Ion Indolean
Redactor
24/02/2018
Phantom Thread / Firul fantomă
Discreția cu care Daniel Day-Lewis dăruiește carismă personajelor sale este, ori de câte ori l-am vedea pe actorul britanic, emoţionantă și aleasă. În ultimii ani, el a apărut tot mai rar în filme, ceea ce adaugă un plus de greutate rolurilor sale oricum foarte pătrunzătoare.
Cunoscut pentru felul minuțios în care se pregătește, Day-Lewis (60 de ani) intră cu totul în mintea personajului şi rămâne acolo luni sau chiar ani de zile, înainte să înceapă filmările.
Pentru rolul din Phantom Thread, de pildă, el a refăcut de la zero o rochie-sac creată de faimosul designer spaniol Cristobál Balenciaga, fiindcă a vrut să înțeleagă toate detaliile pe care le presupune această muncă.
Răgazul de a construi un personaj „până în pânzele albe” reprezintă un privilegiu, dar, totodată, istovește energia creatoare. Probabil așa a ajuns Day-Lewis să declare − parcă mai apăsat ca niciodată − că acesta este ultimul film în care mai joacă.
Plasat în Londra anilor ’50, Phantom Thread prezintă povestea lui Reynolds Woodcock, un creator de modă pe cât de talentat şi pretențios, pe atât de capricios şi tipicar.
În multe feluri, etapa din viața lui Woodcock în care facem cunoștință cu el seamănă cu momentul în care a ajuns interpretul său.
Pedant – poate prea pedant –, împovărat de un spirit exigent cu asupra măsură, el se simte confortabil doar când munceşte. Altceva nu ştie şi altceva nici nu se imaginează făcând cu aceeași pasiune.
Vrem să putem relata în profunzime despre viața de zi cu zi a românilor, așa cum e ea. Dacă e important și pentru tine, ajută-ne să o ducem la capăt! Orice sumă contează.
Pe neașteptate, în viaţa lui intră Alma (Vicky Krieps), o chelneriţă stângace şi deloc sofisticată. Nici foarte frumoasă și nici prea manierată, ea este însă modelul fizic şi uman pe care Woodcock l-a căutat toată viaţa.
E tânără, mult mai tânără decât el, și departe de perfecțiunea la care se raportează când croiește rochiile care l-au făcut faimos. Dar tocmai imperfecțiunile o fac vie.
Uşor-ușor, Alma acaparează tot mai multe dintre activitățile cotidiene ale celui care-i este deopotrivă mentor și amant.
Rușii sunt foarte aproape de spargerea frontului și, în același timp, încă departe. Ce ar însemna un colaps al armatei ucrainene în regiunea Donbas
Cade frontul ucrainean? Sau a căzut deja? Din primăvara acestui an vin cu o frecvență aproape zilnică vești tot mai alarmante legate de situația din ce în ce mai precară a trupelor Kievului de pe linia frontului din Donbas, care înglobează greu încercatele regiuni Donețk și Lugansk din sud-estul Ucrainei. Cele două regiuni au reprezentat, de altfel, pretextul principal al invaziei ordonate de Vladimir Putin în februarie 2022, iar acum reprezintă principalul obiectiv strategic al Kremlinului.
Psihologii români nu sunt evaluați psihologic la intrarea în profesie. Verificarea periodică a sănătății lor mintale, doar o „obligație morală”
„Ce pârghii de monitorizare a bunelor practicii există după câștigarea dreptului de practică autonomă?”, s-a întrebat PressOne.
Tenace, deși, la prima vedere, nu părea capabilă de aşa ceva, ea intră într-o competiţie uşor neloială cu Cyril (Lesley Manville), sora creatorului, cea care s-a ocupat toată viaţa de bunul mers al afacerii de modă, de echilibrul psihic al fratelui ei și, totodată, de imaginea lui în societate.
Regizorul Paul Thomas Anderson își fondează o parte din intrigă tocmai pe această ciocnire, potenţată de spiritul posesiv al ambelor femei şi de influenţa Almei, care, sub o aparentă candoare, ascunde multă viclenie.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
P.T. Anderson este cunoscut pentru filmele sale puternice și greu de digerat, dintre care cele mai cunoscute sunt The Master, Magnolia și There Will Be Blood.
El caută mereu acel unghi narativ, dar şi vizual (al filmării propriu-zise), de unde spectatorii să poată percepe toţi porii poveştilor şi ai personajelor sale.
În aceste canoane se înscrie şi Firul fantomă, care este, întâi de toate, un exerciţiu de stil şi un studiu de personaj. Filmul pare a-i fi dedicat lui Daniel Day-Lewis, care, impresionant ca întotdeauna, reuşeşte să imprime naturaleţe unor replici altfel prețioase şi uneori neverosimile.
Day-Lewis dă greutate fiecărei scene fără să pară că ar înfăptui ceva special. Chiar și când nu trebuie decât să stea pe scaun, el transmite o avalanşă de gânduri.
Fizionomia sa aspră şi pătrunzătoare, privirea studioasă şi rezervată, oferă enorm pentru mijloacele unui singur om.
Cu toate că începe în mod deosebit, Firul fantomă descreşte din momentul în care regizorul renunță la grija pentru un anumit tip de ambiguitate.
Momentul de la care personajele încep să îşi spună supărările în mod direct coincide cu trecerea lui Day-Lewis în planul secund al acestei drame, care este acaparată de confruntarea dintre Alma și Cyril.
Din acest punct, filmul își pierde din forță și din mister. Asta se întâmplă şi din cauză că, oricât de bine ar interpreta partitura intrusului care luptă pentru putere, actrița luxemburgheză Vicky Krieps nu se poate ridica la nivelul din prima parte a poveștii.
Fără să fie capul de afiş al filmografiei lui Paul Thomas Anderson, Firul fantomă are suficiente virtuţi încât să merite a fi văzut şi – dacă e să-l credem pe Day-Lewis – poate reprezenta finalul carierei singurului actor care a câştigat trei premii Oscar pentru rol principal.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Jurnalismul independent nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, iar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this