Un interviu apărut în 20 martie pe Sputnik.de și-a croit drum spre publicare în 3 aprilie, la Știrile PRO TV

Cum a călătorit “opinia controversată a unui virusolog german” din Sputnik Germania la PRO TV

PRO TV a publicat vineri, 3 aprilie, un material care prezintă „opinia controversată a unui virusolog german”, indicând drept sursă de preluare un site conspiraționist de limbă germană, Rubikon.

Cu titlul „Opinia controversată a unui virusolog german: Protejați doar bătrânii, tinerii trebuie lăsați să se infecteze unii pe alții”, PRO TV preia un material care circulase deja, săptămâna trecută, pe mai multe site-uri obscure din România, având titlul „VIROLOG DECORAT DE GUVERNUL GERMAN: OPRIȚI CARANTINA!”.

Ce nu precizează PRO TV este că, mai departe, sursa pe care o citează, Rubikon, preia la rândul ei conținutul din ediția în limba germană a Sputnik, agenția de conținut propagandistic a Rusiei.

Televiziunea din România a împlinit visul propagandei – acela de a-i fi preluată narațiunea în media mainstream.

Sursa PRO TV-ului

Site-ul citat de PRO TV,  Rubikon, are, de pildă, prima rubrică tematică din site denumită „Democrația de fațadă și statul profund” (deep state, o entitate nedefinită, folosită în general de către liderul SUA, Donald Trump, pentru a-și justifica eșecurile politice. Versiunea românească ar fi cea folosită de Liviu Dragnea, „statul paralel”). 

Majoritatea materialelor publicate pe Rubikon pun la îndoială măsurile luate de autoritățile germane, dar și al celorlalte țări, în cazul pandemiei generate de SARS-CoV-2.

Unele din ele reiau teorii ale conspirației. De pildă, Bill Gates este supranumit „Nașul coronavirusului”, într-un alt material publicat de Rubikon, în care autorii se întreabă – fără a oferi dovezi – dacă nu cumva interesul lui Gates este să obțină profit din această criză. 

Foto: printscreen din site-ul Rubikon

Însă un alt detaliu este relevant – reporterul care semnează materialul referitor la „controversata opinie” pe Rubikon este același cu reporterul care semnează exact același conținut în ediția germană Sputnik. 

Sursa Rubikon

În Sputnik.de, materialul este publicat în 20 martie, deci aproape cu două săptămâni înainte ca el să apară pe site-ul PRO TV. Titlul din Sputnik.de semnalează că izolarea socială nu este soluția pentru a lupta cu virusul.

Sursa de unde preia Rubikon – Sputnik Germania

La finalul materialului din Sputnik, redacția notează într-un disclaimer: „Redacția subliniază în mod expres că prof. Dr. Karin Mölling s-a exprimat doar ca persoană privată”. 

De fapt, și Sputnik, la rândul său, transcrie, copiază și montează declarațiile profesorului citat dintr-un interviu audio publicat de o stație de radio cu emisie în Berlin și regiunea Brandenburg, Radioeins, în 14 martie. Deci aproape cu trei săptămâni înainte ca ea să fie preluată de televiziunea din România. 

Redioeins subliniază, la rândul său, că opinia prezentată este una singulară printre specialiștii consultați și menționează că intenția redacției nu era să submineze eforturile făcute de autorități pentru a contracara pandemia. 

Însă între forma conținutului prezentat de Radioeins – care pune accentul pe faptul că mass media amplifică panica legată de infectare – și forma în care apare interviul pe Sputnik sunt diferențe semnificative. 

În Sputnik, accentul este pus pe inutilitatea măsurilor de distanțare socială luate de stat, iar opiniile profesorului citat sunt prezentate drept adevăruri care nu pot fi puse la îndoială.

**

Interviul apare pentru prima dată, tradus, în România, pe site-ul editurii Contramundum, în 28 martie, cu titlul „Virolog decorat de Guvernul german: Opriți carantina!” – o afirmație pe care doctorul citat nu o face niciunde în interviul inițial, nici în preluarea din Sputnik.

Potrivit informațiilor oficiale furnizate de Grupul de Comunicare Strategică la 1 martie, carantina este acea măsură care „se instituie pentru toate persoanele care nu prezintă simptome, dar care se întorc din zonele cu transmitere comunitară extinsă a noului coronavirus (COVID-19). (sic! n. red).

Micile tale donații ne ajută să existăm. Dacă cititorii PressOne ar dona doar 5€ pe an, noi am putea aduce în fața ta de cinci ori mai multe soluții la problemele României. Vrei să ne ajuți?

Susține PressOne

Carantina va dura o perioadă de 14 zile și va fi organizată în spații special amenajate, puse la dispoziție de autoritatea locală, în colaborare cu Direcția de Sănătate Publică”.

Virusologul german nu se referă niciunde în declarațiile sale la carantină, ci la măsurile de izolare socială, despre care afirmă că „poate” ar trebui relaxate în privința tinerilor, cu o grijă sporită față de persoanele în vârstă.

De altfel, textul tradus din Rubikon/Sputnik și rulat în România este montat în așa fel încât să pună în fața cititorului argumente care să susțină titlul.

În 2017, editura Contramundum publica „prima carte apărută în România despre metodele în care miliardarul George Soros acționează pentru a impune ideologia progresistă/neo-marxistă și a infiltra partide și state”.

De pe site-ul editurii, materialul merge mai departe, cu același titlu, „Opriți carantina!”, pe site-uri obscure precum poze24.com, corectnews.com (unde este preluat sub formă de PDF tradus), degarda24.com – toate sunt entități ale căror proprietari nu pot fi verificați. 

Preluarea pe poze24.com, cu câteva zile înainte să apară pe site-ul PRO TV

Conținutul este preluat în formă identică și de money.ro sau cuvântul-ortodox.ro, astazi.ro, pagini de Facebook cu audiență și bloguri.

Într-un final, pe 3 martie, este preluat de site-ul PRO TV, cu titlul: Opinia controversată a unui virusolog german: Protejați doar bătrânii, tinerii trebuie lăsați să se infecteze unii pe alții. 

De unde este preluată, mai departe, de Ziarul de Iași, rețeaua PressHub și alte publicații. 

Amuzant, pe pagina de Facebook a Știrilor PRO TV, materialul este introdus cu haștagul #StaiAcasă, iar apoi oamenilor li se spune că vor citi de ce medicul „este total împotriva carantinei”.

Din nou, o afirmație pe care personajul citat nu o face în sursele inițiale – ci se pronunță doar pentru relaxarea măsurilor de izolare a tineretului.

Postarea de pe pagina de Facebook Știrile PRO TV

Materialul publicat de PRO TV obține peste 20.000 de reacții pe Facebook și este expus unui public de peste 5 milioane de utilizatori.

Am selectat un paragraf din textul prezentat de PRO TV și l-am căutat pe Google. L-am regăsit identic, publicată pe site-urile menționate inițial. 

Asta înseamnă că, practic, redactorul de la PRO TV a copiat știrea de pe internet.

**

Am vrut să vedem ce înseamnă pentru sursele de propagandă momentele când mesajele pe care le promovează ajung în media mainstream, oferindu-le credibilitate.

Astfel de cazuri nu sunt la ordinea zilei pentru spațiul informațional din România, iar faptul că o sursă mediatică mainstream a preluat o dezinformare distribuită de Sputnik Germania și apoi de o serie de site-uri marginale demonstrează mai degrabă goana jurnaliștilor noștri de a umple spațiul informațional cu știri despre coronavirus, pentru a nu pierde ștafeta audienței„, explică Nicolae Țîbrigan, sociolog, expert al Laboratorului de Analiză a Războiului Informațional și Comunicare Strategică (LARICS).

Potrivit lui, în România există deja un întreg ecosistem media alternativ care se străduiește să împingă propaganda și dezinformarea Rusiei către media mainstream.

De regulă, pentru a ajunge mai rapid la publicul din România, strategii Kremlinul se folosesc și de o anumită rețea de website-uri cu „știri alternative” pentru a disemina dezinformări și campanii de propagandă.

Evident că la nivelul acestor website-uri nu se poate discuta despre verificarea faptelor sau deontologie jurnalistică. Această rețea formează un „ecosistem media alternativ” – concept dezvoltat de o echipă de cercetători americani cu referire la un cluster de surse online care se grupează în jurul unor „subiecte-fanion”, de regulă propagandistic.

Rețeaua funcționează ca „voce marginală” a ceva tăinuit de „sistem”, a ceea ce presa mainstream ar încerca „să ascundă”. De aici vine și sloganul Sputnik: „Telling the Untold””, spune Țîbrigan.

El mai menționează că, în urma unei analize realizate alături de echipa LARICS în 2019, a folosit această ipoteză de lucru și în cazul spațiului digital din România, a constatat că principalele surse responsabile de viralizarea materialelor dezinformatoare și manipulative pro-Kremlin se situează la intersecția graniței dintre „ecosistemul media maintream” și „ecosistemul media alternativ”.

Din păcate, ultimul a început să se extindă ca urmare a creșterii numărului de site-uri anonime la peste 280, specializate în diseminarea fake news-urilor despre COVID-19.

Aceste surse „alternative” încearcă să ocupe spațiul informațional pentru clickbait sau din teribilism, copleșind nu numai publicul dar și jurnaliștii profesioniști într-un adevărat bombardament cu „breaking news-uri”„, a mai adăugat Țîbrigan.

De altfel, Rusia a implementat, la rândul ei, măsurile de izolare socială și carantinare. Mesajul „virusologului german” promovat de Sputnik nu face valuri decât în spațiul european.

*Acest material a fost realizat cu ajutorul fostului jurnalist Vasile Racovițan, care locuiește de mai mulți ani în Germania.

Micile tale donații ne ajută să existăm. Dacă cititorii PressOne ar dona doar 5€ pe an, noi am putea aduce în fața ta de cinci ori mai multe soluții la problemele României.
Vrei să ne ajuți?
Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
5€
10€
25€
50€
Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

2% din impozitul pe salariu

Din taxele pe salariul tău, poți alege ca 2% să meargă către articolele noastre și newsletterul Revista Pressei, nu către stat.

Descarcă formularul de AICI.

Depune-l la ANAF până pe 15 martie sau trimite-l până pe 1 martie la adresa: Bld. Eroilor, nr.1, ap.11, Cluj-Napoca, jud. Cluj. Și îl depunem noi.

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios
Celemaicititearticole
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...