Maria Lucia Hohan. Foto: Arhiva personală
19/05/2016
Maria Lucia Hohan: "Nu suntem îndreptățiți la nimic. Trebuie să cauți, să ceri, să lupți"
Numele designerului român Maria Lucia Hohan a făcut din nou înconjurul lumii în luna aprilie, odată cu lansarea albumului Lemonade, semnat Beyoncé.
Lemonade a avut un debut frapant, cu vânzări de aproape 500.000 de exemplare în prima săptămână, iar comentatorii au dorit să afle cât mai multe despre acest album, inclusiv despre ținutele celebrei cântărețe.
Una dintre aceste ținute – o rochie vaporoasă denumită Meteora – poartă eticheta brandului românesc MLH și a stârnit interesul unor reviste de renume, precum Billboard Magazine.
În videclipul „Freedom” de pe noul album „Lemonade”, Beyoncé poartă rochia Meteora, creată de Maria Lucia Hohan.
Cu toate că, în ultimii ani, creațiile sale au ajuns să fie purtate de câteva dintre cele mai faimoase femei din lume – precum Nicole Kidman, Shakira, Jennifer Lopez sau Rihanna, designerul Maria Lucia Hohan (36 de ani) este destul de puțin cunoscută în România.
Aventura ei în lumea modei de lux a început în urmă cu 10 ani, când a absolvit L’Institut Supérieur des Arts Appliqués din Paris. A făcut apoi un stagiu la casa de modă Krizia din Milano, după care s-a întors acasă și și-a deschis, cu 800 de euro, propriul atelier.
În ciuda succesului său în exclusivistul cerc de la Hollywood, Maria Lucia Hohan a rămas la București și este o prezență discretă atât în viața publică, cât și în presa românească.
Am „prins-o” însă că citește PressOne, i-am solicitat un interviu și a acceptat.
Vrem să putem relata în profunzime despre viața de zi cu zi a românilor, așa cum e ea. Dacă e important și pentru tine, ajută-ne să o ducem la capăt! Orice sumă contează.
*
– Am citit că, inițial, ați vrut să faceți design de interior și mai apoi v-ați descoperit pasiunea pentru design vestimentar. Cum s-a întâmplat trecerea?
Maria Lucia Hohan: A fost o alegere și o oportunitate în același timp. Pasiunea pentru designul interior a rămas, dar ocazia de a studia moda la Paris nu putea fi trecută cu vederea de un copil de 18 ani. Ulterior am fost complet cucerită, astfel că moda a devenit cariera mea.
„Patriarhia nu a dat binecuvântare”. Dan Puric, Piperea și alți extremiști români n-au reușit să strângă semnături pentru redefinirea constituțională a familiei și plata cash
PressOne a cerut explicații de la fiecare asociație din Coaliția pentru Constituție, Familie și Libertate cu privire la eșecul strângerii celor 500.000 de semnături necesare pentru redefinirea familiei și introducerea plății cash în Constituție.
Trump după o lună la Câmpulung. De ce nu aș mai vota USR: cu Lasconi și Năsui, partidul pune cruce proiectului „vrem o țară ca afară”
În ultimii 5 ani, vocile progresiste au dispărut aproape complet din Uniunea Salvați România. Cu Elena Lasconi și Claudiu Năsui la cârmă, USR devine tot mai populist și pare că vrea să fure procente de la George Simion sau Diana Șoșoacă.
Găsesc că sunt multe similitudini între cele două domenii și, de fiecare dată când pot, am tendința să schimb amenajarea interioară a spațiilor în care trăiesc, lucrez sau pe care le vizitez în vacanță.
– Cum arată lumea studenților la design vestimentar din Paris?
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
– La fel ca universul oricărui alt student în cel mai frumos oraș din lume. Firește că, la vremea respectivă, nu am avut acces la tot ce oferă acest loc incredibil, dar am avut acces la muzee, la străzi, la arhitectura orașului. Îmi amintesc că mă trezeam cu drag, la simplul gând că voi vedea din nou Parisul.
Mergeam cu autobuzul și mă uitam cu o plăcere imensă pe geam, îi priveam pe oamenii de lângă mine și mă gândeam că înțeleg perfect de ce sunt atât de zâmbitori. Locul în care trăiești, în care înveți, te influențează enorm.
Am adorat fiecare clipă și am sentimentul că, mai mult decât școala în sine, m-au format anii în care am locuit acolo și în care am „consumat” toată informația culturală pe care am putut să o extrag.
În plus, am fost nevoită să mă descurc într-un mediu destul de ostil, singură și complet neobișnuită cu tot ce presupune adaptarea, de la limbă până la sistemul bancar.
– Ce ați păstrat, stilistic, din acea perioadă?
– Aprecierea pentru lenjeria franceză, pentru interioarele lor, pentru stilul lor natural și fără prea multă emfază, obsesia pentru confort, de unde și intenția mea de a transforma rochia de seară într-un veșmânt mai simplu și foarte comod. Fără prea multe accesorii, prea multe restricții.
În 2013, Nicole Kidman a ales această fotografie, în care poartă o rochie MLH, pentru cover-ul paginii sale de Facebook. (Foto: MLH)
– Care au fost cele mai importante lucruri pe care le-ați învățat în stagiul de la Krizia?
– Am realizat cel mai important lucru, din punctul meu de vedere: că vreau să lucrez pentru mine, în România. Și nu pentru că nu a fost o experiență plăcută.
Aveau un Mac, desktop, de care nu se atingea nimeni, încă se lucra mult de mână. Eu eram fascinată de posibilitățile pe care le ofereau programele de creație online și am reușit să atrag atenția fondatoarei prin proiectele pe care le-am lucrat pe acel Mac, coroborate cu selecțiile de țesături, texturi și desene de mână.
Am fost chiar foarte bine primită și am avut ocazia să descopăr multe lucruri interesante. Stagiul nu a picat din cer, am trimis sute de portofolii peste tot, iar cei de la Krizia au fost cei care au sunat.
E ceva ce simt nevoia să explic, pentru că nimeni nu este descoperit stând la el în sufragerie: trebuie să cauți, să faci baze de date, să te agiți, să ceri, să insiști, să lupți pentru tine.
Și încerc să le spun acest lucru tinerilor cu care am ocazia să mă întâlnesc. Nu suntem îndreptățiți la nimic. Trebuie să ne câștigăm fiecare centimetru din statutul, cariera, salariul sau recunoașterea pe care le visăm.
– De ce v-ați întors atât de repede acasă?
– Mi-am sunat părinții și i-am anunțat că vin în România, să-mi pornesc propriul atelier. Erau puțin mirați, terminasem școala de relativ puțin timp. Însă nu cred că nu s-au așteptat.
Ambii mei părinți au lucrat pe cont propriu și au creat ce și-au dorit încă din primele luni după revoluție. Am avut mereu acest model în familie.
– Cum ați lansat pe piață brandul Maria Lucia Hohan?
– Brandurile se construiesc în ani de zile. Eu am deschis un atelier. Cu două mașini de cusut second hand, cumpărate cu 800 de euro, oferiți ca ajutor de tatăl meu, în urmă cu mai bine de 10 ani. Brand a devenit mai târziu.
– Cu cine v-ați sfătuit în privința strategiei de marketing?
– Școala de modă franceză include un modul de curs pentru marketing în fashion. Chiar dacă nu te învață totul acolo, te învață în primul rând că este un aspect extrem de important și îți dau câteva capete de ață de care să tragi singur.
Am preluat studiul pe cont propriu, încercând să aflu cât mai multe. Și m-am bazat pe instinct și pe online. Agențiile au intervenit mai târziu în viața mea, atunci când mi-am permis să le angajez. Și chiar și acum am tendința de a face multe lucruri cu mâna mea.
Știu că managerii români sunt acuzați de micro-management, dar când e vorba de un brand de fashion, cred cu tărie că este important ca el să fie cât mai autentic.
MLH este numele meu, Maria Lucia Hohan, și consider că sunt responsabilă pentru el. Totul e foarte personal.
– Care a fost prima persoană publică din România care a purtat o rochie MLH? Dar din străinătate?
– Andreea Raicu, în România, și Jennifer Hudson, în SUA.
*
Maria Lucia Hohan și Andreea Raicu (purtând o rochie MLH), la Premiile Elle 2015 (Foto: andreearaicu.ro)
Jennifer Hudson a purtat pentru prima oară o rochie MLH în 2011, la petrecerea de aniversare a președintelui Barack Obama. De atunci, a ales la multe evenimente ținute semnate MLH.
*
– Cum se resimte în vânzări apariția unei rochii la un eveniment important sau într-o revistă de renume?
– Depinde cine a purtat rochia respectivă, dacă a fost corect accesorizată, dacă a fost plăcută atât de public, cât și de critici.
Este important pentru brand, în general, pentru notorietate și vizibilitate. Buyerii sunt mai interesați de alte aspecte – de producție, de livrări, de calitate, de relevanță în piață, și abia apoi de vedetele care au purtat rochiile.
Sunt și cazuri, cum a fost cu Beyoncé, în care vedeta impulsionează vânzările acelei rochii în mod specific.
– Care este mecanismul prin care o anumită creație ajunge să se bucure de o astfel de promovare?
– E o cale lungă, care poate dura și câțiva ani. Depinde și de puțin noroc, de perseverență și de calitatea colecțiilor.
Stiliștii vedetelor sunt cei care fac propunerile pentru ținutele lor, însă la ei se ajunge pe o cale mai complicată, care implică presa internațională, online, agenți, intermediari etc.
– Cum ați reușit să intrați în lumea vedetelor de la Hollywood?
– Online-ul a avut o contribuție enormă. Cum altfel să ajungi, din atelierul din România, până la zecile de selecții ale A list-ului american?
Actrița Kate Hudson a pozat într-o rochie MLH la Vanity Fair Oscar Party Studio. (Sursa foto: mlh-shop.com)
– Ce NU își imaginează publicul larg despre acea lume?
– Că a început să se deterioreze, distrusă din interior de lăcomie, Return On Investment, profituri tot mai mari și obsesia pentru dezvoltarea unui consumerism excesiv, care nu servește nimănui, nici măcar pe termen scurt.
S-a ajuns de la două colecții pe an la șase colecții pe an. S-a ajuns să se lucreze cu un an în avans pentru fiecare sezon, ca să poți livra peste tot în lume.
Presiunea este foarte mare și cred că este important să existe ateliere mici și medii, în raport cu dimensiunile coloșilor din modă, care pot încă să ofere inovație, calitate și custom made la prețuri mai accesibile. Și care lucrează cu echipe bine plătite, în care oamenii sunt respectați.
A scăzut enorm nivelul de calitate în mass-market, de la materiale la croieli, într-un termen extrem de scurt, de 10 ani.
Moda însemna, la un moment dat, mai mult decât o culoare în tendințe. Acum începe să-și piardă din acest farmec al manifestului, al vecinătății cu lumea artei, al exprimării personalității, al identității și al reprezentativității.
Sunt perfect conștientă că a fost, este și va fi o afacere. Dar cred că se poate și cu suflet, și cu sens.
– Ce personalități au purtat până acum creații MLH?
– O parte din ele: Beyoncé, Jennifer Lopez, Kate Hudson, Taylor Swift, Demi Lovato, Selena Gomez, Dita von Teese, Nicole Kidman, Kelly Rowland, Goldie Hawn, Paris Hilton, Eva Longoria, Gigi Hadid, Kandell Janner, Karlie Kloss, Mena Suvari, Giuliana Rancic, Christina Aguilera, Catherine Zeta-Jones, Sofia Vergara, Maria Sharapova, Shakira, Katherine Heigl, Vanessa Hudgens, Rihanna și multe românce minunate, de care sunt sunt foarte mândră.
Rihanna a pozat într-o rochie MLH pentru o colecție de șosete lansată în această primăvară (Foto: MLH)
– Cum a ajuns rochia Meteora în garderoba lui Beyoncé?
– Stiliștii cu care lucrează în prezent au cerut o serie de ținute MLH, gândite special pentru Beyoncé, din care au selectat patru. Rochia pe care a purtat-o nu a fost creată pentru ea, a fost luată de agenții din Statele Unite din colecția de Resort, fără ca noi să știm.
Siluetele create de noi pentru Beyoncé erau total diferite. Însă niciodată nu știi ce vor decide echipele vedetelor, și chiar vedetele, în ultima secundă.
– Care e povestea acestei rochii?
– Este o rochie din colecția de Resort, pe care am creat-o special pentru stilul meu vestimentar, și pe care nu am crezut că o vom vinde atât de bine, chiar și înainte de a fi purtată de Beyoncé.
Eu însămi am purtat-o de multe ori, convinsă fiind că această siluetă lejeră, din mătase și dantelă, care nu urmează linia corpului, va fi aleasă de puține cliente.
Clienții noștri însă au mizat pe ea de la prima vizionare a colecției și pare că a avut un parcurs mult peste ceea ce am crezut atunci când am desenat-o.
*
Dita Von Teese este una dintre vedetele care se inspiră din magazinul MLH:
*
– Ce moment a fost cel mai emoționant pentru dumneavoastră, ca designer?
– Când Jennifer Lopez a purtat prima dată o ținută MLH, a postat pe Facebook că este una dintre ținutele ei preferate, iar stilista ei m-a anunțat că dorește să o cumpere. Asta pentru că a fost prima dată. Ulterior, majoritatea vedetelor au păstrat rochiile.
Jennifer Lopez a purtat prima ținută MLH în 2011, la premiera show-ului American Idol. Reacțiile au fost atât de bune, încât, de atunci, apare deseori pe covorul roșu purtând creații ale Mariei Lucia Hohan.
*
– Cum se stabilesc prețurile în această industrie de lux?
– Prețurile cu care ajung în magazine sunt diferite de la un retailer la altul, în funcție de politica lor comercială. În cazul MLH, consider că se poate observa un echilibru extrem de corect între preț, calitate și posibilitatea de a cumpăra sur mesure. Prețul este stabilit în funcție de costul de producție și distribuție.
– Cum ați evalua prețurile pe care le practicați în raport cu alți designeri de lux?
– Mai accesibile.
– Cât de des călătoriți peste ocean?
– Evit să plec des departe de familia mea.
– Cum păstrați echilibrul dintre viața de familie și cea profesională?
– Alegând să am puține apariții, încercând să păstrez viața privată pentru mine și fiind focusată mai mult pe membrii familiei decât pe carieră, pentru că moda te poate absorbi cu totul dacă nu ești atent. Și păstrând un control strict al nivelului de creștere de la an la an.
În mod conștient aleg să nu cresc mai mult decât consider eu că este cazul. Vreau să am viață de familie.
– Cât timp vă ocupă găsirea materialelor potrivite?
– Nu mi-am pus niciodată problema în fracții de timp, e parte din procesul de creație, partea mea preferată chiar.
– Care dintre cliente se apropie cel mai mult de femeia pe care v-o imaginați când creați un model?
– Prietenele mele.
– Fetița dumneavoastră e pasionată de modă?
– Mă însoțește des la atelier și e fascinată de universul MLH, pe care, de altfel, îl are și acasă.
– Care vă este cea mai mare răsplată?
– Faptul că pot să le am pe toate – și familia, și prietenii, și cariera.
*
O galerie foto cu câteva piese din colecția Pre-Fall 16 a Mariei Lucia Hohan, care va fi disponibilă la sfârșitul verii:
Avem nevoie de ajutorul tău!
Jurnalismul independent nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, iar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this