Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor admite pentru PressOne că transporturile de animale vii către Orientul Mijlociu și nordul Africii trebuiau suspendate încă din 29 iulie.
Aceeași instituție minimalizează, în raportul comisiei de anchetă trimise în Portul Midia, consecințele propriilor întârzieri și bâlbâieli.
Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor admite pentru PressOne că transporturile de animale vii către Orientul Mijlociu și nordul Africii trebuiau suspendate încă din 29 iulie.
Aceeași instituție minimalizează, în raportul comisiei de anchetă trimise în Portul Midia, consecințele propriilor întârzieri și bâlbâieli.
România, mânjită de sângele animalelor transportate ilegal în Orientul Mijlociu, pe caniculă. Raportul ANSVSA: „Animalele erau tunse” (Exclusiv)
Știri
03/08/2021
Șase oameni, majoritatea directori de rang înalt ai instituției, s-au deplasat în Portul Midia să constate practic dacă e suficient de cald sau nu afară.
Când au ajuns acolo, pe una din nave erau deja încărcate 4 mii de ovine, sosite cu opt mijloace de transport terestru, după cum se arată în documentul intrat în posesia PressOne. Toate aceste camioane aveau jurnale de călătorie ale animalelor emise în data de 1 august 2021, așadar după intrarea în vigoare a restricției. „Vinovații să plătească”, se disculpă acum, generic, ANSVSA, ai cărei inspectori observă că măcar „animalele erau tunse”.
Pe acest fundal, premierul Florin Cîțu a intervenit într-un final și a forțat suspendarea transportului de animale vii destinate exportului, pe perioada caniculei. Reacția prim-ministrului a fost provocată însă de Animals International, după ce investigatorii asociației au observat în trafic zeci de camioane din Ungaria care duceau ovine și bovine în Portul Midia, de unde plecau mai departe spre Arabia Saudită sau Iordania.
România era oricum obligată de regulamentele europene să suspende, încă din 29 iulie, aceste transporturi. Industria a ignorat însă regulile și abia mediatizarea chinului la care sunt supuse animalele a provocat o intervenție în lanț a autorităților.
Premierul a preferat să politizeze subiectul și a arătat spre Parlamentul care „nu și-a făcut treaba” în acest domeniu. Într-o altă realitate, mii de animale din categoria celor care nu votează, ovine și bovine, au căzut la începutul lunii într-o crevasă a neputinței și ignoranței autorităților. Statul român a suspendat în premieră exporturile pe timp de caniculă, însă același stat român s-a zbătut apoi să-și acopere urmele și să o scoată la capăt, după principiul „totul e bine când se termină cu bine”.
Animals International: „Suspendarea a fost doar în scris și în realitate s-au mișcat pe șoselele României sute de camioane cu animale vii”
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
Transportul animalelor pe distanțe scurte și lungi este reglementat la nivel european încă din anul 2005. Dar pentru că unele state membre nu îl aplicau corect, a intervenit Curtea Europeană de Justiție și a adus unele clarificări, inclusiv referitoare la perioadele în care se aplică interdicție de transport, din cauza caniculei. „Protecția animalelor nu se oprește la granițele Uniunii Europene”, avertiza instituția cu sediul la Luxemburg.
În plus, Comisia Europeană trimite anual o scrisoare tuturor statelor membre, pe care România ar fi ignorat-o până acum, după cum susține pentru PressOne Gabriel Păun, director pe Europa al Asociației Animals International:
„E pentru prima dată când România ține cont și aplică interdicția de transport pe perioada caniculei. Fiind pentru prima oară, erau de așteptat probleme, dar nici chiar așa, la acest nivel. Suspendarea a fost doar în scris și în realitate s-au mișcat pe șoselele României sute de camioane cu animale vii, marea majoritate cu destinația Portul Midia. Încă din 29 iulie am fost pe drumurile naționale și europene și am văzut cum camioanele unor firme din centrul Europei, care nu au mai putut merge în porturile din Croația și Slovenia, unde chiar se respectă interdicția, au făcut cale întoarsă și s-au reorientat spre România.”
