CFR Călători își asumă doar o mică parte din responsabilitatea întârzierilor pe calea ferată. foto: Luiza Popovici / PressOne
CFR Călători își asumă doar o mică parte din responsabilitatea întârzierilor pe calea ferată. foto: Luiza Popovici / PressOne
20/09/2023
CFR Călători și statul român țin la coadă mii de studenți orfani sau proveniți din centrele de plasament
Studenții orfani sau proveniți din centrele de plasament au dreptul la bilete gratuite de tren - dar pentru asta statul român îi pune să stea la cozi.
CFR Călători este în plin proces de modernizare a site-ului prin care vinde bilete de tren online, mai ales că legea schimbă reducerile de care pot beneficia anumite categorii de călători, inclusiv studenții, din această toamnă. Chiar și așa, compania de stat nu face nimic pentru a acorda această facilitate tocmai categoriilor vulnerabile: studenții orfani de un părinte și proveniți din centrele de plasament. Ei au dreptul la călătorie gratuită, însă, spre deosebire de toți ceilalți, care își pot lua bilete online, sunt puși să stea în continuare la ghișeu.
Vrem să putem relata în profunzime despre viața de zi cu zi a românilor, așa cum e ea. Dacă e important și pentru tine, ajută-ne să o ducem la capăt! Orice sumă contează.
PressOne a cerut explicații CFR Călători, mai ales că, potrivit răspunsului solicitat de redacție, în ultimele 12 luni au fost emise 70.708 bilete pentru studenţii cu menţiuni speciale.
Când vor putea și „studenții cu mențiuni speciale”, precum cei orfani de un părinte sau proveniți din centrele de plasament, să aibă acces la serviciile online ale companiei? a mai întrebat PressOne.
„Dacă vreau să merg vineri sau sâmbătă acasă, trebuie să-mi găsesc o zi din timpul săptămânii să merg la gară”
Violeta are 21 de ani, e studentă la București și face naveta de două ori pe săptămână spre Buzău. Legea din România o încadrează în categoria studenților „orfani de un părinte”, iar pentru ea biletele de tren pe teritoriul național sunt gratuite.
Singura modalitate prin care călătorește spre casă și înapoi este trenul. A văzut întâmplător, într-o postare pe Facebook, că poate beneficia de transport feroviar gratuit, așa că abia anul acesta s-a dus la secretariatul facultății, de unde a obținut adeverința de care are nevoie. Însă, spre deosebire de alte categorii de pasageri, cei care beneficiază de întregul preț al călătoriei compensat de stat trebuie să stea la cozi, pentru că sistemul online de achiziție al CFR Călători nu are această opțiune.
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Crezi că e nevoie de presă independentă? Dacă da, cu doar 5 euro pe lună poți face diferența chiar acum!
Violeta relatează pentru PressOne ce înseamnă să te prezinți la casele de bilete constant, având eticheta unui „orfan de un părinte”.
„Sincer, la început m-am simțit foarte stânjenită pentru ca nu eram obișnuită cu chestia asta”, spune ea. A trecut și peste rușinea de a striga la doamna de la ghișeu, de pe partea cealaltă a sticlei „sunt student orfan”.
Financiar vorbind, această lege este un sprijin, dar din punct de vedere emoțional poate fi o „corvoadă”, crede tânăra.
Cea mai mare teamă a candidaților la Cotroceni. 3 lucruri pe care ar trebui să le înțeleagă viitorul președinte al României despre droguri
Candidații la președinție se feresc să abordeze cu adevărat problema drogurilor și se ascund în spatele unor răspunsuri vagi, deși susțin că înțeleg problema cu care se confruntă România.
Monarhia salvează energia. Doar 13% din liniile de înaltă tensiune din România sunt „noi”. Restul sunt proiectate de ingineri din perioada interbelică
România anului 2024 încă mai depinde într-o proporție de aproape 90% de această rețea energetică gândită și proiectată în urmă cu aproape 80 de ani.
„Dacă asta trebuie să fac, o să fac. Dar nu e ceva plăcut, sincer, să-ți tot amintești chestia asta”
În lipsa unui sistem informatic care să permită cumpărarea tuturor categoriilor de bilete online, cei care vor să beneficieze de gratuitatea care li se cuvine își planifică viața în funcție de ghișeele CFR. Dacă au noroc, prind trenul. Dacă nu, nu.
Așteptarea la cozile biletelor poate dura uneori și peste o oră, iar trenul nu așteaptă pe nimeni. Așa că te poți trezi că ratezi călătoria, deși ai ajuns în gară cu minute bune înainte. „Practic, dacă te duci cu două ore înainte s-ar putea să fie degeaba.”
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
CFR Călători susține că eliberează, în medie, un bilet pe minut la ghișeele sale. Chiar și așa, se formează cozi, mai ales în orele de vârf.
Violeta pierde la fiecare călătorie cu trenul cel puțin 45 de minute la cozile de bilete și a ajuns să vadă asta ca pe un compromis: nu poate să își valorifice timpul fără să își piardă dreptul la gratuitate și invers.
„Dacă eu vreau să merg vineri acasă sau sâmbătă, trebuie să-mi găsesc o zi din timpul săpămânii să merg la gară, să stau la coadă, să-mi iau bilet pentru ziua respectivă.”
Orele de vârf și statul la coadă la ghișeele CFR
Am întrebat CFR Călători care sunt orele de vârf și cam cât timp petrece, în medie, la coadă la bilete, un pasager. Intervalele orare 07.00-09.00, 13.00-14.00 și 16.00-19.00 sunt, potrivit companiei, „ore de vârf”, în timpul săptămânii. Vinerea este considerată cea mai aglomerată zi din săptămână, mai ales între orele 13.00 și 20.00.
„Considerăm o durată medie de deservire de un minut, pentru un șir format din 15 persoane, rezultă un timp mediu de așteptare la casele de bilete de 15 minute”, se arată în răspunsul furnizat redacției.
Reprezentanții companiei precizează că în ultimele 12 luni au eliberat aproximativ 71.000 de bilete pentru „studenţii cu menţiuni speciale”. PressOne a cerut și o statistică a vânzărilor de bilete online, către toate categoriile de călători, dar și ponderea pe care serviciul online o reprezintă în totalul vânzărilor.
Aceste date ar fi însă confidențiale. Cel puțin așa susțin reprezentanții operatorului feroviar de stat.
„CFR Călători operează pe o piață concurențială de transport feroviar de călători și astfel de informații nu au un caracter public în conformitate cu prevederile art. 12 (1), pct. c) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public.”
În piața concurențială pe care o invocă, CFR Călători, companie cu peste 11 mii de angajați și aflată la un pas de intrarea în incapacitate de plată, există doi operatori privați care eliberează bilete de tren gratuite, pentru categoriile stipulate de lege, inclusiv studenți orfani, fără a-i mai obliga pe oameni să stea la cozi.
Sistemul lor funcționează prin crearea unui cont online prin care se poate genera un cod unic, care urmează să fie validat de către personalul din tren (prezentând codul QR pe dispozitiv mobil/printat și documentele justificative). Există și varianta trimiterii documentelor justificative, printr-o adresă de email, în urma căreia solicitarea va fi validată. Validarea are loc o singură dată și este valabilă pe un interval de câteva luni.
La Gara de Nord din București, PressOne a vorbit și cu Beatrice. Și ea se încadrează în categoria „orfanilor de un părinte”, dar spune că nu o deranjează atât timpul petrecut la coadă, cât lipsa de opțiuni. În ziua în care CFR Călători a anunțat că site-ul de unde se pot cumpăra bilete online intră în revizie, Beatrice stătea la coadă pentru un drum acasă, la Deva.
„Dacă se putea online nu veneam niciodată aici!”, spune Beatrice revoltată. Este studentă, nu are venituri, iar pentru ea este prioritar să economisească cât de mult poate, mai ales pe transport, spune tânăra.
Când vor avea dreptul la bilete online și studenții „cu mențiuni speciale” și celelalte categorii vulnerabile cuprinse de lege
În plină eră a digitalizării, achiziționarea biletelor de tren în sistem online de la compania de stat CFR Călători nu este așadar o opțiune pentru toată lumea. Nu pot accesa deocamdată această facilitate tocmai categoriile vulnerabile, care beneficiază prin lege de gratuitate: studenții orfani sau proveniți din centrele de plasament, persoanele cu handicap sau revoluționarii. Nici pensionarii nu-și pot cumpăra bilet redus (50% n.red.) online, chiar dacă ar vrea să o facă.
De altfel, reporterul PressOne s-a dus în mai multe zile în Gara de Nord București pentru a observa cum decurge statul la cozi pentru călătorii „cu mențiuni speciale”.
Un bărbat trecut de 70 de ani stă la coadă de cel puțin o jumătate de oră. Spune că are și un motiv întemeiat: peste două zile plecă la Ploiești să sărbătorească aniversarea de 50 de ani de la absolvirea Facultății de Petrol și Gaze. Vrea să fie sigur că ajunge la eveniment.
Pe el nu-l deranjează însă statul la coadă, mai ales că se declară „un bărbat conservator”. Așa s-a obișnuit de o viață, nu-l mai deranjează, îmi explică, în timp ce-mi arată mândru cupoanele de reducere pe care i le-a dat statul român.
„Eu am bilete de pensionar și nu pot să iau online”, se bagă în discuție, la coadă, o femeie care șchioapătă și cară după ea o plasă mare, de rafie, plină cu vârf. Trebuie să ajungă în alt oraș pentru analize și tratament medical.
Spre deosebire de colegul „conservator” din față, spune că ar fi fost mai bine dacă și-ar fi putut cumpăra bilet online, mai ales că „s-a întâmplat să vin și cu o oră înainte și să nu prind trenul.”
„Pentru alte categorii de persoane care beneficiază de facilități la transport în baza unor cupoane acordate conform actelor normative în vigoare (ex. pensionari, revoluționari, etc.) și pentru studenții orfani sau cei proveniți din casele de copii pentru care este necesară verificarea adeverinței speciale, se pot procura legitimații de călătorie cu reducere doar de la casele de bilete”, arată un paragraf din secțiunea „termeni și condiții” CFR.
La două săptămâni după ce PressOne a solicitat explicații companiei de stat CFR Călători, reprezentanții operatorului feroviar au anunțat că site-urilor lor intră în mentenanță, pentru „lucrări complexe de înlocuire a echipamentelor pe care funcționează bazele de date.”
Lucrările, mai transmite CFR, ar urma să permită un flux mai mare de cumpărători online. Printre ei nu sunt însă și studenții „cu mențiuni speciale”, adică cei orfani de un părinte sau proveniți din centrele de plasament, pentru că bazele de date din România nu sunt încă interconectate.
„După interconectarea bazelor de date între Ministerul Educaţiei și Autoritatea de Reformă Feroviară, transportatorii feroviari vor avea acces la datele studenţilor care și-au creat ID-uri și care au acceptat prelucrarea datelor cu caracter personal, în vederea acordării facilității (90% sau gratuit)”, se arată în răspunsul către PressOne.
CFR Călători își propune însă un termen-limită până la care această problemă ar urma să fie rezolvată. „În acest moment, avem în vedere ca până în luna decembrie 2023, şi studenţii cu menţiuni speciale (orfani) să aibă posibilitatea de a achiziţiona legitimaţii prin intermediul canalelor alternative: online, automate de bilete şi smartphone.”
La ora publicării acestui articol, site-urile CFR Călători nu pot fi în continuare accesate.
Luiza Popovici are 20 de ani, e studentă în anul III la Facultatea de Jurnalism de la Universitatea București și a realizat acest material în cadrul unui internship la PressOne.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this