REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios

Ajută-ne să existăm. Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Donează

Pentru sugestii de materiale sau colaborări, scrieți-ne la adresa: contact@pressone.ro.

Pentru parteneriate media, proiecte sau dacă doriți să fiți partenerul nostru și să susțineți PressOne: marketing@pressone.ro.

Dependența de tehnologie și de social media se va accentua în 2019. Foto: Antonio Diaz / Dreamstime.com

Ce ne aduce 2019 în știință și tehnologie

Anul viitor vor intra pe piață tehnologii care vor marca următorul deceniu, vom ajunge din nou pe Lună cu câteva rovere și vom afla dacă un nou vaccin anti-cancer dă rezultatele scontate.

În multe privințe, va fi un an de tranziție către o societate tot mai conectată, cu toate efectele pozitive și negative care decurg de aici.

Iată câteva dintre cele mai așteptate evenimente ale lui 2019 în domeniul tehnologiei.

2019 în spațiu: înapoi pe Lună

Oamenii nu vor ajunge pe Lună în 2019, dar anul va începe în forță: aflată deja pe orbita Lunii, sonda spațială chinezească Chang’e 4 va aseleniza pe 4 ianuarie și va amplasa un rover − un robot capabil să se deplaseze și să cerceteze rămășițele unui crater de impact.

Scopul este să înțelegem mai bine compoziția Lunii. Acest rover va fi urmat de misiunea Chang’e 5, care va fi lansată în decembrie 2019 cu scopul de a colecta și aduce pe Pământ mostre de roci lunare.

Sonda chinezească Chang’e 4 va fi prima din istorie care va aseleniza controlat pe fața îndepărtată a Lunii.

Indienii vor urma exemplul Chinei și vor lansa, tot la începutul anului, sonda Chandrayaan-2, compusă dintr-o navă orbitală, un lander și un rover.

Se speră ca această sondă să aselenizeze lângă Polul Sud al Lunii, cu scopul de a studia mineralele din solul lunar, precum și urmele de apă înghețată, care este esențială unei eventuale misiuni umane pe termen lung.

Roverele chinezești și indiene vor fi urmate de o sondă israeliană privată, a celor de la SpaceIL. Numită Beresheet, sonda va fi trimisă în spațiu în februarie, dar va ajunge pe Lună abia la începutul verii.

În caz de reușită, va fi prima sondă privată din istorie care va aseleniza.

Rămâne de văzut dacă și echipa germană PTScientists, sprijinită de Audi și Vodafone, va reuși să pună propriile rovere pe Lună la final de 2019, așa cum preconizează, sau va amâna lansarea pentru 2020.

Statele Unite vor redobândi capacități proprii de lansare cu echipaj uman în 2019. Capsulele Dragon 2 (SpaceX) și CST-100 Starliner (Boeing) vor face primele zboruri demonstrative către stația spațială ISS.

Dar oamenii vor ajunge în spațiu și cu alte mijloace: Blue Origin (compania spațială a lui Jeff Bezos, fondatorul Amazon) va efectua primele zboruri suborbitale cu echipaj uman în prima parte a anului, urmându-i pe cei de la Virgin Galactic, care au reușit acest lucru la final de 2018.

Companiile private încep să folosească Luna ca pe un fundal pentru campanii publicitare. În imagine, roverul Audi Lunar Quattro.

Social media se apropie de apogeu în actuala formă

Trecând la realități mai apropiate de noi, tot mai multe studii arată că există o suprasaturare cu privire la Facebook și Twitter. Cu 2,27 miliarde de utilizatori activi, Facebook va continua să domine rețelele, dar rata de creștere trimestrială încetinește vizibil.

Numărul utilizatorilor activi de Twitter a scăzut anul acesta de la 330 de milioane, la finele primului trimestru, la 326 de milioane.

În schimb, numărul utilizatorilor de Instagram a crescut la peste un miliard în 2018, iar al celor de YouTube a ajuns la peste 1,8 miliarde, cu 300 de milioane mai mult decât anul trecut.

Se estimează că, pentru aceste două platforme, creșterea cu circa 20% pe an va continua și în 2019.

Tendința e clară: stăm mai mult pe platformele foto și video, pe care impactul social este mai mic, iar conținutul de informație și de divertisment este mai bogat. 2019 va adânci aceste tendințe, astfel încât s-ar putea să vedem începutul unei migrații masive de utilizatori.

Transformarea tuturor acestor rețele în arme pentru lupta politică sau chiar între state va continua, astfel încât suprasaturarea s-ar putea să se transforme chiar într-un sentiment general de respingere, așteptat la orizontul anilor 2020.

Consumul de internet îl va depăși pe cel de televiziune

În 2019, Netflix va investi peste 10 miliarde de dolari în conținut video (filme, documentare, seriale), urmat îndeaproape de Amazon. HBO va avea un buget mult mai mic, de circa 3 miliarde de dolari.

Totuși, streaming-ul video crește masiv de la an la an, iar 2019 va marca momentul în care consumul de internet va depăși consumul de televiziune.

Tot mai mulți oameni cumpără televizoare smart, conectate la internet, ceea ce le schimbă obiceiurile de consum: trec de la grila fixă a televiziunilor la conținutul accesat la cerere, în schimbul unor abonamente accesibile.

Timpul și atenția se mută pe platformele VOD (Video on demand), fapt care va afecta grav bugetele de publicitate ale canalelor TV clasice.

Un lucru similar se întâmplă în industria muzicală: 2019 va aduce o creștere a pieței dispozitivelor smart − căști capabile să se conecteze la serviciile de streaming și să-ți pună instantaneu muzica dorită, via Apple Music, Google Play Music ori Spotify.

Apropo de televizoare, va deveni accesibilă diagonala de 165 de centimetri; aparatele cu aceste dimensiuni ar urma să devină majoritare la începutul deceniului următor.

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios
Foto: Thought Catalog / Unsplash.com

AI devine baza pentru asistenții personali

Inteligența artificială (AI) este pe toate buzele, însă cele mai interesante evoluții au loc în privința tehnologiilor cu impact în viața cotidiană.

Asistenții personali de tip Google Assistant, Amazon Alexa, Samsung Bixby sau Apple Siri sunt încă primitivi, dar răspund deja la o multitudine de întrebări, pot face cumpărături online și rezervări la restaurante sau hoteluri.

2019 va aduce o mulțime de dispozitive axate pe acești asistenți personali. Mulți dintre noi vom începe să le folosim serviciile începând din acest an, inclusiv în propriul cămin, prin intermediul boxelor, televizoarelor și căștilor smart.

Pe lângă știrile spectaculoase din care vom afla că o inteligență artificială care s-a „antrenat” două zile a câștigat zdrobitor cine știe ce joc disputat cu o echipă umană experimentată, această tehnologie își va face loc mai ales în logistică și în serviciile financiare.

Se estimează că 30% dintre locurile de muncă din acest ultim domeniu ar putea fi înlocuite de AI în următorii 4 ani!

Asistenții personali sunt capabili de interacțiuni tot mai sofisticate, dar nu au formă umană. Deocamdată.

Oferta de mașini electrice se va dubla

Circa 12 modele de mașini electrice sunt disponibile astăzi în România, dintr-un total de circa 40 de modele la nivel global. În 2019 vor mai apărea cel puțin zece.

Dintre ele, sunt de menționat modelele mai accesibile Kia e-Niro (care va costa circa 33.000 euro), Nissan Leaf E-Plus (tot circa 33.000 euro) și Hyundai Kona Electric (circa 42.000 euro).

În paralel, vor apărea tot mai multe modele hibride, inclusiv Skoda Superb Hybrid și noi versiuni GTE pentru VW Golf și Passat, care combină un motor termic cu o baterie ce poate fi încărcată la priză.

Modelele electrice din 2019 au o autonomie de peste 400 de kilometri și costă, dacă scădem subvențiile de la stat, sub 25.000 de euro.

Tehnologia 5G își începe revoluția

Pe scurt, tehnologia 5G permite comunicații de până la 20 de ori mai rapide decât rețelele 4G, iar 2019 este anul în care rețelele 5G vor fi desfășurate la scară mare, pe toate continentele.

Este vorba despre un salt major în privința vitezei de transfer a datelor. Asta va permite, la rândul său, așa-numita „revoluție IoT” (Internet-of-Things), în care lucrurile din jurul nostru (de la smartphone la frigider, de la termometre la mașina personală) comunică între ele instantaneu.

Se estimează că va fi nevoie doar de vreo 5 ani până când această tehnologie va fi disponibilă la nivel global, un interval de două ori mai mic decât în cazul 4G.

Din păcate, deși Orange a făcut primele teste 5G din Europa chiar în România, va trebui să așteptăm anul 2020 pentru a avea primele rețele funcționale și în țara noastră.

Vaccinurile anti-cancer încep să se diversifice

Într-o perioadă în care pseudoștiința câștigă tot mai mulți adepți, iar antivacciniștii se fac vinovați de moartea a sute de copii în urma unor epidemii care puteau fi evitate prin simplă vaccinare, avem și vești bune: vaccinul anti-HPV va fi administrat și băieților din mai multe țări europene.

Vaccinul nonavalent Gardasil 9 protejează împotriva bolilor provocate de infecţia cu HPV − virus responsabil pentru 5% dintre cele 9 milioane de decese cauzate anual de cancer la nivel global.

Tot în 2019 ar trebui să aflăm și primele rezultate ale testării pe oameni a unui vaccin anti-melanom, capabil să distrugă nu doar tumora inițială, ci și să protejeze contra reapariției bolii sau a metastazelor.

Dacă acest vaccin va da rezultatele scontate (reușita a fost de 100% în cazul șoarecilor), atunci putem spera ca produsul final să fie disponibil pe piață în următorii 5 ani.

Mai au de așteptat: blockchain, computerele cuantice, fuziunea nucleară

Câteva dintre tehnologiile despre care s-a vorbit intens în ultimii ani mai au de așteptat până la maturitate.

Dacă în 2018 am asistat la o prăbușire a monedelor virtuale bazate pe blockchain, în 2019 vom vedea primele implementări pe scară largă ale acestei tehnologii în corporații, dar și la nivel social.

Dintre aplicațiile posibile, amintim un sistem de vot intern, în care fiecare angajat poate oferi feedback în mod anonim, dar certificat, precum și un sistem de acordare de împrumuturi bancare (deja folosit de Porsche și de Banco Bilbao Vizcaya Argentaria).

Cursa pentru realizarea primului computer cuantic continuă.

Specialiștii ne avertizează însă că, cel mai probabil, echipa câștigătoare va păstra mult timp secretul asupra reușitei, dintr-un motiv foarte simplu: un astfel de computer poate fi folosit ca o armă împotriva rețelelor de comunicație ale competitorilor, indiferent de domeniu.

În fine, fuziunea nucleară a reușit anul acesta să facă pași importanți, mai ales în urma atingerii temperaturii de 100 de milioane de grade Celsius într-un experiment din China.

Dar tehnologia care poate da omenirii energie inepuizabilă și curată rămâne, deocamdată, așa cum era și acum 20 de ani: la 20 de ani distanță de realitate.

Închei spunând că 2019 este anul în care România riscă să alunge marile companii din tehnologie care și-au deschis aici centre de dezvoltare și au creat mii de locuri de muncă foarte bine plătite: de la Continental la UiPath, Electronic Arts sau Bitdefender, toate riscă să fie atacate de măsurile financiare de tip Venezuela anunțate de către Guvern, fapt care ar duce la o prăbușire a industriilor de top din țara noastră.

Să sperăm că nu vom adăuga asta la lista de „realizări” ale anului care vine.

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin Patreon:

Accesând https://www.patreon.com/pressoneRO

Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Poți redirecționa 3.5% din impozitul tău pe venit folosind formularul de mai jos. Dacă nu se încarcă, poți accesa acest link: https://formular230.ro/fundatia-pressone

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios