Noaptea Albă a Galeriilor 2019. Foto: Lucian Muntean
Noaptea Albă a Galeriilor 2019. Foto: Lucian Muntean
11/10/2019
Recomandări pentru Noaptea Albă a Galeriilor 2019 în București
Ce putem vedea în Noaptea Albă a Galeriilor? Foarte multe lucruri, atât de multe, încât este greu să faci o selecție. Am rugat trei nume consacrate din cultura românească să ne ajute cu câteva recomandări. Iată-le redate mai jos, în stilul și grafia proprii fiecăruia.
Cosmin Nasui
- „Pentru bicicliști, o vizită în nordul Bucureștiului la UNAgaleria, unde expoziția„STARt” se află la a doua ediție și prezintă lucrări realizate de către studenții anului III la Departamentul de Artă Murală, iar în Pantelimon la Make a Point expoziția "Thriving Monologues"
- pentru cei cu gusturi autohtone mai așezate și care doresc să rămână în centru la Rotenberg-Uzunov Art Gallery este deschisă expoziția „Piliuță 90”
- pentru generațiile X, Y, Z, Millennials, hipsteri - Festivalul Național al tinerilor artiști DIPLOMA (tineri artiști, designeri, arhitecți) ajunsă la ediția a 6-a vă așteaptă cu expoziții, conferințe, workshopuri și petreceri, iar la ETAJ artist-run space veți găsi expoziția „Playing GOD, why?” cu 17 obiecte de artă aparținând celor 17 artiști care expun pe rând la ETAJ în cursul acestui an expozițional.
- pentru pasionații de istoria artei românești recente veți descoperi la Galeria Romană expoziția „CERNERE-CER”, a artistului legendar Constantin Flondor (membru atât al grupului PROLOG cât și al grupului Sigma)”
Pavel Șușară:
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
Recomand trei galerii:
"Prima galerie – NICODIM. La Galeria Nicodim este un artist african exploziv, foarte mișto - SIMPHIWE NDZUBE cu o expoziție intitulată „In the Order of Elephants After the Rain”
"A doua galerie, tot la Combinatul Fondului Plastic, ar fi Galeria SECTOR 1 unde expune Yvonne Hasan o recuperare din al doilea val al avangardei, anii ‘40. Foarte, foarte bună și ea".
Cea mai mare teamă a candidaților la Cotroceni. 3 lucruri pe care ar trebui să le înțeleagă viitorul președinte al României despre droguri
Candidații la președinție se feresc să abordeze cu adevărat problema drogurilor și se ascund în spatele unor răspunsuri vagi, deși susțin că înțeleg problema cu care se confruntă România.
Monarhia salvează energia. Doar 13% din liniile de înaltă tensiune din România sunt „noi”. Restul sunt proiectate de ingineri din perioada interbelică
România anului 2024 încă mai depinde într-o proporție de aproape 90% de această rețea energetică gândită și proiectată în urmă cu aproape 80 de ani.
Propun să urmărim, în prima expunere a sa într-un spațiu privat al Galeriei Sector 1, cum Yvonne Hasan încapsulează viața proprie într-un jurnal vizual, plin de parfumul epocii. Dacă contextualizăm perioada anilor în care și-a construit laboratorul artistic, ne este mai ușor să ne poziționăm corect față de planul complet al operei sale.
"A treia galerie ar fi Galeriile Carol, unde expune Lidó Rico. Expoziția Brain inside(out) semnată Lidó Rico se extinde printr-un performance vestimentar intitulat Disconnected".
Prin colecția sa, Mircea Negrilă aduce în fața publicului creații vestimentare prin care ilustrează dependența de social media, subliniind astfel efectele nocive ale utilizării în exces a internetului. Hainele ascund anatomia umană, învăluind-o în forme tehnologizate, iar țesăturile fluide transmit starea dramatică a unei lumi controlate de spațiul virtual. Performance-ul vestimentar Disconnected vine în completarea expoziției Brain inside(out) în care artistul spaniol, Lidó Rico transpune în sculptură regiunile afectate de adicții, dar și consecințele acestora asupra comportamentului și memoriei.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Ion Bogdan Lefter
„Am „filtrat” de pe website-ul Noaptea Galeriilor destule puncte de interes din oferta bucureşteană, grupate în continuare în vernisaje sau evenimente exclusive NAG, expoziţii „colective”, în tandemuri sau „personale”, şi propuneri deja găzduite de spaţiile înscrise în program, cu aceleaşi subgrupe. Vor mai fi fiind şi altele de văzut, admit!
Vernisaje/ evenimente exclusive NAG 2019:
Cîteva „colective” interesante:
- Papirene Kinder/ Copii de hîrtie, fotografii de Aurel Bauh (1900-1964) cu copii evrei orfani de război, la Teatrul Evreiesc de Stat;
- Muzeul absent la Salonul de proiecte, în Palatul Universul de pe Strada Ion Brezoianu, valorificare a unor porţiuni din arhiva regretatului Mihai Oroveanu, în numele unui inexistent în România Muzeu al fotografiei;
- Noaptea minţii, cu – între alţii – Cătălin Bădărău, Suzana Dan, Ciprian Paleologu, Valeriu Şchiau, Simona Vilău, la LABORNA, pe Icoanei;
- Ia-mă cu tine!, cu obiecte dăruite (!), la Casa Caragiale, lîngă sediul NAG/ BRD Scena 9; şi poate şi Diploma de la… Diploma, pe C.A. Rosetti, cu tineri artişti, designeri, arhitecţi, absolvenţi cu… diplome!
- Din străinătate: retrospectiva Bauhaus, la centenarul mişcării, la Institutul Goethe (sediul nou, pe Calea Dorobanţi).
Două noi expoziţii în tandem:
- Anca Mureşan şi Nicolae Comănescu la H’art, pe C.A. Rosetti colţ cu Dionisie Lupu;
- Doi artişti tineri cu caricaturi pe tema „cazului de la Caracal”, sub titlul isteţ Dincă superstar, la ART HUB, pe Theodor Aman.
„Personale” pregătite special pentru NAG de către artiştii:
- Pisica Pătrată +, la Galeria Imbold de pe Polonă;
- Genu Berlo, sculptură, la Atelier 030202, lîngă Sinagogă;
- Andrei Mateescu, fotografie înscenată („reînscenată”), la Galeria Posibilă;
- Ultima dar nu cea de pe urmă, Lilian Theil, de 87 de ani, la debut, cusătoreasă de personaje şi scene pe pînză, din Sighişoara, prezentată de Raluca Ilaria Demetrescu, ceea ce-nseamnă mai mult decît un simplu („simplu”?!) „curatoriat” dacă ştim doar etapele mai vechi de manifestare mult mai tinerei colege însoţitoare a dnei Theil, fără să fi văzut interesanta, suprinzătoarea, emoţionanta expoziţie recentă a Ralucăi Ilaria Demetrescu de la Atelier 030202, cu lucrări… cusute pe batiste (eu-unul am vizitat-o!)…
Expoziţii care erau în curs şi merită văzute şi pe 11 octombrie, şi după:
- Colectiva româno-germană de la Galeria Anca Poteraşu (sediul nou, de pe Popa Soare);
- Ţara lui Soare-Aşteaptă, colectivă pe tema vacanţelor, la 1001 ARTE, pe Calea Victoriei;
- Good Dogs, pornind de la nişte desene parietale anonime cu cîini, la A5 Studio Space, lîngă Piaţa Amzei;
- Portret de Obor a Galeriei Mobile/ Asociaţia ANTISTATIC, observare şi „prelucrare” a toposului, relocată în Grădina Eden, pe Calea Victoriei colţ cu Calea Griviţei;
- Și colectiva tînără, multiartistică, multimedia, combinată cu o prezentare de modă, intitulată… NyhTo, la H3, pe Popa Nan.
