Angajații companiilor de stat, precum acești lucrători care dezinfectează locurile de joacă din Sectorul 3, își vor primi salariile la timp. Dar sectorul privat este profund afectat de criza economică generată de epidemia noului coronavirus. La acest articol au contribuit: Maria Tufan, Ioana Epure, Valentin Șchiopu, Lucian Muntean, Adrian Mihălțianu
Angajații companiilor de stat, precum acești lucrători care dezinfectează locurile de joacă din Sectorul 3, își vor primi salariile la timp. Dar sectorul privat este profund afectat de criza economică generată de epidemia noului coronavirus. La acest articol au contribuit: Maria Tufan, Ioana Epure, Valentin Șchiopu, Lucian Muntean, Adrian Mihălțianu
12/03/2020
Cum fac față companiile românești epidemiei de COVID-19: „Impactul e brusc și total”
Piețele internaționale au reacționat dramatic la măsurile luate pentru prevenirea epidemiei cu noul coronavirus, iar incertitudinea cu privire la durata acestor măsuri riscă să ducă economia mondială în recesiune.
Pe lângă impactul la nivel global, dezbătut pe larg în două articole precedente, există însă și efecte la nivel național, în România. Toate sectoarele sunt afectate, iar bâlbâiala nepermisă a politicienilor români riscă să lase companiile românești fără sprijin într-un moment extrem de delicat pentru ele.
Autoritățile centrale și locale au reacționat în mod diferit, cu impact direct asupra angajaților lor. Unele primării au trimis lucrători pe străzi pentru a dezinfecta locurile de joacă ale copiilor; altele și-au restrâns relațiile cu publicul. Dar indiferent dacă angajații de la stat sunt trimiși acasă sau continuă să lucreze, ei pot fi siguri că-și vor primi salariile pe timpul carantinei.
Nu la fel stau lucrurile cu angajații din domeniul privat. Aceștia depind de bunăstarea firmelor pentru care lucrează. Am stat de vorbă cu reprezentanți ai unor companii care produc mai mult de 10% din PIB-ul României, dar și cu antreprenori, freelanceri și deținători de mici afaceri, din mai multe domenii. Unii au furnizat o poziție oficială, alții au vorbit sub acoperirea anonimatului, fie pentru a-și proteja afacerea, fie pentru că încă nu există o comunicare oficială din partea companiilor la care lucrează.
A reieșit o situație tensionată, pe alocuri cu accente dramatice. Pe scurt, din nou, românii sunt lăsați să se descurce singuri. Dacă statul nu va interveni extrem de rapid cu un pachet financiar și de măsuri care să compenseze pierderile (statul francez și cel german au anunțat că vor prelua plata salariilor tuturor celor care sunt forțați în șomaj temporar, alături de alte măsuri), o mare parte din firmele private vor intra în faliment, iar sute de mii de români își pot pierde locurile de muncă.
Industria evenimentelor, lovită din plin
Investitorii din industria evenimentelor sunt în prag de faliment subit. Aceștia cer insistent un ajutor imediat din partea Guvernului pentru a nu trimite sute de oameni în șomaj și a nu închide firmele.
Teodor Negrea, FormSpace – spațiu de evenimente din Cluj, organizator al festivalului Form Days
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
„E un dezastru pentru organizatorii de evenimente, pentru proprietarii de cluburi. Noi suntem în linia întâi, dar va suferi toată lumea până la urmă. Declinul acestei industrii va atrage o reacție în lanț: vor suporta pierderi și companiile de security, cele care închiriază echipamente de sunet, agențiile de ticketing, hotelurile etc. Trăim niște vremuri foarte grele. Eu mi-am văzut amenințată munca din ultimii ani fără să pot face nimic. Duminică era totul în regulă, luni am aflat că trebuie să închid cel puțin pentru moment. Prevăd că nu o să se remedieze situația până la sfârșitul lunii și vom fi nevoiți să facem concedieri.
Interdicția evenimentelor cu peste 100 de oameni a dus la anularea multor evenimente corporatiste, cât și culturale. Foto: Lucian Muntean
Am peste o sută de angajați în patru locații. Ce vor face acești oameni? E absolut normală focalizarea pe prevenirea și ținerea sub control a situației legată de răspândirea virusului, e o miză uriașă, dar trebuie să existe și o abordare în sprijinul celor care sunt afectați imediat.
Câteva lucruri pe care ar trebui să le știi înainte să comanzi de pe Shein și Temu
Pe fundalul scumpirii costului vieții aproape peste tot în lume, cei doi giganți chinezi, Temu și Shein, au avut parte de o creștere masivă, datorată, în mare măsură, unor strategii agresive de preț. Însă în spatele prețurilor mici se ascund câteva detalii importante, pe care ar trebui să le știm cu toții înainte să comandăm.
7 lucruri bune care s-au întâmplat (totuși) în 2024
Se încheie un an ca o cursă cu obstacole. A fost o competiție inechitabilă, cu reguli schimbate în timpul jocului, în care fiecare din noi a concurat împotriva propriei frici, a propriilor neajunsuri și prejudecăți.
Din fonduri proprii și cu tăieri de personal am putea rezista o lună-două, dar e clar că avem nevoie de ajutorul autorităților.
Avem o organizație de proprietari de cluburi unde se țin concerte și de organizatori de astfel de evenimente și încercăm să obținem o audiență. Trebuie să se gândească cineva și la noi. Nu putem, pur și simplu, de pe pe o zi pe alta, să închidem toată activitatea.
Se pot găsi soluții. Fiecare dintre noi lucrează cu linii de credite, plătim taxe la Stat în fiecare lună. Cum să mai pot susține taxele astea? Ce urmează? Îmi popresc conturile și ajung în faliment în mai puțin de două luni… Voi încerca să vorbesc la Consiliul Județean, proprietarul spațiului unde funcționează Form Space, să ne păsuiască cu chiria, să mă înțeleagă. Să pot ține spațiul și să reușim să trecem peste etapa asta, cât o să dureze, 2-3 luni, după care să începem să reclădim. Fără sprijin, probabil că o să închidem și o să dăm oamenii afară.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Organizez și un festival, Form Days, care sper că va avea loc la începutul lui iulie. Am antamat artiști, am plătit o grămadă de avansuri, zboruri, închirieri de camere de hotel. Nici nu îndrăznesc să mă gândesc atât de departe, dar nu văd un viitor prea grozav nici pentru evenimentele majore.”
Dragoș Gurăroșie, organizator evenimente (BurgerFest, Craft Beer Festival, Whisky Fest)
„Momentan nu s-a anulat nimic, toate evenimentele noastre încep din aprilie. În aprilie ar fi primul, imediat după Paște. Aveam inclusiv planificat un festival de lifestyle italienesc - ironic, nu? Încă n-am anulat nimic, dar ce aveam în aprilie cu siguranță se va anula, pentru că cred că se vor prelungi restricțiile și n-o să trecem imediat de la maxim 100 de oameni la festivaluri. Deci și revenirea asta cred că o să fie cumva treptată.
Festivalurile culinare vor trebui să aștepte trecerea restricțiilor legate de epidemie. Foto: Ioana Epure
Problema cu evenimentele și cu coronavirusul este că, dacă în industria hotelieră, Horeca, pierderile sunt treptate, la noi e direct 100%, că ai anulat evenimentul. Impactul e brust și total. Sunt de acord cu toate prevederile astea, dar având în vedere că e o situație complet nouă și necunoscută și care nu depinde absolut deloc de noi, nu știm absolut nimic, e foarte greu să-ți faci un plan.
În cazul nostru mai ales, noi lucrăm foarte mult cu colaboratori, și ei sunt afectați la randul lor. Eu ca entitate juridică sunt la rândul meu afectată pentru că trebuie să plătesc niște impozite și taxe și va fi greu spre imposibil de susținut asta. De-asta trebuie să se acorde niște facilități și niște scutiri pentru tot sectorul ăsta, împreună cu cei din Horeca și transporturi - la noi însă pierderea e de 100% și 100% dintr-o dată. Am avea nevoie de niște indulgență fiscală.
Planuri de redresare nu sunt. Eu ce pot să fac este să amân evenimentul pentru o dată ulterioară, dar dacă se va face asta o să existe o perioadă ulterioară, imediat după ce se elimină restricțiile, în care o să fie o explozie de evenimente, lucru care iar o să ne afecteze cumva, că publicul este același și o să trebuiască să aleagă unde se duce. Iar dacă și publicul lucrează în niște domenii afectate de criză, atunci o să fie și mai mic. Chiar nu știu ce să zic. Văzând și făcând.”
Industria bancară: activitatea decurge în mod normal, dar cu precauții
Angajații băncilor cu care am vorbit nu au dorit să-și lase numele, pentru că nu au primit acordul de a comunica public măsurile interne luate de aceste companii. Dar, pentru că se lucrează cu publicul, s-au luat precauțiile necesare.
Scăderea fluxului de clienți se vede în jurul clădirilor de birouri din Pipera, acolo unde mai multe companii au permis angajaților să lucreze de acasă. Foto: Lucian Muntean
„Despre efectele economice încă nu s-a vorbit, nu ni s-a transmis nimic”, ne spune un angajat al unei mari bănci din Capitală. „E încă o situație în faza incipientă. Acum avem doar un set de măsuri pentru igienă și dezinfectare. Activitatea din front office decurge normal, nu ni s-a zis să sistăm în vreun fel activitatea.
Dar luăm măsurile imediate de prevenție și protecție - nu lăsăm un număr mare de clienți în bancă în același timp, adică avem grijă să aibă între ei distanța cam de 1m-1,5m, avem dezinfectant la dispoziția clienților pe toate mesele și chiar îi încurajăm să îl folosească permanent, le recomandăm soluțiile alternative pe cât posibil - să folosească cât de mult se poate internet banking, să folosească mai puțin cash, să folosească cumpărături online, să păstreze distanța de alți oameni. Avem afișe cu regulile minime lipite peste tot prin agenție.
Altfel, se lucrează la un efectiv normal, ca de obicei. Noi ne-am stabilit la nivel de unitate niște reguli de tipul venim unii mai târziu, alții mai devreme ca să evităm deplasările în număr mare în același timp, am suspendat toate deplasările la birourile mobile din diverse zone și lucruri de tipul ăsta - nu ne mai deplasăm pe teren deloc.
Momentan se simte că e un flux redus, cam bate vântul în agenție. Dar, bine, e la fel de pustiu și pe străzi. Însă încă mai vin din când în când oameni. Și vin pentru operațiuni normale - discuții mai vechi despre credite, dacă au mai venit la noi înainte și aveau întâlniri programate, operațiuni, etc.”
Turism și servicii: impactul este imediat și poate fi devastator pentru mii de angajați
Impactul asupra industriei serviciilor este imediat, dar există soluții, cel puțin pentru acele servicii care pot fi comandate și livrate online. Pentru turism, însă, lucrurile nu stau deloc bine.
Binh Minh, proprietara a două restaurante vitenameze, la Timișoara și Cluj, ne-a spus următoarele:
„La Timișoara s-au redus vânzările cu aproximativ 14 la sută și lumea comandă mai mult online. La Cluj am deschis în februarie și nu e, deocamdată, o schimbare în dinamica clienților. Suntem atenți la recomandările și comunicarea autorităților și ne conformăm imediat.
Până atunci avem program normal și suntem foarte atenți la normele de igienă. Asta se întâmpla oricum. Avem gel dezinfectant la intrarea în restaurant, curățarea suprafețelor se face mai des, încercăm să limităm contactul cu banii cash sau cu meniurile prin folosirea aplicațiilor de pe telefonul mobil. Și încurajăm angajații să vină la serviciu pe jos sau cu bicicleta.”
Un bucătar de pe un vas de croazieră pe Dunăre - Riveradvice, ne-a povestit cum sunt afectați de măsurile de precauție cu privire la noul coronavirus:
„Pe noi ne-au trimis momentan acasă până la finalul lunii aprilie. Trebuia să începem oficial de pe 5 martie, când e startul sezonului. Dar au anulat momentan trainingurile de început. Se fac, în mod normal, cam în toată luna martie niște cursuri introductive pentru toți angajații vechi și noi - pentru a ne pune la curent cu ce urmează să servim, care sunt meniurile, etc. Acum au ales să le mai țină doar pentru cei noi, dar i-au împărțit pe mai multe zile și pe mai multe bărci, ca să nu ne întâlnim prea mulți unii cu alții, să nu luăm contact prea multe persoane.
Nici aeroportul Henri Coandă din Otopeni nu a scăpat de scăderea dramatică a numărului de pasageri. Foto: Cateyeperspective | Dreamstime.com
Vikings, cea mai mare companie de cruise-uri, a anunțat deja că sistează toate croazierele până pe 1 mai. La noi nu știu cum o să fie până la urmă, mai ales că pasagerii noștri sunt toți oameni vârstnici. Plecăm din Elveția și traversăm Europa pe tot cursul Dunării sau pe alte râuri mari, cu opriri în toate orașele port. Nu văd cum s-ar mai putea întâmpla asta că, acum când ne-au chemat pentru training, orașele prin care am trecut erau pustii. Aeroportul din Amsterdam era pustiu.
Pur și simplu nu am mai văzut așa ceva, să ai 10 metri distanță între tine și alți oameni dintr-un aeroport în care în mod normal te calci în picioare.
Noi, ca echipaj, ar trebui să vorbim cu toți călătorii, să îi primim, să le povestim meniul, să gătim uneori și în fața lor. Nu știu cum putem noi să continuăm să facem asta, mai ales că toți clienții noștri, absolut toți, sunt din categoria vulnerabilă de vârstă. Iar dacă ne trimit acasă, nu ne mai plătește nimeni. Toți colegii mei români de pe alte bărci, de la companiile unde au anulat toate croazierele, au intrat în neplată.”
Freelancerii resimt imediat criza
Dacă marile companii își permit să-și ajusteze producția în funcție de măsurile treptate luate de autorități, freelancerii, cei care lucrează pe cont propriu, sunt complet dependenți de contractele cu termene clare. Iar când acestea sunt anulate, pierderile sunt totale.
Mihai Eremia, antreprenor foto-video: „Pierderile au început pe data de 7 martie cu prima anulare. A fost vorba de un eveniment integrat la noi (fotografie, videografie, echipament scenic, sonorizare, video-proiecție etc.) în valoare de peste 10.000 de euro. Într-o singură zi, pe 9 martie, clienții au anulat 8 evenimente. Până astăzi avem 17 evenimente corporate anulate.
Din păcate singura noastră sursă de venit este organizarea/managementul sau producția media sau de evenimente. Pe moment s-a anulat totul până la sfârșitul lui aprilie. Cred că sectorul de servicii/producție este cel mai afectat pe moment.
O dată cu epidemia de COVID-19 sunt sigur că o să urmeze o situație economică destul de dificilă, din care or să aibă cel mai mult de suferit firmele mici și mijlocii. Noi ne bazăm pe un cash flow destul de intens pentru a rezista și a încerca să facem față pe piață și să fim competitivi.
În ultimii ani am avut o creștere constantă de ~15-20% pe an iar previziunile pentru 2020, schimbate chiar peste noapte, estimează o pierdere de ~50% anul acesta. Este clar că această epidemie abia începe în România iar efectele ei vor fi simțite cel puțin 6 luni de acum încolo. Din păcate în România încă nu vedem nici o urmă de speranță în viitorul apropiat (2-3 luni) pentru că chiar și după o eventuală stopare a contaminărilor, sentimentul de panică tot va continua.
Având în vedere că noi lucrăm, în general, în sistem de PFA cu colegii noștri, atunci este clar că nu o să avem de unde să îi plătim, mai mult de prima lună – și de aici efectul în cascadă. Ecuația este simplă: nu producem, nu avem de unde să plătim. Oamenii nu sunt plătiți, devin panicați și încep să își pună întrebări.”
Companiile din vânzări directe și online se concentrează pe igienă
Unii clienți sunt îngrijorați atunci când primesc produse acasă, iar firmele de vânzări directe încearcă să prevină orice fel de panică în acest sens.
Emag: vânzările au crescut, am luat măsuri de igienizare
Oficialii Emag ne-au transmis că „Am luat mai multe măsuri pe care le adaptăm și le actualizăm de la un moment la altul, în functie de evoluția situației și de mesajele oficiale ale autorităților:
Foarte mulți clienți comandă de pe internet, atât direct de la magazinele online, cât și prin intermediul aplicațiilor de livrare la domiciliu. Foto: Lucian Muntean
Începând din această săptămână, toate echipele din sediile de birouri pot lucra de acasă, iar părinții care au copii cu vârsta mai mică de 12 ani lucrează de acasă, în perioada în care vor fi închise școlile și grădinițele.
Am intensificat operațiunile de curățenie și igienizare: echipamentele, suprafețele de lucru și spațiile în comun sunt dezinfectate periodic și avem în fiecare spațiu de lucru soluții pe bază de alcool 80% pentru dezinfectarea mâinilor. Am anulat toate trainingurile și conferințele programate pentru perioada următoare și am anulat toate călătoriile în interes de serviciu în țară și în străinătate.
Înainte de alimentare, fiecare interfață de operare a lockerelor easybox precum și POS-ul sunt dezinfectate. Curierii sunt echipați cu mănuși de protecție și șervețele antibacteriene și au fost instruiți să urmeze măsurile de igienă necesare.
Vânzările au înregistrat creșteri semnificative în ultima săptămână în special la categoria produselor de îngrijire pentru locuință și a consumabilelor de tipul detergenților și a produselor care ajută lucrul de acasă (laptopuri, monitoare, desktop-uri, harduri externe), la categoria produselor pentru copii, la produsele de ingrijire personală, dar și la televizoare.”
Avon: ne-am adaptat rapid
Andreea Moldovan, General Manager Avon South Eastern Europe: „Ne-am adaptat rapid și am inițiat in primul rând un set complet de măsuri care țin de siguranța angajaților noștri: de la informare în scop de prevenție pe toate canalele pe care le avem la dispoziție în toate sediile noastre, până la igienizarea strictă a spațiilor sau la adaptarea programului de lucru. Începând cu săptămâna aceasta am extins politica Work from Home pentru toți colegii care își pot desfășura activitatea de acasă, iar acolo a fost posibil, am decalat programul de lucru.
Magazinele specializate din malluri se confruntă, dimpotrivă, cu o diminuare a afluxului de clienți. Foto: Lucian Muntean
Ne asigurăm de asemenea că produsele noastre sunt ambalate în condiții de perfectă siguranță și am inițiat măsuri stricte în linia de ambalare a centrului nostru operațional din Chiajna: fiecare angajat este monitorizat zilnic, personalul folosește soluție pentru dezinfectarea mâinilor și mănuși de unică folosință, iar suprafețele de contact sunt dezinfectate de mai multe ori pe zi.
Am anulat sau amânat evenimentele sau întâlnirile Avon care urmau să se desfășoare în perioada imediat următoare și ne-am bucurat să găsim înțelegere din partea partenerilor cu ajutorul cărora ne implementăm proiectele pentru a evita pe cât posibil pierderile cauzate de schimbarea de planuri. Am mutat o parte dintre aceste proiecte în mediul online, fiind o perioadă care ne permite să ne valorificăm mai mult ca oricând latura de social brand.”
Industrie: producția continuă la niveluri normale, dar se iau măsuri de precauție
Principalii exportatori ai României nu au deocamdată probleme și iau măsuri în funcție de restricțiile anunțate de către autorități la nivel național. Totuși, nu vor scăpa neafectați, pentru că vânzările de autoturisme înregistrează scăderi semnificative pe piețele europene (-7.5% în ianuarie 2020, și nici februarie nu se anunță mai bun, dar fără legătură cu coronavirusul), iar fluxul de transport global este puternic perturbat.
Închiderea totală a țărilor europene va duce la oprirea întregului flux de transport, iar astăzi mașinile nu se mai produc, în general, pe stoc, ci doar după ce există o comandă specifică din partea unui client.
În schimb, producătorii de alimente nu se bucură neapărat de valul de cumpărături generate de panica din ultimele zile.
Dacia: „Funcționăm în parametri normali”
Cel mai mare exportator al României a decis că unii angajați, de la birouri, pot lucra de acasă, ne-au declarat oficiali ai companiei. Situația în fabrică nu e afectată:
Unii dintre angajații grupului Renault din România pot lucra de acasă, pentru a reduce riscurile îmbolnăvirii. Foto: Lucian Muntean
„Uzina din Mioveni funcționează în parametri normali. Este dificil să estimăm impactul COVID – 19. Suntem pregătiți pentru acest nivel de criză și am anticipat un dispozitiv de management împreună cu furnizorii și operatorii noștri logistici. Activitățile de Supply – Chain, Achiziții, Inginerie, Calitate sunt implicate pentru a veni cu soluții alternative, dacă acest lucru e necesar pentru continuarea activităților.
În conformitate cu restricțiile anunțate de către autorități la nivel național, evenimentele cu public intern numeros, programate până la sfârșitul lunii martie, au fost amânate. Angajații care nu sunt implicați în activitatea de producție au posibilitatea de a lucra de la domiciliu”
Ford România: „activitatea de la Craiova decurge în condiții normale”
Oficiali ai companiei Ford România ne-au declarat că firma a luat mai multe măsuri pentru a se pregăti pentru epidemia noului coronavirus:
„La nivel intern s-a luat momentan decizia de a restricționa călătoriile cu avionul (trenul) intern și extern. Suntem încurajați să folosim mediul virtual de lucru - telefoane, video conferințe etc.
S-au amplasat instalații sanitare suplimentare (de exemplu, gel de mâini dezinfectant) în anumite locuri cheie din fabrică. Sunt amânate mai multe evenimente interne și externe și ținem angajații informați în mod constant.
Activitatea uzinei Ford de la Craiova continuă la nivel normal deocamdată. Foto: Silviu Matei | Dreamstime.com
Activitatea de la fabrica din Craiova decurge în condiții normale. Avem echipe dedicate care monitorizează îndeaproape situația generată de coronavirus. Îi încurajăm pe angajați să se protejeze, luând o serie de măsuri preventive pentru a stopa răspândirea noului coronavirus. Momentan uzinele noastre din afara Chinei operează în regim normal. Același lucru este valabil și pentru fabrica de la Craiova.”
Antreprenor industria cărnii - procesare și distribuție
„Mi-e greu să spun ce se va întâmpla cu adevărat pe termen mai lung. În primul rând primul impact pe care l-am resimțit a fost de creștere a cifrei de afaceri în aceste ultime zile. Și când zic creștere vreau să zic că săptămâna asta am resimțit creștere de 100% față de o perioadă normală. Însă eu preconizez că de luni ne vom confrunta cu o scădere dramatică. Valul ăsta de clienți pe care l-am întâlnit acum o să se reducă drastic în următoarea perioadă, pentru că stocurile au fost deja asigurate.
Hypermarketurile sunt aprovizionate suficient, în ciuda asaltului a mii de cumpărători. Cumpărăturile excesive din această perioadă duc însă la probleme pe tot lanțul de distribuție. Foto: Adrian Mihălțianu
Ce înseamnă asta? Înseamnă că deși fiecare piesă din lanțul ăsta - fermieri, abator, procesator, distribuitor, hipermarket - ar trebui să se gândească la cum deciziile lui vor afecta întregul proces, nimeni nu o va face responsabil. În perioade de criză nu îi pasă nimănui că îți dă în cap ție. Fermierul va crește costul în perioada următoare, că vede că a fost cerere mare și automat noi toți vom crește la rândul nostru prețurile pentru că ne cresc costurile. Deci carnea va ajunge mai scumpă la raft chiar în perioada în care riscă să nu mai fie oricum cumpărată de nimeni.
Nu mă ajută cu nimic că am o săptămână de explozie a profitului, dacă mă așteaptă o perioadă de incertitudine nedeterminată. Eu nu pot acum să-mi fac niciun plan concret.
Nu știu dacă se va închide Bucureștiul, ce camioane vor intra și vor ieși, dacă se închid hipermarketurile, cui i-aș mai livra oricum, dacă cererea va rămâne suficientă cât să mai lucrez. Nu știu absolut nimic. În orice business preferi să ai un câștig constant mai mic decât să ai un boom într-o perioadă și să nu știi ce urmează după.”
Economia României abia resimte primele efecte ale măsurilor pentru combaterea epidemiei de coronavirus. Pe măsură ce acestea se vor înăspri, probabil ajungând la nivelul celor luate în Italia și alte țări care au instituit o carantină drastică, efectele se vor rostogoli în întreaga economie: de la producție, la transporturi, de la construcții la servicii.
Iar dacă măsurile medicale pot fi luate de către un secretar de stat, măsurile economice de magnitudinea celor cerute nu vor putea fi luate decât de către un guvern stabil și preocupat atât de epidemia de coronavirus, cât și de supraviețuirea economică a milioane dintre cetățenii români.
Deocamdată, pare că singurul lucru pe care-l vor face autoritățile române este exact același lucru recomandat pentru prevenirea infectării cu coronavirus: se vor spăla pe mâini.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this