În prima zi de școală, PressOne a mers să verifice cum se circulă pe Podul Doamna Ghica din București, abia inaugurat, și cum s-au obișnuit locuitorii din zonă cu noua construcție.  

Mulți dintre ei se bucură că au scăpat de praful și zgomotul de pe șantier. Alții se plâng însă că nu mai pot dormi noaptea.

Iar traficul? Nu e cu mult diferit.

Pasajul de la Doamna Ghica le strică somnul locuitorilor din zonă

Știri

11/09/2023

Autoritățile locale au deschis în preajma anului școlar circulația pe pasajul rutier de la Doamna Ghica, cu o întârziere de trei ani față de termenul asumat. Inaugurarea a avut loc joi, 7 septembrie, mai ales că primarul general Nicușor Dan a declarat că și-a dorit ca podul să fie funcțional înainte de începerea școlii. 

Primarul Bucureștiului, Nicușor Dan, la deschiderea pasajului de la Doamna Ghica din București, 7 septembrie 2023. Foto: Inquam Photos / George Calin

Primarul Bucureștiului, Nicușor Dan, la deschiderea pasajului de la Doamna Ghica din București, 7 septembrie 2023. Foto: Inquam Photos / George Calin

Primarul Bucureștiului, Nicușor Dan, la deschiderea pasajului de la Doamna Ghica din București, 7 septembrie 2023. Foto: Inquam Photos / George Calin

Primarul Bucureștiului, Nicușor Dan, la deschiderea pasajului de la Doamna Ghica din București, 7 septembrie 2023. Foto: Inquam Photos / George Calin

Proiectul a fost susținut, promis electoral și început de fostul primar al Capitalei, Gabriela Firea. Aceeași administrație PSD l-a abandonat însă, ulterior. 

Început în septembrie 2018, pasajul rutier suprateran de la Doamna Ghica ar fi trebuit să fie gata în mai 2020. De lucrare urma să se ocupe Primăria Capitalei, prin Compania Municipală Trust de Clădiri Metropolitane. Din cauza datoriilor, lucrările la pod au fost puse pe pauză în septembrie 2020. S-au reluat abia în iulie 2021. Două licitații eșuate pentru tablierul metalic au blocat iar lucrarea, așa că pasajul a fost deschis circulației doi ani mai târziu. 

Acum, odată finalizat, mulți locuitori ai zonei se bucură că au scăpat de praful și zgomotul de pe șantier. Alții se plâng însă că au primit la schimb hurducăieli care nu-i lasă să doarmă noaptea.

De partea lor, șoferii care traversează orașul profită de cei 216 metri de mers mai lejer. Cel puțin până la primul semafor.

Luni, prima zi de școală. Ora 7:18, Șoseaua Doamna Ghica, aproape de intersecția cu Bulevardul Lacul Tei și Șoseaua Petricani. Din stația unui polițist de la rutieră se aude „e foarte liber la ora asta!” Și așa și e.

Pasajului de la Doamna Ghica din București la deschiderea de pe 7 septembrie 2023. Foto: Inquam Photos / George Calin

Pasajului de la Doamna Ghica din București la deschiderea de pe 7 septembrie 2023. Foto: Inquam Photos / George Calin

Pasajului de la Doamna Ghica din București la deschiderea de pe 7 septembrie 2023. Foto: Inquam Photos / George Calin

Pasajului de la Doamna Ghica din București la deschiderea de pe 7 septembrie 2023. Foto: Inquam Photos / George Calin

Candidații la președinție se feresc să abordeze cu adevărat problema drogurilor. foto: colaj PressOne

Cea mai mare teamă a candidaților la Cotroceni. 3 lucruri pe care ar trebui să le înțeleagă viitorul președinte al României despre droguri

Candidații la președinție se feresc să abordeze cu adevărat problema drogurilor și se ascund în spatele unor răspunsuri vagi, deși susțin că înțeleg problema cu care se confruntă România.

România anului 2024 încă mai depinde într-o proporție de aproape 90% de această rețea energetică gândită și proiectată în urmă cu aproape 80 de ani. foto: 11784053 | Electric © MingWei Chan | Dreamstime.com

Monarhia salvează energia. Doar 13% din liniile de înaltă tensiune din România sunt „noi”. Restul sunt proiectate de ingineri din perioada interbelică

România anului 2024 încă mai depinde într-o proporție de aproape 90% de această rețea energetică gândită și proiectată în urmă cu aproape 80 de ani.

Pe podul proaspăt inaugurat de la Doamna Ghica mașinile trec fără nicio problemă. Nu deranjează traficul și nici faptul că o bandă de mers spre Lacul Tei este închisă. „Atenție, se lucrează.”

Situația se schimbă însă după 8:30. Pe sensul de mers spre Lacul Tei mașinile care coboară de pe pod și cele care vin pe sub, din Șoseaua Colentina, se opresc în linie la un semafor. Nu mai pot înainta nici când e verde, pentru că în față e plin. Sunt și polițiști care dirijează circulația, mai ales că următoarele semafoare sunt nefuncționale.

Pe stradă trec părinți și copii cu buchete de flori în mână. O bunică își îndeamnă nepoata să se grăbească și oftează: „Spuneau că s-a terminat cu aglomerația! Aoleo!”

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

Timp de minute bune, pe pod s-a circulat cu doar 4 km/h, conform aplicației mobile Waze.  „E mult mai bine acum”, le scrie pe Waze un utilizator colegilor de suferință din trafic. Omul stă deja de minute bune la semafor, deși s-a făcut verde și atașează o poză din mașină, ca să nu există îndoieli. 

Pasajul de la Doamna Ghica: gălăgia care „sfâșie”

„Noi mulțumim lui Dumnezeu că am scăpat de praful și mizeria aia. Traficul e mai ușor acum. S-a făcut curat, măcar. E și gălăgie, mai ales noaptea. Sfâșie. Eu stau la etajul 5 și se aude ca afară, jos. Dar suportăm”, spune o doamnă care locuiește într-un bloc din apropiere.

Cât s-au întins lucrările la pasajul rutier, viața locuitorilor din zonă a fost dată peste cap. Au fost aproape cinci ani de șantier care au afectat întreaga zonă a capitalei. 

„Până acum, STB-ul a fost un calvar. Cel puțin 243 (n.r. linia de autobuz 243 care făcea legătură cu centrul orașului) a stat și câte 50 de minute în stație. Acum e mai bine”, susține o altă femeie. Se declară fericită nu mai stă așa mult după autobuze.

Mizeria și praful au alungat și clienții de la un magazin de fructe și legume de la stradă.

„În perioada în care s-a lucrat a fost prost tare. A fost mizerie multă și gălăgie. Am pierdut și mulți clienți din cauza asta. Iar acum, din cauza pasajului, oamenii nu se mai opresc aici, și-au schimbat rutele de mers”, relatează patronul magazinului pentru PressOne. Vine în fiecare zi cu mașina din zona Unirii și adaugă că vede o îmbunătățire în trafic. E mai liber acum. Dar n-a scăpat de praf. Și, mai important, de gălăgie.

Șantierul pasajului de la Doamna Ghica din București a complicat viețile locuitorilor din zonă timp de 5 ani. Foto: Inquam Photos / George Calin<br>

Șantierul pasajului de la Doamna Ghica din București a complicat viețile locuitorilor din zonă timp de 5 ani. Foto: Inquam Photos / George Calin

Șantierul pasajului de la Doamna Ghica din București a complicat viețile locuitorilor din zonă timp de 5 ani. Foto: Inquam Photos / George Calin<br>

Șantierul pasajului de la Doamna Ghica din București a complicat viețile locuitorilor din zonă timp de 5 ani. Foto: Inquam Photos / George Calin

Pe un grup public de Facebook numit „Pasajul Doamna Ghica” foarte mulți locuitori din zonă se plângeau, la o zi după inaugurarea podului, că aud cum „clămpăne” îmbinarea dintre rampă și pod.

Așteptăm liniștea nopții, să vedem/să auzim cum clămpăne îmbinarea dintre rampă și pod la fiecare mașină care trece peste ea”; „Wow! Ce mișto se aude când trec mașinile peste îmbinarea aia”; „Să vezi noaptea camioanele cu benă!”, sunt doar o parte dintre comentarii lăsate de locuitorii din blocurile din zona pasajului.

M-am trezit noaptea din somn

„Clămpănitul” de care vorbesc oamenii se pare că ar veni de la rosturile de dilatație de pe pod, menite să absoarbă schimbările care pot apărea de la temperatură sau sarcină mare de trafic.

Cetățenii se plâng însă că sunetul produs de trecerea mașinilor peste aceste rosturi este atât de puternic, că-i trezește noaptea din somn.

Cel mai tare mă deranjează gălăgia. La îmbinare face o zdrăngănitură de ne zăpăcește noaptea. Ziua e mai ok, dar noaptea, când e liniște, ne termină. Plus că mai avem și un canal în dreptul blocului, pe stradă, zdrăngăne și ăla. Eu am toate geamurile, dormitor, sufragerie, la stradă. Se aude tot. M-am trezit noaptea din cauza asta. Am închis și geamul la balcon, să nu mai aud, se plânge o riverană. Susține că asociația de locatari din care face parte a reclamat problema, dar că încă nu a primit răspuns.

În timp ce vorbim cu ea, pe fundal se aud sunetele scoase de trecerea mașinilor peste bucata respectivă.

„E un zgomot ciudat. I-auziți! Ziua, hai, să zici că e mai ok, că mai e și zgomotul de la mașini și tot. Dar noaptea e foarte deranjant. Acum cu resortul de dilatare, ăștia au făcut un fel de capac. Și doar face gălăgie. Se aude mai ales noaptea. Vecinii au făcut reclamație”, adaugă un bărbat care locuiește în zonă. Spune că are un singur geam la stradă, dar pe care îl ține mai tot timpul închis, de când s-a deschis circulația pe pod.

Pe același grup de Facebook, oamenii încearcă să vină cu explicații și soluții pentru zgomotele care le strică somnul.

Pasajul Doamna Ghica, înainte de a începe traficul din prima zi de școală. Foto: Laura Popa

Pasajul Doamna Ghica, înainte de a începe traficul din prima zi de școală. Foto: Laura Popa

Pasajul Doamna Ghica, înainte de a începe traficul din prima zi de școală. Foto: Laura Popa

Pasajul Doamna Ghica, înainte de a începe traficul din prima zi de școală. Foto: Laura Popa

„Am sesizat problema, am transmis mai departe. Parcă din cealaltă parte a podului (nr. partea spre Bulevardul Lacul Tei), la aceeași îmbinare, nu se aude la fel, n-am auzit să se plângă cineva acolo. Cred că a fost mâna unui Dorel aici”, e de părere un membru.

În lipsa unor clarificări oficiale, un altul crede că problema stă în faptul că pe porțiunea spre Pantelimon nu sunt copaci care să absoarbă sunetele. „Aici sunt blocuri drepte, situate foarte aproape, nu sunt nici copaci care să absoarbă undele sonore, deci sunetul se reflectă dintr-un bloc în altul, reverberează și se aude ca dintr-o găleată. Nu știu cum o fi mai jos, dar la etajele superioare asta e situația.

Am eliberat aici, se blochează la următoarea

Dacă locuitorii din Doamna Ghica sunt bucuroși că au scăpat de șantier și supărați că au primit la schimb zdrăngănitul rosturilor de dilatație, șoferii care traversează zona cu mașina nu văd mari schimbări. De altfel, chiar primarul Nicușor Dan declara, în august, că pasajul rutier nu va schimba mare lucru: „Adică în intersecţia aceea se va circula mai bine, dar oamenii vor trece şi se vor bloca în intersecţia următoare.”

Una dintre intersecțiile următoare este chiar la o ieșire de pe pod, pe partea spre Bulevardul Lacul Tei și Șoseaua Petricani. În prima zi de școală, Waze arăta blocaj în zonă încă de la 7:45. Iar cu noul semafor instalat foarte aproape de sensul giratoriu din intersecție, drumul liber de care s-au bucurat șoferii pe podul Doamna Ghica este întrerupt de coadă.

„Pare că e aglomerat la fel ca înainte, doar că nu mai sunt lucrări, sunt multe mașini acum. Noi circulăm în fiecare zi pe aici și acum e exact la fel ca înainte de pasaj. Nicio îmbunătățire, poate doar trecerea peste bulevard”, e de părere un bărbat care așteaptă în mașină să se facă verde la semafor. Trece în fiecare zi pe Strada Doamna Ghica, împreună cu soția, pentru a ajunge la muncă.

O mamă și-a lăsat copiii la școală, iar acum așteaptă și ea să se facă verde.

Spune că a început să frecventeze zona chiar de când au demarat lucrările la pasaj și, din păcate, nu vede nicio schimbare.

„Se circulă la fel ca în timpul șantierului”, spune ea.

Un livrator este ceva mai optimist. Străbate orașul în fiecare zi cu mașina, să ducă mâncare. Când se lucra la pasaj nu reușea să ajungă din Pipera în Doamna Ghica în mai puțin de o oră.

„Acum am venit de la Pipera până aici în cam 15 minute. Înainte făceai o jumătate de oră, o oră. Aici era bară la bară, nu puteai să mergi. Acum am mers fără probleme. Azi, cel puțin”, susține livratorul.

Lucrările la pasajul rutier suprateran de la Doamna Ghica au costat peste 110 milioane de lei și s-au concretizat în 216 metri de pod, cu câte două benzi de circulație pe fiecare sens. O parte din cheltuieli au fost acoperite și de Primăria Sectorului 2. 

După ce au trăit cinci ani într-un șantier, locuitorii din zonă nu se vor bucura foarte mult de pauză. Potrivit unor declarații făcute de primarul Nicușor Dan, pasajul ar putea fi spart din nou, peste 2-3 ani, pentru a se monta șinele de tramvai.

echipa pressone

Avem nevoie de ajutorul tău!

Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.

De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.

Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.

Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Share this