O rețea de cel puțin șapte site-uri și pagini de Facebook care se prezintă publicului drept „publicații independente” sau neafiliate politic sunt, în realitate, coordonate cu partidul Alianța pentru Unirea Românilor (AUR). 

Toate paginile de Facebook identificate de PressOne ca făcând parte din această rețea plătesc bani către Facebook pentru a-și crește artificial audiența pentru conținutul propagandistic, informațiile false și declarațiile extremiste pe care le publică. 

PressOne a verificat entitățile care plătesc publicitate către Facebook pentru a crește audiența acestor pagini. O parte sunt înregistrate chiar la sediul social al AUR, pe strada Geneva din localitatea Tunari, în județul Ilfov. 

O altă parte sunt înregistrate direct de către Doina Grosu-Benchea, șefa unei firme din Iași care s-a ocupat direct de promovarea online a AUR în timpul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare. În publicațiile respective, Doina Grosu-Benchea joacă și rolul de jurnalist care intervievează în mici producții video parlamentari AUR sau presupuși analiști politici, care susțin, de asemenea, linia politică a partidului.

Sumele investite de AUR în publicitatea politică de pe Facebook nu sunt foarte mari, dar sunt constante și majoritatea paginilor au început să activeze la începutul acestui an.

În ultimul an, AUR a plătit peste 50.000 de lei către Facebook pentru publicitate politică, obținând peste 4 milioane de impresii pentru materialele sponsorizate, conform Facebook Ads Library. 

La finalul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare, liderul AUR, George Simion, declara pentru Europa Liberă:

Noi am avut bugete mici pe Facebook. Pe reach organic și dezvoltare, strică sponsorizările. Am folosit toate căile – mesaje pe Facebook, pe WhatsApp, grupuri de susținători pe Facebook. Lucrurile care se utilizează în 2020 pe Facebook. Am făcut clipuri video, conținut care a devenit viral. Degeaba bagi bani în sponsorizări dacă acel conținut nu e viral”.

„Publicații” cu sediul la partid

Facebook oferă posibilitatea de a verifica date legate de entitățile care plătesc către Facebook publicitate cu conținut politic. Așa am descoperit că paginile site-urilor Curierul Românesc, DigiPRES și Patriotii.info sunt înregistrate direct la adresa pe care este înregistrat sediul social al AUR, în Tunari, pe strada Geneva. 

Curierul Românesc este o publicație în redacția căreia îl găsim pe Claudiu Târziu, co-președinte AUR. Pe Facebook, Curierul Românesc se definește ca fiind: „pagină cu opinii și analize despre realitățile din România sau care au legătură cu România”. 

Site-ul și pagina Patriotii.info urmează o rețetă pe care am identificat-o anii trecuți la PSD – site-ul pretinde că ar fi o publicație, însă nu are o informații despre echipa redacțională și despre proprietarul publicației, iar materialele sunt semnate „Redacția”. 

Creată în 20 mai, 2020, pagina de Facebook susține că este „Pagină de informare publică cu privire la acțiunile întreprinse de patrioții români”. 

În realitate, singurele personaje citate atât pe site, cât și pe pagină sunt parlamentarii sau membrii AUR.

Publicitatea politică pentru Patriotii.info este plătită de către Curierul Românesc.

Pagina de Facebook DigiPRES a plătit, la rândul său, publicitate către Facebook, pentru a amplifica audiența unor materiale care susțin, de pildă, că „Guvernul României îi detestă pe români, tot așa cum președintele României, Klaus Iohannis, îi detestă pe români”. Alt text susține că la protestele de acum o lună, împotriva măsurilor luate de Guvern pentru a contracara efectele pandemiei de COVID-19, au participat „sute de mii de români”. Și redacția DigiPRES are sediul pe strada Geneva, din Tunari. La sediul AUR.

Redacție apolitică, dar țin cu AUR!

60m.ro este o redacție de știri liberă cu români tineri și patrioți, nesupusă nici unei subordonări politice”, așa este descrisă pagina site-ului 60m.ro.

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

De fapt, potrivit datelor înregistrate de Facebook, pagina plătește publicitate pentru subiecte politice, iar numărul de telefon și adresa persoanei care face plățile către Facebook sunt identice cu contactele din Registrul Comerțului ale companiei DGI Multimedia Design, deținută de Doina Grosu-Benchea. 

Potrivit Europa Liberă, DGI Multimedia Design a asigurat campania online pentru AUR în perioada alegerilor parlamentare, în urma cărora partidul a ajuns în parlament. 

Datele de identificare oferite de pagina 60m.ro Facebook sunt identice cu cele înregistrate în Registrul Comerțului pentru firma deținută și administrată exclusiv de Doina Grosu (foto dreapta)

La aceeași adresă din comuna Orzeni, județul Iași, sunt înregistrate alte trei pagini: Ropres, RoVox și criticii.ro. 

Pagina de Facebook criticii.ro a fost înființată în 26 decembrie, 2020 și se definește ca fiind o revistă cu deviza „Platformă cu critici de înaltă performanță”. Unul din materialele sponsorizate de pagină susține, de pildă, că „USR este o clasă de privilegiați aroganți care îi urăște efectiv pe români și îi iubesc pe străini și măsurile grele care sunt impuse țării”.

Printre personajele citate frecvent pe criticii.ro este Alexandru Florian Săraru, vicepreședinte AUR, prezentat drept analist politic. 

