Secvență din primul episod al serialului.

Când rețeaua înlocuiește justiția

Rețeaua de televiziune CBS a lansat pe 1 octombrie un serial intitulat Wisdom of the Crowd (Înțelepciunea mulțimii), care i-a adus un rating record, potrivit revistei Variety.

Serialul este detectivistic: niște personaje rezolvă crime, bazându-se pe o mașinărie de tip machine learning care întreține o rețea de socializare unde oricine poate încărca „dovezi” referitoare la un caz sau altul.

Mașinăria care adună laolaltă utilizatori din întreaga lume se numește Sophie (trimitere la faimosul termen grecesc ce desemnează înțelepciunea − σοφία).

Detectivii le comunică utilizatorilor rețelei probele de care dispun, iar aceștia − publicul, cum ar veni − sunt invitați să posteze informații adiacente despre locul crimei, posibilul autor și așa mai departe.

Сe știți despre acest bărbat? − este una din întrebările care, odată postate de administratorii lui Sophie, deschide o avalanșă de delațiuni. Din te miri ce cotloane anonime încep să răzbată pe newsfeed tot felul de date gratuite − fotografii, filmări, mărturii, care ajung astfel la îndemâna anchetatorilor legitimi sau mai puțini legitimi.

Informațiile curg, fiindcă rețeaua nu obosește niciodată. 90% sunt nefolositoare, spune unul dintre personaje, însă 10% e aur curat. Iar o armată de utilizatori poate rezolva un caz mai repede decât o echipă de polițiști care nu dispune decât de mijloace tradiționale de investigație.

E un pas înainte pentru a demonstra eficiența unei rețele de socializare și felul în care produse derivate din principiile sale pot revoluționa lumea în care trăim.

În unele cazuri, Facebook-ul „nostru” funcționează deja ca Sophie.

Este înfricoșător. Cred că ne jucăm cu ceva care pare extrem de autentic și care este deja foarte accesibil.

Actorul Jeremy Piven, interpretul
protagonistului din Wisdom of the Crowd

În bula noastră „reală”, dacă un utilizator de Facebook sau al altei rețele postează un video în care o persoană agresează o alta, parchează greșit sau încalcă vreo lege, în scurt timp are parte de suficiente distribuiri care contribuie la identificarea făptașului.

Rata de succes este surprinzător de mare, având în vedere că cei mai mulți dintre noi nu ne cunoaștem unii cu alții, iar videoul trece dintr-un share într-altul, de pe un wall la altul, până la sursă.

Setea de dreptate (sau de răzbunare) și pasiunea mulțimilor pentru oprobriul public hrănesc acest gen de inițiative. Iar așa cum există crowdfounding − adică finanțare publică prin donații individuale, poate exista și crowd-sourced justice − o  falsă justiție, pe care ne-o facem cu mâinile noastre.

Aceasta e premisa, foarte contemporană, de la care pleacă noul serial al CBS.

„Este o idee care, sincer, m-a speriat îngrozitor. Întreaga lume se află în schimbare, iar noi nu putem să înțelegem în ce direcție o luăm. Serialul este o metodă de a ridica întrebări”, spunea scenaristul serialului, Ted Humphrey, la o întâlnire cu presa.

Conceptul de înțelepciune a mulțimii − spunea scriitorul Philip Ball într-un articol publicat de BBC în urmă cu 2 ani − are la bază o observație făcută în 1907 de un văr de-al lui Charles Darwin, pe nume Francis Galton.

Acesta ar fi afirmat că media „datului cu părerea” a unor indivizi care ar încerca să ghicească greutatea unui bou la o competiție sătească este mai aproape de adevăr decât răspunsurile individuale sau ale experților.

Esența teoriei este aceasta: media judecății colective duce la o soluție corectă. Reciclând această anecdotă de acum 100 și ceva de ani, un ziarist american, James Surowiecki, a publicat în 2005 o carte intitulată chiar așa, The Wisdom of Crowds.

În ciuda încrederii pe care o acordăm „mulțimilor”, judecățile colective au, spune și Surowiecki, un mare defect: faptul că nu colectează decizii independente ale fiecăruia dintre noi, deoarece adesea ne lăsăm influențați de cunoscuții sau de persoanele publice în care avem încredere.

Micile tale donații ne ajută să existăm. Dacă cititorii PressOne ar dona doar 5€ pe an, noi am putea aduce în fața ta de cinci ori mai multe soluții la problemele României.
Vrei să ne ajuți?
Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
5€
10€
25€
50€
Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

2% din impozitul pe salariu

Din taxele pe salariul tău, poți alege ca 2% să meargă către articolele noastre și newsletterul Revista Pressei, nu către stat.

Descarcă formularul de AICI.

Depune-l la ANAF până pe 15 martie sau trimite-l până pe 1 martie la adresa: Bld. Eroilor, nr.1, ap.11, Cluj-Napoca, jud. Cluj. Și îl depunem noi.

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios
Celemaicititearticole
Loading...
Loading...
Loading...
Loading...