Cele mai bune orașe din România în 2020, un top al cititorilor PressOne. Foto: Andrey Shevchenko | Dreamstime.com

Cele mai bune orașe din România

În această primăvară, cititorii PressOne au putut nota orașul în care locuiesc în funcție de mai multe criterii: siguranță, spații verzi și de relaxare, costul vieții, curățenie, administrație, trafic, soluții de smart city și calitatea vieții. Am vrut să vedem cum se raportează românii din orașele de peste 30.000 de locuitori la localitățile în care-și duc viața – ce anume iubesc la ele, ce detestă, care sunt punctele lor tari și punctele lor slabe.

Este prima ediție a unui sondaj sprijinit de Free Now pe care intenționăm să-l reluăm și să-l creștem în fiecare an, tocmai pentru a vedea cum evoluează în timp opinia cititorilor noștri despre propriile orașe.

În această primă ediție am promovat sondajul către 200.000 de cititori. S-au strâns aproape 9.000 de voturi în total, care au fost trecute printr-un riguros sistem de eliminare a voturilor multiple. Din cele aproape 6.000 de voturi validate am alcătuit, cu ajutorul sociologului Barbu Mateescu, un clasament în care au intrat orașele care au strâns cel puțin 60 de voturi (minim 1% din total).

În ce sens sunt aceste orașe „cele mai bune” din România? În sensul că sunt iubite, apreciate de locuitorii lor, chiar dacă nu sunt perfecte. Este un sondaj subiectiv, nu unul obiectiv – deci nu aflăm în mod obiectiv care este cel mai bun oraș din România (ar fi oricum un exercițiu supus, la rândul său, subiectivității), ci doar care este părerea generală a locuitorilor despre orașul în care trăiesc.

Iar percepția asupra propriului oraș contează foarte mult, pentru că este exact fundamentul pe care decizi dacă să rămâi în oraș (și automat să te implici în dezvoltarea sa) sau să pleci de acolo, eventual chiar din țară.

Gradul de implicare cu răspunsuri la sondaj a variat mult de la un oraș la altul, astfel încât orașele ale căror locuitori sunt dezamăgiți au primit nu doar note mai slabe, dar și mai puține voturi raportate la populație. E un cerc vicios: dacă nu te implici în comunitate, cum se pot schimba lucrurile în bine? Dimpotrivă, au fost orașe la care comunitatea s-a mobilizat, iar asta s-a văzut în clasamentul final.

Iată, mai jos, lista cu primele zece orașe din listă, urmată de câteva considerente din partea sociologului Barbu Mateescu, care ne-a ajutat la interpretarea rezultatelor acestui sondaj. Cititorii au acordat note între 1 și 5 fiecărui aspect.

10. Timișoara

Timișoara abia a reușit să intre în top 10, dar este peste Constanța și București, orașe care nu au reușit să prindă un loc în vârful clasamentului. Foto: Iulian Dragomir | Dreamstime.com

Timișorenii apreciază în special siguranța, calitatea vieții și spațiile verzi oferite de oraș, dar nu sunt la fel de fericiți de administrație (2.53, cea mai mică notă din top 10), trafic sau curățenie (2.51, din nou cea mai mică notă din această listă).

Timișoara are un cost al vieții destul de ridicat (penultima notă din top 10), pe măsura dezvoltării sale economice. Obține antepenultima notă din top 10 și la calitatea vieții, ceea ce arată că mai sunt multe de rezolvat în acest oraș, chiar dacă a reușit să intre, la limită, între preferințele cititorilor noștri. Faptul că este conectată la nivel de autostradă cu Vestul o va ajuta mult să se dezvolte în viitor, dar dacă administrația nu acordă atenție lucrurilor care-i supără pe timișoreni, Timișoara va pierde în lupta cu alte orașe din vestul țării.

9. Craiova

Craiovenii par a fi fericiți cu orașul lor, deși în mod obiectiv ar fi multe de discutat. Foto Lucian Muntean

Craiova este unul dintre cele două orașe aflate la sud de munții Carpați care au intrat în top 10. Locuitorii îl apreciază în special pentru siguranță, spații verzi și calitatea vieții, dar dau note mici administrației, traficului și funcțiilor de smart city.

Adevărul este că orașul are mare nevoie de o conexiune rapidă cu celelalte orașe din Muntenia, Banat și Transilvania pentru a-și atinge adevăratul potențial. Craiova are un centru vechi care mai are până să ajungă la vitalitatea orașelor din Transilvania, dar arată mult mai bine decât cel din București, de exemplu. Viitorul orașului depinde și de păstrarea fabricii Ford din oraș, precum și de aducerea aici a altor investitori în industrie, atrași de costurile mai mici și de poziția relativ bună a orașului.

8. Iași

Centrul orașului arată foarte bine, dar Iașiul mai are multe de recuperat în privința traficului și modului în care primăria relaționează cu cetățenii. Foto: Calin Stan | Dreamstime.com

Iași este singurul oraș din Moldova care intră în top 10. Locuitorii îl recomandă pentru siguranță, calitatea vieții și curățenie, dar sunt mai puțin fericiți de trafic (cea mai mică notă din top 10), administrație și funcțiile de smart city.

Orașul s-a transformat foarte mult în ultimii ani, în special în zona centrală, dar suferă, la fel ca în cazul Craiovei, din pricina lipsei unor conexiuni rapide cu restul țării și a unei dezvoltări imobiliare haotice. Un potențial uriaș de dezvoltare care va fi irosit și în următorul deceniu, până vor ajunge aici proiectele de infrastructură necesare. Dacă va reuși să atragă tot mai multe investiții din domeniul IT, va putea crește mai repede chiar și înainte ca statul să reușească să-și facă partea sa.

7. Baia Mare

Băimărenii sunt mulțumiți de orașul lor, dar este greu de judecat de la depărtare ce anume îi face să fie atât de fericiți, cel puțin comparat cu alte orașe similare din România. Foto: Marian Mocanu | Dreamstime.com

Baia Mare are un primar judecat în două dosare de corupție, dar și locuitori care sunt suficient de mulțumiți ca să-l realeagă cu 70% din voturi în 2016 deși era, la acea vreme, în arest preventiv tocmai pentru un dosar de corupție. Este un oraș apreciat în sondajul nostru în special pentru costul vieții, siguranță și curățenie. La polul opus se află notele pentru calitatea administrației, trafic și funcțiile smart (cea mai mică notă din top 10 în acest caz).

Orașul este alegerea potrivită dacă vrei să vizitezi nu doar Maramureșul, ci și Țara Oașului, Țara Lăpușului și toată regiunea din nord-vestul Munților Apuseni. Multe dintre clădirile sale celebre datează din anii 1400-1500, iar centrul vechi te îmbie la plimbare, dar orașul suferă de aceeași boală ca a majorității localităților importante din țară: conexiunile rutiere și feroviare cu restul țării sunt deficitare.

6. Brașov

Deși nu are dinamica de dezvoltare a Clujului sau Iașiului, Brașovul ia note bune la aproape toate capitolele. Foto Lucian Muntean

Nu surprinde pe nimeni faptul că Brașov se află în top 10, locuitorii săi fiind mai degrabă mulțumiți de siguranța, calitatea vieții și curățenia orașului lor. Punctele slabe ale orașului indicate de brașoveni sunt administrația, spațiile verzi, traficul și funcțiile smart, ceea ce arată că nu se mai mulțumesc cu puțin și vor un oraș cu adevărat demn de secolul XXI.

Asaltat de turiști, Brașovul a reușit cumva să-și păstreze echilibrul mai bine decât alte orașe mari din România. Conexiunea la nivel de autostradă și cale ferată de mare viteză între Brașov, București și Cluj-Napoca îl poate ajuta, spre finalul acestui deceniu, să devină o alternativă rezidențială pentru mii de locuitori deja sătui de aglomerația din celelalte orașe. Dar ar putea duce și la probleme legate de dezvoltarea urbană explozivă.

5. Cluj-Napoca

Clujul este dat mereu drept exemplu de smart city, dar dezvoltarea inegală și haotică din anii precedenți îi pune mari probleme pentru viitor. Foto: Lucian Muntean

Cluj-Napoca are parte de foarte mult PR, iar clujenii sunt, în general, mândri de orașul lor. Asta s-a văzut și în votul nostru, unde au dat note mari pentru siguranță, calitatea vieții și funcțiile de smart city. Dar nu e totul roz aici: Clujul este depunctat puternic de trafic și costul vieții – la acest ultim criteriu a luat cea mai mică notă din top 10, ceea ce arată niște inegalități profunde, care trebuie rezolvate.

Clujul se mai remarcă și prin altceva, și anume prin a doua cea mai mare notă acordată de votanți administrației. Orașul va beneficia de conexiuni rapide cu Vestul și restul orașelor mari din România, chiar înaintea Bucureștiului, devenind un fel de capitală de facto pentru cel puțin un deceniu. Asta aduce cu sine foarte multe oportunități, cât și multe probleme – dezvoltarea haotică fiind una dintre ele.

Micile tale donații ne ajută să existăm. Dacă cititorii PressOne ar dona doar 5€ pe an, noi am putea aduce în fața ta de cinci ori mai multe soluții la problemele României. Vrei să ne ajuți?

Susține PressOne

4. Alba-Iulia

Alba Iulia are un potențial uriaș, iar poziționarea orașului lor permite o dezvoltare ulterioară de excepție. Foto: Calin Stan | Dreamstime.com

Albaiulienii și-au propulsat sus orașul în acest top, punctând bine la siguranță, costul vieții și calitatea vieții – trei elemente-cheie pentru bunăstarea unui oraș. Note mai mici au dat administrației și spațiilor verzi, dar fără să fie situate cumva la extreme. Avem imaginea unui oraș în care locuitorii sunt în general mulțumiți, fără să fie însă deosebit de entuziaști în vreo privință.

Renovarea cetății orașului în urmă cu aproape un deceniu a fost cea care a dat semnul celorlalte orașe din Transilvania că pot atrage turiști dacă-și pun în valoare moștenirea istorică, generând o adevărată cursă între primari. Dar Alba Iulia poate profita în curând de pe urma finalizării conexiunilor de transport de mare viteză cu Cluj Napoca, Sibiu și Timișoara pentru a atrage oameni talentați din aceste orașe, precum și investiții străine în producție și logistică.

Dacă-și va menține echilibrul actual dintre costul și calitatea vieții, ar putea fi orașul în care să te muți în următorul deceniu.

3. Târgoviște

Târgoviște pare un oraș adormit, în special când e comparat cu orașele din Transilvania. Dar e cel mai bine punctat oraș aflat la sud de Carpați. Foto Lucian Muntean

Cele mai mari note acordate unui oraș aflat la sud de Carpați au fost primite de Târgoviște, fapt care l-a propulsat chiar pe podium. Cititorii noștri din localitate au dat note bune la capitolele costul vieții, siguranță și calitatea vieții, și mai puțin bune la partea de smart city și trafic.

Din păcate, Târgoviște este lăsat în afara planurilor de conexiuni de transport de mare viteză pentru următorul deceniu, fapt care poate duce la un exod de oameni talentați și la continuarea trendului de îmbătrânire a populației. Cu un centru plin de obiective turistice, Târgoviște ar putea deveni oricând – dacă și-ar propune – un pol de atracție turistică a Munteniei. Pentru asta, va trebui să se reinventeze – de la orașul care are uriașe platforme industriale poluante chiar lângă centru, la un oraș mult mai prietenos cu locuitorii săi.

Uneori, faptul de a fi prea mulțumit de orașul tău se poate transforma într-o capcană. Același lucru este valabil și pentru Râmnicu-Vâlcea, care a luat o notă similară, dar nu a intrat în acest top pentru că nu a strâns toate cele 60 de voturi minime.

2. Sibiu

Sibiu are o atmosferă de oraș turistic și are deja conexiuni de mare viteză cu Vestul. Rețeta perfectă pentru un viitor relaxat. Foto: Lucian Muntean

Nicio surpriză în privința poziției ocupate de Sibiu în topul nostru. Orașul a fost, practic, primul din România care să-și renoveze centrul vechi (așa cum a știut la vremea respectivă), iar asta a dus, prin efect de cascadă, la o refacere a urbei la niveluri apropiate de cele ale orașelor europene.

Note mari au acordat sibienii la capitolele siguranță, calitatea vieții și curățenie. Mai puțin bine stau la capitolele trafic, costul vieții și administrație, dar aici vorbim deja de note care la orașele de la coada listei sunt unele maxime. Sibiul are, probabil, cea mai bună poziție dintre toate orașele din România – pe aici vor trece fluxurile de transport rutier și feroviar care vor lega provinciile istorice, aeroportul internațional îi permite conexiuni rapide cu restul lumii, iar atracțiile turistice dimprejur sunt nenumărate.

Și investițiile străine din regiune sunt pe măsură, astfel încât Sibiul devine o alternativă extrem de atractivă pentru oricine vrea să locuiască într-un oraș modern, dar fără stresul obișnuit din multe localități mari din România.

1. Oradea

Oradea este cel mai bun oraș din România, conform cititorilor PressOne. Foto: Calin Stan | Dreamstime.com

Pe primul loc în topul nostru și considerat a fi cel mai bun oraș din România de locuitorii săi, Oradea se remarcă prin note foarte mari acordate la toate capitolele – în așa măsură, încât am luat la puricat atent orice vot venit din acest oraș.

Până la urmă, realitatea e simplă: cititorii noștri din Oradea sunt foarte mulțumiți de orașul lor și îi dau note foarte mari la elemente-cheie: calitatea vieții, administrație și siguranță. Fără o administrație eficientă, orice oraș, oricât de mare ar fi potențialul său, își va dezamăgi locuitorii.

Notele mai mici au fost date traficului și costului vieții – două elemente care sunt punctate mereu mai slab la toate orașele mari din clasament. Dar Oradea are multe motive pentru care să ocupe primul loc: o comunitate foarte activă (nu e prima dată când orădenii se mobilizează pentru a-și vota orașul într-un sondaj de-al nostru), conexiuni bune și foarte bune cu Vestul, o mentalitate modernă a administrației și un ritm al vieții care a reușit cumva să împace dezvoltarea economică a orașului și păstrarea unei anume relaxări.

Este vorba aici nu doar de o realitate obiectivă (măsurabilă prin alte demersuri jurnalistice) ci și de modul în care se raportează locuitorii la orașul lor: dacă alți locuitori și-au depunctat orașele pentru că sunt dezamăgiți de ce se întâmplă în ele, aici vorbim de o mentalitate diferită: orădenii își iubesc orașul și se mândresc cu el.


Sunt câteva corelații interesante în acest sondaj, conform sociologului Barbu Mateescu.

„În genere, mărimea orașului este invers proporțională cu nota acordată în ceea ce privește spațiile verzi. În România n-am reușit încă să împăcăm capra dezvoltării cu varza parcurilor într-un mod comparabil cu ce vedem în Vest.

Există o corelație puternică între scorul total al unui oraș și cel privind calitatea vieții: dacă stai prost la acest ultim aspect, vei sta prost și în clasamentul general; dacă respondenții percep calitatea vieții ca fiind înaltă, și scorul total va fi unul consistent.

Topul listei este în genere nesurprinzător, vorbim de poveștile de succes sesizate de presă, Banca Mondială, corporațiile din zona imobiliarelor etc. Interesant de văzut ce se întâmplă la Târgoviște și la Râmnicu Vâlcea, două localități care în genere nu atrag atenția dar de care locuitorii din acest sondaj sunt foarte mulțumiți.

Cluj Napoca e pe ultimul loc în ceea ce privește evaluarea costului vieții (!). Iar București, orașul cu cel mai mare venit mediu net din țară, este penultimul (!), ceea ce arată că o bună parte din respondenți – în ambele orașe – nu mai pot ține pasul cu prețurile.

Capitala beneficiază de o evaluare extrem de dură din partea locuitorilor în ceea ce privește traficul. Dar nu doar aspectul acesta trage orașul în jos. El nu e în primele 10 dintre cele mai mari orașe decât în percepția privind siguranța publică, în toate celelalte aspecte fiind în jumătatea de jos a clasamentului sau pe ultimele locuri.”

De altfel, dacă bucureștenii sunt curioși cu privire la nota primită de orașul lor, o putem menționa: 2.5 (din 5). Cele mai „bune” note le-a primit pentru siguranță (3.65), calitatea vieții (2.98) și costul vieții (2.8), iar cele mai proaste, pentru administrație (1.86 – cea mai mică notă dintre orașele care au primit mai mult de 60 de voturi, cu excepția Lugojului), trafic (1.68) și curățenie (2.13).


Vom relua campania de vot în primăvara anului viitor, dar până atunci, vom reveni cu câte un reportaj din fiecare dintre primele cinci orașe din topul nostru.

„Cele mai bune orașe din România” este un proiect susținut de Free Now, aplicația de mobilitate urbană. Deocamdată, poți apela la serviciile de ride hailing Free Now în orașele București, Iași, Cluj‑Napoca, Brașov, Târgu‑Mureș, Arad, Timișoara, Ploiești, Oradea, Constanța, Sibiu, Râmnicu Vâlcea, Craiova, Tulcea, Vaslui, Bacău, Galați, Suceava, Baia Mare și Botoșani. Alte orașe vor fi adăugate acestei liste în curând.

Micile tale donații ne ajută să existăm. Dacă cititorii PressOne ar dona doar 5€ pe an, noi am putea aduce în fața ta de cinci ori mai multe soluții la problemele României.
Vrei să ne ajuți?
Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
5€
10€
25€
50€
Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

2% din impozitul pe salariu

Din taxele pe salariul tău, poți alege ca 2% să meargă către articolele noastre și newsletterul Revista Pressei, nu către stat.

Descarcă formularul de AICI.

Depune-l la ANAF până pe 15 martie sau trimite-l până pe 1 martie la adresa: Bld. Eroilor, nr.1, ap.11, Cluj-Napoca, jud. Cluj. Și îl depunem noi.

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios
Celemaicititearticole
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...