REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios

Ajută-ne să existăm. Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Donează

Pentru sugestii de materiale sau colaborări, scrieți-ne la adresa: contact@pressone.ro.

Pentru parteneriate media, proiecte sau dacă doriți să fiți partenerul nostru și să susțineți PressOne: marketing@pressone.ro.

Ovidiu Drobotă, student în Oradea, este unul dintre actorii propagandei pro Trump din SUA. Foto: ebihoreanul.ro

Managerul site-ului conspiraționist Expunere.com, implicat în dezinformarea din campania electorală americană

Publicația americană inc.com a dezvăluit într-un articol apărut luni, 21 noiembrie, că românul Ovidiu Drobotă (23 de ani) este în spatele unuia dintre site-urile care au publicat știri false în campania pentru alegerile prezidențiale din SUA, favorizându-l pe candidatul republican Donald Trump.

În România, Drobotă este managerul unuia dintre cele mai cunoscute site-uri conspiraționiste, care publică informații trunchiate sau pur și simplu copiază bucăți de articole din alte surse: Expunere.com. Numele său apare și ca tag de autor al altui site, recentNEWS.ro.

*

Potrivit unei analize realizate de portalul online Buzfeed și citate de inc.com, pe site-ul EndingtheFed.com asumat de românul Drobotă – au apărut în premieră patru dintre cele zece știri false care au viralizat cel mai puternic în rețelele de socializare din SUA, în ultimele trei luni ale campaniei electorale.

Una dintre știrile false spunea că Papa Francisc și-ar fi anunțat susținerea pentru Donald Trump.

Audiența site-ului Ending the Fed este foarte mare, potrivit inc.com, având o medie de 3,3 milioane de vizitatori unici pe lună (majoritatea veniți de pe Facebook), mai mult decât adună ziare precum USA Today sau Los Angeles Times.

Contactat de publicația americană, Ovidiu Drobotă a povestit despre el că obișnuia să fie hacker, dar că acum s-a reorientat.

„În octombrie 2015 am aflat de Donald Trump și mi-a plăcut de el. Mi-a plăcut faptul că era un outsider. Și m-am gândit că pot să-l ajut să câștige președinția SUA creând un site. Am creat endingthefed.com. Îmi pare rău că am publicat știri false, le-am șters între timp, dar la timpul publicării, nu știam că sunt false”, a povestit Drobotă pentru publicația inc.com.

El a menționat că este doar un fan al lui Trump și a negat orice legătură cu Rusia sau cu WikiLeaks.

The Fed este denumirea populară a Rezervei Federale – echivalentul băncii centrale dintr-un stat european. Expresia Ending the Fed s-ar traduce, deci, cu distrugerea trezoreriei americane – aflată în centrul a numeroase teorii ale conspirației.

*

Iată câteva dintre știrile false publicate de site-ul lui Drobotă și apoi preluate masiv de utilizatori ai rețelelor de socializare.

Concedierea lui Megyn Kelly

Megyn Kelly este o jurnalistă americană care realizează o cunoscută emisiune a postului de televiziune Fox News. Într-o dezbatere moderată de ea, la începutul lunii august 2016, Trump a fost confruntat cu mesajele și comentariile pe care le făcuse la adresa femeilor pe contul său de Twitter.

„Îi ieșea sânge prin ochi. De fapt, îi ieșea sânge de peste tot”, a declarat mai târziu Trump, arătând că Megyn Kelly n-ar fi fost imparțială atunci când i-a adresat întrebarea care a degenerat într-un scandal.

Washington Post a făcut acest timeline al discordiei dintre ziarista americană și, pe atunci, candidatul republican la Casa Albă:

În weekendul 27-28 august, știrea falsă apărută pe site-ul lui Ovidiu Drobotă potrivit căreia „trădătoarea” Kelly ar fi fost concediată de Fox News pentru că avea o agendă ascunsă de a o susține pe Hillary Clinton a fost top-trending news pe Facebook.

Asta înseamnă că a fost unul dintre cele mai discutate și distribuite subiecte din acele zile. E posibil ca mulți dintre dumnevoastră să fi avut pe propriul wall această știre distribuită de un prieten sau un cunoscut.

Interesant este că știrea cu pricina a ajuns în top după ce Facebook își concediase toată echipa de ziariști care făcea triajul știrilor, în urma unor acuzații că ar favoriza conținutul „liberal”. Așadar, știrea falsă a ajuns pe primul loc ca urmare a unui algoritm, care a selectat-o fără discernământ.

Știrea cu Papa care-l susține pe Trump

Știrea intitulată „Papa Francisc șochează lumea susținându-l pe Trump la președinție” a apărut în urmă cu două luni. Era prezentată ca o decizie fără precedent a Suveranului Pontif de a se pronunța pentru un candidat la președinția SUA.

A fost distribuită în valuri pe Facebook, mai ales că Papa Francisc a făcut o seamă de declarații controversate în ultimii trei ani.

Demascată ca fiind falsă, știrea a dispărut de pe site-ul endingthefed.com. Potrivit businessinsider.com, știrea a beneficiat de 961.300 de interacțiuni (engagements) pe Facebook. Asta înseamnă totalul comentariilor, share-urilor și like-urilor care au vizat-o.

Știrea cu Obama care taie fondurile pentru veterani

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

În mai 2016, știrea falsă potrivit căreia administrația Obama ar fi tăiat 2,6 miliarde de dolari din fondurile pentru veteranii de război și ar fi alocat 4,5 miliarde de dolari relocării refugiaților din Siria care ar trebui să fie preluați de SUA a strâns 1,7 milioane interacțiuni pe Facebook.

Știrea a fost scoasă de pe site, la fel ca și celelalte demonstrate ca fiind false și bazate pe jumătăți de adevăr.

Drobotă, conectat la mai multe site-uri cu patroni obscuri

PressOne a dat pentru prima dată de numele orădeanului Ovidiu Drobotă în primăvara acestui an, în cadrul investigației referitoare la clipul cu mesaj anti-european denumit Gândește România – postat de site-ul Gandeste.org și devenit viral pe rețelele de socializare.

Imediat după ce clipul a fost postat de Gandeste.org, Drobotă l-a preluat pe canalul său de YouTube și l-a promovat pe site-ul său și pe pagina de Facebook aferentă.

În primăvara lui 2016, pe profilul său de Facebook, Drobotă apărea ca fiind CEO și owner la Expunere.com. Între timp, aceste mențiuni au dispărut.

L-am contactat atunci, în contextul promovării filmulețului Gândește România, și ni s-a prezentat ca fiind managerul prezenței online a Partidului Noua Românie, o organizație politică nouă care în statut se definește ca fiind „de centru dreapta, bazată pe principii liberale, democratice, de dreptate socială, solidaritate, respect și competență”.

De altfel, fondatorii PNR au și ei cel puțin două cotidiane online. Unul dintre ele este exclusivNEWS.ro, la care șeful partidului este și redactor-șef. Redacția are trei reporteri și un corespondent în Alexandria.

ExclusivNEWS te trimite mai departe, la un alt site de știri, recentNEWS.ro, unde numele lui Ovidiu Drobotă apare ca tag de autor.

Drobotă a fost și protagonistul unui material publicat de e-bihoreanul.ro în 2015, când el a organizat, prin intermediul Facebook, un protest împotriva defrișărilor ilegale.

În acel text, Drobotă spunea că are 22 de ani și se prezenta ca fiind student la Calculatoare al Universității din Oradea, și pasionat de protecția mediului. Atunci, în urma anunțului publicat de el pe Facebook – la care au aderat peste 2000 de persoane doar la Oradea – s-au anunțat alte 25 de proteste și în alte orașe din țară și străinătate.

Numele deținătorilor acestor site-uri constituie „date personale”

Conținutul Expunere.com, ca și al celorlalte „publicații” de acest tip menționate mai sus, este de multe ori preluat de pe website-uri care pretind că dezvăluie tot felul de adevăruri ascunse despre România – și al căror număr e în creștere.

Majoritatea deținătorilor acestor site-uri sunt însă greu de depistat.

Contactat de PressOne, Eugen Stăicuț, șeful departamentului Romanian Top Level Domain (RoTLD) al Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Informatică (ICI), a oferit un răspuns detaliat în acest sens, arătând că numele persoanelor private care dețin astfel de site-uri constituie date personale și nu pot fi dezvăluite decât în condițiile legii.

„Datele de contact ale deținătorului unui domeniu .ro persoană fizică nu mai sunt afișate din 15 iunie 2008, când a fost pus în funcțiune un nou sistem de înregistrare și administrare domenii .ro.

La solicitările primite din partea unor persoane fizice sau juridice, dezvăluirea de date cu caracter personal din registrul pentru numele de domenii .ro se face în condițiile stabilite de art. 5 alin. (1) și (2) din Legea nr. 677/2001, respectiv atunci când prelucrarea este necesară în vederea realizării unui interes legitim al terțului căruia îi sunt dezvăluite datele.

Cu referire la interesul legitim, menționăm că acesta trebuie temeinic justificat și dovedit, în susținerea și dovedirea acestuia fiind necesare documente justificative.

Menţionăm faptul că responsabilitatea privind conţintul site-ului revine în totalitate deţinătorului numelui de domeniu respectiv, registrul .ro neavând nicio competenţă în privinţa conţinutului site-urilor. La înregistrarea unui nume de domeniu .ro, solicitantul își asumă Responsabilitatea pentru Utilizarea Legală”, se arată în răspunsul transmis de RoTLD.

Documentând, în acest an, apariția a zeci de site-uri care promit să dezvăluie adevăruri ascunse sau ocultate, am solicitat inclusiv o reacție a Președinției, după ce CSAT a inclus propaganda printre amenințările la adresa siguranței naționale.

În răspunsul transmis, Administrația Prezidențială arată cum este definită propaganda.

„Potrivit unei clasificări moderne, propaganda are ca principale caracteristici, următoarele:

– este planificată, premeditată; trebuie susţinută de cineva anume, fie o persoană fizică (spre exemplu un lider politic) sau juridică, fie o instituţie (publică sau privată) sau o organizaţie anume;

– este oneroasă;

– urmăreşte obiective de natură politică;

– poate fi impusă prin diverse forme de constrângere, cenzură sau autoritarism asupra audienţei-ţintă avută în vedere de sponsor;

– este exclusivă, nu admite sau evită, pe cât posibil, orice altă concurenţă; este indisolubil legată de minciună, fals, adevăr spus pe jumătate sau adevăr scos din context etc.

În condițiile în care societatea se confruntă cu o dinamică fără precedent a progresuluitehnologiei informației, pe scena media intervenind noi mijloace de exprimare și difuzare a informației (cele mai recente fiind rețelele de socializare virtuale), rapiditatea fluxului de informaţii a devenit o prioritate, de cele mai multe ori în detrimentul calităţii și/sau obiectivităţii conținutului, fără o analiză atentă a calităţii surselor.

Acest dezinteres poate fi explicat și prin perfecţionarea metodelor de manipulare şi dezinformare ale unor entităţi – acţiuni PSYOPS, CIMIC. Toate acestea sunt premise mai mult decât favorabile instituirii și dezvoltării propagandei în înțelesul ei propriu nociv.”

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin Patreon:

Accesând https://www.patreon.com/pressoneRO

Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Poți redirecționa 3.5% din impozitul tău pe venit folosind formularul de mai jos. Dacă nu se încarcă, poți accesa acest link: https://formular230.ro/fundatia-pressone

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios