REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios

Ajută-ne să existăm. Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Donează

Pentru sugestii de materiale sau colaborări, scrieți-ne la adresa: contact@pressone.ro.

Pentru parteneriate media, proiecte sau dacă doriți să fiți partenerul nostru și să susțineți PressOne: marketing@pressone.ro.

Prezența pe Facebook a senatoarei Diana Șoșoacă este gonflată artificial de pagini administrate din afara României. Montaj: Mona Dîrțu

Atacul clonelor lui Șoșoacă

Reyes Jinky e o pagină de Facebook creată la mijlocul lunii ianuarie, 2021 și administrată de conturi din India, Indonezia, Mexic, Vietnam și Filipine. Are puțin peste 1.000 de likes și aproape 20.000 de followers. În mod normal, utilizatorii din România n-ar avea de ce să interacționeze cu această pagină. 

Doar că, de la începutul lunii martie, Reyes Jinky are la fotografia de profil un portret al senatoarei Diana Iovanovici Șoșoacă, iar postările pe care le afișează zilnic pagina sunt live-uri cu conținut video preluat de pe pagina oficială a senatoarei. 

Aceasta este doar una din cel puțin 15 pagini de Facebook pe care le-am identificat și care urmează același tipar: sunt create la finalul anului trecut sau începutul acestui an, sunt administrate din afara României și amplifică în mod artificial prezența Dianei Iovanovici Șoșoacă pe rețeaua socială. Unele dintre ele i-au clonat identitatea.

Însumate, cele 15 pagini au cel puțin 95.000 de likes și peste 230.000 de followers, adică aproape de trei ori mai mulți decât are pagina oficială a senatoarei (36.000 likes și 74.000 followers).

***

O parte din aceste pagini acționează concertat, postând constant live-urile senatoarei pe un grup public de Facebook, Diana Iovanovici Șoșoacă Group, cu peste 55.000 de membri.

În plus, o parte din paginile menționate mai fac ceva: postează constant conținutul unui singur site, newsfloe.com, al cărui deținător este secret.

La rândul său, site-ul preia masiv conținut creat și publicat inițial de Sputnik România Moldova, instituție de propagandă și dezinformare a Rusiei.

Potrivit unei analize Rubrika, pentru luna martie, 2021, conținutul copiat din Sputnik și amplificat de paginile atribuite Dianei Șoșoacă a avut mai multe interacțiuni pe Facebook decât conținutul promovat de pagina oficială a Sputnik.

Iată câteva din paginile redenumite cu numele senatoarei Diana Șoșoacă:

Diana Iovanovici-Șoșoacă  – 15.005 likes, 33.140 followers

Creată inițial în 28 octombrie, 2020, pe numele Jeff Gifford, și-a schimbat numele în Diana Iovanovici-Șoșoacă în 31 decembrie, 2020. Pagina este administrată din țările: SUA (2), Vietnam (2), Costa Rica (1), Republica Dominicană (1), Franța (1), Malaezia (1), Filipine (1). Pagina distribuie conținut de pe site-ul menționat, live-uri și video-uri cu Diana Șoșoacă, alături de episoade vechi din Vacanța Mare (Leana și Costel / Garcea).

Diana Iovanovici-Șoșoacă video creator – 26.249 likes, 55.547 followers

Creată inițial pe 28 octombrie, 2020, pe numele Byron Brock, și-a schimbat numele în 24 decembrie, 2020, în Diana Iovanovici-Șoșoacă. Este administrată din țările: SUA (3), Costa Rica (1), Malaezia (1), Mexic (1). Pagina distribuie același conținut ca prima pagină prezentată – texte de pe site-ul newsfloe.com și live-uri înregistrate cu Diana Șoșoacă.

Diana Iovanovici Șoșoacă 2021 – 38.014 likes, 74.841 followers

Creată inițial în 24 septembrie, 2020, cu numele Las Fierbinți 2020. Și-a schimbat numele în Diana Iovanovici Șoșoacă 2021 în 19 ianuarie, 2021.  Este administrată din țările: Indonezia (2), SUA (2), Costa Rica (1), Franța (1), Vietnam (1). Pagina postează același tip de conținut ca cele menționate mai sus.

Diana Iovanovici-Șoșoacă Bucharest – 7.650 likes, 7.957 followers

Pagină creată original în 28 octombrie, cu numele RobbeeRoy, redenumită în 8 decembrie, 2020, Diana Iovanovici Șoșoacă Bucharest. Este administrată de o singură persoană din SUA și distribuia live-urile senatoarei și fotografii postate pe contul ei personal.

Diana Iovanovici Romania – 5.087 likes, 25.361 followers

Pagină a fost creată inițial în 28 octombrie cu numele Deawkaew Bollo, redenumită în 13 februarie, 2021, Diana Iovanovici Romania. Este administrată din Vietnam (2) și Indonezia (1). Postează același conținut cu paginile enumerate mai sus.

Diana Iovanovici-Șoșoacă 2021 (@livediana2021) – 3.436 likes, 22.374 followers

Pagina a fost creată inițial în 11 decembrie, 2020, cu numele Darling Zhel și redenumită Diana Iovanovici-Șoșoacă 2021 în 27 ianuarie, 2021. Este administrată din: Azerbaijan (1), Franța (1), Indonezia (1), Filipine (1). Pagina postează conținut identic cu paginile anterioare și episoade dintr-un show difuzat de Antena 1, Poftiți la circ. 

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

Dacian ethnicity, 561 likes, 13.364 followers

Pagina a fost creată inițial în 21 noiembrie, 2020, pe numele Ester Tiro și redenumită apoi, în 20 februarie, 2021, Dacian ethnicity. Este administrată din: India (1), Indonezia (1), Pakistan (1), Filipine (1). Pagina distribuie live-uri și emisiuni la care participă Diana Șoșoacă.

Acestor pagini li se adaugă altele, cu nume precum Michael Anson, Nareerat, Sonia Okpara, Fareehan FN, Evine Nacilla, Nicole Raquid, Char Lene,  Rose Magalona, Ovidiu Grosu sau Irmãos Winchester. Toate acestea au la fotografia de profil portrete ale senatoarei Șoșoacă și share-uiesc zilnic, la intervale de o oră, bucăți din live-urile senatoarei pe grupul Diana Iovanovici Șoșoacă Group.

Conținut din Sputnik, reambalat și amplificat

Newsfloe.com e un site re-înregistrat în 21 ianuarie, 2021, potrivit Registrelor de înregistrare a numelor de domenii de internet.

Inițial, newsfloe.com posta conținut în bengaleză, după cum arată o versiune mai veche.

Acum este rescris, iar conținutul în limba română a constat, la început, în materiale cu imagini frumoase, de tipul „5 dintre cele mai frumoase trasee de mers pe jos de coastă din Europa” sau „Cele mai bune stațiuni pentru vacanțe de familie”. Textele care însoțesc aceste fotografii sunt copiate din alte site-uri și traduse automat în limba română. 

Ulterior, site-ul a început să preia conținut din Sputnik România Moldova, o secțiune în limba română a agenției globale Sputnik News, marcat de Uniunea Europeană ca instrument de propagandă și dezinformare pro-Kremlin.

În ultimele 7 zile, potrivit Rubrika, analizator automat de știri, conținutul preluat din Sputnik și postat pe Facebook pe pagini și grupuri publice al site-ului newsfloe.com a generat peste 70.000 de interacțiuni.

Distribuit masiv de paginile menționate anterior, newsfloe.com mai copiază materiale de pe ortodoxinfo.ro sau national.ro, care promovează idei conspiraționiste, antivaccin sau împotriva măsurilor de reducere a impactului pandemiei de COVID-19. Iată câteva titluri publicate de newsfloe.com și injectate pe Facebook de paginile de mai sus:

Miza atacurilor împotriva medicului Flavia Groșan – Protocolul genocidului împotriva poporului român (sursa national.ro)

Monica Pop denunță cea mai mare greșeală din pandemie – ”E un fel de GENOCID!” (sursa ro.sputnik.md)

NUCLEARA: Răzvan Dumitrescu dă în vileag – mistificarea Pandemiei aparține OMS (sursa ro.sputnik.md)

Accesat din aplicația mobilă Facebook, site-ul newsfloe.com apare ca fiind GQ News, iar articolele postate pe site sunt monetizate cu reclame livrate prin Facebook Audience Network.

O consecință a „aberațiilor în sistemul digital”

Dragoș Stanca, antreprenor în domeniul digital și fost jurnalist, spune că acțiunea rețelei poate fi evaluată în mai multe feluri. 

Pot presupune că vedem aici în acțiune un clickbait-er profesionist din Vietnam (sau unul care vrea să pară a fi din acea zonă, judecând după tema website-ului care are încă porțiuni netraduse în limba română). 

Fie e vorba de o operațiune pur mercantilă de tipul clonat identități, generat trafic și monetizat via Instant Articles by Facebook Ads (din care rezultă un venit de circa 800-1000 de dolari per milion de afișări reclamă), fie este o operațiune mixtă, care face și niște venituri, și urmărește și o agendă oarecare. 

Fie, pur și simplu, poate fi un algoritm care identifică automat ce fel de materiale se cer pentru rate de click cât mai mari. Sau orice combinație de acest tip“, a explicat Dragoș Stanca pentru PressOne

E încă o mică exprimare vizibilă a aberațiilor care trebuie corectate, în opinia mea, în ecosistemul de digital marketing și digital media. Rezolvarea e în mâinile giganților tech, dar și a clienților de publicitate și agențiilor care, sper eu, vor înțelege până nu va fi prea târziu că doar metricii cantitativi generează astfel de aberații, cu consecințe negative greu de măsurat.

Dragoș Stanca, Thinkdigital

…și consecințele

Amplificarea artificială a conținutului pe rețelele sociale creează vizibilitate suplimentară și echo chambers – adică locuri în care utilizatorii sunt expuși la conținut care le confirmă în mod repetat propriile credințe, spune Mihnea Dumitru, specialist în comunicare și consultant politic.

Practic acțiuni de tipul acesta cresc prezenta entităților de orice fel (politice, comerciale) pe rețea și ajută la potențialul de viralizare al unor mesaje

Este, în mod cert, o metodă artificială de creștere a notorietății unor personaje și de implicare a unei audiențe care se informează din ce în ce mai mult de pe Facebook în direcțiile dorite de entitățile respective.

Dacă vorbim și despre un efort de reclamă/promovare a unor postări de pe paginile respective în anumite grupuri, se creează o virtuală cameră de ecou pentru orice fel de comunicare directă, inclusiv pentru manipulări”, arată el. 

Este exact tipul de comportament pe care Facebook susține de câțiva ani că îl combate și îl elimină din rețea. 

Nathaniel Gleicher, șeful Departamentului de Cyber Securitate al Facebook, descrie comportamentul inautentic coordonat (coordinated inauthentic behavior, CIB, n. red.) ca fiind atunci când un grup de pagini sau oameni acționează concertat pentru a-i înșela pe ceilalți cu privire la identitatea lor și la scopul acțiunilor pe care le îndeplinesc.

Se mai numește și comportament înșelător (deceptive behavior, n. red.).

La finalul anului trecut, compania anunța într-un raport că a eliminat zeci de astfel de rețele de comportament inautentic coordonat.

Reporterul PressOne a încercat s-o contacteze pe senatoarea Diana Iovanovici Șoșoacă atât telefonic, cât și prin SMS și pe WhatsApp. Aceasta nu a răspuns pe niciunul din aceste canale. 

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin Patreon:

Accesând https://www.patreon.com/pressoneRO

Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Poți redirecționa 3.5% din impozitul tău pe venit folosind formularul de mai jos. Dacă nu se încarcă, poți accesa acest link: https://formular230.ro/fundatia-pressone

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios