REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios

Ajută-ne să existăm. Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Donează

Pentru sugestii de materiale sau colaborări, scrieți-ne la adresa: contact@pressone.ro.

Pentru parteneriate media, proiecte sau dacă doriți să fiți partenerul nostru și să susțineți PressOne: marketing@pressone.ro.

FOTO: Lucian Muntean

13.000 de doze de vaccin au expirat în 2018, în grija Ministerului Sănătății

Ministerul Sănătății nu are un sistem de monitorizare la zi a stocurilor de vaccinuri pe care le deține. Așa se face că în 2018, peste 13.000 de doze de vaccin au expirat în depozite, fără să fie înlocuite de altele aflate în termen de valabilitate. Informația este menționată parțial în raportul Curții de Conturi al României pentru anul 2018.

Raportul Curții notează sec în dreptul Ministerului Sănătății că printre deficiențele constatate pentru anul 2018 se numără „neurmărirea strictă a evidenței stocurilor de vaccinuri”, la care se adaugă nerespectarea dispozițiilor legale atunci când Ministerul cumpără de pe piață vaccinul gripal trivalent necesar pentru persoanele cu risc.

Fără să pună în evidență prejudiciile financiare constatate, Curtea de Conturi notează:

Atribuțiile de monitorizare ale Ministerului nu au fost pe deplin realizate, întrucât:

Cu alte cuvinte, vaccinurile expiră în depozitele din subordinea Ministerului, și nimeni nu solicită înlocuirea lor.

PressOne a solicitat Ministerului Sănătății să clarifice situația. Am cerut Ministerului să ne transmită numărul dozelor de vaccin expirate la nivelul anului 2018, apoi, văzând cât de multe sunt, am solicitat Ministerului aceleași date pentru intervalul 2015-2019.

Ministerul a răspuns doar cu datele pentru 2018 la toate aceste solicitări.

Așa am aflat că în 2018, în România, au expirat în depozitele din subordinea Ministerului următoarele vaccinuri:

Vorbim de 13.286 de doze de vaccinuri, în valoare totală de 711.817 lei.

Curtea de Conturi nu indică, în raportarea ei, aceste valori, și nici de la cine va fi recuperat prejudiciul. În schimb, recomandă Ministerului o mai bună fundamentare pentru achiziția publică a vaccinurilor.

Vaccinul cu cel mai mare număr de doze expirate – tetravalent DTPa-IPV se administrează, de regulă, în jurul vârstei de 6 ani. Potrivit informațiilor publice publicate pe site-ul Direcției de Sănătate Publică (DSP) Cluj, acesta oferă protecție împotriva următoarelor boli: difterie, tetanos, tuse convulsivă și poliomielită.

Centrul Național de Supraveghere și Control al Bolilor Transmisibile (CNSCBT) recomandă populației vaccinarea împotriva difteriei, începând de anul trecut, din cauza semnalării unor îmbolnăviri în Ucraina.

Revista Pressei

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt curios

Vaccinul ROR, din care au expirat două doze, este vaccinul combinat rujeolă- rubeolă- oreion . Potrivit unei raportări a CNSCBT, în anul 2018, în cadrul sistemului de supraveghere a rujeolei, la nivel național au fost detectate 6407 cazuri confirmate. Au fost raportate 22 de decese prin rujeolă”.

În plus, CNSCBT mai notează, în același raport, că începând din anul 2010, acoperirea vaccinală a ROR a scăzut. „Acest lucru se datorează într-o oarecare măsură și scăderii încrederii în beneficiile vaccinării, concretizată prin refuzul părinților de a-și vaccina copiii”, notează raportul.

Vaccinul gripal trivalent oferă protecție împotriva a trei tulpini de gripă, iar cel hexavalent se administrează bebelușilor, în primul an de viață, și oferă protecție împotriva mai multor boli, între care și difterie, tetanos, tuse convulsivă sau hepatită B.

Cine monitorizează vaccinurile

Am solicitat Ministerului să ne transmită și care este procedura de monitorizare, dar și cine sunt persoanele responsabile pentru prejudiciul constatat de către Curte.

În răspunsul către PressOne, Ministerul a precizat doar că:

achiziționează și transferă vaccinurile către direcțiile de sănătate publică județene (conform necesarului solicitat de acestea). Direcțiile de sănătate publică au sarcina de a raporta lunar Ministerului Sănătății stocurile și consumurile de vaccin.

– Programele naționale de sănătate se derulează în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului sănătății nr. 377/2017 privind aprobarea Normelor tehnice de realizare a programelor naţionale de sănătate publică, cu modificările și completările ulterioare, în care sunt prevăzute activitățile și atribuțiile ce le au instituțiile și structurile care implementează aceste programe.

Raportul Curții de Conturi subliniază, totuși, foarte clar, că Ministerul și-a încălcat atribuțiile privind monitorizarea și a fundamentat eronat achiziția de vaccin.

PressOne semnala, în 2017, aceeași problemă, pe fondul exploziei cazurilor de rujeolă: că statul român nu are la dispoziție un instrument de control care să arate, zilnic, câte vaccinuri s-au făcut, ce rezerve și ce nevoi există, pentru a putea preveni situațiile de criză, dar și pentru a putea preveni situația în care acestea expiră pur și simplu și nu mai sunt înlocuite cu altele.

Evaluarea necesarului de vaccinuri se face anual: direcțiile de sănătate publică estimează ce număr de doze vor fi necesare, iar Ministerul trebuie să facă achizițiile și să monitorizeze folosirea dozelor. În realitate, monitorizarea acestui proces se face și acum prin metoda „circulara” – adică prin hârtii care se centralizează.

În consecință, Ministerul nu e capabil să asigure dozele necesare de vaccin, așa cum s-a întâmplat cu cel ROR în 2017, când comunități întregi au așteptat cu lunile vaccinul, fie ele ajung să expire, după cum s-a întâmplat în 2018.

Am solicitat Ministerului Sănătății să ne transmită și cine sunt furnizorii vaccinurilor. Nici această informație nu a fost oferită de către Minister.

Ca un epilog, raportul Curții de Conturi mai consemnează că Ministerul nu a calculat bine, în 2018, nici necesarul de imunoglobulină. Formularea este greoaie, dar descrie aceeași nepăsare instituțională ca în cazul vaccinurilor.

Ministerul nu a efectuat o fundamentare corespunzătoare a necesarului de imunoglobulină în contextul punerii în aplicare a OUG nr. 19/2018 pentru încredințarea către Compania Națională “Unifarm” – S.A. a serviciului de interes economic general în vederea realizării activității de aprovizionare cu medicamente necesare asigurării activității de prevenire a deceselor și agravării bolilor generate de lipsa imunoglobulinei umane și suplimentarea bugetului Ministerului Sănătății din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2018 și nu a stabilit valoarea acestor produse pentru o dimensionare corectă a necesarului de credite.

(…)Nu s-au urmărit de către direcția de specialitate, respectiv Direcția politica medicamentului și a dispozitivelor medicale, sumele plătite către companie și suma rămasă neconsumată la sfârșitul anului 2018, respectiv cele din care a fost avansată suma pentru achiziția de imunoglobulină, în vederea disponibilizării în termenul legal a sumei neconsumate pentru reconstituirea resurselor Fondului de rezervă la dispoziția Guvernului”, se arată în raport.

Puteți consulta întregul raport al Curții de Conturi pentru anul 2018 aici.

Poțifacediferența.

Dacă te abonezi cu doar 3€ pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine.

Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.

Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
3€
5€
10€
Prin Patreon:

Accesând https://www.patreon.com/pressoneRO

Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

3.5% din impozitul pe salariu

Poți redirecționa 3.5% din impozitul tău pe venit folosind formularul de mai jos. Dacă nu se încarcă, poți accesa acest link: https://formular230.ro/fundatia-pressone

REVISTA PRESSEI

Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios