REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios

Ajută-ne să existăm. Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Donează

Pentru sugestii de materiale sau colaborări, scrieți-ne la adresa: contact@pressone.ro.

Pentru parteneriate media, proiecte sau dacă doriți să fiți partenerul nostru și să susțineți PressOne: marketing@pressone.ro.

Foto: Erin Alexis Randolph | Dreamstime.com

Ce vor americanii

Va mai dura ceva timp până când să aflăm câștigătorul oficial al alegerilor americane, deși Joe Biden se pare că nu mai poate pierde cursa, având în vedere rezultatele din statele-cheie.

Însă ceea ce vor, de fapt, americanii s-a văzut foarte bine într-un exit poll condus de Edison Research pentru principalele rețele de televiziune din SUA, pe un eșantion probabilistic, măsurând astfel persoanele care au votat – nu americanii ca atare. El a cuprins atât persoanele care au venit la secția de votare cât și pe cei care au votat prin poștă. În funcție de întrebare, marja de eroare variază între +/- 1% și +/- 2%.

În ceea ce privește auto-identificarea pe linie de partid, SUA este o țară echilibrată. Cei care se identifică drept democrați (37%) sunt aproape la fel de mulți ca republicanii (35%), independenții fiind 28%.

Acest echilibru se regăsește și în multe alte privințe. Respondenții sunt divizați egal sau aproape egal cu privire la necesitatea menținerii Obamacare, față de performanța guvernului în stăpânirea pandemiei (jumătate cred că este bună, jumătate sunt nemulțumiți) sau rezolvarea conflictului de priorități dintre controlarea virusului și relansarea economiei – jumătate preferând un lucru iar jumătate pe celălalt.

Americanii sunt divizați, de altfel, cu privire la situația economiei ca atare, jumătate considerând-o bună sau foarte bună iar cealaltă jumătate proastă sau foarte proastă. Părerea cu privire la economie se corela cu opțiunea de vot: trei sferturi din cei critici la adresa situației îl votau pe Biden, iar 72% din cei mulțumiți au optat pentru Trump.

Americanii au votat în număr record. Foto: Rrosen1 | Dreamstime.com

În plan ideologic, lucrurile sunt nu chiar atât de echilibrate. 37% din votanți s-au identificat drept conservatori, 40% moderați iar 23% liberali, acest ultim termen desemnând în America stânga. Centrul de greutate statistic al participanților la alegerile prezidențiale este în consecință între centru și dreapta, ușor mai aproape de centru decât de conservatorism.

Cred că este interesant că oamenii care muncesc 8 ore pe zi sau mai mult reprezintă 59% din electorat. Ceilalți 41% muncesc cu termen redus, sunt șomeri, studenți, elevi etc.

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

7% din respondenți s-au autoidentificat ca aparținând comunității LGBTQ. 28% din ei l-au votat pe Trump. Mulți oameni – în special cei pasionați de „războaiele culturale” ale epocii în care trăim – cred că există o corelație puternică dintre identitatea sexuală și cea ideologică a unei persoane, dar acest lucru este pus sub semnul întrebării de informația din exit poll.

Fascinant este că 15% din votanți au servit în forțele armate într-un fel sau altul – incluzând Garda Națională, o organizație ce grupează civilii dispuși să capete antrenament militar și să ajute în caz de dezastre sau catastrofe.

13% din oamenii care au venit la vot au făcut acest lucru pentru prima dată în viața lor în 2020.

5% din respondenți au decis cu cine să voteze abia în ultima săptămână. În rândurile lor Trump a avut un avantaj de 10% (un scor de 55% față de 45% pentru Trump). Președintele în funcție a jucat, deci, bine dar nu senzațional ultimele zile de campanie, schimbând situația cu 1% în favoarea sa.

Doar 3% din cei care au venit la vot au o părere bună despre ambii candidați la prezidențiale.

Mișcarea Black Lives Matter beneficiază de o impresie favorabilă din partea a 57% din respondenți și negativă din partea a 36%. Doar un sfert din americani cred că rasismul este o problemă minoră sau inexistentă. În mod interesant, aproape jumătate din votanții lui Trump cred că este o problemă majoră.

Deși Trump a pierdut votul popular, a reușit să ia cu 7 milioane de voturi mai mult decât în 2016, ceea ce arată că divizarea societății americane e mai profundă decât ar crede unii. Foto: Hanna Tverdokhlib | Dreamstime.com

Două treimi din respondenți consideră încălzirea globală o problemă serioasă. Pentru contextualizare, merită precizat că puțini americani neagă schimbările climatice în sine, mai ales că acestea au afectat în ultimii ani zone cu un public conservator numeros, precum cele din sudul SUA. Miza ideologică importantă în America este dacă această schimbare e provocată de oameni (deci poate fi oprită de ei) sau nu.

O ușoară minoritate (42%) crede că avortul trebuie să fie interzis, 51% având punctul de vedere contrar iar 9% neavând o părere.

Votanții care doreau un președinte ce poate uni țara sau care are o judecată bună s-au orientat spre Biden. Cei care doreau un lider puternic spre Trump. Cei care doreau „un om căruia să-i pese de oameni ca mine” au fost perfect divizați între cei doi.

Rămâne de văzut cum va reuși câștigătorul de la Casa Albă să ridice poduri peste aceste crevase din societatea americană. Sau dacă va dori să facă acest lucru.

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin Patreon:

Accesând https://www.patreon.com/pressoneRO

Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Poți redirecționa 3.5% din impozitul tău pe venit folosind formularul de mai jos. Dacă nu se încarcă, poți accesa acest link: https://formular230.ro/fundatia-pressone

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios