Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt CuriosAjută-ne să existăm. Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
DoneazăPentru sugestii de materiale sau colaborări, scrieți-ne la adresa: contact@pressone.ro.
Pentru parteneriate media, proiecte sau dacă doriți să fiți partenerul nostru și să susțineți PressOne: marketing@pressone.ro.
Pe 26 august, cu doar două săptămâni înainte de începerea anului școlar și în plină discuție despre investițiile necesare sistemului de învățământ în contextul pandemiei, Primăria Sectorului 5 a încheiat șapte contracte cu titlul de „servicii artistice” pentru șapte școli diferite, suma totală ridicându-se la aproape jumătate de milion de lei.
Contractul de „servicii artistice” vine însă la pachet cu două probleme.
Prima ar fi că EFECT TIM SRL, firma care a câștigat cei 428.800 de lei de la bugetul local prin procedura de atribuire directă, deci fără vreo licitație, nu ar trebui să se ocupe de fapt cu prestarea serviciilor artistice, iar asta potrivit propriului cod CAEN care spune că firma poate face în mod legal doar „comerț cu amănuntul în magazine nespecializate, cu vânzare predominantă de produse alimentare, băuturi și tutun”.
Cea de-a doua ar fi că deși pe site-ul companiei, trupaluibiluta.ro, domeniul de activitate pare exclusiv unul de organizări de evenimente pentru copii, serviciile artistice prestate pentru școlile din Sectorul 5 sunt, de fapt, picturi murale, mai exact graffiti-uri pe pereții exteriori ai clădirilor.
PressOne a încercat să ia legătura cu firma câștigătoare pentru a afla cum a reușit să primească șapte contracte diferite, pentru artă stradală, când singurele picturi de care se ocupă sunt, potrivit propriului site, „picturi pe față și tatuaje temporare cu sclipici” pentru copiii de la petreceri, dar și cu Primăria Sectorului 5 pentru a lămuri necesitatea unei astfel de investiții și criteriile de atribuire ale contractelor.
Am sunat totodată și la directorii școlilor pentru a înțelege cine a venit cu ideea picturilor murale în plină pandemie. „Propunerea a venit din partea primăriei, dar tot ce este bun este binevenit”, ne-a spus Laura Verde, directorul Școlii 136, singurul manager de școală care a fost de acord să stea de vorbă cu noi.
***
EFECT TIM SRL, o firmă înființată în 2006 de unicul asociat Ionel Tănase, a avut, potrivit datelor de la Registrul Comerțului, de la început și până în prezent un singur angajat. Datele oficiale arată și că domeniul de activitate al firmei a rămas în tot acest timp neschimbat, codul CAEN asociat acesteia acoperind doar
– vânzarea cu amănuntul a unei largi palete de produse, din care predominante sunt produsele alimentare, băuturile sau tutunul
și
– activități ale magazinelor generale care au, în afară de principalele lor vânzari de produse alimentare, băuturi sau tutun, alte câteva tipuri de mărfuri, cum ar fi îmbrăcăminte, mobilă, articole electrocasnice, articole de fierărie, cosmetice etc.
Numai că, cel puțin din 2016, data la care a fost lansat site-ul companiei, EFECT TIM SRL se ocupă de fapt de organizări evenimente pentru copii, oferta lor cuprinzând o diversitate de servicii de la fotografii profesioniste și shootinguri, la inscripționări bannere, publicitate corporate și cadouri personalizate.
Nimic din toate acestea nu a stat însă în calea câștigării a șapte contracte diferite de la Primăria Sectorului 5 pentru a desena pe șapte unități de învățământ diferite picturi murale.
Potrivit portalului de achiziții publice SEAP, prețul pentru realizarea unor astfel de lucrări a fost de 640 de lei/mp, motiv pentru care și costurile finale au fost diferite în funcție de școală.
Am verificat site-ul firmei de organizări evenimente pentru a înțelege în baza cărui portofoliu de artă stradală a fost selectată de Primăria Sector 5 pentru a înfrumuseța fațadele a șapte școli dintr-un foc. Singurele picturi profesionale pe care Trupa lui Biluță le-a făcut sunt cele de corp, pe fețele copiilor. Dar nici măcar acolo nu există o galerie foto.
Așa că am pus mâna pe telefon și am sunat pe numărul afișat pe site pentru a verifica direct de la sursă ce anume îi recomandă în arta stradală și cum a aflat primăria de serviciile acestea. Persoana de contact a refuzat să se prezinte și să ofere informații referitoare la cele șapte contracte pe motiv că nu știe dacă suntem cu adevărat reporteri sau nu.
Deși am transmis întrebările pe mail și datele de identificare ale publicației, până la data publicării articolului, niciun reprezentant al companiei nu ne-a contactat pentru o explicație.
EFECT TIM SRL a mai obținut anul acesta încă trei contracte de la Centrul Cultural și de Tineret „Ștefan Iordache”, instituție aflată în subordinea Primăriei Sector 5 și finanțată cu bani de la bugetul local. Potrivit portalului de achiziții publice, nicio altă entitate publică nu a mai încheiat contracte cu această firmă, nici anul acesta și nici în anii anteriori.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curiosDeși Legea 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public obligă instituțiile publice să aibă purtător de cuvânt, Primăria Sectorului 5 nu poate fi contactată decât prin biroul de presă – nici acolo, însă, nu știi exact cu cine ai de-a face, pe site-ul primăriei neexistând public numele niciunui reprezentant pentru relația cu media.
Persoana care a răspuns la telefon ne-a îndrumat tot către o solicitare scrisă, deși am cerut un punct de vedere pe acest subiect concret. Până la data publicării acestui articol, nimeni din primărie nu a revenit pentru clarificări.
Nu am reușit, deci, să aflăm nici cine este artistul care s-a ocupat de operele de artă stradală, nici cum s-a stabilit tariful de execuție, dat fiind faptul că firma câștigătoare nu are lucrări anterioare în portofoliu, nici cum a ajuns o firmă de evenimente să picteze pe pereți și nici care a fost criteriul prin care s-a stabilit necesitatea unei astfel de cheltuieli în învățământul din Sectorul 5 pentru doar șapte școli.
Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB) comunica în anul școlar 2018-2019 un număr de 11 unități de învățământ din Capitală care, din lipsa infrastructurii necesare, erau nevoite să învețe în trei schimburi.
Patru dintre acele școli se aflau la momentul respectiv în Sectorul 5, fiind administrația locală cu numărul cel mai mare de unități de învățământ cu o astfel de problemă.
Datele de pe portalul achizițiilor publice nu indică nicio investiție recentă a Primăriei Sector 5 în construcția de noi corpuri școlare.
Mai mult decât atât, în martie anul acesta, PressOne scria despre o altă modalitate prin care primăria condusă de Daniel Florea, candidatul PSD care le cere acum cetățenilor un nou mandat, eluda legea achizițiilor publice prin împărțirea unui contract în valoare de 700.000 de euro în tranșe diferite care să îi permită instituției să atribuie contracte fără licitație.
Printre școlile care încheiau atunci contracte de achiziție a containerelor destinate activităților de tip after school se aflau și Școala 136 și Școala Gimnazială George Călinescu, două dintre beneficiarele actuale de picturi murale.
PressOne a încercat să ia legătura cu managerii școlilor care au primit cadou de la Primăria Sector 5 desene pe pereții exteriori însă, în afară de Laura Verde, directorul Școlii 136, nimeni nu a dorit să stea de vorbă cu noi.
Mesajele primite de la secretariat au fost de fiecare dată „domnul director nu dorește să vorbească, sunați la ISMB pentru investiții” sau „nu prea avem voie să vorbim în perioada asta, vă rugăm contactați inspectoratul sau primăria„.
Inspectoratul Școlar al Municipiului București nu se ocupă însă de investițiile realizate în cadrul școlilor, unitățile de învățământ fiind în administrarea primăriilor de sector.
Laura Verde a explicat pentru PressOne că administrația locală s-a ocupat de tot ce înseamnă dotarea școlii pe care o conduce cu materialele necesare pentru prevenția Sars-Cov-2 și că „cel puțin pentru următoarele două-trei luni nu ar trebui să mai fie nicio problemă” pentru că „școala are de toate”.
Întrebată cine a venit cu propunerea unui graffiti pe peretele exterior, directoarea Școlii 136 ne-a comunicat că primăria, numai că nu vede inițiativa ca pe ceva rău, dimpotrivă.
„Aia este o investiție venită din primărie, luați legatura cu dumnealor pentru alte detalii. Nu s-a cerut un graffiti, dar în toate discuțiile pe care le-am avut, de fiecare dată, un mediu școlar primitor a fost de bun augur pentru toată lumea. Și acum copiii au fost foarte încântați.
A fost din punctul meu de vedere un lucru bun cumva, în sensul că face școala mai vesela, mai primitoare în contextul ăsta de pandemie. Restul știți că… tot ce este bun, e binevenit, atâta timp cât am avut celelalte lucruri pe care le-am solicitat”, a spus Verde.
Un membru al comunității de grafferi ne-a explicat off the record că tariful de execuție al lucrărilor prestate de Trupa lui Biluță nu ar fi neapărat mare, deși astfel de sume par „fabuloase” pentru artiștii stradali care încheie contracte cu instituțiile publice.
„Cam atât ar trebui să fii plătit pentru o lucrare de dimensiunea asta, în fine, mai mult sau mai puțin, aici sunt exagerate pe alocuri. Dar problema în cazul de față e mai degrabă calitatea lucrărilor care sunt cam kitch dacă mă întrebați pe mine, adică în niciun caz nu ai da atâția bani pe așa ceva”, a completat artistul.
Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca
Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.
Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.
*Baza legală poate fi consultată AICI.
Din taxele pe salariul tău, poți alege ca 3.5% să meargă către articolele și newsletterele noastre, nu către stat.
Descarcă formularul de AICI.
Trebuie să completezi doar secțiunea I, cu datele tale personale.
Apoi depune-l la ANAF până pe 25 Mai, la organul fiscal de care aparții, fie direct, fie prin scrisoare recomandată.
Poți găsi aici lista adreselor.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt Curios