18/12/2023
Tren întârziat? CFR nu are sistem de despăgubiri pentru traficul intern. De 15 ani cere derogări de la standardele UE
Trenurile CFR Călători ar fi înregistrat în medie întârzieri de puțin peste un minut în ultimii doi ani, din cauze ce țin de companie, transmite aceasta într-un răspuns oficial primit la o solicitare PressOne.
Compania mai susține că peste 85% din trenurile care sunt puse în circulație ajung de fapt la destinație la timp. Diferența de 15% - trenuri care întârzie - ar fi cauzată de situațiile neprevăzute sau de alte cauze externe, precum vremea nefavorabilă, căderi de copaci, lucrări la infrastructură feroviară, restricţii şi limitări de viteză impuse pe reţeaua de cale ferată (inclusiv cauze ce țin de CFR Infrastructură, o altă companie de stat).
Întârzierile de puțin peste un minut pe an, pentru care CFR Călători își asumă totuși responsabilitatea, sunt cauzate de reparațiile periodice care apar tot din cauza factorilor externi, precum vremea și lucrările de infrastructură, pentru care „CFR Călători asigură mijloc de remorcare pentru deblocarea circulaţiei atunci când este necesar”, se mai arată în răspunsul oficial.
PressOne a întrebat compania, printre altele, cum gestionează cererile de despăgubire solicitate pe traficul intern în urma întârzierilor și care crede CFR Călători că este nivelul de satisfacție al clienților, în aceste condiții.
Sistem de despăgubiri formal pe traficul intern
Compania feroviară de stat CFR Călători operează pe piață împreună cu alți cinci operatori privați. Cu toate acestea, sistemul de despăgubire al CFR Călători pentru traficul intern, adică pentru problemele apărute în sau între gări autohtone, este valabil doar teoretic.
Operatorul feroviar de stat este exceptat de la standardele Uniunii Europene, privind dreptul călătoriilor cu trenul, care spun că „fără a pierde dreptul la transport, un călător are dreptul să-i fie acordată de către întreprinderea feroviară o despăgubire pentru întârziere, în cazul în care se confruntă cu o întârziere între locul de plecare și cel de destinație finală menționate pe legitimația de transport sau pe biletul direct, pentru care costul nu a fost rambursat în conformitate cu articolul 18.”
Vrem să putem relata în profunzime despre viața de zi cu zi a românilor, așa cum e ea. Dacă e important și pentru tine, ajută-ne să o ducem la capăt! Orice sumă contează.
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
CFR Călători a obținut derogări succesive de la regula europeană și oferă restituiri sub condiții specifice, dar nu și despăgubiri generate de întârzieri pe traficul intern. Pentru călătoriile internaționale, însă, există un sistem funcțional de despăgubire și în cazul întârzierilor.
Restituirea banilor pe bilete - doar cu întreruperea călătoriei
Site-ul companiei feroviare „CFR Călători” are o secțiune dedicată modalităților de restituie a contravalorii biletului achiziționat. Teoretic, restituirea poate fi solicitată din motive personale (ex: anularea călătoriei în avans) sau din cauze ce țin de CFR (ex: întârzieri), de către orice pasager care circulă pe o rută internă. În funcție de caz, restituirea se acordă integral sau parțial.
Cine-i formează pe formatori? Ministerul Sănătății lasă pregătirea practicienilor de medicină alternativă pe seama unor medici care practică „regresia în vieți anterioare”
Ministerul Sănătății pregătește o nouă lege pentru reglementarea medicinei alternative. La elaborarea ei a contribuit și o specialistă din sistemul public care practică „regresia în vieți anterioare”.
Monarhia salvează energia. Doar 13% din liniile de înaltă tensiune din România sunt „noi”. Restul sunt proiectate de ingineri din perioada interbelică
România anului 2024 încă mai depinde într-o proporție de aproape 90% de această rețea energetică gândită și proiectată în urmă cu aproape 80 de ani.
În cazul întârzierilor mai mari de 60 de minute, generate de compania feroviară, banii pot fi primiți înapoi doar dacă „întârzierea duce la pierderea legăturii în parcurs (tren de legătură) și călătorul renunță la călătorie în totalitate”. Practic, doar dacă pasagerul refuză să continue călătoria, iar restituirea poate suporta o taxă de procesare, în funcție de caz.
„În trafic intern, în situații de întârziere, pasagerilor cu bilete la trenurile afectate şi care nu mai efectuează călătoria din diverse motive, li se poate restitui la cerere contravaloarea legitimaţiilor de călătorie achiziţionate şi neutilizate (fie pentru întreaga rută în cazul renunţării la călătorie, fie pentru distanța neefectuată din ruta respectivă) conform Regulamentului de transport pe calea ferată şi reglementărilor în vigoare”, se arată în răspunsul oficial.
CFR Călători își asumă doar o mică parte din responsabilitatea întârzierilor pe calea ferată. Foto: Luiza Popovici / PressOne
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Pasagerii care circulă în traficul intern și solicită despăgubiri pentru întârzieri mai mari de 60 de minute pot refuza să parcurgă călătoria până la capăt și primesc înapoi diferența de bani pe distanța neparcursă după aplicarea unei taxe de procesare și fără a mai ajunge la destinație.
Derogări succesive de la Regulamentul European
Statele membre ale Uniunii Europene au responsabilitatea de a respecta și implementa regulamentele comunitare privind regimul de transportare a pasagerilor prin mijloace feroviare, odată cu anul aderării (2007, pentru România n.red.).
Operatorii feroviari din România, nefiind pregătiți logistic și financiar pentru implementarea măsurilor europene, au cerut însă, începând cu anul 2009, derogări succesive de la normele europene privind drepturile şi obligaţiile călătorilor din transportul feroviar. Astfel, printre altele, companiile feroviare sunt scutite de la a acorda despăgubiri generate de întârzierile trenurilor la nivel național.
Regulamentul european este actualizat periodic, iar într-o notă de fundamentare din 2019 este stipulat că „un stat membru poate acorda, în mod transparent şi nediscriminatoriu, o derogare pentru o perioadă de maximum 5 ani, reînnoibilă de două ori cu câte o perioadă de maximum 5 ani, de la aplicarea dispoziţiilor prezentului regulament serviciilor naţionale de transport feroviar de călători.”
De asemenea, este precizat că „neîndeplinirea tuturor prevederilor din Regulamentului (CE) nr. 1371/2007 de către aceste companii peste 5 ani atrage după sine sancțiuni de tip infringement asupra României, mult mai greu de evitat pe termen scurt.”
România se află la a 4-a derogare validată, ultima valabilă până în 2029, fiecare cu durată a câte cinci ani.
Astfel, din anul 2007, de la aderarea României la Uniunea Europeană și până în 2029, când va expira ultima derogare privind despăgubirile acordate pe traficul intern, CFR Călători nu acordă despăgubiri pentru curse care au generat mai mult de 60 de minute întârziere în traficul intern.
„Acordarea acestor derogări este imperios necesară devenind foarte dificil de asigurat nivelul de regularitate impus de prevederile Regulamentului (CE) nr. 782/2021, despăgubirile şi compensaţiile pentru întârzieri producând pagube financiare semnificative operatorilor feroviari”, scrie în nota de fundamentare a ultimei derogări, intrată în vigoare în 7 iulie 2023.
Cele mai mari întârzieri din 2023
În anul 2021, întârzierea medie pe tren CFR Călători a fost de circa 6 minute, din care 1 minut și 18 secunde reprezintă întârzierea medie pe tren din cauze generate de CFR Călători.
În anul 2022, întârzierea medie pe tren CFR Călători a fost de circa 7 minute și 30 secunde, din care 1 minut și 30 secunde reprezintă întârzierea medie pe tren din cauze generate de CFR Călători, susține compania de stat.
„Pentru anul 2023, datele CFR Călători vor fi disponibile în anul 2024, după încheierea mersului de tren în vigoare.”
Defecțiunile trenurilor CFR sunt dese, iar de cele mai multe ori generează întârzieri de zeci de minute. În 2012 întârzierile au ajuns și la 48 de ore pe ruta Buzău-Făurei, când 400 de oameni au rămas blocați timp de două zile în tren. Pe aceeași rută, 130 de persoane au rămas blocate în județul Brăila, fără căldură și din cauza ruperii firului de tensiune şi a pantografului, la sfârșit de noiembrie 2023.
Accident între un marfar și un tren de persoane, Galați, martie 2023. Foto: Ovidiu Iordachi / Inquam Photos
La solicitare PressOne, compania susține că în zilele de 26-27 noiembrie s-au înregistrat cele mai mari întârzieri din anul acesta.
543 de minute (aproximativ 9 ore) a durat cea mai lungă întârziere cu un tren CFR pe ruta Galați - Brașov, în 2023. Următoarea zi a fost urmată de o întârziere de 509 minute, pe ruta Galați - București Nord. Cauzele au legătură cu vremea nefavorabilă, motivează compania de stat.
„Din cauza condițiilor meteorologie de vreme severă din mai multe județe din partea de sud-est a țării, precum și a stării tehnice a firului de contact de pe raza Sucursalei Galați, pantografele celor două trenuri au fost avariate în dimineața zilei de 26 noiembrie 2023”.
PressOne a întrebat câți călători au fost afectați ca urmare a întârzierilor și ulterior anulării unor trenuri de călători în zilele de 26-27-28 noiembrie 2023. Compania CFR Călători a refuzat să facă publice datele integrale, invocând mediul concurenţial de pe piaţa de transport feroviar.
„Vă putem informa că, în perioada 26-28 noiembrie 2023, raportat la numărul de bilete emise în medie/zi, s-au efectuat restituiri în proporție de cca. 1%. În perioada de referință, restituirile s-au realizat în principal pe raza regionalelor Constanța, Galați și București dar și online.”
88% din reclamațiile primite de CFR Călători au la bază întârzieri
Media întârzierilor pe ultimi 2 ani (2021-2022) din motive ce nu țin de CFR Călători însăși este de 11 minute și 20 de secunde, se arată în răspunsul oficial solicitat de redacție.
Raportul de activitate CFR pe anul 2022 arată însă altceva. Compania împarte media întârzierilor trenurilor (internaționale, interne pe distanță lungă, regională și urbane/suburbane) după cum urmează:
- 5,65 % minute întârziate, din totalul minute trenuri circulate
- 8,03% trenuri întârziate la îndrumare
- 42,37% trenuri întârziate la sosirea în stația de destinație
Din totalul trenurilor circulate (1100/zi):
- 41,06% reprezintă trenuri întârziate cu mai puțin de 60 de minute
- 0,97% reprezintă trenuri întârziate între 60 și 119 minute
- 0,34% reprezintă trenuri întârziate cu 120 de minute sau mai mult
- 0,01% legături pierdute cu alte servicii feroviare
În ceea ce privește evaluarea satisfacției clienților, 88% din totalul de reclamanții (7.976) au fost înregistrate motivând „în primul rând întârzieri, condițiile și confortul oferit și mersul trenurilor”, scrie în documentul consultat de redacție.
Servicii naționale de transport - ineligibile pentru despăgubire
PressOne a solicitat companiei CFR Călători o analiză a numărului de despăgubiri înregistrate pe traficul intern, dar și statistica celor soluționate, în interes public. Compania nu a furnizat informațiile solicitate. În schimb, în rapoartele anuale de activitate sunt înregistrate cererile de despăgubire doar pentru traficul internațional, după cum urmează:
140 de cereri de despăgubire pentru întârzieri au fost înregistrate în 2022. Dintre acestea, 135 au fost soluționate, celelalte cinci „nefiind eligibile (întârzieri sub 60 de minute, servicii naționale de transport, despăgubire echivalent sub 4 Euro, bilete emise de alți operatori feroviari)”, arată raportul anual.
CFR Călători susține că eliberează, în medie, un bilet pe minut la ghișeele sale. Chiar și așa, se formează cozi, mai ales în orele de vârf
Despăgubirile acordate au constat în restituire a 50% din prețul plătit pentru achiziționarea biletului internațional pentru 98 de cereri și 25% pentru 37 de cereri de despăgubire tot pe traficul internațional. Cererile de despăgubire pe traficul intern nu apar în evidența companiei feroviare.
Cu toate acestea, compania CFR susține prin cifrele oficiale puse la dispoziție redacției că întârzierile sunt excepțiile de la regulă, într-un sistem funcțional de transport feroviar. Realitatea însă și propriile rapoarte de activitate îi contrazic.
Măsuri de îmbunătățire a serviciilor de transport feroviar
PressOne a întrebat care sunt concret măsurile luate de CFR pentru „a îmbunătăţi calitatea şi eficienţa serviciilor de transport feroviar”, acesta fiind motivul pentru care a obținut o derogare de încă cinci ani de la implementarea unui sistem de despăgubiri a traficul intern, printre altele.
„Prin programul investițional derulat de CFR Călători cu surse proprii, în ultimii ani, au fost modernizate peste 120 de vagoane și 9 locomotive”, se arată în răspunsul oficial solicitat de redacție.
Compania invocă insuficiența bugetară pentru realizarea/modernizarea mai multor reparații, „raportate la vechimea însemnată a parcului propriu şi nivelul prestaţiei”, dar și scăderea compensațiilor anuale cu 900 de milioane, sumă propuse de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) în 2023, conform răspunsului oficial al companiei feroviare.
„În prezent, derulăm programul de modernizare a 75 de locomotive și 139 de vagoane în cadrul unui proiect finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență”, scrie compania de stat.
CFR Călători estimează pentru acest an venituri totale de 3,05 miliarde lei și pierderi de 278 milioane lei, cu 45,5% mai mult față de anul precedent, arată un proiect de Hotărâre de Guvern, privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2023.
Recent, România a cumpărat primul tren nou din ultimii 20 de ani, care urmează să intre în serviciul de transport CFR Călători până la finalul anului, finanțat cu bani europeni.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this