Regimul lui Viktor Orban începe să dea semne serioase de oboseală

Șocul alegerilor locale din Budapesta

După aproape un deceniu, capitala Ungariei va avea din nou un primar care nu aparține FIDESZ. Cel mai puternic partid al țării vecine pierde controlul unui oraș care ocupă un rol similar cu cel al Bucureștiului în România: 1,8 milioane locuitori oficiali; factor de efervescență economică, universitară și culturală; sediu al principalelor instituții ale statului.

S-ar putea chiar spune că Budapesta este, prin prisma națiunii căreia îi aparține, mult mai importantă: o treime din locuitorii țării se află în zona metropolitană a capitalei – este ca și când am vorbi despre o arie București-Ilfov cu 5 milioane de persoane. Privind altfel lucrurile, al doilea oraș al Ungariei are o populație de 200 mii locuitori – cât municipiul Oradea. Astfel pentru Ungaria, Budapesta cântărește mult sau, în funcție de perspectivă, extrem de mult.

Sistemul de vot este identic cu cel din țara noastră: un singur tur. La alegerile pierdute în 2010 și 2014, opoziția la FIDESZ prezentase 3 respectiv 4 candidați diferiți. În acest an, partidele respective au organizat alegeri primare în două tururi, prezentând astfel o ofertă unică la momentul alegerilor propriu-zise.

Impactul mediatic și social al alegerilor primare nu poate fi subestimat – pe buletinul de vot din ziua alegerilor locale s-au aflat și doi independenți, care n-aveau nicio legătură cu oferta principală a opoziției, dar impactul lor a fost infim. Budapestanii care doreau schimbare nu și-au fărâmițat voturile.

Alegerile primare și unificarea candidaturilor opoziției au mai avut un efect poate surprinzător. Numărul votanților anti-FIDESZ a crescut:

  • În 2010, trei candidați ai opoziției au cumulat 280 de mii de voturi.
  • În 2014, patru candidați ai opoziției au cumulat 300 de mii de voturi.
  • Acum, candidatul unic al opoziției a primit 354 mii voturi.

În loc ca unitatea forțată să demoralizeze votanții (“of, sunt practic obligat să votez omul ăsta deși nu-mi place”), i-a disciplinat și mobilizat.

Opoziția a ajuns la alegeri primare în urma unui proces îndelungat de maturizare. În 2014 cea mai mare parte a scenei politice non-FIDESZ se pusese de acord cu privire la un candidat unic, stabilit prin negocieri între politicieni. Candidatura acestuia s-a dezintegrat datorită unei campanii neinspirate și rezultatelor nemulțumitoare din sondaje.

Revenind la 2019, primarul pierzător, István Tarlós, nu a înregistrat – obiectiv vorbind – o prăbușire. El a primit 307 mii voturi, o valoare în media celor cu care câștigase la alegerile anterioare (322 mii, respectiv 291 mii).

Merită observat că și-a sunat competitorul direct, felicitându-l pentru victorie. O eroare importantă a campaniei FIDESZ în capitală a reprezentat-o distribuirea de pachete cu cârnați, cartofi și alte produse alimentare – o jignire majoră pentru locuitorii unui oraș bogat și sofisticat.

Greșeala este de neînțeles având în vedere mândria cu care FIDESZ promovează creșterea economică a țării și a bruscat narațiunea oficială – ori ungurii trăiesc bine, ori (până și cei din Budapesta!) pot fi cumpărați cu un pic de păpică… Momentul va rămâne unul negru în istoria electorală a Ungariei, fiind comparat pe bună dreptate de Sorin Ioniță cu fenomenul mitei electorale din România săracă de acum 15-20 de ani.

Este posibil ca gafa pachetelor să fi fost decisivă. În luna septembrie 5 firme de sondare a opiniei publice au prezentat un total de 6 sondaje cu privire la intențiile de vot din Budapesta.

În medie Tarlós câștiga la 5,2% distanță. În practică a pierdut la o diferență de 6,7%. La parlamentarele de anul trecut eroarea medie per partid, luând în calcul tot sondajele din luna de dinaintea alegerilor, a fost de 0,9%. La finalul articolului voi reveni asupra subiectului, dar este cvasi-cert că sondajele nu au fost măsluite.

Câștigătorul are (doar) 44 de ani. Gergely Karácsony a fost directorul unui institut de sondare a opiniei publice, devenind în 2014 primarul unui district al Budapestei.

Încă din 2017 a fost asumat de din ce în ce mai multe partide din opoziție drept oferta lor pentru poziția de prim-ministru. La locale, el s-a axat pe mai multe aspecte, aparte fiind (re)asumarea de competențe și responsabilități pentru primăria Budapestei, multe dintre ele cedate în timp de către primarul Tarlós autorităților centrale.

Faptul că am început paragraful anterior cu vârsta lui Karácsony nu este întâmplător. Transmisiile televizate din seara alegerilor au relevat un contrast important între cele două tabere: două doamne sub 40 de ani “deranjau” peisajul de la sediul FIDESZ, în principal fiind vorba de mulți politicieni descumpăniți, cu păr alb sau foarte alb, poate și un pic îmbătrâniți de mulții ani de guvernare și de eșecul de azi.

De cel puțin un deceniu și jumătate ei sunt în prim-planul politicii maghiare. Pe cealaltă parte a spectrului politic a avut loc o schimbare semnificativă de generații, pierzătorii din trecut fiind înlocuiți de oameni tineri sau foarte tineri.

Există semnificații pe termen lung pentru Ungaria? Rezultatele alegerilor locale sunt ambigue. FIDESZ deține în continuare întâietatea la nivel național (bine pentru ei), în Budapesta a câștigat primăriile a 10 districte din 23 (mediocru) și deține acum doar 2 din primăriile primelor 5 orașe ale țării (prost). Partidul urmează să dea un test sever privind capacitatea sa de a se adapta.

Aceasta nu trebuie subestimată, organizația fiind din acest punct de vedere extrem de capabilă și chiar legendară. Steaua lui Karácsony este într-o ascensiune evidentă, Viktor Orban identificându-l deja drept un oponent de primă talie.

Este de așteptat ca toate armele să fie utilizate pentru blocarea noului primar, de la piedici administrative în ceea ce privește proiectele primăriei capitalei până la încurajarea discretă a disensiunilor în interiorul opoziției, adică în rândul politicienilor anti-FIDESZ geloși pe Karácsony.

Opoziția din capitala țării noastre are o rută infinit mai ușoară spre succes. Insatisfacția bucureștenilor față de situația capitalei este la cote critice, până și cel mai loial membru PSD înjurând printre dinți orele petrecute în trafic sau succesiunea infinită de alarme anti-furt, claxoane, drujbe și bormașini.

Infrastructura uzată produce privațiuni atipice pentru o țară non-comunistă în ceea ce privește furnizarea de gaze naturale, apă caldă sau electricitate. Odată alegerile câștigate însă, a fi primarul Bucureștiului este o provocare de primă talie.

În Budapesta, Tarlós a construit o nouă magistrală de metrou, a renovat alta și a înnoit o parte din infrastructura subterană, adică țevile sau conductele orașului. Și a pierdut. Privind lucrurile din acest unghi, Karácsony a avut o campanie îngustă și bine țintită: în cuvintele lui de după anunțarea rezultatelor, “votul de azi a fost despre o Budapestă verde și liberă”, făcând referire strict la priorități ale opiniei publice din oraș.

În București, prin comparație, este mult mai ușor să câștigi cu mesaje generice, nedefinite, aspiraționale – și să te prăbușești sub povara colosală a așteptărilor locuitorilor, așteptări al căror nerealism a fost exacerbat tocmai de fondul campaniei.

Lecțiile pentru candidați la primării de fel și chip, în măsura în care există asemenea lecții:

  • alegerile primare au o șansă mai mare de a racorda votanții la campanie decât negocierile la cafeluță. În special în orașele mari, în care datorită tehnologiei independența este importantă iar structurile cu comandă pe verticală sunt în prăbușire, oamenii vor să aibă un cuvânt de spus.
  • este imposibil (chiar și în condițiile unei alianțe perfecte) să existe doar doi candidați: cel în funcție și oponentul său. Întotdeauna vor exista naivi, cozi de topor sau dizidenți care să complice dezbaterea, apărând și ei pe buletinul de vot. O campanie bună – vezi punctul următor – va reuși totuși să se impună. Capacitatea populației de a vota util nu trebuie subestimată. Cei interesați sunt rugați să caute pe Google ” Duverger’s Law “.

Ce avem de înțeles ca votanți? Sondajele care măsoară opțiunile de vot – după cum s-a văzut de atâtea ori în ultimii 5 ani, din Israel în România și din Michigan sau Marea Britanie până în Danemarca – nu pot surprinde fluxurile emoționale de opinie, în special anti-sistem sau anti-putere. Aceste fluxuri pot să existe au ba.

La alegeri precum cel mai recent scrutin parlamentar din Ungaria sau la zeci de alte evenimente electorale de pe glob despre care nu auzim tocmai pentru că nu e nimic senzațional în legătură cu ele, fluxurile nu există și sondajele sunt precise.

Însă când fluxurile există, ele sunt de obicei uni-direcționale. Și fac prăpăd – ducând la înfrângerea chiar și a FIDESZ.


PS: Mulțumesc tuturor celor care au contactat PressOne cu detalii adiționale. Am aflat cu această ocazie că “atenții” alimentare au fost distribuite și în Pecs, al cincilea oraș al Ungariei. Nu este exclus să se fi distribuit și în alte părți.

Un subiect pe care nu l-am atins în articol a fost scandalul care l-a implicat pe primarul orașului Gyor – surprins într-o orgie piperată cu cocaină. El nu a renunțat la candidatură și a câștigat, de altfel, alegerile de duminică.

Având în vedere că atât în localitățile mici cât și în Budapesta FIDESZ și-a menținut electoratul, am estimat că impactul scandalului în planul *deplasării voturilor* dintr-o parte în alta a fost neglijabil.

Este însă probabil ca acest factor să fi fost important pentru o parte din populația votantă, în special din Budapesta – oameni care nu aveau un atașament puternic nici față de FIDESZ și nici față de opoziție – și care au dat un vot de blam puterii.

Le mulțumesc încă o dată celor care mi-au atras atenția asupra sexgate-ului din Gyor, întrucât într-adevăr impactul său asupra alegerilor locale din Ungaria a fost important.

Micile tale donații ne ajută să existăm. Dacă cititorii PressOne ar dona doar 5€ pe an, noi am putea aduce în fața ta de cinci ori mai multe soluții la problemele României.
Vrei să ne ajuți?
Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
5€
10€
25€
50€
Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

2% din impozitul pe salariu

Din taxele pe salariul tău, poți alege ca 2% să meargă către articolele noastre și newsletterul Revista Pressei, nu către stat.

Descarcă formularul de AICI.

Depune-l la ANAF până pe 15 martie sau trimite-l până pe 1 martie la adresa: Bld. Eroilor, nr.1, ap.11, Cluj-Napoca, jud. Cluj. Și îl depunem noi.

REVISTA PRESSEI

Un newsletter perntru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios
Celemaicititearticole
Loading interface...
Loading interface...
Loading interface...
Loading interface...