Alexandru Florian Săraru este managerul unei companii care vinde articole sportive online și se numește SportEmag. Nu are nicio legătură cu retailerul Emag. Săraru se descrie astfel pe pagina sa de LinkedIn: „Policitian, om de afaceri, scriitor, blogger” [Sic]. Săraru semnează și editoriale în criticii.ro, 60m.ro, Ropres sau 4media.info. 

Ropres a fost înființată în 23 noiembrie 2020 și susține că reprezintă „o redacție de știri liberă cu români tineri și patrioți, nesupusă nici unei subordonări politice”. 

RoVox a furat sigla publicației americane vox.com și promovează de la începutul lunii mai un text propagandistic, în care George Simion se plânge că românii plătesc facturile pentru utilități unor companii străine, și, în concluzie, banii ies din țară. 

AUR nu deține publicații!

L-am contactat pe deputatul Claudiu Richard Târziu, care este și co-președinte al AUR, pentru a lămuri legăturile dintre paginile și site-urile menționate și AUR. În ciuda insistențelor repetate, Târziu a refuzat să răspundă la telefon, motivând că se află în Albania, în cadrul unor întâlniri. În schimb a cerut de mai multe ori, prin SMS, să afle informațiile pentru care reporterul PressOne solicită o reacție. „Poate nu sunt eu interlocutorul de care aveți nevoie”, a transmis Târziu, și a sugerat să contactăm departamentul de comunicare al AUR. Am contactat departamentul și i-am transmis întrebările prin SMS. Până la ora publicării acestui material, Claudiu Târziu nu a oferit un răspuns.

UPDATE. Deputatul Claudiu Târziu a revenit cu un telefon în dimineața publicării acestui material, în care a afirmat că AUR nu deține publicații, dar a admis că partidul plătește pentru promovarea online. El a afirmat că nu știa că este trecut în căsuța redacțională a publicației Curierul Românesc. „Aflu de la dumneavoastră”, a explicat el. În conversația telefonică, Târziu a mai spus că sediul social al AUR este o clădire deținută de un vicepreședinte al AUR, Marius Dorin Lulea.

În clădirea aceea sunt mult mai multe încăperi și acolo sunt multe entități juridice, sunt vreo zece camere sau nu știu câte, zece birouri. Eu nu spun că e o coincidență, eu mă gândesc că fiind simpatizanți și membri de-ai noștri, oameni care fac diverse lucruri din astea pe online, stau acolo, dar nu am stat stat să verific asta”, a explicat Târziu. El a mai adăugat că un contract de închiriere se poate face oriunde.

Nu le facem noi politica editorială, noi, conducerea partidului AUR, nu-i finanțăm noi, nu le-am dat nimic pe gratis, contractele pe care le avem cu ei sunt înregistrate de când am fost în campania electorală și la Parlament, cele care sunt pentru promovare pe online pentru parlamentarii noștri, a făcut fiecare cum a vrut, nu a fost vorba de directivă de partid”, a mai explicat co-președintele AUR.

Mi se pare foarte interesant că dumneavoastră vă ocupați de un subiect ca ăsta, eu nu zic că nu e subiect de presă, în condițiile în care noi adunat cred că plătim câteva mii de euro pe lună pentru astfel de servicii de promovare online, iar partidele celelalte care, mă rog, au alte resurse și își cheltuie și banii de la stat ca subvenție pentru partid, cheltuiesc milioane de euro.

Claudiu Târziu, co-președinte AUR

Am contactat-o și pe Doina Grosu, deținătoarea și administratoarea companiei DGI Multimedia Design la numărul de contact din Registrul Comerțului, identic cu cel al paginilor de Facebook menționate mai sus. Aceasta a răspuns pe WhatsApp și a precizat că nu poate oferi reacții din cauză că este în drum spre părinți. Am întrebat-o dacă nu poate răspunde pe WhatsApp, moment în care aceasta nu a mai răspuns.

Am contactat-o și pe Iulia Modiga, de la departamentul de comunicare al AUR. Am întrebat-o dacă există legături între AUR și site-urile și paginile menționate. Am întrebat și cum explică faptul că o parte din acestea sunt înregistrate la sediul social al AUR. Modiga a precizat de mai multe ori că preferă să nu răspundă întrebărilor PressOne.

AUR nu deține publicații”, a precizat Modiga de mai multe ori.

Ce înseamnă Comportamentul Inautentic Coordonat

Așa cum am mai scris în texte anterioare, Nathaniel Gleicher, șeful Departamentului de Cyber Securitate al Facebook, descrie comportamentul inautentic coordonat (coordinated inauthentic behavior, CIB, n. red.) ca fiind atunci când un grup de pagini sau oameni acționează concertat pentru a-i înșela pe ceilalți cu privire la identitatea lor și la scopul acțiunilor pe care le îndeplinesc.

Se mai numește și comportament înșelător (deceptive behavior, n. red.).

La finalul anului trecut, compania anunța într-un raport că a eliminat zeci de astfel de rețele de comportament inautentic coordonat.

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Din taxele pe salariul tău, poți alege ca 3.5% să meargă către articolele și newsletterele noastre, nu către stat.

Descarcă formularul de AICI.

Trebuie să completezi doar secțiunea I, cu datele tale personale.

Apoi depune-l la ANAF până pe 25 Mai, la organul fiscal de care aparții, fie direct, fie prin scrisoare recomandată.

Poți găsi aici lista adreselor.