Foto: Glenn Carstens-Peters / Unsplash.com

Una dintre anecdotele care au intrat în folclorul literaturii despre productivitate este conversația dintre Warren Buffet, cel mai respectat investitor în viață, și pilotul avionului său personal.

Mike Flint era pilotul lui Buffet de zece ani și, anterior, lucrase pentru patru președinți americani. Cu toate astea, avea aspirații mai mari, așa că i-a cerut un sfat șefului său despre stabilirea priorităților în carieră.

Buffet i-a propus să-și noteze pe o hârtie cele mai importante 25 de obiective profesionale. După care, l-a rugat să-și revizuiască lista și să încercuiască cele mai importante 5 obiective. Pilotul l-a ascultat și astfel a obținut două liste: una cu 5 obiective prioritare și alta cu 20 de obiective secundare.

I-a promis lui Buffet că se va concentra pe obiectivele prioritare și se va ocupa de obiectivele secundare în timpul rămas. După ce i-a ascultat planul, Buffet i-a arătat unde greșește: "Tot ce nu ai încercuit trebuie evitat pe cât posibil până când nu rezolvi primele 5 obiective".

Partenerul de afaceri al lui Buffet, Charlie Munger, folosește o strategie similară, bazată pe rezolvarea problemelor de la coadă la cap:

Problemele devin mai ușoare dacă le privești invers. Cu alte cuvinte, dacă vrei să faci bine în India, întrebarea pe care ar trebui să ți-o pui nu este "cum pot să fac bine în India?", ci "care e cel mai mare rău care se întâmplă în India și cum pot să-l evit?". Mare parte din succesul în viață și în afaceri presupune să știi ce vrei să eviți: o moarte prematură, o căsătorie nereușită etc.

Mergând pe urmele celor doi investitori americani, tot mai mulți oameni descoperă cât de important este să-ți fixezi priorități clare și să te ferești de orice ți-ar putea deturna atenția și energia de la ele.

Listele cu lucruri de făcut, pe care le bifezi zi de zi, îți pot da iluzia că ești productiv. Însă una dintre capcanele productivității este confuzia dintre eficiență și eficacitate, căci "nimic nu e mai nefolositor decât să faci într-un mod foarte eficient ceva ce n-ar trebui făcut deloc".

De aceea, oricine vrea să fie eficace pe termen lung are nevoie de o listă cu lucruri care nu trebuie făcute. Aici nu e vorba doar despre limitarea timpului pierdut pe Facebook sau pe Netflix, ci despre decizia de a elimina orice proiect care nu este prioritar, oricât de nobil ar fi el.

Steve Jobs spunea că inovația înseamnă să te concentrezi asupra unui lucru și să spui "nu" altor 100 de idei care pot fi la fel de bune. Iar Fidji Simo, unul dintre vicepreședinții Facebook, crede că abilitatea de a te concentra intens asupra câtorva proiecte este esențială, în special într-un mediu în care ești tentat "să le faci pe toate".