Ministerul Educaţiei trebuie să refacă metodologia şi să salveze şcolile doctorale în ceasul al 12-lea. Foto: Lucian Muntean
Ministerul Educaţiei trebuie să refacă metodologia şi să salveze şcolile doctorale în ceasul al 12-lea. Foto: Lucian Muntean
14/09/2016
Școlile doctorale din România au rămas fără acreditare
Toate școlile doctorale din România și-au pierdut acreditarea la începutul lunii august, când a expirat un termen prevăzut de lege. Juridic, asta înseamnă că în acest an universitar nu mai pot fi înmatriculaţi studenți-doctoranzi.
La această situație extremă s-a ajuns după cinci ani de tergiversare a obligațiilor prevăzute de Legea educației.
Potrivit acestei legi, școlile doctorale – structurile în cadrul cărora se desfășoară activitățile de cercetare specifică doctoratului – ar trebui acum să intre într-un proces de lichidare, până când obțin din nou autorizația de funcționare și acreditarea.
Deși mai sunt doar două săptămâni până la începerea noului an universitar, nicio autoritate a statului nu a luat măsuri până în acest moment pentru soluţionarea crizei.
Contactat de PressOne miercuri, 14 septembrie, ministrul Educației, Mircea Dumitru, a declarat, prin intermediul biroului său de presă, că va oferi școlilor doctorale autorizații provizorii pentru anul universitar 2016-2017, astfel încât studenții-doctoranzi să nu fie afectați de situație.
Mircea Dumitru a adăugat că o echipă din minister lucrează atât la un proiect pentru regândirea criteriilor de autorizare și acreditare a școlilor doctorale, cât și la o metodologie de evaluare.
Totuși, demersul Ministerului riscă să devină inutil dacă Ordonanța fostului ministru Adrian Curaj va fi adoptată de Parlament, legitimând scandaloasele modificări aduse Legii educaţiei.
Una dintre aceste modificări prevede că metodologia de evaluare – pe baza căreia sunt examinate școlile doctorale – va fi stabilită de către Consiliul ARACIS (Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior), cu consultarea Consiliului Național al Rectorilor, urmând ca aprobarea ei prin ordin de ministru să fie doar o formalitate.
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
Şcolile doctorale trebuie evaluate o dată la cinci ani
Legea educației spune că, în vederea acreditării, o şcoală doctorală trebuie să fie evaluată individual o dată la cinci ani, pentru fiecare domeniu ştiinţific în parte.
Instituțiile însărcinate de lege sunt Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS) sau „altă agenţie de asigurare a calităţii, din ţară sau străinătate, pe baza rapoartelor CNCS (Consiliul Național al Cercetării Științifice – n. r.) referitoare la calitatea cercetării şi a rapoartelor CNATDCU (Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare – n. r.) referitoare la calitatea resurselor umane”.
Tatiana Niculescu: "Dacă n-ar fi fost asasinat, Codreanu ar fi rămas în istorie cel mult ca un personaj excentric"
INTERVIU. Autoarea recentei biografii a lui Codreanu vorbește despre legionarul care a ajuns idolul unui protestatar din orașul american Charlottesville.
Femeia-model pentru Garda de Fier
Un universitar sibian a realizat o cercetare asupra ipostazelor de feminitate din ideologia legionară şi a urmărilor lor până azi.
Înaintea adoptării Legii educației, școlile doctorale erau acreditate de o comisie a Ministerului Educației. Așadar, era necesar ca, după intrarea în vigoare a noii legi, să înceapă procedurile de reacreditare după acest sistem.
Asta nu s-a mai întâmplat.
Totuși, articolul din Legea educației este completat de Codul Școlilor Doctorale, aprobat printr-o Hotărâre de Guvern pe 3 august 2011.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Documentul arată că „școala doctorală care după o perioadă de cinci ani de la ultima acreditare nu a trecut prin procesul de evaluare externă prevăzut la alin. (2) şi nu a fost reacreditată îşi pierde acreditarea”. Mai mult, „o şcoală doctorală care şi-a pierdut acreditarea nu mai poate înmatricula noi studenţi-doctoranzi”.
În aceste condiții, acreditările școlilor doctorale au expirat pe 3 august 2016.
Miclea: "Locurile la doctorat ar trebuie să se aloce pe baza evaluărilor"
Contactat de PressOne pentru a comenta situaţia, fostul ministru al Educaţiei Mircea Miclea (foto) consideră că, în aceste condiţii, şcolile doctorale se află în ilegalitate.
„În acest interval de cinci ani, ministerul ar fi trebuit să declanșeze mecanismul de evaluare.
Asistăm la această complicitate endemică din lumea universitară.
Universitățile nu și-au făcut evaluarea din interior și nici nu au atras atenția ministerului să facă și evaluarea externă.”
Mircea Miclea a explicat pentru PressOne motivul pentru care nimeni nu este interesat să facă lumină.
„Rezultatele evaluărilor ar fi trebuit să fie publicate, iar pe baza lor să se aloce locurile la doctorat. Ai o școală doctorală bună, dai mai multe burse pentru studenți-doctoranzi. Ai o școală care n-a produs nimic, o desființezi sau reduci din numărul de studenți.
Acest lucru nu s-a întâmplat la nivelul universităților. Dacă toate inițiativele acestea sunt doar la nivel de sistem, adică numai ministerul face, ne întoarcem în anii 2000, când se spunea că reforma se oprește la poarta întreprinderii. La fel este situația acum și în învățământul superior.”
Liviu Pop: "Universitățile nu și-au făcut tema"
Liviu Pop (foto) era ministru interimar al Educației în 2012, când Guvernul Ponta a aprobat Ordonanța de Urgență în care ARACIS era desemnată să realizeze evaluarea externă a școlilor doctorale în anul universitar 2012-2013.
„Ordonanța aceea trebuia să fie aplicată de universități, dar nu și-au făcut tema.
Cred că o evaluare ar face bine sistemului de educație din România, dar și studenților.
Fiecare universitate este autonomă și ar trebui să răspundă. N-aș vrea să ajung într-o zonă în care să spun că ar trebui mărite sancțiunile”, a declarat Liviu Pop pentru PressOne.
Marilen Pirtea: "Avem 60.000 de doctorate în România"
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea (foto), spune că situația gravă în care au ajuns școlile doctorale oferă o ocazie de a separa instituțiile performante de cele cu probleme.
„Lucrurile nu pot rămâne așa, să nu organizăm admitere în acest an. Ar trebui dată o Ordonanță prin care să se acorde o autorizație provizorie, de un an de zile, celor care îndeplinesc anumite criterii minimale – stabilite, de altfel, și prin lege –, clare și transparente.
Avem 60.000 de doctorate în România şi cred că e foarte necesar să se facă o diferență între școlile doctorale. În presă se poartă discuții cu caracter mult prea general, în condițiile în care unele instituții chiar dau dovadă de profesionalism”, a declarat Pirtea.
Raluca Turcan: "Probabil că se va recurge tot la o soluție de criză"
Luni, 12 septembrie, când a fost contactată de PressOne, deputata PNL Raluca Turcan (foto) nu era la curent cu situația legislativă a școlilor doctorale.
Membră a Comisiei pentru învățământ a Camerei Deputaţilor, ea a revenit în scurt timp cu un telefon.
„Am verificat și, într-adevăr, acea Hotărâre de Guvern nu este aplicată.
Există posibilitatea ca, în urma neacreditării școlilor doctorale, să se întâmple exact ce scrie în textul de lege.
Probabil că se va recurge tot la o soluție de criză, o Ordonanță de Urgență prin care să se salveze situația”, a spus deputata.
În 2015, Raluca Turcan i-a adresat o interpelare pe această temă ministrului de atunci al Educației, Sorin Cîmpeanu. Întrebată de PressOne ce s-a întâmplat, ea a spus că nu a primit niciodată un răspuns la acea interpelare.
Totuși, răspunsul este publicat pe site-ul Camerei Deputaților.
„Lipsa unui document metodologic emis de ARACIS care să reglementeze procedura efectivă de evaluare a școlilor doctorale de către cele trei entități desemnate de Legea 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, nu a permis demararea procesului efectiv de evaluare instituțională”, susţinea fostul ministru Sorin Cîmpeanu.
Sorin Cîmpeanu: "Acreditarea școlilor doctorale, o obligație legală"
Președinte al Consiliului Rectorilor din România, Sorin Cîmpeanu (foto) și-a menținut poziția din 2015.
„Acreditarea școlilor doctorale este o obligație atât legală, cât și o chestiune de bun-simț procedural, să spunem.
Atâta vreme cât evaluarea se face la nivelul programelor de licență și de master, este normal să facem evaluarea și acreditarea școlilor doctorale„, a precizat Sorin Cîmpeanu pentru PressOne.
Fostul ministru a adăugat că „ARACIS ar trebui să aibă această metodologie elaborată, dar că instituția acuză incoerența legislativă. La un moment dat, se specifica faptul că evaluarea este realizată de ARACIS, în paralel cu CNATDCU și CNCS. Atunci când sunt trei entităţi, apare o problemă de asumare a responsabilității”.
Totuși, în perioada în care s-a aflat la conducerea ministerului, Sorin Cîmpeanu nu a oferit o soluție pentru acest blocaj legislativ.
Ecaterina Andronescu: "Eu nu cred că o universitate poate să-și piardă acreditarea"
La polul opus se poziționează Ecaterina Andronescu (foto), președinte al Comisiei pentru învățământ din Senat.
„Eu nu cred că universitatea poate să-și piardă acreditarea fără să fie supusă procesului de evaluare.
ARACIS ar fi trebuit să-și înnoiască toate metodologiile, inclusiv pentru evaluările instituționale, dar nu s-a întâmplat asta.
Legea nu avea o precizare clară în legătură cu competențele privind acreditarea.
Lucrurile s-au limpezit cu Ordonanța domnului Curaj (fostul ministru al Educației din guvernul Cioloş – n. r.), și vă asigur că universitățile, cel puțin anul acesta, sunt deja pregătite cu raportul de autoevaluare, ceea ce înseamnă că, din octombrie, procesul de reacreditare se va realiza”, a precizat Ecaterina Andronescu pentru PressOne.
În fine, președintele ARACIS, Iordan Petrescu, pune lipsa de reacție a instituției pe care o conduce pe seama „incoerențelor legislative”. Mai exact, el susține că Legea educației și Codul Școlilor Doctorale – ambele, elaborate în 2011 – nu se află în concordanță cu criteriile de evaluare aprobate în 2012.
„Mingea este în terenul ministerului”, a mai spus Iordan Petrescu.
*
Evaluarea școlilor doctorale, modificată în Parlament
Când vorbește despre clarificările pe care le-ar aduce Ordonanța de Urgență a fostului ministru Adrian Curaj, Ecaterina Andronescu se referă, de fapt, la modificările pe care le-a introdus în lege Comisia pentru învățământ a Senatului, pe care o conduce chiar ea.
Mai exact, când au dezbătut controversata Ordonanță – care creează cadrul pentru retragerea titlului de doctor –, senatorii au operat câteva modificări şi la articolul din Legea educației care face referire la evaluarea școlilor doctorale.
Ei au specificat că „evaluarea școlilor doctorale se va face de către ARACIS sau de către o altă agenție de asigurare a calității, din țară sau străinătate”, eliminând din textul inițial colaborarea cu CNCS și CNATDCU.
O altă modificare importantă prevede că metodologia de evaluare nu va mai fi la latitudinea Ministerului Educației – așa cum prevede legea la ora actuală –, ci va fi stabilită de către Consiliul ARACIS, cu consultarea Consiliului Național al Rectorilor, după care va fi aprobată prin ordin de ministru.
Altfel spus, cei controlați – rectorii – ar avea un cuvânt de spus despre felul în care s-ar prezenta universităţile conduse de ei în fața ARACIS.
Controversata Ordonanţă urmează să fie votată în plenul Camerei Deputaţilor, după care va merge la Senat, care este Cameră decizională.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this