Inquam Photos / Casian Mitu
25/06/2023
România Educată. Dialog halucinant al unor consilieri locali din București, în fața copiilor care cer mai mult spațiu pentru școala lor
Consiliul Local al Sectorului 3 din București ignoră, de ani de zile, o școală de stat care cere mai mult spațiu și a cărei extindere este blocată de revendicări ale terenului pe care este construită. Reprezentanții școlii au ajuns acum să se roage pur și simplu de consilieri să le dea măcar un răspuns scris, pentru că altfel nu pot demonstra că s-au adresat propriu-zis autorității.
Nici în fața copiilor care au venit să le vorbească, consilierii sectorului 3 nu au fost de înduplecat. Mai mult, reprezentanții partidelor în administrația locală au sfârșit prin a-i certa tot pe cei de la școală, de față cu elevii care au venit să spună ce au pe suflet.
PressOne relatează despre cum s-a desfășurat ședința Consiliului Local al Sectorului 3 din data de 15 iunie, cu o zi înainte de vacanța de vară a elevilor.
Vrem să putem relata în profunzime despre viața de zi cu zi a românilor, așa cum e ea. Dacă e important și pentru tine, alătură-te susținătorilor presei independente! Orice sumă contează. Ne ajută dacă donezi acum.
„La școala 47 nu există sală de sport. Noi iarna facem sportul afară.”
„Din toamnă voi fi în clasa a 8-a și am nevoie să mă pregătesc. Dar nu avem spațiu. Avem ore scurte și învățăm după-amiază. Avem nevoie de mai mult spațiu!”
„La școala 47 nu există niciun fel de laborator. Nici de fizică, biologie, chimie sau informatică. Avem nevoie de cel puțin un laborator, pentru a putea să ne ținem orele în mod normal. Toți ne dorim să învățăm și să înțelegem lecțiile practic, făcând și experimente. Dați-ne un laborator pentru școala gimnazială 47, alternativa Waldorf, din sectorul 3.”
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
Doar trei minute le-au fost alocate copiilor care, alături de profesorii lor, au cerut, la ședința ordinară de consiliu local din 15 iunie, condiții normale pentru școala lor. După ce și-au terminat micile discursuri, tema a fost preluată de adulții care au știut să facă ce știu ei mai bine: să o ducă în derizoriu.
Școala Gimnazială nr. 47 face parte dintr-o rețea școlară publică. În școlile Waldorf, învățarea se bazează pe joc, creativitate și activități practice. În sectorul 3 însă, copiii de la Școala Gimnazială nr. 47 nu au loc de așa ceva.
Rezultate alegeri: Elena Lasconi, cu 2178 de voturi înaintea lui Ciolacu. Călin Georgescu vine de nicăieri și cucerește țara și Diaspora.
Peste 18 milioane de români sunt așteptați la primul tur al alegerilor prezidențiale. PressOne vă prezintă cele mai importante evenimente din ziua votului.
Călin Georgescu, emanația unor „grupuri de reflecție” conectate la servicii?
Putinistoidul și legionarul Călin Georgescu de astăzi, cel care a câștigat turul I al alegerilor prezidențiale, este produsul electoral creat și cultivat cu răbdare în laboratoare obscure, dirijate de oameni vechi și noi ai serviciilor secrete.
Potrivit conducerii școlii, sunt cereri pentru grădiniță și liceu, dar „nu putem să le onorăm, pentru că nu avem spațiu.”
În București sunt trei unități de învățământ bazate pe această metodă, în țară numărul lor este mai mare.
„Am avut intervenții în Consiliul Local în care am precizat că noi nu suntem școală particulară. Suntem școală de stat. Vă rugăm, ajutați-ne să rezolvăm această problemă a spațiului”, spune directoarea Școlii Waldorf la microfonul Consiliului.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Școlile care folosesc metoda alternativa de predare sunt acreditate prin ordin de ministru.
„Ultimul lucru pe care vă rog să-l faceți: să avem un răspuns scris din partea dvs. Este a treia intervenție pe care o avem și nu putem să demonstrăm că am fost în fața dvs., în afară de faptul că am preluat, aici, cuvântul.”
La finalul intervenției lor, cei de la Școala Gimnazială 47 au făcut apel la parteneriat și la depășirea culorilor politice. Cum înțeleg însă consilierii colaborarea pentru rezolvarea problemelor din educație și ale comunității pe care o reprezintă?
„Este clar și indubitabil că astăzi, peste zi, sau în 24 de ore nu se va găsi un laborator care să fie pus la dispoziție”
Florin Cătălin Moldoveanu, consilierul PNL care conduce ședința, mulțumește frumos pentru problema sesizată, se pregătește să dea cuvântul mai departe, când e întrerupt de Mihaela Văcaru, de la USR, care pare că își șterge o lacrimă.
„Ce răspuns le dăm? De doi ani și jumătate, de când sunt în Consiliul Local, vorbim de școala Waldorf. Ce răspuns le dăm? Domnul secretar, cine se ocupă de problema asta și dă un răspuns mâine, în scris, tuturor? Suntem niște papagali aici, dacă ajungem să vină copii în fața noastră”, spune Mihaela Văcaru.
Discuția ia o turnură dură, așa că reprezentanții școlii Waldorf, interesați să găsească o soluție sau măcar un răspuns și deloc avantajați de o probabilă politizare, intervin. Speră să detensioneze ședința: „Credem că noi chiar am putea colabora. Am venit alături de copii pentru că ei și-au dorit ca cetățeni ai sectorului 3 să se implice (...) Am venit la dvs. pentru că avem speranțe mari că ne veți sprijini și că lucrurile se vor rezolva.”
„Domnul secretar, nu trecem mai departe până nu avem un nume care până mâine va da un răspuns scris către Consiliul Local și unitatea de învățământ: ce se face cu școala Waldorf?”, insistă Mihaela Văcaru, de la USR.
Secretarul general al Consiliului, Marian Eduard Corhana, își deschide într-un final microfonul și precizează că a încercat să se înscrie la cuvânt, să răspundă, dar că între timp au intervenit reprezentanții școlii. „Colegii mei de la direcția de Învățământ sunt prezenți în ședință, au luat act de această solicitare și vor căuta o soluție. Mulțumesc.”
Problema a fost depășită, ședința poate merge înainte.
Acest lucru nu se întâmplă, pentru că Andreea Helena Weinerich, consileră PNL, intervine și ea și spune că „este inadmisibil ca acești copii să vină să ne ceară un laborator și noi să ne facem că plouă.”
Presat, secretarul general merge tot pe calea diplomatică, pentru a ieși din impas.
„Cu tot respectul pentru ceea ce înseamnă micul parlament al acestui sector, vă dați seama că nu mă pot substitui dvs. să-mi iau un angajament în numele Consiliului Local. În ceea ce privește aparatul de specialitate, v-am spus că sunt conectați. Știm despre această situație. Se caută soluții. Este clar și indubitabil că astăzi peste zi sau în 24 de ore nu se va găsi un laborator care să fie pus la dispoziție. Dar se vor căuta soluții”, răspunde secretarul general al Consiliului, Marian Eduard Corhana.
Problema a fost depășită, ședința poate merge înainte.
Subiectul Waldorf a mai fost dezbătut în Consiliul Local al Sectorului 3. De altfel, reprezentanții școlii au făcut, oficial, zece solicitări scrise către Primărie și autoritățile locale, toate cu număr de înregistrare.
La ședința ordinară din 15 iunie 2023 a fost însă pentru prima dată când s-au înscris la cuvânt pentru a cere răspicat și un răspuns scris, clar, fie el și negativ. Altfel spus, au cerut să li se spună ceva concret la o problemă a cărei amânare se face în dauna unor copii din comunitate.
„Din punct de vedere procedural, vă rog frumos să-mi spuneți cine formulează un răspuns atunci când i se solicită, acestui organism numit Consiliu Local”, revine consiliera liberală Andreea Helena Weinerich.
„Deci chiar îmi pare rău că acești copii pleacă de aici fără niciun răspuns”, continuă Andreea Helena Weinerich, care pare, și ea, că mai are puțin și izbucnește în plâns. „Din păcate, lecția pe care le-o dăm noi astăzi este deplorabilă.”
Intervine, din nou, Mihaela Văcaru, de la USR, care le cere celor de la Direcția de Învățământ din Primăria Sectorului 3 să ia cuvântul în ședință, cu explicații, „dacă tot sunt conectați”.
„Să ne spună care este stadiul și când vor da răspunsul.”
„Răspunsul trebuie să fie în dublu sens, adică în colaborare cu dumneavoastră”
O voce online se conectează, din partea Direcției Învățământ, numai că la cuvânt s-a înscris, mai vigilent, un consilier local de la PNL, Ioan Inocențiu Voinea, autor al unor cărți sportive și „jurnalist sportiv,” așa cum se recomandă el în Consiliul Local.
Ioan Inocențiu Voinea vorbește cu o oarecare emfază, mai ales că pretinde că e apropiat de acest dosar, din mandatele trecute, prin urmare știe despre ce e vorba.
„De atunci (n.r. din mandatele trecute) nu am mai avut semnale că lucrurile nu s-ar fi rezolvat favorabil. Ar fi trebuit să veniți să ne spuneți. Trebuie să avem feedback întotdeauna. Pentru că noi nu avem instrumentul de a verifica dacă dvs. v-ați rezolvat problema.”
Ioan Inocențiu Voinea se uită spre colega sa consilieră și de partid, care mai devreme intervenise emoționată, apoi spre sală. „Ca să fim serioși acum, să nu fim demagogi și să ne facem că plângem cu lacrimi de crocodil, trebuie să știți că să plecați de aici cu o sală de sport sau un atelier nu e posibil.”
Bărbatul explică atribuțiile Consiliului și invocă Codul Administrativ. Apoi devine ușor iritat. În sală sunt prezenți în continuare copii de la Școala Gimnazială Nr. 47. Le explică, de la microfonul și scaunul de consilier, că soluția este colaborarea, adică exact același lucru pe care îl solicitaseră și cei de la școala Waldorf și după ce chiar Ioan Inocențiu Voinea cerea „să nu fim demagogi.”
„Răspunsul trebuie să fie în dublu sens, adică în colaborare cu dumneavoastră”. Bărbatul face gesturi largi, ca și cum ar dirija traficul. Tot cu gesturi largi, de dublu-sens, explică în așa fel încât să bage toată lumea la cap.
„Poate nu au spațiu suficient. Poate e mai mic. Sau poate vă ajunge. Trebuie un dialog în care să găsiți o soluție. Dar noi, ca să părem că suntem serioși, ne putem angaja că întrebăm aparatul, la ședința următoare. Și apoi la cealaltă. Și tot așa.”
Consilierul local PNL sector 3 se lasă pradă valului promisiunilor, sedus de câte s-ar putea face. „Să ne propunem chestia asta. De fiecare dată să formulăm întrebare spre aparat: care este mersul, care este, cum se numește… progresul dialogului cu dvs.”
Problema a fost depășită, ședința poate merge înainte.
Elevii din București învață în multe școli înghesuiți, din lipsă de spațiu. Foto: Inquam Photos / George Călin
„Haideți să ținem subiectul cald. Faceți în continuare ce faceți. Vă felicit”
De dragul realității, lui Ioan Inocențiu Voinea i se amintește că situația de la Școala Gimnazială nr 47 a fost semnalată de către conducerea școlii 47 prin cel puțin zece adrese scrise.
