REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios

Ajută-ne să existăm. Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Donează

Pentru sugestii de materiale sau colaborări, scrieți-ne la adresa: contact@pressone.ro.

Pentru parteneriate media, proiecte sau dacă doriți să fiți partenerul nostru și să susțineți PressOne: marketing@pressone.ro.

Cuplu care ascultă răspunsurile primite de la un "smart speaker". Foto: Kaspars Grinvalds / Dreamstime.com

Asistenții care ne vor conduce

Ștefan are 6 ani și tocmai ce învață alfabetul. Dar se descurcă de minune să navigheze pe internet, în special pe YouTube, de unde-și ia porția zilnică de desene animate. Și o face extrem de simplu: dă comenzi vocale computerului sau tabletei.

Nicolae are peste 80 de ani, dar folosește microfonul de la telecomanda televizorului său smart ca să caute clipurile dorite, fără să se mai complice cu tastaturile virtuale atât de greu de folosit.

În curând, vom face și noi la fel. Cel puțin când suntem acasă.

Pentru o generație obișnuită să tasteze ca să afle informații, faptul de a vorbi cu un computer este încă ciudat. Stăm cu ochii în ecranele telefoanelor și le butonăm cu degetele, însă nu am văzut multă lume să dialogheze cu smartphone-ul. Asta ne mai lipsește, ar spune unii!

Generația care vine din urmă n-are asemenea rețineri. Copiii folosesc tastatura la nevoie, însă nu se sfiesc să dea comenzi vocale și să obțină ceea ce vor din câteva clickuri.

Iar prezența în tot mai multe case a asistenților personali inteligenți va schimba rapid și comportamentul adulților, indiferent de vârstă, așa cum se întâmplă în familiile care au cumpărat un astfel de dispozitiv.

Alexa, Google Home și alții: roboții casnici n-au mâini și picioare, dar ne ascultă

Așa cum scriam în articolul despre internetul lucrurilor, următorii 10 ani vor aduce schimbări fundamentale în modul în care interacționăm cu lucrurile din jur. Iar un rol important îl vor avea asistenții personali inteligenți.

În filmele SF, încă din anii ’60, membrii echipajului vorbesc cu nava ca și când ar fi o persoană. O voce calmă și egală le răspunde sau le confirmă preluarea comenzilor.

Ei bine, pentru câteva zeci sau sute de dolari, fiecare dintre noi se poate simți căpitanul lui Enterprise dacă își duce acasă una dintre boxele inteligente de la Amazon (Alexa), Google (Google Home) sau alți fabricanți.

În plus, telefoanele mobile vin cu asistenți proprii: Apple Siri, Google Assistant, Samsung Bixby etc.

Mai nou, și mașinile oferă astfel de „secretare”, iar integrarea se extinde la o mulțime de dispozitive − de la televizor la căști audio, de la frigidere la cuptoare cu microunde.

Asistenții personali inteligenți  au o componentă software și una hardware.

Softul e capabil să-ți recunoască vocea și se folosește de rețea pentru a învăța „din mers” și a oferi răspunsuri adaptate personalității tale.

Componenta hardware are, de obicei, forma unei boxe dotate cu mai multe microfoane; acestea sunt capabile să detecteze sunetul chiar și când te afli la distanță sau într-un mediu zgomotos.

*

Tot ce trebuie să faci pentru a activa un astfel de asistent personal este să rostești o expresie cheie: „Alexa”, „OK, Google”, „Hei, BMW”, „Hei, Mercedes” șamd.

La unele televizoare smart, e suficient să apeși pe un buton cu microfon pe el și să rostești întrebarea, chiar și în limba română.

În principiu, asistentul îți va răspunde cu o voce suavă și va aștepta să-i pui întrebările sau să-i dai comenzile potrivite, apoi îți va citi sau afișa rezultatele, îți va porni piesa favorită sau va controla dispozitivele conectate la sistem.

Prognozele arată că piața globală de „smart speakers” (boxe inteligente) va ajunge la 40 de miliarde de dolari până în 2025, adică aproximativ 10% din valoarea pieței de smartphones.

De ce această creștere spectaculoasă?

Pentru că producătorii se așteaptă să ne schimbăm modul în care accesăm informația pe internet, dar și felul în care interacționăm cu obiectele din jur. Iar profiturile care se pot obține de aici sunt uriașe.

Lupta la baionetă pentru mințile noastre

Despre tehnologie poți scrie oricând atât într-un registru optimist, cât și în cheie apocaliptică, iar tema asistenților personali nu face excepție.

Pe partea plină a paharului, ei sunt capabili:

− să ajute la lecții copiii care stau acasă, să le citească povești și să facă tot felul de giumbușlucuri distractive;

− să ușureze accesul la informație al vârstnicilor, care nu trebuie să se mai complice tastatura computerului sau telefonului;

− să le permită invalizilor să acceseze funcțiile unei case smart sau să navigheze pe internet;

− să ne spună starea vremii și să ne recite agenda zilei din calendarul personal;

− să ne furnizeze informații cât timp facem altceva prin casă, fără să mai fim nevoiți să butonăm telefonul sau computerul;

− să ne citească o rețetă cu voce tare, apoi să se conecteze la cuptorul inteligent pentru a obține temperatura și programul de coacere potrivit;

− să ne pună muzica dorită, reglând în același timp și lumina din casă, astfel încât să ne luăm cina în ambianța potrivită;

− să ne facă rezervare la un restaurant sau să ne ajute la cumpărături online când suntem la volan, fără să ne luăm astfel ochii de la drum.

Toate acestea, fără să atingem vreun buton, doar prin simple comenzi vocale.

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

Însă același asistent poate da răspunsuri greșite la întrebări inocente ale copiilor, poate fi folosit pentru a înregistra ce vorbim sau a transmite date personale unor răufăcători.

*

O casă smart care depinde de un astfel de asistent personal poate deveni ușor o capcană pentru proprietar. Acestea sunt probleme inerente unei lumi tot mai conectate.

Însă cea mai mare luptă se dă pentru mintea noastră și are de-a face exact cu modul în care sunt concepute aceste dispozitive.

Știm de multă vreme că orice căutare de informații pe internet este stocată împreună cu datele noastre personale − anonimizate, ce-i drept −, pentru ca apoi să ni se livreze conținut și reclame cât mai apropiate de ceea ce ne interesează.

Astăzi putem încă să alegem între 10-20 de rezultate atunci când căutăm ceva pe Google, iar lupta pentru atenția noastră se dă între o sumedenie de site-uri, indiferent că e vorba despre știri sau rețete culinare.

Un asistent personal nu face decât să redea verbal primul rezultat al căutării, fără vreo altă intervenție umană.

Dacă vrei să afli care au fost cele mai bune filme ale lui 2018, care este adevărul despre încălzirea climei sau ce să faci în caz de gripă, vei primi de multe ori un singur rezultat, o singură părere, extrasă din primul site indexat de motorul de căutare folosit de asistentul inteligent.

Și asta indiferent dacă rezultatul vine din partea unei prestigioase reviste de specialitate sau al unui site menținut de semidocți obscuri care cred că pământul este plat sau că vaccinurile cauzează autism.

Alteori, lista de rezultate are doar câteva variante. La fel stau lucrurile în cazul oricărei întrebări la care ni se răspunde prin intermediul unei boxe sau al unor căști inteligente.

*

Pe măsură ce asistenții de tip Alexa se vor integra în ambientul casnic, ne vom obișnui să nu mai scoatem telefonul din buzunar, ci să-i întrebăm pe ei.

Vom deveni dependenți de ajutorul lor mai repede decât credem.

Noile generații de căști smart oferă exact această facilitate: mergi pe stradă și poți întreba orice, având acces direct la softul Amazon Alexa sau Google Assistant.

Nu ni se pare natural să vorbim la telefon în public, dar nu avem o problemă să folosim căștile Bluetooth, primind răspunsul direct în urechi, fără ca altcineva să audă ori să știe. Această facilitate va fi extinsă foarte curând la toate telefoanele mobile inteligente.

Combinată apoi cu ochelarii cu realitate augmentată și alte dispozitive pe care le vom purta eventual pe corp, tehnologia asistenților personali ne va intra în minte mai ușor decât am crede.

Vom afla răspunsul la orice întrebare, oriunde și oricând.

*

Prin 2025 ne vom trezi că obținem o mare parte a informațiilor din dialoguri rapide cu acești asistenți.

Ne vom încrede în selecția de știri făcută de ei. Ne vom petrece ziua cu ajutorul lor. Ne vom sprijini pe abilitățile lor de a stoca informații pentru a ne controla casa și planifica viața personală.

Așa cum social media au devenit un drog pentru mulți, asistenții personali s-ar putea transforma ușor din valeți atotștiutori în stăpâni atotputernici.

Experții se tem că monopolul asupra informațiilor și separarea oamenilor în bule tot mai închise vor fi exacerbate de această nouă formă de a interacționa cu computerele.

Cine are control asupra definițiilor pe care le recită o boxă inteligentă are control asupra modului în care își explică lumea majoritatea oamenilor.

Într-un regim autoritar, de pildă, instalarea de microfoane și de senzori video în viața privată nu e chiar cel mai inteligent lucru pe care l-ai putea face.

În plus, o minimă definiție recitată în câteva secunde de un asistent virtual nu poate ține locul unui articol sau al unei cărți care aprofundează domeniul respectiv, cu toate nuanțele lumii reale.

Problema actuală a analfabetismului funcțional va fi exacerbată de o societate care-și ia informațiile tot mai sintetizat.

Inteligența artificială și valeții din 2030

Trecând peste potențialele probleme legate de intimitate și manipulare, putem fi siguri că utilizarea asistenților personali inteligenți va exploda în următorul deceniu.

Poate nu vom deveni complet dependenți de opinia unei boxe smart, dar ne vom obișnui să interacționăm cu ea așa cum facem cu un om.

S-au petrecut deja cazuri de violență domestică asupra unor boxe Alexa, din partea unor persoane frustrate că nu primeau răspunsurile dorite.

Ce se va întâmpla dacă asistenții personali vor deveni cu adevărat inteligenți, poate sub forma unor roboți care interacționează fizic cu noi?

*

În viitorul apropiat, tehnologia inteligenței artificiale va fi utilizată pentru tot mai multe obiecte din jurul nostru.

Deocamdată, ea este doar un buzzword pe buzele multora, dar integrarea sa cu dispozitive pe care le folosim zilnic va fi un pas dintr-o tendință tot mai clară: aceea a transformării noastre în ciborgi, subiect despre care am mai vorbit. (Voi reveni pe larg despre inteligența artificială într-un articol viitor.)

Deocamdată, încercați să vorbiți puțin cu telefonul vostru și să-i puneți această întrebare, indiferent că e Siri, Google Assistant sau Bixby: ce sunt asistenții personali inteligenți?

Sunt curios ce vi se va răspunde.

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin Patreon:

Accesând https://www.patreon.com/pressoneRO

Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Poți redirecționa 3.5% din impozitul tău pe venit folosind formularul de mai jos. Dacă nu se încarcă, poți accesa acest link: https://formular230.ro/fundatia-pressone

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios