 like-uri) sau Românii (178.000 de like-uri).

În cazul de față, materialul partajat este chiar cel copiat din Sputnik, despre care scriam mai sus

O căutare încrucișată ne-a dus la două nume: soții Costin și Ioana Roxana Burducea. Ambii sunt administratori ai paginii de Facebook News, menționată anterior, care postează constant link-uri la conținut de pe site-urile menționate.

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

Costin Burducea se prezintă pe Facebook ca fiind fost angajat al companiei Google și apare în Registrul Comerțului ca fiind deținătorul firmei Cyd Pro Media Advertising SRL, cu link activ către site-ul cyd.ro, despre care scriam mai sus. Compania este înregistrată la Buzău, localitate de unde provine și Ioana Roxana Burducea, și are trecut la domeniul CAEN Activități de servicii privind sistemele de securizare.

Datele cele mai recente de pe Registrul Comerțului arată că firma a fost înființată în 2016, și pentru anul 2018 a avut profit de 51.000 de lei, la o cifră de afaceri de peste 350.000 de lei. 

Niciunul din cele două numere de telefon menționate de Registrul Comerțului nu mai sunt în funcțiune. Am reușit, în schimb, să obținem informații despre prețul cu care pot fi publicate materiale în această rețea.

Am solicitat, sub altă identitate, o ofertă de prețuri pentru publicitate în rețeaua de site-uri, menționând că suntem interesați să cumpărăm spațiu editorial și întrebând dacă există condiții speciale legate de conținutul politic.

Bună ziua,

pentru un advertorial scris de dumneavoastră prețul este 80 de lei inclus TVA. Pentru știri legate de politică 100 de lei inclus TVA

Răspunsul este semnat de același Costin Burducea. Niciunde nu este precizată vreo condiție pentru conținut.

***

Dragoș Stanca, expert în digital media și fondatorul Upgrade 100 a explicat pentru PressOne că avem de-a face cu un model de business creat pur și simplu pentru a genera bani lunar, care nu are nicio legătură cu informarea.

Acești oameni sunt un fel de viral hackers, cum să spun. Ei au identificat o slăbiciune a sistemului și se folosesc de ea. Ei nu sunt jurnaliști și, mai rău, nu au niciun criteriu de etică, pur și simplu au descoperit o metodă de făcut bani. Aș estima un venit între 0,8 și 1 euro pentru fiecare 1000 de afișări pe pagină, pentru fiecare site de tipul acesta“, a explicat Stanca.

Recorder a explicat aici care este mecanismul prin care banii pe care companiile îi investesc în publicitatea online ajung, prin intermediul acestor platforme, în buzunarul autorilor de știri false și conspiraționiste.

Rețeaua “conspirații îndeplinite”

Misiunea noastră nu se limitează doar la a furniza informații relevante către public, ci ne ocupăm și de investigații. Departamentul de Informații România (DIR) organizează expediții private, atât în România, cât și în străinătate. În aceste expediții, noi facem următoarele investigații:

– investigații istorice și arheologice;

– investigații ale misterelor și fenomenelor paranormale;

– investigații ale locurilor unde au apărut OZN-uri și extratereștri
Cu această promisiune se deschide domeniul dir.org.ro, “înfrățit” și el cu domeniile gazetadeinformatii.ro și cocoon.ro.

Toate trei promovează masiv teorii ale conspirației. Însă, printre acest tip de materiale, “strecoară” și conținut politic anti UE și anti NATO, entități asimilate, de multe ori, cu figura președintelui Klaus Iohannis.

De pildă, pe dir.org.ro – site pe care autorul îl denumește ca și cum ar fi o publicație “Departamentul de Informații România – Adevăr și Onoare” există o categorie specială, “Conspirații împotriva României”.

Alături, site-ul VreiMobilă.ro face reclamă ultimelor oferte.

Aici sunt organizate materiale conspiraționiste și cu tentă naționalistă care propagă câteva narative pro Rusia, printre care e cea cu România, colonia Europei.

PressOne a relatat pe larg aici ce este o narativă (sau narațiune) și cum ele fac parte dintr-un război al propagandei îndreptat împotriva României. Scopul acesteia este de a slăbi încrederea oamenilor în autorități și de a fragiliza segmentul de apărare națională.

