
Foto: Facebook/ Pentru tine - Program național de screening pentru cancerul de sân
30/10/2025
Măsurile de prevenire a cancerului de sân, promovate o lună. În restul anului, ministerul se bazează pe postări pe Facebook și prezența la emisiuni de televiziune
- PressOne a întrebat Ministerul Sănătății cum a promovat până acum accesul femeilor din România la controale și mamografii gratuite, în cadrul programelor pilot de screening pentru cancerul de sân.
- Potrivit răspunsului oferit de minister, măsurile de promovare se concentrează, „cu precădere”, în luna octombrie, luna conștientizării cancerului de sân. În restul timpului, instituția se bazează pe specialiștii Institutului Național de Sănătate Publică (INSP), care sunt „invitații frecvent la emisiunii adresate publicului larg care au ca temă importanța prevenției și screeningului, inclusiv a celui pentru cancerul de sân”.
- Anul acesta a fost realizat, în mod oficial, primul program național de screening pentru cancerul de sân, cu ajutorul fondurilor europene. Până în prezent, ministerul nu știe cum va face cunoscut către femei acest program.
- Cele mai recente date ale INSP arată că peste 12.000 de femei sunt diagnosticate anual cu cancer la sân.
- Cu toate că lupta cu boala depinde de stadiul în care este depistată, România înregistrează cea mai scăzută rată din Uniunea Europeană privind măsurile de prevenție.
Informare privind screeningul în cancer la sân, doar în luna octombrie
Într-un răspuns oferit PressOne, Ministerul Sănătății, prin intermediul Institutului Național de Sănătate Publică (INSP), explică modul sunt prezentate publicului larg mijloacele prin care se poate face prevenția și depistarea precoce a cancerului de sân în România.
Conform INSP, „măsurile de informare, educare și conștientizare realizate până în prezent de către INSP referitoare la screeningul pentru cancerul de sân au fost realizate cu precădere în fiecare an în luna octombrie – luna conștientizării cancerului de sân”, se arată în răspunsul oferit redacției.
Aceste acțiuni au constat, adaugă INSP, în „producerea de materiale menite să promoveze importanța prevenției”, dar și „recunoașterea cât mai precoce a semnelor și simptomelor asociate cancerului de sân”. Mesajele realizate au fost, ulterior, distribuite pe canalele de comunicare ale INSP, adică site și Facebook.
Până acum, în cadrul programelor pilot, autoritățile s-au bazat pentru comunicarea accesului femeilor la controale și mamografii gratuite pe aparițiile specialiștilor INSP la emisiunile de televiziune: „invitați frecvent la emisiuni adresate publicului larg care au ca temă importanța prevenției și screening-ului inclusiv a celui pentru cancerul de sân”.
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Fără ajutorul tău, nu putem continua să scriem astfel de articole. Cu doar 5 euro pe lună ne poți ajuta mai mult decât crezi și poți face diferența chiar acum!
Programul Național de Prevenție a cancerului la sân, realizat pe fonduri europene
În ceea ce privește primul și singurul program național de prevenire a cancerului de sân, ministerul plănuiește să se bazeze în diseminarea informațiilor pe medicii de familie sau ONG-uri.
„Pe lângă INSP, furnizorii de servicii din asistența medicală primară (asistenți medicali comunitari, mediatori sanitari romi, medici de familie, asistenți medicali ai medicilor de familie), asistenții sociali și ONG-uri partenere în proiect vor avea un rol esențial în transmiterea mesajelor campaniei de informare, educarea și conștientizarea importanței screeningului”, se mai arată în răspunsul oferit PressOne.
Declarația privind modul de comunicare în prevenția cancerului de sân vine în contextul în care România se pregătește să lanseze un program național amplu de prevenire și screening al cancerului de sân care se va derula până în decembrie 2029.
Programul național de prevenire, depistare precoce și diagnostic al cancerului de sân este finanțat din fonduri europene, după ce mai mulți experți au depus proiecte. Consorțiul care a câștigat finanțarea este format din unități sanitare regionale cu experiență în diagnosticul și tratamentul cancerului de sân, universități de medicină și farmacie, Institutul Național de Sănătate Publică (INSP, partener obligatoriu) și organizații non-guvernamentale (ONG-uri), reiese din răspunsul oferit PressOne.
VIDEO EXPLICATIV. Jumătate de miliard de euro riscă să fie luați de la proiecte care ar scădea factura la energie electrică în cele mai afectate județe din România
Jumătate de miliard de euro din fonduri europene, bani care ar fi putut reduce facturile la energie pentru mii de familii și ar fi sprijinit tranziția către energie verde în cele mai afectate șase județe ale României, riscă să fie redirecționați către alte proiecte.
INTERVIU VIDEO. Selly, despre asocierea cu păcănelele la „Beach, Please!”, unde participă zeci de mii de minori: „A fost o colaborare punctuală. În viitor ne vom concentra pe alte parteneriate”
PressOne lansează o serie de interviuri cu persoane publice care influențează puternic societatea românească actuală. Numit pentru a doua oară la rând cea mai urmărită personalitate publică din România, Selly a venit la PressOne pentru o discuție despre relația dintre influenceri și presă, dar și despre relația unui festival la care 20% dintre participanți sunt minori cu sponsorizările de la companii de jocuri de noroc.
Conform Ministerului Sănătății, obiectivele includ, printre altele, furnizarea serviciilor de screening pentru cancerul de sân unui număr de aproximativ „70.000 de femei cu vârsta cuprinsă între 50 și 69 de ani care aparțin grupurilor vulnerabile, defavorizate socio-economic și/sau care locuiesc în comunități cu grad de vulnerabilitate crescut”, dezvoltarea de instrumente practice, precum și achiziționarea echipamentelor necesare.
Cu toate că PressOne a cerut detalii exacte cu privire la mesajele țintă și modalitățile prin care acestea vor fi comunicate populației eligibile pentru screening, ministerul nu a oferit un răspuns.
Anterior acestui program, prin Fondurile Structurale și de Investiții Europene aferente perioadei 2014 - 2020 și prin programul de achiziții al Băncii Mondiale, mai multe unități sanitare publice au achiziționat echipamente necesare, inclusiv unități mobile de monitorizare. De asemenea, în perioada 2018-2023, s-au derulat trei proiecte finanțate similar, care au vizat dezvoltarea infrastructurii naționale de screening (metodologii, formare, campanii, registru) și programe-pilot în patru regiuni (Nord Est, Nord Vest, Sud Est și Vest), unde au fost testate aproximativ 60.000 de femei eligibile.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Cum vor putea accesa femeile serviciile de screening?
Una dintre marile provocări ale unui program național constă în informarea, educarea și asigurarea accesului, în special pentru femeile din mediile defavorizate și cele aflate la distanță de centrele urbane.
Ministerul a explicat că, în fiecare regiune administrativ-teritorială, există un partener responsabil cu implementarea screening-ului (spital clinic/institut oncologic). Acești parteneri au posibilitatea de a subcontracta servicii de screening și cu alte unități sanitare din regiune care îndeplinesc condițiile necesare, asigurând astfel proximitatea serviciilor pentru femeile eligibile.
Pentru a ajunge în zonele rurale și la distanță mare de un centru de screening urban, vor fi utilizate unitățile mobile de screening. Astfel, femeile vor fi programate fie la un centru urban, fie la o unitate mobilă, după ce au fost informate prin diferitele mijloace de comunicare. Localitățile defavorizate sau zonele marginalizate vizate de proiect se găsesc în Atlasul Zonelor Marginalizate.
Accesul la controale și mamografii gratuite, extins și către femeile sub 50 de ani
Femeile eligibile pentru screening (între 50 și 69 de ani) care nu se încadrează în categoriile de vulnerabilitate finanțate din proiect au, de asemenea, o cale de acces. Cel puțin teoretic, ele pot efectua examenul de screening o dată la doi ani la unitățile sanitare care au contract cu Casele de Asigurări de Sănătate (CAS) pentru aceste servicii.
De altfel, Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) finanțează deja pachete de servicii de depistare precoce a cancerului de sân în regim ambulatoriu.
În cadrul proiectului este prevăzută și lansarea unui call-center: personal instruit va răspunde la cele mai frecvente întrebări adresate de femeile care apelează. Data exactă de lansare va putea fi estimată de beneficiar după aprobarea proiectului și semnarea cererii de finanțare.
Pentru femeile cu vârsta până în 50 de ani, Ministerul Sănătății face trimitere la pachetul de servicii preventive furnizat în principal de medicii de familie și finanțat de CNAS. Femeile care prezintă un risc crescut de a dezvolta cancer de sân, stabilit în baza unui algoritm clinic, beneficiază de consult, investigații paraclinice și monitorizare particularizată.

Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România. 
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună sau prin redirecționarea a 3.5% din impozitul tău pe venit, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this



