IISUS A MAI ÎNVIAT O DATĂ, AZI-NOAPTE, LA CONSTANȚA.

A doua Înviere a lui Iisus după voia Tomitanului

„Hristos a înviat din morți, cu moartea pe moarte călcând”, s-a cântat în bisericile de la malul mării, iar preoții au dat lumină, ca niciodată, în noaptea dinspre marți spre miercuri. 

E Odovania Învierii, încheierea praznicului Învierii mai exact, când, conform canoanelor, slujba care se oficiază este asemănătoare cu cea din noaptea sfântă. Însă doar în teorie e Odovania Învierii.

În practică, pentru enoriașii care-l urmează pe Tomitan, așa cum i se mai spune Arhiepiscopului Tomisului, ÎPS Teodosie, e Noaptea Învierii. Chiar el o spune: „Vreau să simțiți că ați avut parte de Înviere”. 

Covid-19 s-a pus de-a curmezișul în calea credincioșilor spre Biserică și starea de urgență i-a ținut nepermis în case, așa că Arhiepiscopia Tomisului a decis să repare acest neajuns.

Minunea celei de-a doua Învieri a lui Isus i-a aparținut în totalitate lui Teodosie. A găsit pretext în Odovanie să cheme oamenii la biserică pentru o slujbă ce le va rămâne adânc întipărită în memorie ca slujba de Înviere de anul acesta.

Nici n-ar avea cum altfel, alta nu au avut. Iar Arhiepiscopul are puterea, le-a arătat tuturor, să schimbe rânduielile și să se pună mai presus de stat, de autorități, de știință. Ba chiar și de Biserica Ortodoxă Română. 

La Catedrală, marile coborâri ale Tomitanului printre oameni

Pe o laterală a Catedralei din Constanța, printre ruinele vechiului Tomis, credincioșii de toate vârstele s-au strâns să mai spună, încă o dată, Hristos a Înviat, să ia lumină, să asculte slujba. Unii dintre ei să se și plece în fața Arhiepiscopului care a făcut, de altfel, numeroase băi de mulțime pe tot parcursul nopții. 

Nu au fost mulți, ca la alte slujbe de Înviere dar, în contextul dat de pandemie și de distanțarea pe care o trăim cu toții, au părut mulți. Câteva sute, poate două. 

foto: 53534431 © Katarzyna Bialasiewicz | Dreamstime.com

Justiție în ritm de melc. Un psiholog abuzator din București poate practica în continuare, deși s-a propus suspendarea lui de cel puțin 9 luni

Deși Comisia de Deontologie a Colegiului Psihologilor din România a propus de cel puțin 9 luni suspendarea unui psihoterapeut care a făcut sex cu fosta sa clientă, instituția n-a luat nici până acum o decizie finală.

De când intru în sală văd reclame pe ecranele digitale cu Floricica Dansatoarea, imbrăcată într-o rochie verde cu paiete. Își țuguie buzele în fața camerei pentru ce se dorea a fi un cadru senzual. Mie îmi dă senzația de inocență.

Reportaj de la gala de lupte RXF, unde femeile au fost bătute de bărbați și târâte în lesă. „E ok, Floricica mai trebuie să reziste doar câteva minute”

„Lupta” dintre Costică și Floricica este unul din punctele de atracție ale serii. De când intru în sală văd reclame pe ecranele digitale cu Floricica Dansatoarea, imbrăcată într-o rochie verde cu paiete. Își țuguie buzele în fața camerei pentru ce se dorea a fi un cadru senzual. Mie îmi dă senzația de inocență.

ÎPS Teodosie domină mulțimea. În orice punct s-ar afla, pe scenă sau printre oameni, ierarhul se face văzut și auzit. 

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

O femeie își dă masca jos și pupă poalele sutanei lui Teodosie, în timp ce acesta coboară printre oameni. Familii cu copii se înghesuie să îl atingă pe părinte.

„Aveți grijă la gropi”, spune cineva. Suntem printre ruine.

Oamenii strigă: „Vrednic este!”, când Teodosie trece pe lângă ei.

„Mulțumim, sfinte părinte”, spune cineva încet dintr-o parte.

Coboară de multe ori în mulțime Tomitanul, mereu cu un zâmbet satisfăcut pe față și privirea pătrunzătoare. 

Între oameni își găsește Teodosie legitimitatea. Nu e voia lui, e voia lor, spune: „La cererea credincioșilor fac această slujbă, nu că vreau eu să mă impun”. 

„Să ia aminte și ceilalți ierarhi”, comentează un bărbat. „Ei de ce nu au fost lăsați să facă?”, completează altcineva.

„Așa ar trebui să fie peste tot”. Oamenii îngenunchează, vor să îl atingă, se pleacă în fața lui. Înconjurat de peste cincisprezece preoți în alb, ÎPS Teodosie a arătat, semeț, că se poate. 

E un ierarh cu vizibilitate ÎPS Teodosie, iar imaginea sa este atent îngrijită. Vezi asta și uitându-te pe pagina de Facebook a Arhiepiscopiei, cu live-uri, anunțuri și fotografii, o vezi în grupurile de Facebook de susținere și o auzi când o spune el, invitând oamenii să i se alăture online. Se vede și cât de atent se uită după camere ÎPS, atunci când coboară în mulțime. 

„Nu se pot infecta, se pot vindeca”

Sunt alte reguli aici chiar și când vine vorba de medicină. Oamenii nu se pot infecta la sfânta slujbă, spune ÎPS. Asta par să creadă și majoritatea enoriașilor prezenți la slujbă. „Eu nu dau răspunsuri de la mine, ci de la ceea ce ne-a descoperit Dumnezeu”, spune și Teodosie spre finalul slujbei. 

Dacă printre ruine oamenii mai păstrează distanța socială, sus, lângă scenă, aproape de preoți, înghesuiala e mare. Cu toții s-au adunat să ia lumina cât mai de aproape, în ciuda îndemnurilor repetate de câteva ori, ca pe o poezie pe care deja o știm cu toții, să se păstreze distanța.

„Nu vor păți nimic. Eu nu pot să fiu polițist”, spune Teodosie în fața camerelor. 

Într-o emisiune TV la care fusese invitat cu o zi înainte, transmisă live pe pagina de Facebook a Arhiepiscopiei, în care a explicat mai multe despre controversele apărute în legătură cu cea de-a doua Înviere, Teodosie a precizat ce înseamnă, în viziunea bisericii, igienizarea obiectelor bisericești. „Se spală lingurița și sfântul potir cu vin și aghiazmă, așa se dezinfectează. E o dezinfectare mai mare decât cea cu spirt”, spunea el. 

De altfel, acum câteva săptămâni, Tomitanul a fost acuzat că a împărtășit mai mulți copii cu aceeași linguriță, dar plângerea a fost clasată de către parchet.

Arhiepiscopia, prin vocea purtătorului de cuvânt, a comentat sarcastic acuzațiile, spunând că Biserica nu e instituție de alimentație publică, ci de cult. 

Dilema linguriței la a doua înviere a fost tranșată în chiar de ÎPS Teodosie, înaintea slujbei: „Se împărtășesc cu o singură linguriță, că așa e canonic.” Și așa a fost, fără comentarii. 

„Dacă e precaut, nu are credință”, răspundea el, la aceeași emisiune, la întrebarea cu privire la oamenii mai „sfioși”, care nu vor să se împărtășească cu aceeași linguriță.

„Noi nu ne îndoim de Hristos, care nu se îmbolnăvește și nu ne îmbolnăvește niciodată”

Este credința împărtășită și de unii dintre oamenii prezenți la Învierea 2.0, cum a fost botezată pe internet slujba din această seară. O doamnă cu batic în cap și cu masca pusă doar pe gură explică în detaliu: 

„Un glob întreg trece printr-o boală și nu vă dați seama cât ajută slujba de noapte. Slujba e pentru sănătate. Nici acum, când moartea e în spatele nostru, nu știm ce înseamnă venirea la biserică noaptea? Nici acum nu acceptăm?

Biserica face rugăciuni pentru sănătate și pentru pace. Ești tânără, învață credința ortodoxă, ortos e dreapta credință, pune-te la punct cu toate minunile ortodoxiei, studiază ce au cercetat oamenii de știință, din laboratoarele mari, pe care noi nici nu le cunoaștem cum se numesc, sunt tăinuite.

Au cercetat tainele ortodoxiei și au descoperit cât de mare este credința. Ei au picurat împărtășanie pe virus și pe microbi și au văzut că împărtășania le distruge. 

Nu comentez decizia BOR. Nu facem politică, facem credință. Nu e abatere, e credință. Ce deranjează omenirii și bisericii ortodoxe de care mă întrebați că se face o slujbă de noapte? Tocmai, să se potolească această urgie mondială.”

De ce aici e altfel? 

Nu toți sunt însă de acord cu inițiativa ierarhului. Unii dintre detractori sunt vocali, precum un domn care a protestat cândva la început slujbei, strigând de pe margine: „Blasfemie! Ești Satana! Bulangiule! Nu vă e rușine să faceți slujba de Înviere a doua oară? Hristos a înviat o dată, nu de două ori cum vrea bulangiul ăsta”. 

Momentul a fost scurt, însă, și dezamorsat rapid de poliție. 

Sunt și alții care nu sunt de acord, dar sunt tăcuți. Stau pe margine, observă, comentează cu voce joasă și pleacă mai departe. O adolescentă își explică prezența la slujbă: „Am venit din curiozitate. Am ieșit afară. Nu mi se pare normal ce se întâmplă. A fost Învierea o dată pe an, nu se face în fiecare zi. Toată lumea e adunată, nu păstrează distanțarea socială, măști nu prea văd, e îmbulzeală. Suntem singurii care facem asta. Bravo nouă!”, concluzionează ea ironic. 

Un alt tânăr crede același lucru. „Suntem supărați pe chestia asta. Este trist să vezi poliția că stă aici și nu face nimic. Este trist că s-a permis asta. Sunt anulate toate evenimentele din țară și doar astea sunt permise - de ce? Am fi vrut și noi să mergem la un festival. La noi nu se poate. De ce? 

Domnul Teodosie a avut reacția asta de dizidență încă de la început, când s-a spus că nu o să fie nimic. Probabil e și o ambiție personală, probabil vrea să își creeze și un cult al personalității. Vrea să arate că e puternic. E o lege încălcată care nu se pedepsește cu nimic. La magazin suntem controlați de temperatură și trebui să purtăm măști, aici e altfel. De ce?”

Iar altcineva comentează printre dinți, când trece Teodosie ca un star rock printre oameni: „Ăsta nu e oare păcatul trufiei?”.

La alte biserici din oraș, atmosfera e intimă

În complet contrast cu desfășurarea de forțe bisericești de la Catedrală, în alte lăcașuri de cult din Constanța atmosfera e intimă, cu oameni puțini, liniștiți, care păstrează distanța și, mulți dintre ei, poartă măști și respectă regulile.

În curte la Biserica Greacă, la nici zece minute de Catedrală, ai sentimentul că intri în curtea cuiva, la o sărbătoare de familie, într-o atmosferă caldă, complet opusă opulenței arhiepiscopale. Nu sunt nici douăzeci de oameni la slujbă, fiecare are scaunul lui și stă la distanță de ceilalți. 

„Mă simt mai aproape aici. A fost o slujbă frumoasă, pentru suflet, e o bucurie că am luat lumină. Nu pot să îmi dau cu părerea despre BOR. Singurul lucru pe care putem noi să îl facem e să ne rugăm”, spune o doamnă care pleacă, spre dimineață, de la slujbă.

La fel și la Biserica Sfântul Nicolae, tot din vecinătate, și la Adormirea Maicii Domnului, din cartierul Tomis II. 

La Sânta Treime, biserica de lângă Casa de Cultură a Sindicatelor, e beznă. Poate slujba s-a terminat mai devreme - sau poate nu s-a ținut deloc. 

BOR se delimitează: „Decizia Permanenței Arhiepiscopiei Tomisului este una luată în virtutea principiului autonomiei eparhiale și asumată integral, dar exclusiv, de ierarh și de acest for bisericesc local.”

BOR se spală pe mâini și se delimitează de dorința Tomitanului de a avea o Înviere doar a lui, dă vina pe autonomie, speră că lucrurile se vor desfășura conform normelor și aduce aminte că lumină totuși s-a dat și s-a luat la timpul ei. Într-un comunicat de presă emis de Patriarhie acum o săptămână, Biserica precizează că: 

„Decizia Permanenței Arhiepiscopiei Tomisului este una luată în virtutea principiului autonomiei eparhiale și asumată integral, dar exclusiv, de ierarh și de acest for bisericesc local.

Nutrim speranța că hotărârile comunicate de Arhiepiscopia Tomisului vor putea fi împlinite cu respectarea reglementărilor legale în vigoare. În același timp, reamintim că slujba Învierii Domnului din acest an a fost oficiată în toate bisericile din Patriarhia Română și că, în ciuda contextului extrem de aspru creat de pandemie, lumina sfântă a ajuns la foarte mulți dintre credincioșii ortodocși. Dumnezeu să sporească această lumină în sufletele noastre, ale tuturor!”. 

ÎPS Teodosie abia se obosește să explice, în aceeași emisiune TV transmisă live pe pagina de Facebook a Arhiepiscopiei, în ziua celei de-a doua Învieri: „Nu am modificat nimic, e aceeași slujbă ca în toate bisericile, doar că e noaptea și că am dat lumină”.

Și, deși BOR a zis că împărtășania se amână pentru după 1 iunie, Teodosie răspunde la fel de nonșalant: „Nu puteam să îi amân”. La întrebarea dacă a discutat cu Patriarhia despre inițiativa sa. Teodosie a răspuns sec: „Nu am vorbit, că nu m-au sunat” (min. 4:20). 

Oamenii preferă să nu se bage prea mult în disputa BOR-Arhiepiscopia Tomisului. Dintre cei prezenți la slujbă, puțini au vrut să comenteze. „Nu facem politică”, au spus unii dintre ei, semn că percep luptele din biserică ca pe ceva departe de credința lor. 

„Mi se pare o idee bună ce face Teodosie. Este dreptul fiecăruia să creadă ce vrea. Am înțeles că ei au dreptul fiecare să își spună punctul de vedere. Atâta timp cât nu deranjează pe nimeni, ce să fie greșit?

Oamenii au venit, uitați câți sunt. Au simțit că nu au participat la slujbă, i-a durut în suflet. E ca un balsam. Pentru mine este o ușurare.

Mi-a fost greu în perioada asta că nu am putut veni la biserică, am participat pe Facebook. E altceva când simți energiile oamenilor, când toți se roagă, când toți sunt împreună”, spune o doamnă între două vârste, acoperită de mască și batic. 

A doua Înviere a arătat micile și marile schisme

Insistența cu care Tomitanul a vrut să arate că se poate a pus lumina, sfântă sau nu, pe schisme mai mari sau mai mici.

Din afară, inițiativa lui s-a văzut ca o demonstrație de putere a unui preot care s-a pus împotriva autorității statului, a recomandărilor de sănătate publică și care a sfidat până și Patriarhia. 

Unul care a spus simbolic așa vreau eu, așa trebuie făcut, așa se va face. Și așa s-a făcut.

Unii dintre credincioși l-au urmat, alții au preferat să stea acasă, alții l-au acuzat iar alții au preferat să meargă în micile lor parohii, la preoții lor. 

Pentru ÎPS Teodosie, a doua Înviere a fost o sumă de gesturi ale puterii. Pentru credincioșii care au venit însă, a fost o alinare.

Lunile în care singurul lor contact cu biserica a fost pe internet au fost grele. Oamenii s-au bucurat că au putut merge acum la slujbă, fie ea și parte dintr-un exercițiu de imagine.

echipa pressone

Avem nevoie de ajutorul tău!

Mulți ne citesc, puțini ne susțin. Asta e realitatea. Dar jurnalismul independent și de serviciu public nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.

De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.

Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.

Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, dar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Share this