Monarhia salvează energia. Doar 13% din liniile de înaltă tensiune din România sunt „noi”. Restul sunt proiectate de ingineri din perioada interbelică
România anului 2024 încă mai depinde într-o proporție de aproape 90% de această rețea energetică gândită și proiectată în urmă cu aproape 80 de ani.
Geoană, banii din Bulgaria și de la Nelu Varga. Finanțare de la o rețea de evazioniști: „Eu i-am băgat 50 de mii de euro, din păcate mi i-a băgat înapoi. Îi dădeam și un milion”
ONG-ul care îl vrea pe Mircea Geoană președinte a primit, în luna mai, 50.000 de euro de la o firmă fantomă din Bulgaria, controlată de un om de afaceri condamnat pentru înșelăciune care a fost pe lista fugarilor și a reușit să scape de pușcărie.
Camioane încărcate cu animale vii care pleacă din Portul Midia. Foto: Animals International
Camioane încărcate cu animale vii care pleacă din Portul Midia. Foto: Animals International
Gabriel Păun susține pentru PressOne că suspendarea transportului de animale vii pe perioada caniculei ar fi fost ignorată de industrie, pentru că nimeni nu se aștepta ca autoritățile române să se obosească să o și pună în practică. „Se așteptau să fie tolerați”, crede activistul, care insistă că din 29 iulie și până în noaptea de 1 spre 2 august, respectiv până la primele controale mixte, făcute de Poliție, ANAF și inspectori ANSVSA, nu s-a întâmplat nimic pentru a fi oprite aceste transporturi, deși România traversa deja un val intens de căldură.
„Aici nu vorbim despre nerespectarea densității de animale în camioane. Vorbim despre faptul că aceste camioane nu trebuiau să plece deloc. Punct. Pentru că în condițiile de caniculă și umiditate ridicate stresul termic devine atât de insuportabil, încât un animal poate muri și dacă este singur în camion sau vapor. Așa cum niciun om nu rezistă la infinit la căldură și umiditate.”
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Mafia transportului de animale vii: Complicitatea medicilor veterinari
Directorul Animals International descrie o mafie bine pusă la punct, care ar avea ca pilon de bază complicitatea medicilor veterinari. De ce tocmai ei? Pentru că medicii veterinari acreditați de ANSVSA sunt organizatori de itinerarii și trebuie să aprobe jurnalele de călătorie ale animalelor.
„Odată cu interdicția din 29 iulie, medicul veterinar nu mai trebuia să aprobe acele jurnale de călătorie. A făcut-o, atunci este direct responsabil în fața legii. Nu a făcut-o și transportul a plecat fără jurnal de călătorie aprobat de veterinar, atunci e treaba Poliției să controleze și să aplice sancțiunile necesare”, afirmă Gabriel Păun, care susține că politicul din PSD, la guvernare în anii trecuți, ar fi favorizat fenomenul.
„Oameni politici, autorități veterinare din vremea aceea și tot ce înseamnă lanț de reglementare, aplicare și control al legii. Toate au fost căpușate de această mafie. Foarte mulți ani nimeni nu s-a atins de ei și este pentru prima oară când sunt deranjați.”
Gabriel Păun
Atât conducerea ANSVSA, cât și Asociația Generală a Medicilor Veterinari din România confirmă pentru PressOne că responsabilitatea pleacă de la medici și conștiința lor. Președintele ANSVSA Robert Chioveanu, în concediu de la începutul lunii, se limitează însă la a spune că cei vinovați vor plăti.
„Medicii veterinari care nu respectă regulile vor suporta consecințele. Se vor face dosare penale, vor fi cercetați, dacă își permit să se joace cu viața unor animale”. L-am întrebat pe șeful Autorității dacă există complicități între medicii veterinari acreditați de instituția pe care o conduce și industrie:
„Deci eu vă mai repet încă odată: dacă medici veterinari oficiali au certificat în alte condiții decât prevede regulamentul, atunci trebuie să suporte consecințele legii.”
Camioane cu animale vii în Portul Midia. Foto: Animals International
Camioane cu animale vii în Portul Midia. Foto: Animals International
De partea lor, veterinarii reuniți în Asociația Generală de profil transmit că „e vorba de medicii oficiali, abilitați de către ANSVSA” și că „până nu se respectă absolut toate prevederile legale legate de durată, transport, de furajare, temperatură, pază, nimeni nu are voie să elibereze jurnale de călătorie a animalelor vii”.
Președintele Asociației, Mario Codreanu, mai precizează pentru PressOne că cine acționează altfel, o face pe riscul său, împotriva umanității și a tot ce înseamnă reglementări în domeniu.
Cazul reclamat și documentat de Animals International lasă însă două întrebări fără răspunsuri clare. În primul rând, care e explicația pentru care transporturile de animale vii nu au fost suspendate din 29 iulie, așa cum își asumaseră autoritățile române?
„Explicații, dacă încercăm să găsim, putem să găsim oricând explicații”, răspunde criptat președintele ANSVSA Robert Chioveanu, care adaugă că „pe data de 29 iulie am spus clar că ANSVSA a suspendat temporar tot ce înseamnă exporturi de animale vii. Suspendarea călătoriilor de durată lungă pe toată perioada caniculară. Temperaturile exterioare trebuie să fie sub 30 de grade Celsius, pentru ca transporturile să poată fi reluate”.
Animalele ajung epuizate în port, de unde sunt mânate, deseori cu violență, pe vapoare. Urmează un foarte lung drum, la temperaturi caniculare, până la destinația din Orientul Mijlociu
Animalele ajung epuizate în port, de unde sunt mânate, deseori cu violență, pe vapoare. Urmează un foarte lung drum, la temperaturi caniculare, până la destinația din Orientul Mijlociu
Robert Chioveanu insistă că a transmis dispoziții prin note de serviciu și că a solicitat sprijinul Inspectoratului General de Poliție, pe care l-a și primit, astfel încât să poată începe controalele.
Apoi, revenind la medicii veterinari, surse abilitate din Portul Midia susțin că jurnalele de călătorie ale animalelor sunt eliberate doar până la navă. Informația e susținută și de activistul Gabriel Păun, care spune că „e ceva ce ANSVSA trebuie să corecteze rapid. Curtea Europeană a Justiție a decis că regulamentul comunitar se aplică dincolo de granițele UE, până la destinație. Dacă s-ar aplica această prevedere însă, atunci nu s-ar mai putea elibera jurnale de călătorie, pentru că n-ai voie să transporți animale când sunt peste 30 de grade. De exemplu vapoarele care au plecat în aceste zile din Portul Midia vor ajunge în Arabia Saudită și în Iordania la temperaturi de peste 40 de grade. Deci jurnalele de călătorie sunt incomplete și ilegale.”
PressOne l-a întrebat pe șeful ANSVSA dacă e sigur că documentele acoperă inclusiv destinația animalelor vii transportate din România spre nordul Africii sau Orientul Mijlociu. Robert Chioveanu afirmă, însă, că e sigur doar pe instrucțiunile pe care le-a dat personal: „Eu știu ce instrucțiuni am dat. Faptul că nu se aplică și că nu vor să aplice aceste instrucțiuni care s-au dat, vor fi direct responsabili cei care nu aplică.”
Complicitatea transportatorilor: „Nu există structuri în România care să poată urmări toate aceste transporturi de animale”
Separat de felul în care înțelege un medic veterinar acreditat să-și facă treaba, responsabilitatea este transferată transportatorului. În momentul în care se realizează îmbarcarea animalelor, medicul veterinar eliberează actele de transport și toată documentația necesară. După ce sunt verificate așadar toate condițiile, transportul (auto, naval, aerian) pleacă spre destinație.
Pe lângă condițiile foarte dure de transport, odată ajunse la destinație, animalele sunt vândute în condiții improprii în piețe deschise și sacrificate fără niciun fel de norme privind evitarea suferinței, ca în UE
Pe lângă condițiile foarte dure de transport, odată ajunse la destinație, animalele sunt vândute în condiții improprii în piețe deschise și sacrificate fără niciun fel de norme privind evitarea suferinței, ca în UE
„Vă dați seama că un medic veterinar nu poate urmări sau însoți acel grup pe perioada transportului. El trebuie să se asigure doar de legalitate și de condițiile inițiale. Verificarea se face și pe baza bunei credințe a transportatorului. Transportatorul, la momentul îmbarcării, trebuie să facă dovada respectării condițiilor: densitate, număr per metru pătrat, ventilație. Dacă o capacitate de transport e, de exemplu, de 80 de capete de animăluțe de interes economic și transportatorul pune 200 pe drum, aia e altceva”, comentează reprezentantul medicilor veterinari. Mario Codreanu susține că este o situație similară cu cea a transportului de persoane, unde unele firme aleg ca microbuzele sau autocarele să facă rute la supracapacitate.
„Nu există structuri care să poată urmări toate aceste transporturi de animale.”
Mario Codreanu, președintele Asociației Generale a Medicilor Veterinari din România
Președintele Animals International vede însă o soluție în crearea unui precedent, după modelul deja implementat în alte state europene. „Vreau să văd că se aplică sancțiuni atât de aspre, încât alți transportatori nu vor mai fi dispuși să încalce legea. Amenzile și consecințele legale trebuie să fie atât de mari, încât să-i descurajeze. La un singur transport se pot cumula amenzi care să depășească inclusiv valoarea animalelor încărcate. S-a făcut asta în Franța, Germania, Spania. Slovenia era, la fel ca și noi, codașă, până acum doi-trei ani. După care lucrurile s-au schimbat, când am avut o expunere similară acolo. Transportatorii evită acum acea țară, pentru că acolo se aplică amenzi într-un cuantum care poate depăși și 50 de mii de euro.”
Activiștii mai spun că Poliția ar trebui instruită suplimentar, din moment ce în România nu există o cultură adevărată a protecției animalelor și se tem totodată că autoritățile au reacționat punctual, într-o situație mediatizată. „Să nu fie doar acum un val, vrem să vedem că se veghează la aplicarea legii în fiecare zi”, cere Gabriel Păun.
Autoritățile europene încă închid ochii la transportul de animale vii către destinații din Orientul Mijlociu care nu aplică normele de evitare a suferinței animalelor. România devine o poartă principală de transport în aceste condiții în care animalele sunt chinuite săptămâni la rând până când sunt sacrificate
Autoritățile europene încă închid ochii la transportul de animale vii către destinații din Orientul Mijlociu care nu aplică normele de evitare a suferinței animalelor. România devine o poartă principală de transport în aceste condiții în care animalele sunt chinuite săptămâni la rând până când sunt sacrificate
De partea sa însă, șeful ANSVSA are conștiința împăcată și susține că România ar fi făcut deja un progres remarcabil, din moment ce a pus în practică, în premieră, suspendarea transporturilor de animale vii pe perioade caniculare. „Este pentru prima dată când România a luat o asemenea decizie. Am informat atât în luna a cincea, cât și în iunie și iulie, prin notele de serviciu și instrucțiunile ce trebuie urmate în astfel de condiții meteo”, transmite Robert Chioveanu.
În evaluarea sa, România ar fi demonstrat că a dispus măsuri suplimentare față de prevederile regulamentului european, context în care, concluzionează oficialul, „putem spune că legea, având putere, trebuie să fie aplicată.” Robert Chioveanu se referă, printre altele, la legea nr. 150 din 2020 privind protecția animalelor destinate exportului în țări terțe, dar și la condițiile pe care le-ar pune la dispoziție statul român transportatorilor, în astfel de perioade.
„În situația în care se întâmplă să fie identificate mijloace de transport de animale vii pe distanțe lungi în tranzit pe teritoriul României, acestea trebuie să fie direcționate spre puncte de control. Și avem puncte de control pe care le-am creat special pentru a preîntâmpina asemenea evenimente și anume: pe raza județului Arad avem pentru bovine și ovine, la Dolj avem pentru bovine, la Teleorman avem pentru bovine și ovine. Locuri unde animalele pot fi descărcate, urmând ca reluarea călătoriei să se facă atunci când temperaturile coboară sub 30 de grade”, precizează reprezentanul ANSVSA.
Președintele Autorității dă asigurări că e preocupat în permanență de bunăstarea animalelor, dar adaugă că „n-am făcut un calcul dacă sancțiunile plus ridicarea autorizației mijlocului de transport plus sancțiunile care se dau la nivelul societății sunt mai mari sau mai mici decât încărcătura. Asta nu am calculat.”
Cât de bine au reacționat, de fapt, autoritățile române?
Politizată sau nu, intervenția premierului Cîțu a avut un efect benefic, din moment ce transporturile de animale vii au fost, într-un sfârșit, suspendate pe perioada caniculei. Rămâne fără justificare amânarea, din 29 iulie până în 2 august, în luarea acestei decizii.
PressOne l-a mai întrebat, în context, pe șeful ANSVSA, cine răspunde de eliberarea jurnalelor de călătorie eliberate după 29 iulie și mai ales ce se întâmplă cu animalele îmbarcate deja pe vapoare, în Portul Midia. Robert Chioveanu a precizat că așteaptă raportul unei comisii speciale, formată din „directori cu experiență”.
Șase oameni au mers așadar în Portul Midia să constate eventualele nereguli. Temperatura pe punte, susțin inspectorii ANSVSA, nu depășea 29-30 de grade Celsius.
În raport se observă, punctual și fără vreo urmare, că pe ruta spre Iordania, țara de destinație a navei respective, sunt prognozate în următoarele zile temperaturi cuprinse între 30 și 39 de grade Celsius, cu un vârf de 40 de grade, dar și că „toate animalele erau tunse”. Generic, concluzionează inspectorii sanitar-veterinari, toate animalele „prezentau o stare corespunzătoare”.
În replică, Animals International reacționează dur și susține că ancheta ANSVSA la Portul Midia ar încălca atât legislația națională, cât și normele comunitare sau deciziile Curții Europene de Justiție. „Dacă sunt prognozate temperaturi de peste 30 de grade pe porțiuni din rută sau chiar ruta întreagă, atunci veterinarul nu trebuia să aprobe jurnalul de călătorie din capul locului”, comentează Gabriel Păun, care continuă:
„Nu are nicio importanță ce temperatură era la ora la care s-au deranjat niște inspectori să meargă acolo. Animalele trebuiau descărcate în țarcurile din port, unde să rămână 24 de ore și apoi să meargă înapoi la expeditor. Sau să stea acolo până când temperaturile terestre sau maritime până la destinație ar fi scăzut sub 30 de grade. Ori astfel de temperaturi nu se înregistrează în țările din Orientul Mijlociu nici măcar în nopțile dintre lunile aprilie și septembrie”, sesizează evidența Gabriel Păun, care trage propria-i concluzie:
„ANSVSA este istoric vorbind parte din problemă și are nevoie de o restructurare și o epurare urgentă a funcționarilor corupți.”
Activiștii speră într-o revizuire a tratatelor comerciale bilaterale, care să fie demarată, măcar la nivel de prime discuții, din toamnă.
Contactat de PressOne, ministrul de Externe Bogdan Aurescu a precizat că în această situație tratatele implică un factor economic tehnic și că responsabil de o eventuală modificare a strategiei României în dosarul exporturilor de animale vii este ministerul Agriculturii.
Potrivit statisticilor europene, în fiecare an sunt transportate în jur de 1.6 miliarde de animale vii din Uniunea Europeană către țări terțe, în scop comercial.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this