Sputnik România citează "mărturii șocante" despre incendiul din Colectiv.

Cum a creat Sputnik România o "mână criminală" la Colectiv

Sub titlul „Mărturii șocante: Legătura dintre Hexi Pharma și Colectiv. Cum au murit tinerii”, Sputnik România a publicat joi, 26 octombrie, un text elucubrant în care sunt amestecate numele companiei Hexi Pharma, producția de droguri și napalm, tragedia din 30 octombrie 2015 și multă-multă teorie a conspirației.

Textul se bazează pe presupusa mărturie a unui consilier parlamentar, al cărui nume nu ne este dezvăluit. Sputnik face însă o eroare care dărâmă eșafodajul de credibilitate al textului.

„Cu prețul vieții mele, fie ea prețioasă sau nu, tabloul complet al premeditării unui masacru, și vă solicit să aveți bunăvoința de a-l citi până la sfârșit, cu atentie sporită: Preambul: La nivel mondial există doar câțiva producători de napalm”, începe mărturisirea sursei.

Însă autorii de la Sputnik sunt grijulii. Ei menționează de la început că textul nu le aparține, ci este o preluare de pe un alt site: US24.ro. Mai mult, în articol se arată că US24.ro ar mai fi publicat, în urmă cu doi ani, dezvăluiri ale sursei citate, tot legate de #Colectiv și de presupusa legătură dintre incendiu și Hexi Pharma.

Materialul din Sputnik România.

Așa că ne-am dus direct la sursă: US24.ro. Prima surpriză este că acest site, potrivit registrului Romanian Top Level Domain, este înregistrat în 2017, deci nu avea cum să publice mărturii în 2015, pentru simplul fapt că nu exista la acea dată.

Mai departe, am căutat pe US24.ro textul citat de Sputnik România. Și l-am găsit. Iar aici intervine eroarea despre care vorbeam mai devreme.

Articolul publicat pe US24.ro, care se presupune că ar fi sursa inițială, este identic cu cel din Sputnik. Atât de identic, încât păstrează în final și trimiterea din Sputnik: „Integral AICI, pe US24.ro”. Dar cititorul este deja pe US24.ro

Presupusa sursă US24.ro, care, de fapt, citează Sputnik.
Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

Pentru a închide cercul, US24.ro anunță la finalul textului: „Sursa: sputniknews.ro”. Adică exact site-ul de pe care am pornit și care atribuia informațiile lui US24. Cerc vicios.

Cum textul este identic în ambele publicații, concluzia nu poate fi decât una: sursa sa este Sputnik ? .

Am verificat cui aparține domeniul US24.ro − tot pe registrul RoTLD. Potrivit informațiilor oficiale, domeniul este cumpărat de o persoană fizică. Potrivit legii, nu putem afla cine este, numele proprietarului înscriindu-se în categoria „date personale”.

Am remarcat, totuși, că domeniul a fost achiziționat direct de la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică, care este o instituție a statului român.

Datele furnizate de Romania Top Level Domain despre US24.ro

Am căutat apoi pe Google fragmente din textul publicat de cele două site-uri și am descoperit că acestea fac parte dintr-o „dezvăluire” care a fost virală în urmă cu un an.

Am găsit în paginile cache ale Sputnik exact aceleași citate, însă datate 3 octombrie 2016. Ulterior acestei date, informațiile sunt preluate și rostogolite în mediul online de câteva publicații specializate în conspirații, precum Yoga Esoteric.

Dar povestea este departe de a se lămuri. Mărturiile inițiale, care lansează „teoria” exploatată de Sputnik, îi aparțin unei foste consiliere a deputatei Liliana Mincă (fostă șefă a Loteriei Române, care a trecut prin 6 partide în 5 ani).

Fosta consilieră folosește numele Raisa Ekaterina Ivatenko, dar era cunoscută anterior ca Simona Ela Fica. Fostă jurnalistă, ea este și autoarea unui text în care susține că Victor Ponta l-ar fi asasinat pe procurorul Cristian Panait (decedat în 2002).

Între timp, fosta consilieră parlamentară și jurnalistă a revenit în mediul online, de data aceasta citată de „publicația” sokant.ro.

În acest material, despre Ivatenko se spune că ar fi locotenent-colonel în rezervă și fostă agentă a Direcției Generale de Informații a Armatei. Ea formulează „trei întrebări zguduitoare pentru Ponta, Coldea, Iohannis și Oprea”, care beneficiază de numeroase distribuiri în grupurile de propagandă pro-PSD de pe Facebook.

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Din taxele pe salariul tău, poți alege ca 3.5% să meargă către articolele și newsletterele noastre, nu către stat.

Descarcă formularul de AICI.

Trebuie să completezi doar secțiunea I, cu datele tale personale.

Apoi depune-l la ANAF până pe 25 Mai, la organul fiscal de care aparții, fie direct, fie prin scrisoare recomandată.

Poți găsi aici lista adreselor.

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios
Celemaicititearticole
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...