„Personale” mai de mult timp deschise, deschise şi-n NAG:
- Mattis Teutsch. Avangardă şi realism constructiv, la Rezidenţa BRD Scena9, pe I.L. Caragiale, la sediul NAG;
- prelungirea de la Galeria Sector 1, la fostul Combinat al Fondului Plastic, a recentei retrospective in memoriam Yvonne Hasan de la MNAC;
- Constantin Piliuţă la 90 de ani, la Rotenberg-Uzunov, pe Constantin Esarcu, lîngă Ateneu;
- Constantin Flondor la Galeria Romană (în Piaţa…);
- Mircea Maurice Novac, pictură, la AnnArt, pe Paris;
- instalaţia-„linie roşie” a Ancăi Boeriu la Biblioteca Centrală Universitară;
- Vlad Nancă la SUPRAINFINIT, pe Mîntuleasa;
- Liviu Mihai şi Misha Diaconu la Art Yourself, pe Bulevardul Dacia;
- Adi Bulboacă, fotografie, la creart (aşa se scrie, fără majusculă!), în Piaţa Lahovary;
- Tudor Ciurescu la Centrul Artelor Vizuale Multimedia, pe Biserica Enei, lîngă Universitate (fostul Cămin al Artei, spaţiul de la parter-stînga);
- Vlad Brăteanu, foto şi obiecte, la Atelier 35, pe Şelari;
- Augustin Răzvan Radu, pictură, la Arthalle, pe Strada G-ral Constantin Budişteanu;
- Teodora Bogdan la Estopia, în zona Armenească;
- Raluca Popa la Gaep (fosta Eastwards Prospectus);
- Roberta Curcă la Galeria Ivan, în Cotroceni;
- şi poate fi văzută pînă şi o expoziţie a Kirei Hagi, fiica „regelui” fotbalului românesc, tînără actriţă, dar şi pictoriţă, absolventă şi de cursuri de artă şi design.
- Şi din străinătăţuri: polivalentul artist ungar Sándor Pinczehelyi din Pécs (72 de ani) în spaţiul Diptych, pe Plantelor;
- spaniolul Lidó Rico (51 de ani) la Galeriile „Carol”, pe Bulevardul cu nume regal, aproape de interesecţia cu Calea Moşilor şi Mîntuleasa;
- şi austriaca Tina Lechner (38 de ani), fotografie, la Moebius, pe D.I. Mendeleev, lîngă Piaţa Amzei.
Sînt înscrise în programul NAG 69 de spaţii în Bucureşti, cîte 14 din Braşov şi din Cluj, 12 din Iaşi, 10 din Timişoara, cîte 9 din Sibiu şi din Tîrgu Mureş, 7 din Arad, 6 din Craiova, 3 din Miercurea Ciuc şi cîte 1 din Alba Iulia, Petrila, Reşiţa şi Sfîntu Gheorghe.
O observaţie, la capătul propunerii mele de selecţie bucureşteană: scad la o cotă incredibil de joasă numele notorii, „grele”, de artişti consacraţi din cele 2-3 generaţii active de circa o jumătate de secol încoace; în compensaţie, Noaptea Galeriilor tinde să devină un eveniment aproape exclusiv al tinerilor şi foarte tinerilor, în marea lor majoritate necunoscuţi, ceea ce e minunat ca etalare de potenţialităţi, însă…
Şi îndemnul de participare la NAG pentru minunata atmosferă: dincolo de expunerile efective, e foarte plăcută şi interesantă „defilarea” de artişti şi public boem-nonconformist, mai ales – da! – tînăr şi foarte tînăr, pe traseele care duc de la o galerie la alta, pînă tîrziu în noapte, căci Noapte… este NAG-a, programul fiind împins cam către orele 2-3-4, la latitudinea gestionarilor fiecărei „locaţii”.
S-a anunţat de data asta şi un party-prelungire/ afterparty, pînă dimineaţa, la Qreator, în casa aristocratică renovată şi inclusă în ansamblul de afaceri şi creativitate proiectat de biroul arhitectului Dorin Ştefan, la capătul Bulevardului Aviatorilor, lîngă clădirea guvernului din Piaţa Victoriei, unde se poate vedea, în zona pietonală, un „mural” pictat de Alin Mihai şi Bogdan Cazacincu, iar în interior – 5 lucrări create de 5 studenţi ai UNArte Bucureşti…”
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this