Jurnaliștii care au contracte de PR cu europarlamentari. Maria Grapini plătește un site de știri să o laude

Maria Grapini, europarlamentarul pe care românii ar trebui să-l "cloneze"!

Aşa se intitulează un articol publicat în iulie 2017 pe site-ul Cronica Română şi semnat de redactorul-şef Iulian Badea, care este şi patronul publicaţiei.

Firma prin care el deţine Cronica Română se numeşte Apostrof Media SRL şi apare pe site-ul Parlamentului European ca prestator de servicii către Maria Grapini.

Este un caz-şcoală în care o companie de presă sau un jurnalist pe cont propriu oferă şi servicii de publicitate, folosindu-se de convenţia nescrisă cu publicul pentru a face reclamă mascată clientului său.

Expresia românească potrivită acestei situaţii este cea cu două luntri.

Alți doi europarlamentari au contracte de imagine cu firmele unor jurnaliști: Cristian Bușoi și Marian-Jean Marinescu, ambii reprezentând PNL.

Bușoi beneficiază de serviciile firmei Trend Media Communication SRL, în care sunt asociați Rareș Bogdan, realizator la Realitatea TV, și fratele acestuia.

Marinescu, vicepreședinte al Partidului Popular European (PPE), a încheiat un contract cu firma jurnalistului Daniel Cărbunaru, proprietar al site-ului caleaeuropeana.ro.

"Grapini nu cedează". "Este temută și apreciată"

Maria Grapini reprezintă în Parlamentul European un partid care e cvasi-inexistent în România. Se numește Partidul Puterii Umaniste (social-liberal) − PPUSL.

La înființare, în 2015, acest partid se prezenta ca fiind "fondat de tineri care cred și susțin doctrina umanistă fondată de profesorul Dan Voiculescu în 1992, precum și de lideri marcanți ai PC".

În 2015, într-un interviu pentru PressOne, Grapini se arăta indignată de felul cum este tratată de presă:

Luați presa până în 2005; când am intrat în politică, cariera mea nu a mai contat, am intrat în acest tăvălug. Nu știu să scriu, sunt agramată, mă tolănesc în maci, în lanuri…

Din perspectiva unui specialist în comunicare, la acea dată imaginea Mariei Grapini încasase deja lovituri care, probabil, ar fi determinat pe cineva mai slab de înger să se retragă din viața publică.

Dar, ca să cităm din editorialul scris de Iulian Badea: Grapini nu cedează. Merge până la capăt de fiecare dată!

Captură de pe site-ul cronicaromana.net.

*

În același material, Iulian Badea spune că europarlamentara ar fi nedreptățită de presa care i-a criticat greșelile gramaticale.

  • "Agramata" Maria Grapini, cum a fost catalogată, pe cât de tendențios, pe atât de nemeritat, de unii dintre colegii mei de breaslă, a făcut, după 1990, pentru România mult, foarte mult

Continuă:

  • În cazul lui Grapini, faptele au fost mereu mai presus decât vorbele. Singurul său regret a fost timpul limitat, faptul că nu a putut să rezolve mai multe probleme și să ajute mai mulți oameni.

Articolul nu se abate de la acest stil până la final:

  • Maria Grapini "tace și face", ducând război după război, în comisiile și plenul Parlamentului European, pentru România.
  • Dacă măcar o jumătate dintre cei 32 de europarlamentari români ar fi la fel de implicați ca Maria Grapini, România ar fi fost departe. 
  • (...) Grapini are o implicare totală. Pune întrebări, cere explicații, oferă soluții, se luptă până când problema ridicată obține o rezolvare. 
  • Au fost cazuri, nu puține, în care în ciuda acestui uriaș efort, rezolvarea nu a fost cea dorită, dar în ciuda acestui lucru, Grapini nu cedează. 
  • Merge până la capăt de fiecare dată! Este temută și apreciată de colegii din PE. 

În vreme ce Iulian Badea își exprima admirația pentru Maria Grapini, firma lui, care deține site-ul cronicaromana.ro, încasa bani de la Parlamentul European.

Apostrof Media SRL apare pe site-ul Parlamentului European ca fiind prestator de servicii pentru europarlamentara Maria Grapini.

Numele prestatorilor de servicii ai fiecărui europarlamentar sunt publice, pe site-ul PE. Sursa: europarl.europa.eu

Informația ne-a fost confirmată atât de Maria Grapini, cât și de o reprezentantă a firmei Apostrof Media SRL, care s-a prezentat ca fiind avocată.

Ambele părți au insistat că acest contract de prestări servicii nu are nicio legătură cu aprecierile făcute de Iulian Badea în editorialul său.

Reacția Mariei Grapini: "M-aș bucura dacă și dumneavoastră ați prelua ce fac eu"

Reprezentanta firmei Apostrof Media SRL, cea care s-a recomandat drept avocată, ne-a declarat că obiectul contractului a fost strict transmiterea de comunicate de presă despre activitatea europarlamentarei.

"Dacă era un editorial, nu face obiectul contractului. Editorialul aparține redactorului-șef al Cronicii Române care, bineînțeles, este liber să elogieze pe cine vrea și să critice pe cine vrea, în măsura în care nu încalcă, eventual, vreo lege a calomniei sau mai știu ce. 

Asta este politica oricărei redacții, nu numai a Cronicii Române. Deci, dacă sunteți jurnalist, știți lucrul ăsta. Oricine poate să laude pe oricine, să critice pe oricine. Da? Evident, cu dovezi sau ceva, punct. Că doar trăim în 2017, în România, și fiecare poate scrie ce dorește".  

Avocata lui Iulian Badea a refuzat să spună care este valoarea contractului dintre Apostrof Media și Maria Grapini, adăugând că nu vede de ce ar deranja pe cineva.

A urmat acest dialog:

Avocat: Acest contract sub nicio formă nu cuprinde publicarea de materiale elogioase la adresa acestui europarlamentar, punct. Da?

Reporter: Deci, e doar o coincidență că au apărut în perioada în care...

Avocat: Nu, nu e o coincidență! Ține de politica ziarului respectiv să publice ce materiale vrea, punct. Nu înseamnă că, dacă îl laud pe Ponta, am un contract cu Ponta!

Reporter: În cazul ăsta, chiar aveți un contract.

Avocat: Da, dar e o simplă coincidență.

*

Editorialul menționat nu este singurul material în care Iulian Badea, jurnalist cu peste 20 de ani de experiență, o laudă pe Maria Grapini.

Într-un alt articol, intitulat "Maria Grapini și PPU-SL, o alternativă la ipocrizia și iresponsabilitatea din politică!", autorul se dezlănțuie la adresa ziariștilor care o critică pe reprezentanta României în PE:

"Din păcate, mass-media autohtonă, (sic! - n.r.) este la fel de pervertită ca politica. Răutățile la adresa Mariei Grapini vin de la «prietenii» acesteia care sunt deranjați de felul în care aceasta spune, în prea multe cazuri, lucrurilor pe nume". 

În mai multe articole − despre care nu se spune dacă sunt comunicate de presă din partea biroului Mariei Grapini sau păreri ale autorului −, ea este descrisă drept: antreprenor strălucit; omul care știe în amănunt ce înseamnă turism; amfitrion al frumosului.

În ceea ce o privește pe Maria Grapini, ea participa la un eveniment organizat de Parlamentul European chiar în ziua în care am sunat-o.

Imagini de la evenimentul din PE la care a participat Maria Grapini. Sursa: dcnews.ro

De altfel, în urma solicitării pe care am transmis-o prin email către cabinetul său, am primit și un link la un material publicat pe DC News, cu titlul: Maria Grapini, mega-eveniment la PE. Imagini de colecție cu europarlamentarul - FOTO, VIDEO.

De asemenea, Maria Grapini ne-a trimis un email, din care redăm câteva fragmente needitate:

  • Obiectul contractului este legat de activitatea mea: ma reprezintă la Întâlnirile,conferințele din tara,la care sunt invitata si din motive obiective nu pot participa.
  • Intocmeste Retrospectiva economică si politica săptămânală de care am nevoie in informarea mea, pentru dezbaterile  din Parlamentul european.
  • Distribuie comunicatele de presa transmise de mine in rețeaua internet( Facebook).Colecteaza reacțiile in presa la comunicatele mele.
  • Legat de articolele elogioase de care vorbiți,sunt comunicatele de presa întocmite de un specialist in jurnalism,domnul Badea are doar rolul preluării.As fi interesată sa-mi dați exemplu de  articolele elogioase si ce considerați ca nu este adevărat din conținutul articolului.
  • De regula, comunicatele au fost preluate si de alți jurnalisti de la alte ziare sau site-uri pentru care nu exista contract de prestări de serviciu cu mine.
  • M-as bucura daca si dumneavoastra ati prelua ce fac eu sau alți colegi eurodeputați,pentru promovarea Romaniei si pentru legiferarea europeana! 
  • Recent am fost votată de cetățeni,in cadrul Gala Bursa, ca fiind europarlamentarul in care romanii au cea mai mare încredere.
  • Votul a fost electronic si nu cred ca cineva a putut influienta votul!
  • Am lansat Raportul meu de activitate,in sinteza(631 de pagini)-pe care vi-l ofer cu plăcere,in care sunt trecute multe dintre acțiunile mele,reliefate de-a lungul anilor si in acele Comunicate pe care dumneavoastra le considerați elogioase.
  • Cred ca rolul jurnaliștilor este si acela de a informa cetățenii cu ce se face bine si bun, nu numai de a arată aspecte negative( de multe ori neverificate).

 Firma lui Rareș Bogdan, prestator de servicii pentru Cristian Bușoi

Potrivit datelor de la Registrul Comerțului, asociați în firma Trend Communication SRL − prestator de servicii pentru europarlamentarul Cristian Bușoi − sunt:

  • Hoandră Vasilică Octavian;
  • Bogdan Horia Marius (fratele realizatorului Tv Rareș Bogdan)
  • Bogdan Ioan Rareș.

Conform aceleiași surse, Rareș Bogdan a părăsit poziția de administrator în 2016, iar gestionarea firmei a fost preluată de Octavian Hoandră.

În prezent, Trend Communication are în portofoliu, printre alți clienți, Primăria Cluj-Napoca. Europarlamentarul Cristian Bușoi, vicepreședinte al PNL și lider al filialei București, nu apare printre clienții afișați pe site-ul firmei.

Contactat de PressOne, Bușoi a răspuns printr-un SMS:

"Buna ziua. Relatia mea de colaborare este cu Horia Bogdan (fratele lui Rareș Bogdan - n.r.), managerul firmei, pe care il cunosc de ceva timp, un om serios si profesionist. 

Dupa o discutie cu el in care mi-a explicat cum pot imbunatati comunicarea, am decis sa colaborez cu Trend. Trend Communication este una dintre putinele companii din Romania cu departamente dedicate de monitorizare media - online, scris, TV.

De asemenea, am avut în vedere experienta vasta pe care cei de la Trend o au pe piata de advertising din Romania si mai ales campaniile lor de marketing politic. 

Din colaborarea cu echipa de acolo, incerc sa gasesc solutii de a promova mai mult subiectele europene si activitatea mea de la Bruxelles, dincolo de activitatea politica din tara". 

L-am contactat și pe realizatorul TV Rareș Bogdan, cu aceleași întrebări. El ne-a răspuns că nu mai are firma de doi ani, contrazicând astfel informațiile de la Registrul Comerțului.

Cum știam că a renunțat la calitatea de administrator, dar a rămas asociat, am insistat:

"− Ați ieșit din acționariatul firmei? 

− Da, din acționariat".

Cristian Bușoi (al doilea din dreapta) și Rareș Bogdan (în centru), participanți la dezbaterile intitulate "Opoziția la raport", organizate de PNL. Foto: Contul de Facebook al lui Cristian Bușoi

În situația în care un jurnalist vrea să afle care este valoarea contractului dintre Trend Communication și Cristian Bușoi, Parlamentul European nu oferă niciun temei legal.

Cu alte cuvinte, la nivelul UE nu există o reglementare așa cum este în România Legea 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public.

Din acest motiv, i-am scris europarlamentarei germane Ingeborg Graessle, președintă a Comitetului de Control Bugetar din cadrul PE, pentru a solicita informații privind modalitățile de desecretizare a acestor contracte.

Până la ora publicării acestui material, nu am primit însă vreun răspuns.

Firma Trend Communication SRL a avut în 2016, conform datelor de la Registrul Comerțului, 16 angajați și un profit net de 445.286 de lei, la o cifră de afaceri de 4.593.387 de lei.

 "Asta e ca aia − să moară și capra vecinului!"

Europarlamentarul Marian-Jean Marinescu a încheiat un contract de prestări servicii cu firma European Media Connections SRL.

Asociat unic al European Media Connections este jurnalistul Daniel Cărbunaru, proprietar al site-ului caleaeuropeana.ro. Site-ul este specializat, așa cum reiese și din denumire, pe subiecte relevante la nivel european.

L-am contactat pe Marinescu pentru a afla de ce a angajat tocmai un jurnalist pentru a-i promova imaginea, însă vicepreședintele PPE a părut să nu înțeleagă rostul întrebării.

"E un contract legal, verificat de cei de la Parlamentul European, nu e niciun fel de problemă. Este între contractele care se pot încheia, deci e absolut conform Regulamentului Parlamentului European.

Este între prestările de servicii care pot fi incluse în sumele alocate în acest sens de PE. Deci, nu e niciun fel de problemă. E în conformitate cu Regulamentul Parlamentului European". 

Marian-Jean Marinescu. Foto: Facebook

Întrebat de ce a ales un jurnalist pentru prestări servicii și nu o firmă de PR, Marinescu a răspuns:

"De ce am ales? Pentru că este Calea Europeană! Este vorba despre Europa și prezintă știri despre Europa. De unde sunteți dumneavoastră?

Dacă vă alegeam pe dumneavoastră era o problemă, sau cum? (râde) Asta e ca aia − să moară și capra vecinului!", a mai spus Marinescu.

La rândul său, Dan Cărbunaru ne-a precizat că este vorba despre un contract prin care site-ul său promovează activitatea instituțională a europarlamentarului Marinescu.

"Jurnalistul ar trebui să scrie pentru publicul lui, nu pentru alți actori"

Pentru că europarlamentarii pe care i-am întrebat cu privire la aceste contracte au părut să nu înțeleagă ce anume separă jurnalismul de Relații Publice (PR), am contactat-o pe Ioana Avădani, director al Centrului pentru Jurnalism Independent, și am rugat-o să ne răspundă la câteva întrebări.

De pildă: sunt în regulă aceste relații de afaceri?

Ioana Avădani, directorul Centrului pentru Jurnalism Independent. Foto: Facebook

"Astfel de contracte − și ele nu sunt de ieri, de azi − funcționează de ceva timp în România și mixează ceea ce ar trebui să fie agenda editorială care i-ar permite jurnalistului autonomie cu aceste contracte de tip comercial prin care jurnalistul își asumă, fie că recunoaște, fie că nu, niște obligații contractuale", a arătat Avădani.

"Chiar dacă în contractele respective nu se spune că jurnalistul trebuie să scrie de bine, el își asumă obligația de a scrie, deci, de a pune în discuție pe agenda publică niște subiecte pe care nu le alege el. 

În felul acesta, încalcă una dintre laturile definitorii pentru meseria de jurnalist − aceea de a-și alege subiectele în baza propriei judecăți și în baza a ceea ce noi numim cu drag «interesul public».

Deci, jurnalistul ar trebui să scrie pentru publicul lui, nu pentru alți actori de pe scena publică". 

Cum este afectat cititorul?

Ioana Avădani spune că astfel de articole, apărute în baza unor contracte, ar trebui semnalate ca atare.

"Clienții tăi de PR nu mai sunt subiectele tale de presă. Sunt două meserii care ar trebui să fie separate", explică ea.

Reglementări privind astfel de situații nu există la nivel european, arată Ioana Avădani. În alte țări, unele redacții au clauze de exclusivitate sau clauze de evitare a conflictului de interese. 

"La New York Times, de exemplu, nu ți se permite să ai niciun fel de altă calitate decât în comitetul de părinți al școlii la care sunt copiii tăi. Este o clauză contractuală foarte clară. Nu mai poți să fii nimic altceva".