Ion Caramitru, la conferinţa de presă din 5 februarie. Foto: Lucian Muntean
Ion Caramitru, la conferinţa de presă din 5 februarie. Foto: Lucian Muntean
08/02/2016
Dau scena mea pentru MyStage!
Din ianuarie 2016, portalul online MyStage.ro, lansat în toamna anului trecut pentru Festivalul Național de Teatru, a devenit platformă de vânzare a biletelor și pentru Teatrul Național din București (TNB).
Conducerea „primei scene a țării” – cum i se spunea odinioară – a decis să semneze cu MyStage.ro și să întrerupă contractul aflat în derulare, cu firma Bilet.ro. Într-o conferință de presă din 5 februarie, directorul TNB, Ion Caramitru, și-a motivat decizia prin reducerea costurilor.
În iulie 2016, mandatul de manager-director general al lui Ion Caramitru ajunge la final. El ocupă această funcție din 2005.
Anunțul de schimbare a platformei prin care TNB vinde biletele redeschide chestiunea comisionului încasat de MyStage.ro, despre care PressOne a scris în premieră în 21 octombrie 2015.
Atunci, în preambulul ediției 2015 a Festivalului Național de Teatru (FNT), am publicat un articol în care spuneam că portalul MyStage.ro este deținut de Teatrul Nostru SRL – o asociere a Uniunii Teatrale din România (UNITER) cu firma MyStage Ticketing SRL.
În articol arătam că procesatorul plăților de pe MyStage.ro este MyStage Ticketing SRL. Adică, înainte de a ajunge în conturile firmei Teatrul Nostru SRL, banii obținuți din bilete trec prin firma lui Pericle Andrei Negescu (29 de ani).
La momentul publicării acelui text, tânărul antreprenor figura în rețeaua profesională LinkedIn și ca asociat într-o altă firmă, Integrity Investment Partners SRL, unde era partener cu Ștefan Caramitru – unul dintre fiii lui Ion Caramitru. Integrity Investment Partners SRL nu apare ca fiind înregistrată în România.
Pe scurt, primul nostru material explica faptul că biletele pentru cel mai important festival de teatru din București se vindeau printr-un portal online deținut de un partener de afaceri al familiei Caramitru. În plus, acest portal practica la FNT un adaos comercial care mergea până la 30% din prețul biletelor.
Vrem să putem relata în profunzime despre viața de zi cu zi a românilor, așa cum e ea. Dacă e important și pentru tine, ajută-ne să o ducem la capăt! Orice sumă contează.
După apariția acelui articol, reacțiile oficiale, dar și cele subterane au început să curgă: de la un mesaj prin email în care eram amenințați că vom fi dați în judecată, până la discuții din culisele Naționalului, care ne-au fost povestite cu condiția să nu le dezvăluim sursa.
Am înțeles, fără să fi urmărit acest lucru, că în cel mai important teatru din Capitală, dar și în Teatrul românesc, în general, domnește o atmosferă ca în anii ’80: oamenilor le e teamă să mai vorbească despre afacerile și deciziile șefilor.
„Patriarhia nu a dat binecuvântare”. Dan Puric, Piperea și alți extremiști români n-au reușit să strângă semnături pentru redefinirea constituțională a familiei și plata cash
PressOne a cerut explicații de la fiecare asociație din Coaliția pentru Constituție, Familie și Libertate cu privire la eșecul strângerii celor 500.000 de semnături necesare pentru redefinirea familiei și introducerea plății cash în Constituție.
Trump după o lună la Câmpulung. De ce nu aș mai vota USR: cu Lasconi și Năsui, partidul pune cruce proiectului „vrem o țară ca afară”
În ultimii 5 ani, vocile progresiste au dispărut aproape complet din Uniunea Salvați România. Cu Elena Lasconi și Claudiu Năsui la cârmă, USR devine tot mai populist și pare că vrea să fure procente de la George Simion sau Diana Șoșoacă.
Încercând să documentăm legăturile dintre familiile Caramitru și Negescu, am mai descoperit o entitate comercială: P&P Company LTD SRL.
*
Pe 23 iunie 2015, Pericle Andrei Negescu a folosit numele de P&P Company pentru a înregistra două domenii de internet. A făcut-o folosind serviciile GoDaddy.com, una dintre cele mai mari firme din lume care se ocupă cu vânzarea și găzduirea (hosting-ul) paginilor de web.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Unul dintre cele două domenii cumpărate de tânărul Negescu este Mystages.info.
Protocolul de înregistrare a acestor domenii nu obligă cumpărătorul să ofere date reale privind organizația din care face parte, nici numele sau adresa reale. Contează doar ca e-mailul la care se trimite factura să fie „pe bune”.
Am verificat, așadar, dacă P&P Company LTD SRL există cu adevărat sau este doar o denumire fictivă.
Potrivit Oficiului Național al Registrului Comerțului, P&P Company LTD SRL este o firmă înființată în 1994, având ca sediu social un apartament de pe bulevardul Iuliu Maniu, în Sectorul 6 al Capitalei.
Principalul său domeniu de activitate este „activități de servicii privind tehnologia informației”. La activitățile secundare însă figurează „servicii anexe silviculturii”, repararea și vânzarea autoturismelor, comerțul cu ridicata al ceasurilor și bijuteriilor, mobilei, covoarelor, dar și difuzare de programe de televiziune sau interpretare artistică. În total, 54 de activități dintre cele mai diverse.
Asociați în această firmă sunt Pericle Negescu (68 de ani), cu 90,9%, și Andrei Dragoș Caramitru (40 de ani), care are 9,1%. Capitalul social subscris este de 550 de lei.
Pericle Negescu este tatăl lui Pericle Andrei Negescu, cel care deține jumătate din portalul MyStage.ro. (Cealaltă jumătate, reamintim, aparține UNITER.)
*
Să revenim la Teatrul Național din București.
În conferința de presă susținută pe 5 februarie, Ion Caramitru a vorbit pe scurt și despre platforma MyStage.ro. El a spus că aceasta ar fi „lezat” anumite interese doar pentru că este „mult mai sofisticată și mult mai eficace” decât precedenta.
„MyStage.ro este noua platformă cu care vindem biletele online. Astăzi am avut o întâlnire cu ei, iar raportul pe luna ianuarie a depășit orice așteptări. Așa că, dacă cumva veți vrea să cumpărați bilete online, să aplicați aici, că merită”, a comentat Caramitru.
Un reporter PressOne a participat la conferință și l-a întrebat pe directorul TNB, care va împlini 74 de ani luna viitoare, ce l-a convins să opteze pentru MyStage.ro.
Iată răspunsul său:
„Costurile software cu Bilet.ro erau între 15.000 și 20.000 de euro plus TVA. La MyStage.ro, totul e gratuit. Costul de printare bilete pe Bilet.ro era de 18.000 și 22.000 de euro anual plus TVA. Acum, costurile de printare bilete sunt suportate integral de MyStage.
Cheltuielile Teatrului Național pe Bilet.ro erau de minimum 33.000 de euro pe an, iar acum sunt zero. Comisionul practicat pe Bilet.ro – că de aici au plecat discuțiile – era de 7-8% plus 2 lei per bilet, indiferent de prețul lui. Că e de 10-15 lei, 40 sau 80 de lei, se adăugau 2 lei automat. Sau pe tranzacție, când se petrecea pe tnb.ro. Deci, dacă un bilet e 80 de lei, comisionul este de 7,6 plus 2 lei – 8,6 și cu 12% tranzacția de 2 lei pe Bilet.ro.
Comisionul practicat de MyStage.ro este de 10% pe tranzacție, indiferent de platformă. Pentru un bilet de 80 de lei, comisionul este de 8 lei. Promovare la MyStage.ro – minimum 12.000 de euro pe an alocați exclusiv promovării spectacolelor TNB în mediul online.
Echipa de la Bilet.ro – habar nu aveam cine e și era o singură persoană. Echipa care vine de la MyStage.ro este o echipă experimentată de marketing online și conținut media alocată pentru parteneriatul cu TNB – cinci oameni cu cel puțin 7 ani experiență în companii de top din țară și din străinătate.
Costuri semnificative pentru TNB la Bilet.ro – vi le-am citit. Niciun cost pe partea cealaltă. Avem numai de câștigat. Platforma are o deschidere și un sistem de accesare și echipamente mult mai performante decât avea Bilet.ro.”
Întrebat cine încasează comisionul de pe MyStage.ro – firma MyStage Ticketing sau firma Teatrul Nostru SRL, în care prima e asociată cu UNITER -, Caramitru a răspuns că este vorba despre MyStage Ticketing. „De ce? E împotriva legii?”, a întrebat el, ușor iritat.
– V-am întrebat pentru că știam că patronul de la MyStage a fost asociat cu fiul dumneavoastră într-o altă companie, a continuat reporterul PressOne.
„Deci, MyStage.ro … asta e o întrebare care m-a tulburat. Am făcut-o clară la ultima ședință pe care am avut-o în teatru. Unul dintre băieți -pentru că am trei – nu are nici în clin, nici în mânecă cu ei, această firmă MyStage.ro având ca asociat unic care este… Face parte din dosarul care a fost verificat peste tot și este în perfectă legalitate”, a continuat Ion Caramitru.
– Deci, familia Negescu și familia Caramitru nu au absolut nicio legătură?, a insistat reporterul.
„Absolut deloc. Nicio legătură. A fost un frumos atac la persoană și pe partea asta. Nu a fost nici… Mă rog, nu are rost să vă spun ce fac băieții mei, asta e treaba noastră. Nu avem de câștigat și, la raportul care s-a făcut astăzi în fața direcției Teatrului… avantajele sunt enorme. O să le publicăm și online, ca să vă lămuriți mai bine. Chiar o să-i rog să publicăm pe site-ul Teatrului – Adriana, să facem asta, da? Pentru că publicăm raportări lunare ale vânzărilor online și ale avantajelor acestora. Ca să terminăm cu prostia asta.”
După acest dialog public cu Ion Caramitru, reporterul PressOne a făcut o vizită la sediul firmei P&P Company, aflat pe bulevardul Iuliu Maniu, în cartierul Militari.
Aici, într-un bloc cu tencuiala peticită (foto), am căutat apartamentul care figurează la Registrul Comerțului ca sediu al P&P Company (firmă în care Pericle Negescu Senior este asociat cu Andrei Caramitru).
Înainte de a fi vorbit cu cineva, a fost limpede că suntem la adresa corectă: pe mijlocul ușii, cu majuscule, scria DR. ING. PERICLE NEGESCU. Am apăsat butonul soneriei, iar în prag a apărut un tânăr brunet, cu ochelari. În spatele lui se vedea o cameră mobilată modest, un calculator și o imprimantă.
L-am întrebat dacă am nimerit la sediul P&P Company. A tresărit la auzul numelui firmei. „Nu”, a răspuns el aproape în șoaptă. După care ne-a trântit ușa în nas.
După fotografia de profil de pe LinkedIn, l-am recunoscut pe Andrei Negescu, juniorul Pericle.
Apoi l-am căutat pe președintele blocului, care ne-a spus că nu știe ca în imobil să fie sediul vreunei firme. „Avem o firmă de calculatoare, altceva n-avem. La 98 e Pericle. Dar nu locuiește aici, casa e goală de trei ani de zile. Mai vine și mai doarme fiu-său, din când în când, Andrei. Vine, dar rar. La două săptămâni vine aici și doarme”, ne-a povestit omul.
*
Să rezumăm, deci.
În toamna anului trecut, biletele de la Festivalul Național de Teatru s-au vândut cu un adaos consistent pe site-ul MyStage.ro, deținut, în parteneriat, de UNITER și de o firmă. Acea firmă îi aparține lui Pericle Negescu junior, care e partener de afaceri al unuia dintre fiii lui Ion Caramitru – Ștefan.
Între timp, dovezile privind asocierea celor doi au dispărut de pe internet.
Luna trecută, Ion Caramitru, ca director al Teatrului Național din București, a decis ca, de-acum înainte, biletele pentru spectacolele de la TNB să se vândă tot prin MyStage.ro.
Încercând să probăm că între familiile Negescu și Caramitru există o legătură de afaceri, am dat de o altă firmă, P&P Company, în care Pericle Negescu Senior este asociat cu alt fiu al lui Ion Caramitru – Andrei.
Mai mult, Pericle Negescu jr a înregistrat pe această firmă un domeniu de internet cu nume asemănător – MyStages.info. În plus, pe junior l-am găsit în apartamentul unde se află sediul declarat al firmei P&P.
Bilet pentru instanță
Pentru a lămuri și costurile Teatrului Național cu fosta platformă de vânzare a biletelor, l-am contactat pe George Răzvan, proprietarul de la Bilet.ro.
„Conform contractului nr. 6402/20.12.2013, suma încasată de Bilet.ro este de 4.900 lei + TVA pentru fiecare lună în care a existat activitate TNB, însă, cum Bilet.ro nu este plătitoare de TVA, această taxă nu a fost niciodată plătită de TNB. Astfel, în 2015 au fost emise 11 facturi a câte 4.900 lei fiecare. Luna iulie 2015 nu a fost facturată, nefiind activitate. În total, aproximativ 11.900 EUR. În 2014 și 2013 au fost emise câte 10 facturi a câte 4.900 lei. În cadrul acestor sume lunare, TNB a beneficiat de folosirea în regim nelimitat a tuturor modulelor din cadrul platformei de ticketing Bilet.ro, atât la casieria TNB, și pe site-ul TNB, cât și diverse echipamente, scannere, imprimante termice. Mai mult, TNB a formulat o multitudine de servicii și integrări cu alte sisteme care nu au făcut obiectului contractului și pentru ele nu a plătit niciun leu”, a declarat George Răzvan.
El mai spune că, printre serviciile pentru care TNB nu ar fi plătit nimic, se numără tipărirea de bilete pe imprimante multiple, în funcție de sponsorii evenimentelor, și integrarea biletelor tipărite cu parcarea la hotelul Intercontinental.
Potrivit lui George Răzvan, TNB a încheiat cu Bilet.ro două contracte: unul prevedea termenii colaborării pentru vânzarea integrată, prin acest soft, atât a biletelor de la casierie, cât și a celor de pe site-ul Teatrului, tnb.ro.
Prin cel de-al doilea contract, TNB se obliga ca, până în 2018, 20% dintre locurile din sală să fie vândute prin intermediul Bilet.ro, direct de pe site-ul acestei societăți.
În ajunul expirării primului contract, în 23 decembrie 2015, administratorul de la Bilet.ro susține că a făcut TNB-ului o ofertă – vorba filmului – de nerefuzat, pe care a înregistrat-o cu numărul 80.905: le-a oferit prelungirea contractului pe zero lei, deci fără ca Teatrul să mai plătească cei aproximativ 1000 de euro lunar. TNB a refuzat.
Proprietarul Bilet.ro spune că singurul avantaj de care s-a bucurat de pe urma acestui contract a fost prestigiul de a avea TNB în portofoliu, care l-a ajutat să semneze alte contracte.
La începutul lui 2016, TNB a reziliat fără explicații și cel de-al doilea contract. George Răzvan a mai spus că Bilet.ro a început procedurile pentru acționarea în judecată a Teatrului lui Ion Caramitru.
*
La acest material a contribuit colega mea Iulia Marin.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Jurnalismul independent nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, iar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this