În fine, pe cocoon.ro, ultimul material postat arată că oamenii de știință au confirmat că dangătul clopotelor de biserică “distruge virusurile gripale, hepatice, tifoide, a scarlatinei și altor agenți patogeni ai infecțiilor, are un efect dăunător asupra celulelor canceroase, contribuie la revigorarea organismului chiar și în condiții de alimentație insuficientă“.

Dovezile aduse în sprijinul acestei afirmații sunt niște presupuse cercetări ale unor oameni de știință ruși din anii ’80, dar și un link la un alt presupus studiu științific din 2005 care ar fi fost publicat într-un ziar local din Rusia, “Muncitorul din Ural”. Referința (link-ul) din text se face direct la ziarul local, fără a localiza presupusul studiu. Dealtfel, ziarul local este în limba rusă, făcând și mai greu de verificat presupusa informație.

La mijlocul acestei expuneri care susțin că clopotele emit “energie în gama ultrasonică” și elimină astfel patogenii, găsim o reclamă la “Noaptea somnului scandinav” (sic!), o campanie a unuia din cei mai mari retaileri de decor interior în România, Jysk.

Surpriză… conținutul identic este postat și pe Sputnik România Moldova.

Cele trei site-uri analizate au aceeași structură de organizare a conținutului pe categorii și sunt promovate de aceleași pagini și conturi de Facebook:

Departamentul de Informații (15K likes)  

– Direcția de Informații (Adevăr și Onoare) (81K likes)

– Gazeta de Informații 6.4K likes

– Cocoon.ro 126K likes

– Came Cocoon 7.1K likes

– Dragoș Annunaki 38.8 K likes

Proprietarii celor două sunt Dragoș Birjaru (aka Dragoș Annunaki pe Facebook) și Camelia Chicomban (aka Came Cocoon), despre care PressOne a mai relatat aici și aici.

În urmă cu câțiva ani, aceștia apăreau împreună la OTV pentru a-și susține teoriile conspiraționiste.

O parte însemnată din conținutul site-ului cocoon.ro este vădit anti vaccin, naționalist și homofob. În contextul extinderii epidemiei de COVID-19, unul din titlurile publicate anunță că epidemia este pedeapsa cerească pentru găzduirea paradelor homosexualilor.

În același timp, site-ul soră, gazetadeinformatii.ro propune cititorului un material care arată că o paradă gay a fost anulată din cauza epidemiei.

Reamintim informațiile publicate în 2018. Inițial, Cocoon a fost un blog de beauty & lifestyle, dar și numele unui mic magazin din București unde creatoarea site-ului vindea pantofi.

Cocoon Shoes, un magazin cu firmă roz, era distribuitor al liniei Irregular Shoes. Communication manager era, în 2010, Camelia Chicomban, din Brașov, alias Came Cocoon, care avea să fondeze apoi Cocoon.ro.

În prima fază, Camelia Chicomban scria despre pantofi și rețete, despre muzică simfonică și orașe pe care le vizitase, pentru ca, treptat, să se reprofileze pe experimentele lui Nikola Tesla și posibilitatea ca Angela Merkel să fie fiica lui Hitler.

În 2014, Came Cocoon apărea la o emisiune de la OTV alături de un alt personaj al publicațiilor conspiraționiste, Dragoș Birjaru, alias Dragoș Annunaki, unul dintre promotorii mitului cu „panourile de siguranță” aflate sub Bucegi.

Ulterior, la un post local din Brașov, Camelia Chicomban recomanda, printre altele, decalcifierea „glănzii” pineale. În cadrul acelei emisiuni, ea anunța că vânduse domeniul de internet cocoon.ro. De fapt, între timp, rețeaua s-a “îmbogățit” și cu site-ul gazetadeinformatii.ro, iar pagina de Facebook asociată cu numele Cameliei Chicomban, Came Cocoon, promovează în continuare conținutul acestor site-uri.


Acest material este realizat ca parte a proiectului Business of Misinformation, al Center for Media, Data, and Society, School of Public Policy of Central European University, susținut de Programul pentru Jurnalism Independent al Open Society Foundations.

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin Patreon:

Accesând https://www.patreon.com/pressoneRO

Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Poți redirecționa 3.5% din impozitul tău pe venit folosind formularul de mai jos. Dacă nu se încarcă, poți accesa acest link: https://formular230.ro/fundatia-pressone

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios