Conturile false postează des colaje de acest tip, lipsite de elemente personalizate.

Cinci indicii că un cont de Facebook poate fi fals

Dintre cei 1,37 de miliarde de utilizatori care folosesc zilnic Facebook, 274 de milioane sunt din Europa. O altă felie din numărul total de utilizatori − estimat recent la 2,7 miliarde − o reprezintă conturile false, a căror pondere, estimată chiar de către Facebook, se ridică la 2-3%. Procentul pare mic, însă, transformat în număr, se ridică la 60 de milioane.

De ce ne-ar interesa asta? Ce fac conturile false pe Facebook?

Spamează − fie că e vorba despre marketing online, publicitate, promoții sau oferte, dar, mai grav, obțin date personale și răspândesc conținut mincinos ori propagandistic.

De pildă, înaintea alegerilor prezidențiale din Franța, tocmai pentru a preveni posibile acțiuni în favoarea unuia sau altuia dintre candidați, Facebook a eliminat aproape 30.000 de conturi, pe care le-a considerat a fi false.

Nu există vreun criteriu absolut pentru a stabili autenticitatea unui utilizator. Am adunat însă cinci indicii care pot sugera că un „prieten” care vă asaltează cu același tip de conținut poate fi, de fapt, un cont fals. (O trecere în revistă a tipologiilor de conturi false de pe Facebook puteți găsi aici.)

1. Fotografia de profil îi aparține altcuiva sau nu este portretul unei persoane. Puteți afla cui îi aparține fotografia în realitate trecând-o prin Google Images. O altă metodă de verificare poate fi rularea acesteia pe rețeaua rusă VKontakte, care folosește programe de recunoaștere facială.

2. Datele personale lipsesc cu desăvârșire, la fel și postările în care numele respectiv este tag-uit de prieteni. Majoritatea utilizatorilor își bifează măcar câteva detalii, cum ar fi studiile sau orașul în care trăiesc. Nu și conturile false.

De regulă, atașate de acestea, veți găsi citate celebre, vorbe de duh sau fotografii copiate de pe internet. De fapt, dacă acel cont nu are nimic personal − activitate, fotografii, pagini recomandate −, puteți să vă întrebați serios dacă nu cumva este fals.

Micile tale donații ne ajută să existăm. Dacă cititorii PressOne ar dona doar 5€ pe an, noi am putea aduce în fața ta de cinci ori mai multe soluții la problemele României. Vrei să ne ajuți?

Susține PressOne

3. Postează repetat, uneori agresiv, cam același tip de conținut. De pildă, materiale de tip clickbait, cu titluri care conțin celebrele „N-o să-ți vină să crezi”, „DEZVĂLUIRE BOMBĂ”, „Ce s-a întâmplat după ce…”.

Sau materiale care promit revelarea unor secrete ascunse ale istoriei, explicații oculte sau devoalarea unor cercuri de putere care ne conduc din umbră. Sau alimente care te vindecă miraculos de cancer. Sau forțe străine care ne vor răul.

4. Posesorul contului nu răspunde niciodată sau aproape niciodată la mesajele care-i sunt adresate, sau, dacă o face, folosește un limbaj diferit de portretul pe care și l-a creat. Contradicțiile de acest tip (fotografia de profil indică o vârstă, iar limbajul o alta, datele personale sugerează un anumit nivel intelectual, dar postările nu reflectă studiile) indică, de cele mai multe ori, că avem de-a face cu un cont fals.

5. Numele contului nu mai figurează altundeva în afară de Facebook. Dacă aveți dubii, căutați pe Google (dacă nu e vorba, desigur, de nume precum Ion Pop…), pentru a verifica dacă există și alte date despre acel om, precum fotografii sau conturi pe alte rețele sociale.

*

Dacă bifați cel puțin trei dintre criteriile de mai sus, contul pe care îl suspectați are toate șansele să fie fals. Dacă vreți, totuși, să faceți o verificare mai serioasă, puteți începe de la criteriile de aici.

Dacă observați că acel cont este implicat în activități care vi se par agresive sau ilegale, puteți să îl raportați. Sfatul cel mai frecvent pe care îl primesc cei care descoperă un cont fals în propria listă de prieteni este să îl blocheze.

Nu există o metodă sigură de a afla cine este în spatele unui cont fals de Facebook, dar există softuri care pot restrânge mult această căutare.

Micile tale donații ne ajută să existăm. Dacă cititorii PressOne ar dona doar 5€ pe an, noi am putea aduce în fața ta de cinci ori mai multe soluții la problemele României.
Vrei să ne ajuți?
Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
5€
10€
25€
50€
Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

2% din impozitul pe salariu

Din taxele pe salariul tău, poți alege ca 2% să meargă către articolele noastre și newsletterul Revista Pressei, nu către stat.

Descarcă formularul de AICI.

Depune-l la ANAF până pe 15 martie sau trimite-l până pe 1 martie la adresa: Bld. Eroilor, nr.1, ap.11, Cluj-Napoca, jud. Cluj. Și îl depunem noi.

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios
Celemaicititearticole
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...