REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios

Ajută-ne să existăm. Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Donează

Pentru sugestii de materiale sau colaborări, scrieți-ne la adresa: contact@pressone.ro.

Pentru parteneriate media, proiecte sau dacă doriți să fiți partenerul nostru și să susțineți PressOne: marketing@pressone.ro.

Mai multe orașe din România încep să devină "smart".

Ce înseamnă să fii "cetățean digital" în 13 orașe din România

Să zicem că locuiești în urbea X din județul Y și constați că, în mod repetat, firma de salubritate lasă gunoiul pe stradă în loc să îl ridice.

Ce faci?

A) „Uiți” intenționat să tragi obloanele de cu seară, ca să fii sigur că te trezești la răsărit și să le tragi un perdaf angajaților de la firmă;

B) Suni la primărie, dar e ocupat/ nu răspunde nimeni/ ți se comunică să trimiți o reclamație pe care speri să o citească cineva, cândva…

C) Descarci aplicația primăriei pe telefonul mobil, descrii succint problema, îți localizezi strada prin Google Maps, faci rapid o fotografie cu smartphone-ul și apeși „TRIMITE”. Sesizarea ta este oficial înregistrată.

Nu există răspuns corect dintre cele de mai sus. Pur și simplu depinde în ce oraș din România trăiești.

*

Pornind de la exemplul de mai sus, am testat aplicații care oferă soluții la problemele cetățenilor din 13 orașe: Constanța, Cluj, Bacău, Oradea ș.a.

Așa am descoperit că:

Să le luăm pe rând…

1. Oradea City Report − așa se numește aplicația de mobil prin care cetățenii pot să comunice cu autoritățile locale. Sutele de sesizări înregistrate arată că, într-adevăr, orădenii sunt foarte comunicativi.

Dacă trăiești în Oradea, aplicația te ajută să sesizezi rapid autoritățile cu privire la aproape orice problemă. Și ai șanse mari să primești un răspuns.

Prima pagină a aplicației este împărțită în șase secțiuni, dintre care patru sunt dedicate petițiilor, una este destinată știrilor, iar una, profilului personal al celui care a descărcat aplicația.

Butonul „Adaugă o petiție” te trimite la o listă de categorii care vizează domeniile administrației publice locale: rețele de apă și canalizare, transport public, apă caldă, ordine și domeniu public, salubritate, impozite și taxe etc.

Odată ce selectezi domeniul, ai de completat câteva secțiuni: strada la care se referă sesizarea, descrierea incidentului, numele și prenumele tău, al celui care completezi sesizarea, și numărul de telefon. În plus, ai opțiunea de a încărca o fotografie drept „dovadă”.

În secțiunea „Petiții publice” poți vedea toate solicitările și în ce măsură au fost rezolvate.

De pildă: o petiție de marți, 6 martie, în secțiunea Ordine și domeniul public, cu o fotografie preluată de pe strada Tribunalului nr. 8, este marcată cu verde ca fiind rezolvată.

O alta este marcată cu portocaliu ca fiind în lucru. Sesizarea vizează mobilier urban neautorizat, amplasat ilegal pe trotuar pentru a delimita o parcare și mai ilegală.

Aplicația funcționează: sunt înregistrate sute de petiții.

Pe lângă secțiunile dedicate petițiilor, cea dedicată știrilor anunță evenimente ce se petrec în Oradea zilele astea, începând de la un anunț sec privind o întrerupere în furnizarea apei potabile pe strada Branului, până la o conferință dedicată videografilor.

*

2. Smart City Giurgiu are patru secțiuni principale:

Secțiunea „Despre Giurgiu” este o pagină simplă, nu foarte atrăgătoare, care ne vorbește în termeni tehnici despre poziția geografică a orașului.

Secțiunea „Implică-te” permite  raportarea unei probleme.

Odată trimisă o petiție, o hartă plină de puncte roșii ne evocă dimensiunea problemelor din Giurgiu.

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

Totuși, autorul unei astfel de solicitări nu poate vedea sesizările celorlalți cetățeni și nici în ce măsură au fost rezolvate.

3. Sibiu City App are și o componentă de promovare, spre deosebire de celelalte două.

Aplicația îți arată localuri cu muzică live din Sibiu, locuri unde poți mânca un burger bun și o secțiune evidențiată cu galben, Raportări Incidente. 

Dacă vrei să faci o sesizare, ți se cere și un număr de telefon în baza căruia primești un cod prin SMS.

Secțiunile sunt ceva mai detaliate: de la rubrica Vandalism la Străzi și iluminat, Trafic, Parcuri și Spații Verzi, Bicicliști și chiar Fumat în spații interzise.

Sibiu City App îți permite, printre altele, să vezi ce se întâmplă în oraș prin intermediul camerelor care transmit live.

Un adaos interesant este secțiunea dedicată Camerelor Web Live, unde am verificat, în timpul unei zile de lucru obișnuite, cum se distrează oamenii pe Arena Platoș.

La capitolul Recenzii, multe note de 5 din 5, dar și sesizări. De pildă, o utilizatoare a adăugat următorul comentariu la Recenzii:

Se poate modifica orarul autobuzului 118 astfel încât, la amiază, la ora intrării în schimbul 2 să ajungem mai repede la servici? La Continental autobuzul ajunge ultimul, la ora 14.50 și întârziem mereu.

Aplicația arată și cele două puncte din oraș unde se pot încărca vehiculele electrice, locurile unde parchează autocarele sau motocicletele, dar și rutele liniilor de transport public.

4. e-alba iulia are ca noutate că îți permite să colectezi cupoane promoționale atunci când te afli în oraș și pornești bluetooth-ul ca să descoperi surprizele.

Cum nu mă aflam în Alba Iulia, surpriza a fost să nu beneficiez prea mult de pe urma aplicației.

5. Buzău City Report are numeroase secțiuni, toate deschizându-se către o sesizare care poate fi completată în același mod ca la primele aplicații.

Nici aici însă utilizatorul nu poate vedea alte sesizări, nu primește răspuns referitor la stadiul în care se află problema sa și nici nu poate interacționa cu alți utilizatori ai aplicației.

My Brașov City.

6. My Brașov City se deschide cu o secțiune de raportare a incidentelor unde ți se cere, de asemenea, numărul de telefon, adresa de email, nume și prenume.

Alte patru secțiuni sunt: Evidența persoanelor, e-Funcționar, Evenimente, e-Turism. Aplicația cere adresa de email pentru activarea contului necesar pentru trimiterea unei sesizări.

7. Sesizări Constanța este o aplicație mai rudimentară. Odată ce vrei să trimiți o sesizare, ți se solicită număr de telefon, nume, prenume. Ești anunțat că, altminteri, petițiile anonime nu sunt luate în considerare.

Funcția de raportare a problemelor este cam singura utilitate a aplicației.

O altă secțiune, Informații utile, deschide o pagină goală. ?

8. Iași Report are trei secțiuni dedicate strict petițiilor. O deschidem pe cea de petiții publice și arată întocmai ca aceea din Oradea, cu o excepție: ultima sesizare marcată drept rezolvată datează din 18 februarie și vizează un iluminat stradal defect. Este singura marcată drept rezolvată, dintre cele câteva zeci înregistrate.

9. My Cluj, spre deosebire de alte aplicații care par făcute doar pentru „nativii” digitali, vine la pachet cu un mic ghid de utilizare.

Aplicația Cluj Parking.

Clujul, de altfel, nu duce lipsă de aplicații. Cluj Parking, de pildă, arată locurile libere în parcările din oraș, iar pentru cei care circulă cu transportul în comun există BusWay Cluj, o aplicație care îți „taie” pe loc un bilet.

10. Bucureștiul este mult în urmă la capitolul smart city.

Există o aplicație de transport, RATB Metrorex City Planner, cu un nume prea pompos pentru ceea ce face de fapt: în funcție de punctul de pornire și destinația aleasă, îți furnizează un traseu după modelul celor care sunt furnizate și în  Google Maps.

De curând, Primăria București anunța lansarea unei licitații privind strategia de transformare a Capitalei într-un smart city. 

11. Bacăul are o aplicație care se cheamă, simplu, Municipiul Bacău. O noutate este că te alertează atunci când în zonă se petrec, de pildă, fenomene meteo extreme. Altminteri, este funcțională pentru sesizări − confirmările se fac prin email −, dar un utilizator nu poate interacționa cu ceilalți.

12. Baia Mare City App este o aplicație destul de complexă: include programul teatrelor din oraș și diverse promoții, dar nu are o secțiune de raportare a problemelor. În schimb, secțiunea Contact te trimite automat la email, iar utilizatorilor le este pusă la dispoziție adresa electronică a primăriei.

Spre deosebire de alte aplicații, are o secțiune de Locuri de muncă unde băimărenii pot contacta potențiali angajatori.

13. Timișoara City App este destinată mai ales turiștilor. Un vizitator are, de exemplu, opțiunea de a filtra rezultatele  căutării unui restaurant astfel încât să aleagă doar bucătărie thai.

Nu există o secțiune dedicată raportării problemelor. În schimb, aplicația pune la dispoziție datele de contact de la diversele departamente ale primăriei și de la centrele medicale din oraș.

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin Patreon:

Accesând https://www.patreon.com/pressoneRO

Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Poți redirecționa 3.5% din impozitul tău pe venit folosind formularul de mai jos. Dacă nu se încarcă, poți accesa acest link: https://formular230.ro/fundatia-pressone

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios