Azi a fost prima zi în care a circulat metroul către Drumul Taberei, despre care mulți știau, în teorie, că vine, dar puțini mai credeau că-l vor vedea cu adevărat.
Așa că oamenii l-au întâmpinat cu un amestec de uimire și suspiciune.
Pentru bucureșteni, amânarea metroului a fost, într-un fel, mai firească decât deschiderea lui.
Mica unire: cum a intrat Drumul Taberei în sfârșit în București
Orașe
15/09/2020
Primul tren de la Eroilor spre Drumul Taberei a plecat azi, 15 septembrie 2020, la 14.29, cu 5 ani, două ore și 29 de minute mai târziu decât trebuia.
Primul tren pentru cetățeni, desigur, cărora două ore le-au fost furate chiar la inaugurare: în loc ca magistrala să se deschidă pentru locuitorii Bucureștiului, ea s-a deschis la ora 12.00 întâi pentru președintele Iohannis, premierul Ludovic Orban și ministrul Transporturilor, Lucian Bode, și abia după 14.00 pentru oameni.
„Probabil prima oară când Iohannis ajunge în Drumul Taberei”, după cum comentează cineva.
Inaugurarea noii magistrale de metrou M5 Eroilor - Drumul Taberei. Foto Lucian Muntean
Inaugurarea noii magistrale de metrou M5 Eroilor - Drumul Taberei. Foto Lucian Muntean
Ultimele 29 de minute au fost furate cu același firesc cu care se fură timpul oamenilor în România, într-o normalitate anormală, pe care mulți dintre noi au ajuns să o accepte ca pe o constantă universală.
„Normal că nu pleacă la fix”, comentează altcineva de pe peron, cu resemnare.
***
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
Pentru locuitorii din Drumul Taberei, viața s-a împărțit mult timp în două: drumul până la intersecția de la Răzoare, de unde nu știai dacă mai ieși vreodată (dimineața puteai să faci și jumătate de oră pe trei stații de autobuz) și restul.
Viața reală, adevăratul început al zilei tale de muncă.
Momentul ăla când autobuzul plin ochi trecea de Academia Militară și simțeai brusc o ușurare, dispariția unui ghem în stomac.
„Nouă cine ne plătește pensia?” Două potențiale soluții
În România și Europa de Est, scepticismul legat de viabilitatea sistemului public de pensii este în creștere, în special în rândul tinerilor, din cauza problemelor demografice și a creșterii speranței de viață.
Reportaj: Minerii care sting lumina. De ce s-au bătut oamenii din Valea Jiului pe slujbele din subteran
325 de posturi au fost aruncate pe piață la începutul lunii septembrie 2024 și candidații s-au înghesuit să-și depună dosarele. Paradoxul închiderii minelor din Valea Jiului e că e nevoie de oameni în subteran.
La asta se referea probabil Kundera cu "insuportabila ușurătate a ființei".
Stația Parc Drumul Taberei.
Locul unde ai putea ieși ca să te plimbi prin Moghioroș cu câinele.
Dacă ai avea voie cu câinele în parcul Moghioroș.
***
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
În stația de la Eroilor e un aer aproape festiv. Angajați Metrorex, funcționari în cămăși și costume, cu ecusoane de gât, oameni ai Bucureștiului care, pentru câteva ore, s-au transformat în turiști în propriul oraș.
Lumea face poze și se uită la peroanele nou-nouțe, luminoase și curate cu aceeași uimire cu care s-ar uita pentru prima oară la candelabrele din stațiile de metrou din Moscova. Mulți nici n-au treabă, au ieșit la plimbare.
Inaugurarea noii magistrale de metrou M5 Eroilor - Drumul Taberei. Foto Lucian Muntean
Inaugurarea noii magistrale de metrou M5 Eroilor - Drumul Taberei. Foto Lucian Muntean
La 14.25, se aude o voce: „Primul tren cu direcția Râul Doamnei va pleca de pe linia opusă”. În vagon se râde.
Normal că nu pleacă de unde trebuie.
Într-o fracțiune de secundă, oamenii o iau la goană către trenul de pe linia cealaltă. Să prindă loc, să nu plece trenul fără ei.
Patru minute mai târziu, pornim.
Se aplaudă.
Stație după stație, se fac poze și filmări, se discută și se admiră, ca și cum am fi într-o expoziție care nu poate fi vizitată decât pe o perioadă scurtă de timp. De altfel, dacă peste două săptămâni linia s-ar închide din cauza unor lucrări, nu cred că ar fi cineva surprins. N-ar fi nimeni surprins nici dacă nu s-ar mai redeschide ani de zile.
Inaugurarea noii magistrale de metrou M5 Eroilor - Drumul Taberei. Foto Lucian Muntean
Inaugurarea noii magistrale de metrou M5 Eroilor - Drumul Taberei. Foto Lucian Muntean
Inaugurarea noii magistrale de metrou M5 Eroilor - Drumul Taberei. Foto Lucian Muntean
Inaugurarea noii magistrale de metrou M5 Eroilor - Drumul Taberei. Foto Lucian Muntean
„Hai, încă o stație și mergem acasă”, îi spune un tată copilului de opt-nouă ani.
***
Toate lucrurile pe care le-am făcut în timpul în care stăteam în coloană înspre sau dinspre Drumul Taberei:
Am citit „Dragoste în vremea holerei” cap coadă.
Am ascultat prima oară "Kind of Blue" al lui Miles Davis și n-am înțeles nimic din el, așa că l-am mai ascultat odată cap-coadă și a început să îmi placă. La ultima piesă am coborât din autobuz. Albumul are 55 de minute. Era lapoviță și înghețasem deja douăzeci de minute în stația de autobuz de la Kogălniceanu.
Am învățat pentru examene. Am trecut examenele doar cu ce apucasem să citesc în autobuz.
Am recuperat orele de somn pe care nu apucam să le dorm în pat, pentru că făceam o oră și jumătate cu autobuzul până la școală sau la birou. Odată pe umerii unei doamne care mă privea aproape duios.
Am plâns, am terminat de plâns și m-am și înveselit.
Inaugurarea noii magistrale de metrou M5 Eroilor - Drumul Taberei. Foto Lucian Muntean
Inaugurarea noii magistrale de metrou M5 Eroilor - Drumul Taberei. Foto Lucian Muntean
Inaugurarea noii magistrale de metrou M5 Eroilor - Drumul Taberei. Foto Lucian Muntean
Inaugurarea noii magistrale de metrou M5 Eroilor - Drumul Taberei. Foto Lucian Muntean
Cobor la Favorit, stația aflată la zece minute de blocul unde am locuit aproape șapte ani. La intrarea în stație, un angajat Metrorex, însoțit de un om de la pază, le urează oamenilor bună ziua, bine ați venit.
Ies la intersecția dintre Sibiu și Drumul Taberei și mă uit cu uimire la stațiile nou-nouțe, din sticlă, așezate regulamentar într-o intersecție care ani de zile a fost un șantier îngrozitor care-și schimba forma permanent, craterele apăreau și dispăreau la fel și marcajele rutiere, benzile sau trotuarele.
Încerc să cobor cu liftul. Nu merge.
O doamnă stă uimită în fața intrării și doar privește, parcă neîndrăznind să intre. O înțeleg. Nici aterizarea unui OZN în Parcul Moghioroș nu ar fi fost întâmpinată cu atâta uimire și neîncredere de oamenii din cartier.
Inaugurarea noii magistrale de metrou M5 Eroilor - Drumul Taberei. Foto Lucian Muntean
Inaugurarea noii magistrale de metrou M5 Eroilor - Drumul Taberei. Foto Lucian Muntean
Dintr-o dată, în anunțurile de pe site-urile de imobiliare, Drumul Taberei nu mai intră în șirul de cartiere „excluse”.
Dintr-o dată, poți să pui un anunț cu „la x minute de metrou”.
Dintr-o dată, ești parte din oraș.
La 15.15 cobor înapoi în stație. În 6 minute, vine un metrou, din care cobor la 15.28 la Eroilor. 13 minute. E cel mai apropiat lucru de teleportare pe care l-am trăit vreodată.
Inaugurarea noii magistrale de metrou M5 Eroilor - Drumul Taberei. Foto Lucian Muntean
Inaugurarea noii magistrale de metrou M5 Eroilor - Drumul Taberei. Foto Lucian Muntean
Inaugurarea noii magistrale de metrou M5 Eroilor - Drumul Taberei. Foto Lucian Muntean
Inaugurarea noii magistrale de metrou M5 Eroilor - Drumul Taberei. Foto Lucian Muntean
În sfârșit, punctele de pe harta Metrorex care anunță, de ani de zile, viitoarele stații de metrou, pot deveni o liniuță adevărată. Ca Pinocchio, când a devenit în sfârșit băiețel.
Drumul Taberei, bine ai venit în București.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this