
foto: visegradinsight.eu
27/03/2025
Reforme importante din Ucraina, puse în pericol de înghețarea finanțării USAID. Efecte umanitare grave și o pierdere de 2% în economie
Suspendarea bruscă a finanțării USAID, o piatră de temelie a redresării Ucrainei de la începutul războiului, produce o undă de șoc în întreaga țară. Cu proiecte în sectoare precum asistența medicală, energia și reforma anticorupție oprite, Ucraina se confruntă cu o criză tot mai mare, agravată de lipsa unor surse alternative de finanțare. Cu toate acestea, există încă numeroase oportunități atât pentru aliați, cât și pentru actorii malefici.
La 17 februarie 2025, Open Space Works Ukraine și rețeaua Inițiative publice din Ucraina au prezentat rezultatele unei evaluări rapide a impactului reducerilor bruște ale finanțării USAID asupra organizațiilor societății civile (OSC) ucrainene. Sondajul, care a acoperit 73 de organizații, a evidențiat dificultăți financiare grave, forțând multe dintre acestea să concedieze personal, să suspende programe și să caute urgent o finanțare alternativă.
- Principalele constatări indică faptul că 25 % dintre organizații intenționează să reducă personalul, 19 % vor introduce concediul fără plată și 14 % intenționează să închidă anumite programe.
- Între timp, 75 % dintre ONG-uri caută în mod activ noi surse de finanțare, adaptându-se prin trecerea la modele de afaceri, raționalizarea programelor și angajarea donatorilor locali.
- În timp ce 34% dintre respondenți consideră situația catastrofală, 51% o văd ca pe o provocare, dar gestionabilă, iar 5% o văd ca pe o oportunitate de transformare. În spatele acestor statistici se află persoane reale care pierd accesul la sprijin esențial - inclusiv veterani.
VeteranHub, o organizație care sprijină veteranii ucraineni, a fost printre primele care au anunțat oprirea temporară a proiectelor sale finanțate de USAID. Co-fondatoarea și președinta Ivona Kostina a declarat: „Începând cu 25 ianuarie, echipele noastre nu mai sunt îndreptățite să primească salarii. Treizeci și unu de persoane riscă să își piardă locul de muncă. Cea mai mare provocare este păstrarea specialiștilor noștri calificați, care au o expertiză unică în sprijinirea veteranilor și a familiilor acestora'.
Din cauza înghețării finanțării, VeteranHub a suspendat liniile de asistență și serviciile de consiliere online, care înainte preluau până la 1.300 de apeluri pe lună, și și-a închis, de asemenea, filiala din Vinnytsia, Legal Hundred (Юридична Сотня), care oferă asistență juridică veteranilor și participanților la război, a fost, de asemenea, afectat de reduceri. Potrivit directorului programului, „70% din bugetul nostru a fost înghețat, ceea ce pune în pericol stabilitatea sprijinului nostru pentru militarii, veteranii și familiile acestora.”
Cum am ajuns aici
În ianuarie 2025, administrația Trump a anunțat înghețarea pentru 90 de zile a tuturor programelor USAID din întreaga lume, cu scopul de a reevalua ajutorul extern pentru a se alinia la agenda „America First”. Această decizie abruptă a dus la rezilierea a aproximativ 5 200 de contracte - 83% din toate acordurile USAID - fără revizuiri sau audituri prealabile.
Kiev, Ucraina. O fetiță se dă în leagăn lângă un bloc distrus de căderea unei rachete rusești. Foto: Wolfgang Schwan - Anadolu Agency
Partenerii majori de implementare, precum Chemonics și DAI, au inițiat acțiuni în justiție ca răspuns. Cu toate acestea, multe ONG-uri mai mici nu aveau capacitatea de a se angaja în lupte juridice complexe, ceea ce le-a făcut vulnerabile la reduceri bruște ale finanțării. Această situație a avut un impact semnificativ asupra programelor responsabile cu aprovizionarea cu medicamente, asistența acordată refugiaților și sprijinirea democrației și a statului de drept.
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
Consecințele acestei înghețări a finanțării sunt deosebit de pronunțate în Ucraina, unde USAID a jucat un rol esențial în sprijinirea diverselor sectoare, inclusiv asistența medicală, infrastructura și dezvoltarea societății civile. Suspendarea ajutorului amenință proiectele în curs și ridică semne de întrebare cu privire la capacitatea țării de a menține progresul în domenii critice fără sprijin extern.
Acest articol examinează efectele specifice ale suspendării finanțării USAID asupra Ucrainei, analizând sectoarele cele mai afectate și potențialele implicații pe termen lung pentru dezvoltarea și stabilitatea țării.
Impactul suspendării finanțării USAID în Ucraina
Suspendarea finanțării USAID în Ucraina amenință numeroase inițiative umanitare și de dezvoltare, în special în sectorul energetic, sprijinirea persoanelor strămutate în interiorul țării (IDP), precum și a veteranilor, dezvoltarea afacerilor și asistența medicală.
O preocupare deosebită este impactul asupra mijloacelor de informare în masă independente, asupra eforturilor de combatere a corupției și asupra reformei judiciare, unde finanțarea USAID joacă un rol crucial în menținerea independenței instituționale.
Deceniile de foc. Apa dulce, insuficientă pentru consum, agricultură și industrie, până în 2045. „În orașele mari, lipsa apei de la robinet va fi o realitate zilnică”
Ultimele date publicate de Eurostat arată că dintre țările UE, Cipru, Malta și România au cele mai mari valori, de peste 20%, ale Indicelui de Exploatare a apei. Acesta este și pragul de la care indicele semnalează un deficit de apă.
Ce înseamnă „alianța militară” dintre Ungaria, stat NATO și Serbia și de ce ar trebui să se îngrijoreze România
Ungaria, stat NATO, a încheiat zilele trecute „o alianță militară” cu Serbia. România pare astfel, la prima vedere, prinsă într-o amplă mișcare de învăluire.
USAID a avut o contribuție majoră la redresarea Ucrainei, derulând 112 proiecte în valoare de 7 miliarde de dolari în sectoare precum asistența medicală și mass-media. De la începutul războiului la scară largă, agenția a furnizat 2,6 miliarde de dolari în ajutor umanitar, 5 miliarde de dolari în asistență pentru dezvoltare și peste 30 de miliarde de dolari în sprijin bugetar direct.
În 2024, în afară de subvențiile directe de la bugetul de stat, cele mai mari părți din finanțarea USAID au fost alocate programelor de dezvoltare economică (1,05 miliarde de dolari), ajutorului umanitar (580 de milioane de dolari) și inițiativelor privind democrația și drepturile omului (340 de milioane de dolari). Conform Secretariatului Cabinetului de Miniștri și site-ului USAID, la 31 decembrie 2024, 39 de programe USAID rămâneau active în Ucraina, cu un buget combinat de 4,28 miliarde de dolari.
În comparație, UE a oferit Ucrainei un pachet solid de sprijin, inclusiv împrumuturi și Facilitatea pentru Ucraina, care permite UE să ofere Ucrainei un sprijin financiar previzibil și flexibil de până la 50 de miliarde EUR în această perioadă. Au fost deja mobilizate 21,9 miliarde EUR în asistență directă și indirectă în cadrul facilității, din care 16,4 miliarde EUR au fost plătite direct Ucrainei.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Cu toate acestea, este important să se înțeleagă că Facilitatea pentru Ucraina este un sprijin bugetar direct; aceste fonduri nu sunt destinate finanțării proiectelor conduse de donatori. Începând cu al doilea trimestru al anului 2024, există 56 de proiecte de grant ale UE în Ucraina, cu un buget total de peste 101 milioane EUR. În cadrul proiectelor de grant existente, sunt gestionate 1 887 de sub-subvenții.
În total, conform site-ului web „Together We Act”, peste 250 de programe și proiecte finanțate de UE sunt puse în aplicare în prezent în Ucraina. Cu toate acestea, valoarea actuală a finanțării din partea UE nu poate fi comparată cu sprijinul financiar acordat anterior de SUA în domeniul proiectelor de dezvoltare.
Incertitudinea legată de viitorul programelor finanțate de SUA are deja consecințe economice și politice.
Impactul financiar este imediat - multe programe USAID au plasat personalul în concediu fără plată, iar pe măsură ce suspendările conduc la închiderea programelor, concedierile în masă vor afecta și mai mult economia Ucrainei. Programele USAID nu sunt doar granturi; acestea creează locuri de muncă și generează venituri fiscale. Analiștii estimează că încetarea finanțării USAID ar putea reduce PIB-ul Ucrainei cu 2 %.
Dincolo de impactul economic, inițiativele esențiale au fost deja întrerupte. Suspendarea a blocat proiecte privind reforma vamală, securitatea energetică, reforma judiciară și sprijinul pentru populațiile vulnerabile.
- Reforma vamală: Suspendarea finanțării a oprit studiile de fezabilitate pentru nouă puncte de trecere a frontierei, întârziind eforturile de modernizare.
- Securitatea energetică: Achiziționarea de infrastructură esențială finanțată de USAID, inclusiv unități de cogenerare și generatoare de gaz, a fost grav afectată. Acestea au fost vitale pentru stabilizarea sectorului energetic al Ucrainei în contextul atacurilor continue ale Rusiei.
- Reforma descentralizării: Programele de sprijinire a comunităților locale, inclusiv achizițiile publice și inițiativele de consolidare a capacităților, au fost suspendate. De exemplu, Fondul de dezvoltare a orașului Mykolaiv intenționa să lanseze un proiect în ianuarie 2025 pentru a sprijini opt comunități din Mykolaiv și zece din Odesa. Înghețarea a suspendat aceste planuri pe termen nedeterminat.
- Reforma judiciară: Concursurile judiciare cheie care necesită participarea experților internaționali au fost amânate, împreună cu achizițiile pentru administrația judiciară și reconstrucția clădirilor instanțelor afectate de război.
- Afaceri și agricultură: Granturile USAID au jucat un rol crucial în sprijinirea întreprinderilor, în special în agricultură. Începând cu 2022, o treime dintre fermierii ucraineni au beneficiat de asistența USAID, care a generat venituri de peste 1 miliard de dolari. Înghețarea pune în pericol aceste contribuții.
- ONG-uri și sprijin umanitar: Organizațiile care asistă populațiile vulnerabile, inclusiv veteranii și persoanele strămutate intern, au fost grav afectate. Consiliul Norvegian pentru Refugiați și Consiliul Danez pentru Refugiați au fost nevoite să suspende părți din programele lor de ajutor din cauza înghețării.
Suspendarea finanțării USAID nu este doar un eșec temporar - aceasta prezintă riscuri pe termen lung pentru stabilitatea economică, reformele de guvernanță și rezistența umanitară a Ucrainei.
Fără o soluționare urgentă, efectele în lanț ar putea slăbi și mai mult capacitatea țării de a rezista presiunilor interne și externe.
Efectul asupra mass-mediei independente și a organizațiilor societății civile
Multe instituții media și organizații ale societății civile ucrainene au fost grav afectate de înghețarea finanțării. Subvențiile USAID au permis mass-mediei independente să efectueze investigații aprofundate și să publice rapoarte analitice - activități care necesită timp și resurse semnificative. În prezent, multe instituții se străduiesc să găsească surse alternative de finanțare.
Președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski (stânga), și fostul Secretar General al NATO, Jens Stoltenberg (dreapta), participă la o reuniune a Consiliului NATO-Ucraina în cadrul Summitului Organizației Tratatului Atlanticului de Nord (NATO) la Walter E. Washington Convention Center în Washington, DC, SUA, 11 iulie 2024. EPA/MICHAEL REYNOLDS
În Harkov, ONG-urile care sprijină veteranii, persoanele strămutate și comunitățile afectate de război au fost afectate în mod deosebit.
Grupul pentru drepturile omului din Chuhuiv, care oferea asistență juridică gratuită personalului militar și familiilor acestora, a fost nevoit să reducă personalul, lăsând veteranii și persoanele strămutate în interiorul țării cu acces limitat la asistență juridică într-un moment în care statul nu poate satisface pe deplin această nevoie. Au avut de suferit și instituții media independente precum Nakipilo, care a jucat un rol crucial în contracararea dezinformării rusești.
Înghețarea finanțării a stopat inițiativele menite să contribuie la reconstrucția infrastructurii afectate de război și să ofere oportunități de angajare. Organizația de voluntari Dobrobat planificase să lanseze un program de formare a veteranilor în domeniul energiei solare, însă suspendarea finanțării USAID a blocat resursele necesare. În mod similar, Building Ukraine Together, care a reconstruit locuințe pentru persoanele strămutate și a creat spații publice, ar putea fi nevoită să își înceteze activitatea chiar din această lună dacă nu se asigură o finanțare alternativă.
O altă consecință directă a înghețării finanțării a fost închiderea temporară a Caselor Americii din Kiev, Lviv și Odesa, anunțată la 6 februarie. Aceste centre culturale și educaționale au jucat un rol-cheie în promovarea schimburilor între ucraineni și comunitatea internațională, găzduind evenimente pentru studenți, cercetători și profesioniști din industriile creative.
Aceste exemple ilustrează perturbările pe scară largă cauzate de suspendarea finanțării USAID. Programele care ofereau asistență esențială în dezvoltarea economică, reforma judiciară, mass-media independentă și ajutorul umanitar au fost suspendate. Ca urmare, Ucraina se confruntă acum cu sarcina dificilă de a asigura o finanțare alternativă sau de a absorbi aceste responsabilități într-un buget de stat deja tensionat.
Marș împotriva agresiunii ruse în Ucraina, Varșovia, Polonia, februarie 2024. Foto © Alla Rudenko | Dreamstime.com
Există și exemple pozitive: atât USAID, cât și UE au investit masiv în dezvoltarea instituțională a ONG-urilor și a presei independente.
În prezent, acele organizații care au reușit să își diversifice sursele de finanțare și au avut mai mulți donatori rămân active, deși cu operațiuni reduse.
Printre OSC și mass-media, au existat exemple de utilizare cu succes a surselor alternative, inclusiv a donațiilor. De exemplu, Bihus.Info, cunoscutul organ de presă anticorupție, a lansat mărfuri și a intensificat donațiile cetățenilor. Deși acest lucru nu înlocuiește finanțarea anterioară, îi ajută să își continue investigațiile anticorupție.
Reacția cetățenilor și a guvernului
Suspendarea programelor USAID a stârnit reacții mixte în societatea ucraineană, inclusiv un val notabil de reacții pozitive pe rețelele de socializare. Facebook a fost inundat cu mesaje care sărbătoresc oprirea finanțării pentru așa-numiții „mâncători de subvenții” și activiști publici care, potrivit criticilor, trăiau din banii americani.
De exemplu, unul dintre membrii parlamentului ucrainean a publicat o postare în care își exprima sprijinul pentru suspendarea programelor USAID, criticând proiectele pentru ineficiența lor, în care a primit aproape 1 000 de comentarii, majoritatea în sprijinul poziției sale.
Aceste comentarii nu au fost generate exclusiv de roboți - deși au existat destui - ci au reflectat, de asemenea, un sentiment public mai larg. Una dintre cele mai frecvente afirmații a fost că subvențiile USAID promovau „propaganda LGBTIQ+” și erau folosite pentru a submina interesele naționale.
Această reacție evidențiază o poveste de lungă durată care a modelat percepția publică. Termeni precum „mâncători de granturi” și „sorosiți (Sorosyata)”, propagați în mod deliberat de Rusia începând cu 2014 pentru a discredita organizațiile finanțate de donatori, continuă să rezoneze cu un segment al societății ucrainene.
În ciuda acestui scepticism, un sondaj sociologic realizat la nivel național de Institutul Internațional de Sociologie din Kiev (KIIS) în perioada 4-9 februarie 2025 oferă o imagine mai nuanțată. Conform sondajului, 69% dintre ucraineni consideră că suspendarea finanțării USAID va avea consecințe negative certe sau semnificative pentru țară. Cu toate acestea, 59% o consideră încă o măsură parțial justificată, citând preocupările legate de cheltuielile ineficiente și prioritățile discutabile ale proiectelor.
Aceste date evidențiază deficiențele strategiei de comunicare publică a USAID. Mulți ucraineni nu erau conștienți de impactul real al programelor finanțate de USAID, deoarece organizația s-a confruntat cu probleme de vizibilitate și implicare. Reglementările procedurale stricte și orientările de comunicare publică pentru partenerii de implementare au adâncit și mai mult acest decalaj. În consecință, chiar și beneficiarii direcți ai asistenței USAID nu înțelegeau de multe ori pe deplin valoarea acestor programe.
Unele întreprinderi ucrainene au intervenit pentru a oferi sprijin temporar pentru anumite inițiative, însă contribuțiile lor rămân inconsistente și nesustenabile. Multe întreprinderi se străduiesc să vadă impactul direct al unor astfel de intervenții, iar pe timp de război, acestea au alte priorități financiare urgente. Doar marile corporații și companiile internaționale își pot permite să sprijine aceste programe la o scară semnificativă.
Guvernul ucrainean a reacționat rapid la înghețarea finanțării. Președintele Volodymyr Zelenskyy a însărcinat imediat cabinetul de miniștri să evalueze care proiecte sunt esențiale și necesită finanțare alternativă de la bugetul de stat sau de la alți donatori. Deși acest răspuns a fost logic, există limite fundamentale în ceea ce poate face guvernul. Anumite domenii - cum ar fi mass-media independentă și organizațiile anticorupție - nu pot fi finanțate în mod durabil de către stat, deoarece finanțarea guvernamentală ar compromite independența și imparțialitatea acestora.
Prin urmare, suspendarea finanțării USAID a ridicat întrebări mai ample cu privire la durabilitatea pe termen lung a reformelor și a dezvoltării democratice a Ucrainei. Fără un sprijin extern fiabil, multe inițiative-cheie - de la reforma judiciară la ajutorul umanitar - se confruntă acum cu un viitor incert.
Spațiu lăsat aliaților - și actorilor răuvoitori - pentru a interveni
Înghețarea finanțării USAID marchează o schimbare în politica externă a SUA, care se îndepărtează de asistența tradițională bazată pe ajutor și de influența soft power.
Conform celor mai recente declarații, SUA se vor concentra pe furnizarea în principal de ajutor umanitar către alte țări și vor transfera unele dintre fostele programe USAID către Departamentul de Stat, consolidând toate inițiativele „orientate politic” sub același acoperiș, reducându-le în același timp în mod semnificativ. În același timp, toate programele USAID privind democrația, guvernanța și drepturile omului au fost eliminate.
Pe de o parte, acest lucru reprezintă o oportunitate pentru UE, Regatul Unit, Canada și Japonia de a interveni - extinzându-și contribuțiile și influența în sectoare deprioritizate de SUA, cum ar fi egalitatea de gen și drepturile LGBTIQ+, sau în domenii în care USAID a jucat anterior un rol dominant. Pe de altă parte, programele de asistență ale UE sunt puternic reglementate, ceea ce înseamnă că redistribuirea sprijinului financiar va lua timp.
Comisia Europeană a anunțat deja o revizuire a programelor sale de ajutor extern în valoare de mai multe miliarde de euro pentru a le alinia mai strâns la prioritățile politicii externe a UE, însă această revizuire bugetară va intra în vigoare doar în perioada 2028-2034, lăsând un deficit de finanțare pe termen scurt.
Unele țări au anunțat deja un sprijin specific. De exemplu, Agenția Japoneză de Cooperare Internațională (JICA) și-a exprimat interesul pentru finanțarea proiectelor energetice și de infrastructură din Ucraina. Cu toate acestea, portofoliul JICA nu acoperă inițiativele privind democrația și statul de drept, care constituie o parte semnificativă a programării USAID, și nici nu poate finanța direct organizațiile societății civile (OSC).
Tanc T-64 gata de luptă în regiunea Donbas. Imagine ilustrativă. Foto: ID 196188981 © Vadym Farion | Dreamstime.com
Dar de ce este atât de important sprijinul acordat democrației și societății civile? Fără mijloace de informare în masă independente și OSC puternice, riscul de interferență străină în procesele politice din Ucraina crește semnificativ. Întârzierea finanțării creează o oportunitate pentru Rusia și China de a-și extinde influența. China, de exemplu, a profitat deja de retragerea USAID prin creșterea ajutorului financiar acordat țărilor din Indo-Pacific și America de Sud.
Purtătorul de cuvânt al Agenției chineze pentru cooperare internațională pentru dezvoltare (echivalentul chinez al USAID), Li Ming, a declarat că China este pregătită să ajute Ucraina să-și revină după război „să continue să ofere asistență în limita capacității noastre, în conformitate cu dorințele părților implicate, ceea ce include, desigur, reconstrucția postbelică”.
Tocmai expresia „dorințele părților implicate” ar trebui să trezească îngrijorare și să indice că interesele Ucrainei, în acest caz, ar putea să nu fie o prioritate.
Acest sentiment a fost întărit de Marcin Jerzewski, membru al Visegrad Insight: „Deși China este ultimul loc în care putem cere transparență, vedem dovezi foarte concrete ale unei încetiniri economice. Nu este ca și cum China ar avea resurse nelimitate pe care să le investească în dezvoltare. Rămâne de văzut dacă se va angaja cu adevărat cu Ucraina”.
În plus, momentul suspendării ajutorului este deosebit de îngrijorător, având în vedere discuțiile despre eventualele alegeri din Ucraina. Pare tot mai probabil ca organizarea de alegeri să devină o condiție pentru un viitor acord de pace.
Lipsa sprijinului din partea SUA ar putea duce la o lipsă de observatori independenți și de acoperire mediatică, creând oportunități pentru Rusia de a exploata situația - la fel cum s-a întâmplat în Georgia.
UE trebuie să acționeze imediat prin acordarea de sprijin donatorilor pentru ONG-urile ucrainene și prin detașarea de observatori din statele membre pentru a contracara dezinformarea și a asigura alegeri libere și corecte. În plus, UE ar trebui să colaboreze cu Ucraina pentru a facilita înregistrarea alegătorilor ucraineni care locuiesc în UE și pentru a asigura participarea acestora la procesul electoral.
Beneficii pentru UE
Având în vedere că dezordinea și incertitudinea continuă, UE și alți donatori ar putea profita de această ocazie unică pentru a interveni în domenii care au fost acoperite în cea mai mare parte de asistența din partea SUA și pentru a-și spori rolul de influențatori politici. În plus, avantajul pentru donatori este că pot angaja echipe întregi care au condus proiecte în diferite domenii pentru o lungă perioadă de timp și pot continua activitățile, modificându-le în funcție de interesele UE (sau ale altor donatori).
UE are două opțiuni principale pentru a răspunde la suspendarea finanțării USAID. Prima este acordarea de subvenții directe ONG-urilor ucrainene prin intermediul bugetelor statelor membre individuale, așa cum a făcut deja Regatul Unit. Aceasta este o abordare rapidă și flexibilă, care permite un răspuns imediat, dar se adresează în primul rând nevoilor pe termen scurt, mai degrabă decât programelor pe scară largă și pe termen lung.
A doua opțiune este creșterea finanțării și extinderea mandatului programelor UE existente în Ucraina, asigurând un sprijin mai durabil. Aceasta ar avea un impact pe termen mai lung, dar necesită mai mult timp pentru implementare.
Pentru ca aceste eforturi să fie eficiente, este esențială o coordonare strânsă cu ONG-urile și guvernul ucrainean pentru a defini prioritățile. Trebuie să se facă distincția între nevoile urgente și cele care necesită soluții mai cuprinzătoare, pe termen lung.
În plus, în loc să se pornească de la zero, ar trebui să se valorifice inițiativele existente - multe dintre acestea ar putea continua sub conducerea unor executanți locali care au lucrat inițial cu USAID. Acest lucru ar economisi atât timp, cât și resurse.
Donatorii vor avea acces la personalul local care a lucrat deja în zonă, cunoaște părțile interesate și nevoile acestora, ceea ce ar ajuta la reluarea imediată a tuturor activităților-cheie suspendate. De exemplu, conform unor informații neoficiale, proiectul european U-LEAD intenționează deja să pună în aplicare anumite activități care au fost planificate inițial în cadrul proiectului HOVERLA al USAID. Acest lucru ar permite comunităților să continue și să finalizeze inițiativele care au fost demarate cu sprijin american. Această abordare ar putea fi aplicată în zonele în care suspendarea ajutorului este deosebit de critică.
Unul dintre punctele forte ale USAID a fost capacitatea sa de a colecta informații în timp real din diferite sectoare, permițând un răspuns rapid și bine informat. Pentru UE, acesta ar putea fi un avantaj major.
Accesul direct la informații actualizate cu privire la evoluția situației din Ucraina ar permite UE să evalueze nevoile mai exact și să aloce resursele mai eficient. Extinderea sferei de aplicare a programelor UE existente ar contribui nu numai la umplerea golului lăsat de USAID, ci și la consolidarea rolului UE de principal partener strategic al Ucrainei.
Un răspuns bine coordonat și planificat cu atenție nu numai că ar atenua impactul imediat al înghețării finanțării americane, dar ar consolida și rezistența pe termen lung și stabilitatea democratică a Ucrainei.

Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună sau prin redirecționarea a 3.5% din impozitul tău pe venit, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this