„Dacă spuneți că au fost adrese și către noi, nu știu, nu au ajuns”. Ioan Inocențiu Voinea cască din nou brațele în gesturi largi. Umerii i se ridică peste nivelul mării, uimiți. Din sală se aud râsete.
„Mai dați-ne o dată. Acum foarte bine ați atras atenția. Vă felicit că ați făcut lucrul ăsta. E foarte bine să faceți din când în când lucrurile astea. Haideți să ținem subiectul cald și să încercăm să găsim o rezolvare. Dar tot dumneavoastră trebuie să fiți cei care iau problema în propriile mâini. Nu așteptați să vă bată cineva la ușă! Faceți în continuare ce faceți. Vă felicit.”
Din sală se aude un murmur ușor. Aparent, problema a fost depășită, ședința poate merge înainte.
Dar consilierul PNL Ioan Inocențiu Voinea s-a avântat departe în larg, așa că nu mai poate da înapoi. Monopolizează discuția, deși în așteptare e în continuare reprezentata Direcției Învățământ din Primărie, unde s-au înregistrat o parte din solicitări și de unde este așteptat un răspuns instituțional.
Consilierul pare că vrea să dea cărțile pe față. „E o situație specială. Știm că mulți nu acceptă această formă alternativă de învățământ. Și pe mine m-a bătut gândul, când era pe la început, să-mi duc copiii acolo. Mă rog.”
„Școala 47 este în mijlocul unui câmp care este retrocedat bucățică cu bucățică”
La ședințele de Consiliu Local se poate participa fizic sau online. Cetățenii au dreptul să se înscrie în prealabil la cuvânt. Într-un timp alocat, de câteva minute, ei vorbesc de diverse probleme din comunitate.
Temele sunt apoi preluate de consilierii locali, printr-un sistem electronic în care își înscriu intenția de a vorbi. Așa că cine apasă mai repede ia cuvântul.
„Doamna Bianca Tudor (n.r. de la direcția Învățământ a PS3) s-a înscris la cuvânt, dar între timp s-au mai înscris încă 3 consilieri. Și nu poate răspunde, pentru că sistemul dă cuvântul în ordinea înscrierilor”, comunică Florin Cătălin Moldoveanu, liberalul care conduce ședința.
Resemnați, cei din sală ascultă un alt consilier PNL, pe Gheorghe Daniel-Paul-Romeo, care a fost la rândul său iute de mână și a furat cuvântul.
„Eu vă salut demersul celor de la școala Waldorf, dar să știți că noi asta facem: încercăm să găsim soluții. (...) Tre’ să aveți răbdare și fiți convinși că vom face tot ce ține de noi ca să găsim o soluție foarte rapidă și să vă facem mulțumiți.”
Un consilier local de la USR intervine online, după ce un altul, liberal, intrase în ședință doar ca să anunțe că e „prezent”. Cere să fie lăsați să vorbească Bianca Tudor și „probabil domnul Popescu, de la Investiții.” Adică reprezentanții direcțiilor de specialitate din Primărie, care ar putea rezolva cazul școlii care cere mai mult spațiu pentru copii.
Angajata Primăriei profită în sfârșit de ocazie. „Deci o să iau legătura personal cu doamna director. Căutăm soluții pentru dânșii.” Mihaela Văcaru, de la USR, vrea însă să știe ce li s-a răspuns celor de la școală până acum, la solicitările pe care deja le-au făcut.
Mihaela Văcaru: Până acum, ce soluții ați dat?
Bianca Tudor / direcția Învățământ: Că se identifică surse de finanțare. (...) V-aș ruga să ne lăsați să analizăm exact situația dânșilor.
Mihaela Văcaru: Doamnă, nu vă împiedică nimeni să analizați situația. Problema înțeleg că e de finanțare, da?
Marius Popescu / direcția Investiții: Nu numai de finanțare, doamna consilier. Curtea școlii 47 este din păcate împărțită și ciopârțită în cele patru zări. (...) Școala 47 este în mijlocul unui câmp care este retrocedat bucățică cu bucățică. Există foarte multe revendicări pentru terenul respectiv.
Din cauza dosarelor nesoluționate nu s-a putut construi nici o creșă, în spatele școlii, susține Marius Popescu, și nici o extindere propriu-zisă a școlii, în ciuda numărului tot mai mare de elevi care învață aici.
Pentru acest proiect a existat și finanțare de la Banca Mondială, admite reprezentantul direcției Investiții. Pierdută însă între timp.
O posibilă soluție, crede reprezentantul Primăriei, ar putea fi amplasarea unor containere speciale, dotate, pentru copiii care au nevoie de mai mult spațiu. Tot Marius Popescu admite însă și că discuția despre aceste containere a avut loc „în urmă cu 7-8 luni”, perioadă pe care o consideră însă „relativ recent.”
„Împreună cu domnul primar vom găsi soluția ca până la sfârșitul verii să aibă și ei un spațiu, cât de cât, ca să-și poată continua și ei activitatea.”
Problema a fost depășită, ședința poate merge înainte.
Consilierul PNL Gheorghe Daniel-Paul-Romeo cere din nou să ia cuvântul.
Vorbește rar, aproape silabisit: „Dacă îmi amintesc eu bine, la Școala Generală 47 erau și probleme de risc seismic pe-acolo. Erau crăpături pe clădiri. Noi să știți că le-am semnalat și că încercăm să găsim soluții. (...) Nu putem să le facem pe toate deodată.”
Mihaela Văcaru de la USR mai cere ca cei doi reprezentanți ai Direcțiilor Primăriei să precizeze când va fi gata un răspuns cu posibila soluție și termenele la care ea ar putea fi pusă în practică, astfel încât elevii de la Școala Waldorf să poată învăța în condiții civilizate.
„După ce ne întâlnim cu doamna director (n.r. de la Școala 47), atunci o să vă ținem la curent cu ce se întâmplă. N-am cum să vă dau un termen acum. Răspunsurile către școli sunt date. Nu există vreo adresă la care nu s-a răspuns, din câte am înțeles de la colegi. Analizăm și vă punem la dispoziție”, răspunde Bianca Tudor, de la Direcția Învățământ.
Problema a fost depășită, ședința poate merge înainte.
Consiliera locală USR Mihaela Văcaru nu e mulțumită de cum reacționează direcția Primăriei și întreabă din nou:
Mihaela Văcaru: În ce săptămână ne veți da un răspuns?
Bianca Tudor / direcția Învățământ: Eu vă înțeleg punctul de vedere. Vă rog frumos să-l înțelegeți și pe al meu.
Consilierul care coordonează ședința propune ca discuțiile să se încheie aici. În fond, au fost exprimate toate punctele de vedere, chiar dacă pe copiii de la Școala 47 Waldorf de fapt nu i-a ascultat nimeni.
Copiii le mulțumesc consilierilor și ies, disciplinați, din sală. Foarte probabil, la iarnă vor face sportul tot afară, iar orele de chimie, fizică sau biologie vor fi ținute tot în spații improvizate, în lipsa unui laborator.
În timp ce părăsesc Consiliul Local Sector 3, copiii mai apucă vă vadă începutul unui conflict verbal între un consilier PMP și un cetățean care filmează.
Concomitent cu publicarea acestui articol, PressOne a solicitat, în scris, Consiliului Local Sector 3 și Primăriei să precizeze dacă au făcut vreun demers concret din 15 iunie, de la ședința mai sus redată, ce soluții (fie și parțiale) au fost identificate și când ar putea fi ele implementate. Totodată, PressOne a cerut detalii despre situația terenului pe care e construită școala, revendicat în instanță.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this