Președintele Consiliului Județean Iași, Maricel Popa, alături de fostul director general al Aeroportului, Alexandru Anghel (dreapta), inaugurând o cursă externă. Acum, cei doi se află într-un război surd. Foto: ADRIAN CUBA / AGERPRES FOTO
Președintele Consiliului Județean Iași, Maricel Popa, alături de fostul director general al Aeroportului, Alexandru Anghel (dreapta), inaugurând o cursă externă. Acum, cei doi se află într-un război surd. Foto: ADRIAN CUBA / AGERPRES FOTO
05/11/2019
CumpăIașu’. Cum poți conduce un aeroport fără să fi terminat o facultate
Președintele Consiliului de Administrație (CA) al Aeroportului Internațional Iași nu a absolvit vreo formă de studii superioare necesare pentru a ocupa funcția deținută. În CV-ul său sunt trecute trei școli de aviație care nu existau sub titulatura menționată de acesta, în anii în care Mitică Rebegea pretinde că le-ar fi absolvit.
Ministerul Apărării Naționale a confirmat, la solicitarea PressOne, că Rebegea „nu figurează în evidențele MApN cu obligații militare”. Mai mult, Ministerul Educației afirmă că „studiile superioare” pe care președintele CA al Aeroportului Iași pretinde că le-ar fi făcut nu existau la acea dată.
Și totuși, acesta a reușit să se înscrie la studii de master la o universitate privată din Iași, al cărei rector a fost condamnat la un an de închisoare cu suspendare pentru instigare la fals intelectual și obligat să facă muncă în folosul comunității.
Acuzația vine de la fostul director general al Aeroportului, Alexandru Anghel, care susține că singura specializare a lui Rebegea este că în anii '80 ar fi pilotat un avion utilitar de stropit culturile agricole cu insecticid. Anghel solicită din 2018 ca instituția în subordinea căreia se află Aeroportul Iași, Consiliul Județean, să recunoască acest fapt și să corecteze „scăparea” Comisiei de concurs, care i-a permis lui Mitică Rebegea să ocupe postul.
La Iași, Mitică Rebegea (foto dreapta, în picioare) este, din 2017, președintele CA al Aeroportului Iași.
Ca să poată fi ales în organismul care reglementează activitatea Aeroportului internațional, la fel ca alți candidați, Rebegea a trebuit să facă dovada că este absolvent de studii superioare de lungă durată, finalizate cu licență.
Vrem să putem relata în profunzime despre viața de zi cu zi a românilor, așa cum e ea. Dacă e important și pentru tine, ajută-ne să o ducem la capăt! Orice sumă contează.
În același timp, fostul director al Aeroportului, Alexandru Anghel se zbate pentru a dovedi că Rebegea nu este absolvent al unei forme de învățământ superior.
În CV-ul său, Mitică Rebegea scrie că a frecventat Școala Militară de Ofițeri de Aviație „Aurel Vlaicu” Bobocu, județul Buzău, în perioada 1978-1981, dar și Școala Superioară de Aviație București.
Problema este că niciuna dintre cele două școli menționate nu este prezentată cu titulatura corectă. Putem vorbi de Şcoala de Ofiţeri de Aviaţie „Aurel Vlaicu”, redenumită astfel în 1958.
Rușii sunt foarte aproape de spargerea frontului și, în același timp, încă departe. Ce ar însemna un colaps al armatei ucrainene în regiunea Donbas
Cade frontul ucrainean? Sau a căzut deja? Din primăvara acestui an vin cu o frecvență aproape zilnică vești tot mai alarmante legate de situația din ce în ce mai precară a trupelor Kievului de pe linia frontului din Donbas, care înglobează greu încercatele regiuni Donețk și Lugansk din sud-estul Ucrainei. Cele două regiuni au reprezentat, de altfel, pretextul principal al invaziei ordonate de Vladimir Putin în februarie 2022, iar acum reprezintă principalul obiectiv strategic al Kremlinului.
Psihologii români nu sunt evaluați psihologic la intrarea în profesie. Verificarea periodică a sănătății lor mintale, doar o „obligație morală”
„Ce pârghii de monitorizare a bunelor practicii există după câștigarea dreptului de practică autonomă?”, s-a întrebat PressOne.
În ceea ce privește „Școala Superioară de Aviație București”, aceasta ar putea fi Școala Superioară de Aviație Civilă, dar sub această denumire, instituția a început să funcționeze abia din 2003, deci mult după ce Rebegea a absolvit-o.
Să recapitulăm. În 1953, școlile de aviație nr. 1 și nr. 2 s-au unificat sub numele de Școala Militară de Aviație „Aurel Vlaicu”, care funcționa inițial la Tecuci, iar apoi, din 1958 la Bobocu-Buzău. Din 1991, școala a devenit Institutul Militar de Aviație „Aurel Vlaicu” Bobocu-Buzău. Actualmente, se numește Şcoala de Aplicaţie pentru Aviaţie „Aurel Vlaicu”.
Înainte de această dată, în anul 1967, printr-o hotărâre a Consiliului de Miniștri, s-a înființat Centrul de Antrenament și Perfecționare a Personalului din Aeronautica Civilă (C.A.P.P.A.C), instituție de stat, în subordinea Ministerului Transporturilor. Pregătirea inițială de formare a piloților civili se efectua în baza unui acord între Ministerul Transporturilor și Ministerul Apărării Naționale la Școala Superioară de Ofițeri de Aviație - Buzău.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
"Curs postliceal, nu școală de ofițeri"
„Este și tendința asta a oamenilor, când aud că Rebegea e pilot, zic, maaamă, ăsta e cel mai tare de pe planetă. Nu e chiar așa, pentru că pilotul e tot un fel de șofer, trebuie să știe niște comenzi și atât. Una e să pilotezi un avion de două locuri, și alta e să pilotezi un avion de vânătoare sau unul comercial în care sunt și pasageri în spate. Or, el a pilotat de unul singur, a stropit agricultura. E un fel de tractorist, pe românește. În Iași, de exemplu, există Academia Donna Carina, care este o frizerie, nu scoate academicieni. O școală este definită prin programă, nu prin titulatură. Or, cursul postliceal absolvit de el așa se numea pe vremea aceea, școala de ofițeri, dar el nu este ofițer. Școala pregătea mai multe tipuri de personal aeronautic, dar erau și civili și necivili. Rebegea a lucrat toată viața lui în civilie. N-a avut niciodată treabă cu armata”. Alexandru Anghel, membru CA Aeroport Internațional Iași, fost director general
În aceeași perioadă de 3 ani în care susține că ar fi absolvit școlile menționate anterior, 1978-1981, Mitică Rebegea a mai listat în CV-ul său și Academia Română de Aviație, în dreptul formării sale ca „pilot de aviație profesionist”. Nici aici nu a nimerit-o.
Academia Română de Aviație a fost înființată abia în 28 ianuarie 1999, când Guvernul României a emis o ordonanță de reorganizare a Centrului de Perfecționare a Personalului din Aviația Civilă (C.A.P.P.A.C.).
În perioada 1990 - 1999, în România nu a existat nicio organizație de pregătire inițială a piloților. Academia Română de Aviație a fost înființată ca instituție publică extrabugetară, în subordinea Ministerului Transporturilor.
CV-ul mai arată că, după terminarea studiilor, Rebegea a lucrat ca pilot la Aerobaza Utilitară Tuzla, din județul Constanța, până în 1993. Atunci a devenit director operațional al Aeroportului Internațional Mihail Kogălniceanu din Constanța. A stat în funcție până în anul 2001. S-a transferat la Iași, întâi ca director adjunct până în 2004, apoi ca director general, până în 2009, iar apoi a devenit președinte al CA al Aeroportului.
Festivitatea de inaugurare noii piste a Aeroportului International Iași ; în imagine cursa inaugurală Roma-Iași. Foto: ADRIAN CUBA / AGERPRES FOTO
Fostul director al Aeroportului, Alexandru Anghel, spune că în 2018 s-a adresat Ministerului Educației Naționale (MEN) și Ministerului Apărării Naționale (MApN) și a cerut să i se clarifice situația studiilor absolvite de Rebegea.
A procedat în acest fel după ce, la finalul lui 2017, a fost întâi suspendat, apoi revocat din funcția pe care o deținea, cu concursul Consiliului de Administrație al Aeroportului și a lui Mitică Rebegea. Anghel a câștigat în instanță un proces cu fostul său angajator. Actualmente, este director al direcției de implementare din Aeroportul Brașov.
În răspunsul pe care l-a primit de la cele două ministere, oficialii din guvern arată că studiile urmate de Rebegea sunt studii postliceale cu diplomă de absolvire și că școlile respective nu au avut niciodată calitatea de unități de învățământ superior.
„E absolut normal să fii un om cu studii superioare, atâta timp cât ți se cer niște competențe superioare. Atâta timp cât vei avea în subordine ingineri, directori, e normal să ai studii superioare.” Alexandru Anghel, fost director al Aeroportului din Iași
MApN arată într-un răspuns pentru Anghel că singura instituție de învățământ superior care pregătește ofițeri cu studii militare superioare este Academia Militară.
Totuși, spun oficialii MAPN, în 1991, școlile militare subordonate ministerului de resort, odată transformate în institute militare de învățământ, au devenit instituții de învățământ superior. Acest statut upgradat, a început să se aplice absolvenților, așadar, după Revoluție. Același act normativ, (HG. 190/22 martie 1991) prevede că „ofițerii în activitate, posesori ai diplomei care absolvirea școlilor militare de ofițeri activi cu durată de 3 sau de 4 ani [...] pot fi înmatriculați, la cerere, în academiile categoriilor de forțe ale armatei, în cel mult anul III de studii, învățământ fără frecvență, în vederea obținerii Diplomei de licență și a titlului de ofițer licențiat”
În același răspuns, se precizează, fără echivoc, că în perioada 1978-1981 (anii în care Rebegea și-a făcut studiile), Școala Militară de Ofițeri de Aviație „Aurel Vlaicu” nu a fost instituție de învățământ superior.
Răspunsul Ministerului Educației Naționale (MEN) este la fel de clar: doar începând cu anul 1994 absolvenții cu diplomă de licență ai instituțiilor militare de învățământ superior care dețin titlul de „ofițer licențiat” sau „licențiat” sunt considerați absolvenți ai învățământului universitar militar de lungă durată.
„În conformitate cu prevederile acelorași acte normative (Decretul nr. 1037/ 1968 și Decretul 233/ 1978) studiile militare desfășurate în cadrul Școlii Militare de ofițeri de aviație „Aurel Vlaicu” la orice specialitate nu erau considerate „studii superioare de scurtă/lungă durată”, la absolvirea acestora fiind eliberată doar o diplomă „de absolvire” și nu „de licență”.
Fragment din răspunsul MEN
„Această situație este cunoscută și ignorată de Consilul Județean și de Prefectura Județului Iași. În decembrie 2018 am trimis întrebările și răspunsurile primite de la MEN si MApN la Consiliul Județean Iași pentru a reanaliza prezența lui în Consiliul de Administrație. Nu am primit răspuns nici până în ziua de azi”. Alexandru Anghel
PressOne s-a adresat MApN pentru a clarifica dacă diploma cu care se legitimează Mitică Rebegea îi conferă statutul de ofițer. Ni s-a răspuns că acesta „nu figurează în evidențele MApN cu obligații militare”.
„În perioada analizată, nu exista o instituţie de învăţământ specializată în formarea ofiţerilor în rezervă pentru specialităţile militare specifice armei aviaţie, Şcoala militară de ofiţeri de aviaţie „Aurel Vlaicu” şcolarizând şi ofiţeri de rezervă specialitatea militară naviganţi. În ceea ce priveşte situaţia lui Rebegea Dumitru Mitică, vă informăm că, în urma verificărilor efectuate, a reieşit că acesta a absolvit Şcoala militară de ofiţeri de aviaţie „Aurel Vlaicu”, acordându-i-se gradul de locotenent în rezervă. În prezent, Rebegea Dumitru Mitică nu figurează în evidenţele MApN cu obligaţii militare.” Fragment din răspunsul MApN, remis PressOne în 30 octombrie 2019
Aeroport versus județ
Totuși, cum ajunge un om care nu poate dovedi că are studii superioare într-o funcție publică unde acestea sunt solicitate imperios?
Pentru a răspunde la această întrebare, am descoperit că Mitică Rebegea are un atu care bate orice diplomă: este unul din colaboratorii de cursă lungă ai președintelui Consiliului județean, pesedistul Maricel Popa.
Mai trebuie spus că Mitică Rebegea este pensionar și că fiica lui, Parmena Elena, este angajată a Consiliului județean Iași, ca funcționar public. În 2018, veniturile sale provenite din pensii au cifrat aproape 170.000 lei.
Până în 2013, Rebegea a fost administratorul unei firme, Compania de Aviație Omega Tehnoton SRL, afacere a lui Maricel Popa, președintele PSD Iași și președinte al Consiliului Județean. De altfel, Popa este un mai vechi partener de afaceri al lui Rebegea. În 2015, Rebegea era tot administrator al unei societăți fondate în 1992, Moldoforest SA, al cărei obiect de activitate era exploatarea forestieră și care era tot o afacere a familiei Popa (prin Down Rom, asociat persoană juridică).
Contactat de PressOne, Mitică Rebegea a pretextat că se află în mașină și nu înțelege ceea ce era întrebat. Ulterior, i-am trimis un sms și un e-mail în care i-am explicat ce doream să aflăm de la el. Am revenit și telefonic, însă n-am primit niciun răspuns.
Le-a răspuns, însă, ziariștilor de la Iași. Într-un articol publicat de Ziarul de Iași, preşedintele CA a explicat că ar fi fost "împins" să se înscrie la un curs cu profil economic, în 2018. A fost, însă, exmatriculat, fiindcă nu a putut să demonstreze că are diplomă de licenţă. Ziariștii ieșeni susțin că din dosarul de înscriere la master ar lipsi și diploma de bacalaureat.
Universitatea care l-a înmatriculat pe Mitică Rebegea pentru studiile de master se numește „Petre Andrei”. Nu este clar în ce moment a survenit exmatricularea lui Rebegea. Însă PressOne a solicitat la începutul anului universitar 2019, în luna octombrie, un punct de vedere legat de cerințele de înscriere la o specializare academică, în lipsa unei dovezi de absolvire a studiilor superioare.
Oficialii Universității au refuzat să clarifice situația matricolă a lui Mitică Rebegea, motivând că numai autoritățile publice sunt supuse rigorilor legii 544/2001, care prevede dreptul cetățenilor la informațiile de interes public (sic!).
Totuși, în refuzul ei, Universitatea Petre Andrei a recunoscut, implicit, că Mitică Rebegea se afla, la data răspunsului, printre studenții săi, atunci când a formulat că nu poate furniza „informații cu privire la persoanele înmatriculate la programele de studii desfășurate de universitate”.
În concluzie, Aeroportul Internațional din Iași este condus de un om care nu a dovedit până acum faptul că ar fi absolvit o instituție de învățământ superior, în contradicție flagrantă cu prevederile legii. În acest caz, prieteniile politice au ținut, cel puțin până acum, loc de diplomă.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Jurnalismul independent nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, iar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this