Românii trebuie să conștientizeze valoarea ideilor pe care le emit.
13/05/2016
Ți se fură ideile? Protejează-le
Contribuția lui Nicolae Paulescu în descoperirea insulinei, acum 100 de ani, ar suferi în zilele noastre de aceeași lipsă a recunoașterii internaționale, pentru că înregistrarea mărcilor și protejarea proprietății intelectuale nu fac parte dintre practicile încetățenite la noi.
Nu e niciun secret că societatea românească nu condamnă plagiatul sau că furtul intelectual este o infracțiune care urnește rareori vreun mecanism legal sau moral.
În acest context, un proiect finanțat de EUIPO – European Intellectual Property Office, echivalentul european al OSIM-ului nostru -, își propune să ne schimbe percepția cu privire la drepturile de autor.
Am discutat cu Geanina Simion, inițiatorul proiectului-pilot Your Property-Mark Yourself (Proprietatea ta – Înregistrează-te), care se va desfășura timp de un an de la Cluj și care are un obiectiv generos: pe diverse canale, mesajul apărării a tot ce înseamnă creație originală ar trebui să ajungă la un milion de tineri.
*
„Nu există nicio scuză pentru necunoașterea legii. Dacă ai comis o infracțiune, chiar dacă nu cunoșteai legea, asta nu te exonerează de pedeapsă.
Problema în România e că nici măcar aceia care se ocupă de proprietatea intelectuală nu știu ce spune legea, darmite utilizatorii. La fel cum se întâmplă în domeniul serviciilor, marketingul se ocupă cu tangibilizarea lor, să le facă indispensabile oamenilor.
Cu cât un domeniu e mai intangibil, mai puțin concret, cu atât ai impresia că nu poți să-l apuci și să ai proprietate asupra lui. Proprietatea intelectuală, care înseamnă idei și creație, este cu totul intangibilă.”
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
Geanina Simion, patron de agenție de publicitate și inițiatorul proiectului „Proprietatea ta – Înregistrează-te”
În general, nu putem explica decât prin comparații ce înseamnă proprietatea intelectuală. Pentru specialiști însă, ea este sursa unui capital veritabil, care are o valoare mare pe piața de servicii și care poate fi tranzacționat, pus la dispoziția altora contra cost.
„O companie mare nu înseamnă doar clădirile, terenurile și birourile. E mult mai mult de atât”, explică Geanina Simion. Marca înregistrată este cea mai consistentă parte a unui brand cu greutate.
De ce blochează Facebook conturi în România și ce se întâmplă când ești blocat
Orice persoană care devine influentă în reţeaua de socializare atrage un număr de "raportaci".
Studentă, caut chirie mică. Oferte: favoruri sexuale, uscătorii și garaje transformate
În numele unei verişoare fictive, am sunat şi umblat prin Cluj să găsim o garsonieră cu o chirie acceptabilă.
Un alt exemplu:
„Ești un autor foarte mic, care face muzică. E a ta. Indiferent dacă o înregistrezi la Uniunea Compozitorilor sau nu, această uniune are obligația de a verifica utilizatorii de muzică și de a percepe o anume taxă pentru difuzare.
Un procent din aceste taxe ar trebui să ajungă la autorii care au produs-o. Cei mai mulți, însă, nu figurează nicăieri. Chiar dacă se adună niște bani, ei nu ajung mai departe, pentru că, în acte, autorii nu se cunosc”, explică Geanina Simion.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Conform statisticilor EUIPO, România se află pe ultimele locuri în clasamentele europene privind numărul de mărci înregistrate, patente, brevete, creații care privesc proprietatea intelectuală, raportat la mia de locuitori.
„Noi facem foarte mult outsourcing și asta e anormal. De fapt, lucrăm pentru alții, suntem executanți, iar a lucra pe softuri primite de-a gata nu e creativitate. Vom putea spune despre industria IT că e puternică și în creștere doar în momentul în care vom producem noi suficiente programe pe care să le utilizeze alții”, spune Geanina Simion.
Geanina muncește pentru propria agenție. Dar interesul ei pentru această zonă a urnit colaborarea cu un ONG clujean, Grupul Pont.
Prin intermediul lor a reușit să ia legătura cu EUIPO și să câștige finanțarea de pe urma căreia dezbaterea despre importanța drepturilor de autor are o șansă să fie lansată în România.
„În calitate de om de publicitate, mă lovesc mereu de această problemă, fie ca utilizator, fie ca producător. Orice creator, fie că scrie, fie că face muzică, fie că e publicitar, are această problemă cu furtul ideii.
În momentul în care difuzezi o muncă, ce se întâmplă cu ea? Ce se întâmplă cu ideile de la pitch-uri? Cum le protejezi? Beneficiarul poate folosi munca, fără să o fi cumpărat. Dacă ai un client care nu ți-a plătit munca, poți să ceri înapoi toată producția de idei și concepte?”
Problema protejării ideilor și a mărcilor se aplică în toate domeniile, de la turism la design industrial.
Oamenii nu știu cum să-și protejeze creațiile, nici ce valoare au ele și nici să le respecte pe ale altora.
Dacă ignoranța producătorilor și a utilizatorilor de servicii și mărci e mare, instituția care ar trebui să reglementeze și să încurajeze protejarea proprietății intelectuale nu sancționează fapte care în legislația internațională nici măcar nu sunt permise.
„Poți înregistra numele cuiva care face creație și muncește, dar a neglijat să se înregistreze la OSIM. Și atunci altcineva merge și își înregistrează acel nume. La noi s-a tot practicat asta. Legislația europeană nu permite acest lucru: dacă primul om care a utilizat numele a produs valoare, el poate contesta înregistrarea, să arate că a fost vorba de rea intenție și că el e beneficiarul de drept al unui brand, chiar dacă nu a inițiat încă procedurile de înregistrare. În România, oamenii nu prea știu că pot să conteste.”
În aceeași categorie, a reglementărilor firești, intră refuzul înregistrării ca marcă a unor cuvinte uzuale, din vocabularul curent sau des folosite pe plan regional.
Spre exemplu, în România, cuvântul „magiun” e marcă înregistrată și, ca atare, niciun alt produs din comerț nu are dreptul să îl includă pe etichetă sau măcar să figureze în rândul ingredientelor.
Proiectul Your Property își propune să încerce să disciplineze consumatorul român și să îl orienteze înspre a produce plus valoare înregistrându-și proprietatea intelectuală.
Prețul înregistrării unei mărci nu e atât de prohibitiv. Există o rețea europeană de consultanță, care informează gratuit despre pașii care trebuie făcuți în vederea înregistrării.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună sau prin redirecționarea a 3.5% din impozitul tău pe venit, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this