REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios

Ajută-ne să existăm. Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Donează

Pentru sugestii de materiale sau colaborări, scrieți-ne la adresa: contact@pressone.ro.

Pentru parteneriate media, proiecte sau dacă doriți să fiți partenerul nostru și să susțineți PressOne: marketing@pressone.ro.

21/10/2015
Aura Corbeanu (în stânga), alături de Marina Constantinescu şi de Ion Caramitru. Foto: fnt.ro

Teatrul nostru, comisionul nostru

Premieră la ediția din acest an a Festivalului Național de Teatru (FNT): spectatorii din întreaga țară pot cumpăra bilete și prin intermediul unei platforme numite MyStage.ro.

Această platformă a fost lansată la începutul lunii octombrie și este deținută de societatea comercială Teatrul Nostru SRL. (Denumirea firmei este împrumutată de la un teatru interbelic, înființat de regizorul Sică Alexandrescu la București.)

La rândul său, SC Teatrul Nostru SRL reprezintă o asociere între Uniunea Teatrală din România – UNITER, care este principalul organizator al Festivalului, și firma MyStage Ticketing SRL.

MyStage Ticketing SRL este deținută de tânărul antreprenor Pericle Andrei Negescu (29 de ani). Acesta este partener, într-o altă firmă, numită Integrity Investment Partners SRL, cu Ștefan Caramitru – unul dintre fiii lui Ion Caramitru, directorul Teatrului Național din București și președintele UNITER.

Dar să le luăm pe rând:

Ca să nu mai rămâie repetent și anul acesta, FNT a ales o variantă modernă de a vinde bilete.

Inaugurată în urmă cu două săptămâni, platforma MyStage.ro a avut parte de critici vehemente din partea amatorilor de teatru. Administratorului i s-au reproșat disfuncționalități în ceea ce privește procesarea plăților online, dar și un comision-surpriză, de circa 30% din prețul biletelor.

În noaptea de 8-9 octombrie, pe pagina de Facebook a MyStage.ro s-au dus adevărate lupte pentru a putea achiziționa un bilet, iar la acuzațiile ridicate, nimeni nu a primit niciun răspuns.

 

sau

În seara în care a fost lansată platforma MyStage.ro, pentru un bilet print@home (care să fie tipărit acasă) de 120,67 lei, site-ul anunța că acest preț include un comision de 40,67 de lei. (Biletul asigura un loc la un spectacol programat în sala Studio a Teatrului Național din București.)

În dimineața următoare, anunțul privind comisionarea dispăruse. În schimb, prețul era același.

O cumpărătoare a postat pe Facebook și două imagini doveditoare: la ora 01.12 AM, un bilet la spectacolul „Front” costa 120,67 de lei, din care o treime era comisionul (afișat sub preț), iar la ora 6.37 PM, prețul rămăsese 120,67 de lei, însă comisionul nu mai era afișat.

*

„Comisionul este, de fapt, sursa de venit a firmelor de bilete. În unele cazuri, ele acoperă doar costurile de transfer bancar și un profit mic. Standardul pe piață este de aproximativ 5-6%+TVA. De la instituții publice, firmele vânzătoare de bilete iau cam 8-10%, depinzând de vânzări. Multe firme comisionează și cumpărătorul final, nu doar organizatorul, cu taxe de manipulare/procesare a comenzii. Nu există o reglementare pe piață pentru comisioanele astea, de aceea pot ajunge exorbitant de mari și câteodată foarte greu de justificat. Taxa pentru print@home este de 3-4 lei la un bilet cumpărat de pe cel mai mare vânzător din România, spre exemplu”

Declarație dată pentru PressOne de reprezentantul unei companii de bilete online, care a ținut să rămână anonim

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

*

Problema nu e că MyStage.ro nu afișează comisionul. Aceasta este, în cel mai rău caz, o lipsă de transparență în relația cu clienții.

Problema cea mare este că FNT există datorită unor fonduri publice și că, la fel ca în multe alte cazuri, banii statului îmbogățesc entități private.

Principalii finanțatori ai FNT sunt, potrivit site-ului oficial, Ministerul Culturii și Primăria Municipiului București. Într-o conferință de presă desfășurată în 13 octombrie, directorul executiv al FNT, Aura Corbeanu, anunța că ediția din 2015 are un buget de 5.350.000 de lei (aproape 1,2 milioane de euro).

Să revenim la platorma MyStage.ro, care este deținută, cum spuneam, de Teatrul Nostru SRL.

Potrivit unei informări oferite de Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) la solicitarea PressOne, directorul executiv al FNT, Aura Corbeanu, este administrator al firmei Teatrul Nostru. Acest SRL a fost înființat pe 28 septembrie 2015, cu doar 10 zile înainte de a începe vânzarea biletelor prin intermediul platformei MyStage.ro.

Al doilea administrator al firmei Teatrul Nostru SRL este Andrei Pericle Negescu, cel care deține MyStage Ticketing SRL. Această firmă a fost înființată în august 2015, având un capital subscris de 5000 de lei și un administrator unic. (Cele două companii au sediul social la aceeași adresă.)

Dar procesatorul plăților de pe platforma MyStage.ro este MyStage Ticketing SRL, și nu Teatrul Nostru, care e proprietarul și administratorul site-ului și furnizorul serviciului de vânzare a biletelor.

Altfel spus, înainte de a intra în firma Teatrul Nostru SRL, în care UNITER este asociat, banii obținuți din bilete trec prin firma controlată de Negescu, partener de afaceri cu unul dintre fiii lui Ion Caramitru.

*

UNITER este o organizație profesională non-profit, dar funcționează ca un sindicat, acordând stipendii, ajutor juridic sau financiar membrilor săi.

În statutul adoptat în 29 septembrie 2014, există o prevedere care îi dă dreptul să înființeze societăți comerciale ale căror venituri „obținute din dividende sau din activități economice directe vor fi utilizate pentru realizarea, susținerea și dezvoltarea activităților sale cu caracter nelucrativ”.

Membrii UNITER plătesc cotizație și taxă de înscriere. Uniunea mai percepe [simple_tooltip content=’Potrivit Observatorului Cultural, timbrul teatral reprezintă 5% din prețul oricărui bilet vîndut de teatru vândut în România. Banii se strâng într-un cont administrat de UNITER și din care ar trebui să fie finanțate proiecte’]timbru teatral[/simple_tooltip] și sume provenite din bunuri proprii deținute și date în folosință. Orice membru care aduce o sponsorizare pentru proiectele Uniunii are dreptul la 10% din sumă.

Am luat legătura cu Biroul de Presă al FNT pentru răspunsuri la câteva întrebări:

– Care e natura colaborării dintre Festival și platforma MyStage.ro?

– Ce rol are firma terță, MyStage Ticketing, în procesarea plăților?

– Cât este, de fapt, comisionul aplicat biletelor vândute?

Pompilius Onofrei, unul dintre purtătorii de cuvânt ai FNT, ne-a trimis un sms în care preciza că „răspunsurile la toate îndoielile și nelămuririle” ne vor fi trimise „cât mai curând posibil”.

Apoi, responsabilul PR Pamela Bojoc-Pricopie a declarat telefonic că „doamna Aura Corbeanu lucrează la răspunsurile dumneavoastră”. După câteva ore de așteptare, am revenit cu un telefon adresat Aurei Corbeanu.

Ea a recunoscut că primise întrebările în cursul dimineții de marți, 20 octombrie. Aceleași întrebări i-au fost trimise în cursul după-amiezii de marți, 20 octombrie, și pe adresa de email.

„Nu am stat la birou, dar am văzut întrebările. Suntem înainte de festival și crede-mă că nu cobor din mașină. Îți dau cuvântul meu de om că suntem într-o situație de organizare, de lansare, și mergem în a aranja spațiile. Am cărat afișele, că suntem o mână de oameni, plus studenți. Nu pot răspunde acum, iubita mea, lasă-mă puțin până mâine și îți trimit. Pot să-ți dau o oră, să zicem 16”, a spus Aura Corbeanu.

De asemenea, Andrei Negescu a răspuns la un e-mail:

FNT are loc în perioada 23 octombrie – 1 noiembrie. La ediția din acest an vor fi 98 de reprezentații, pentru 17 producții teatrale din București, 26 de spectacole ale unor teatre din țară și trei din străinătate.

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin Patreon:

Accesând https://www.patreon.com/pressoneRO

Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Poți redirecționa 3.5% din impozitul tău pe venit folosind formularul de mai jos. Dacă nu se încarcă, poți accesa acest link: https://formular230.ro/fundatia-pressone

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios