Ion Indolean
Redactor
12/11/2016
Valea mută
Mini-seria Valea mută, lansată de HBO în luna octombrie, se bazează pe naraţiunea şi personajele unei producţii de televiziune din Norvegia, denumită Øyevitne.
HBO a introdus acest sistem, de a adapta scenarii străine la contextul românesc, mai întâi cu serialul În derivă (după In Treatment), apoi cu Umbre (după Small Time Gangster).
Acum, regizorul Marian Crişan are şansa de a sedimenta un nou drum stilistic, în genul thriller, pe care l-a început cu Orizont, film lansat tot în acest an şi inspirat de nuvela „Moara cu noroc” a lui Slavici.
Povestea din Valea mută este declanşată de o crimă la care doi adolescenţi asistă întâmplător, la marginea unei păduri.
Distribuţia este un amestec între actori cunoscuţi – Emilian Oprea, Rodica Lazăr, Mihai Călin, Bogdán Zsolt – şi câteva feţe noi pentru scena autohtonă. E modelul preluat de la Hollywood și, în general, de la cinematografiile naţionale unde producția de serie este mai însemnată cantitativ decât cea auctorială.
Dintre newcomers, protagonişti sunt Theodor Șoptelea (18 ani, încă licean, descoperit într-o trupă de teatru din Botoșani) şi Vlad Bălan (23 ani, fost membru în trupa Brainstorming din București). Ei îi interpretează pe Filip, respectiv pe Horia, şi se ştiau din vedere, de la festivalul de teatru Ideo Ideis din Alexandria.
Când i-a ales, pe Marian Crişan l-a interesat nu atât experienţa lor, cât asumarea rolului şi a poveştii:
„În perioada de casting se creează un fel de chimie între personaje care dup-aia, în film, se dezvoltă. Dar nu intru în filmare fără să fiu convins că personajele sunt jucate de actori în care cred şi, mai mult, actori care să-mi dea mie senzaţia că ei cred în poveste”.
Vrem să putem relata în profunzime despre viața de zi cu zi a românilor, așa cum e ea. Dacă e important și pentru tine, ajută-ne să o ducem la capăt! Orice sumă contează.
În ciuda unui casting făcut profesionist, actorii trădează, aproape fără excepţie, o oarecare jenă în a da replici scurte – condiţie importantă în cazul filmelor comerciale, făcute să se susţină financiar.
Pentru că provin din teatru sau/şi dintr-o cinematografie în care se uzează cadrul lung şi larg, care le oferă timp să intre în rol, actorilor le este greu să livreze propoziţii scurte şi, totodată, să fie convingători.
Doar Bogdán Zsolt şi Emilian Oprea reuşesc să treacă peste acest impediment. Ambii sunt actori inteligenţi şi talentaţi; în plus, Oprea a avut şansa de a se familiariza cu acest tip de interpretare ca protagonist al filmului De ce eu? (regia: Tudor Giurgiu), realizat după tragica poveste a procurorului Cristian Panait.
„Toată lumea vine pentru bani”. Mărturia unui tânăr care a petrecut o săptămână de instrucție ca rezervist voluntar în Armata Română
„Toată lumea vine pentru bani. Alt motiv n-am auzit în jurul meu”, relatează pentru PressOne un tânăr care s-a înrolat în Armata Română, prin programul „Rezervist voluntar” și a petrecut o săptămână de instrucție la o unitate militară . El descrie sub protecția anonimatului procedurile prin care a trecut și sistemul delăsător, influențat de lipsa de personal și de condițiile precare.
„Ideologii” antisemiți ai Dianei Șoșoacă și legăturile lor cu propaganda putinistă. Florian Colceag, „antrenorul de genii” care a descoperit „limbajul lui Dumnezeu”
PressOne a analizat cariera profesorului Florian Colceag, „antrenorul de genii” care astăzi legitimează „academic” antisemitismul Dianei Șoșoacă.
Prima intrigă, cea care deschide Valea mută, nu a fost ascunsă de membrii echipei de producţie. În intervenţiile lor publice, ei au spus că serialul vizează prejudecăţi legate de homosexualitate şi de munca procurorilor, două subiecte fierbinţi în spaţiul public românesc.
Cei doi adolescenţi, care au o experienţă homosexuală, asistă la o crimă cvadruplă, comisă lângă cabana tatălui lui Horia.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Ca singuri martori ai evenimentului, ei se văd puşi în situaţia ingrată de face o alegere. Dacă vor spune poliţiei ce şi pe cine au văzut, le va fi descoperită aventura. Horia reprimă momentul, pe când Filip ar vrea să-l continue.
Acesta e punctul de pornire al unei poveşti în care anchetatorii încearcă să afle cine a săvârşit crima. Iar situaţia se complică în momentul în care mama adoptivă a lui Filip devine, fără să vrea, procurorul de caz.
Cu toate că fixează discuţia în jurul unor crime, Valea mută nu pare să invite la o dezbatere în plan social-politic. Mai degrabă, îşi propune să prezinte lucrurile aşa cum le vede(m) în seriale similare americane, unde spectacolul şi forma primează.
Episodul întâi, de pildă, e constituit în aşa fel încât tărăgănează lucrurile spre un twist din final. E o răsturnare de situaţie ce funcţionează pe post de cârlig, termen ce defineşte un eveniment narativ menit să îl facă pe spectator să se întoarcă la serial.
Criminalul, pe care băieţii l-au văzut comiţând omorurile, revine în prim-plan. Modul în care o face atrage o întrebare tipică pentru ca un serial să supravieţuiască: cum se va rezolva noua situaţie?!
Serialul trădează şi faptul că echipa de producţie nu este neapărat familiarizată cu acest tip de film. Ritmul e oscilant şi sunt vizibile căutările în direcţia unui cinema de gen.
Tocmai de aceea, trebuie să îi acordăm credit lui Marian Crişan, care încearcă să calibreze povestea din mers. Este un nou pas spre o industrie centrată (şi) către cinema comercial de calitate.
Valea mută urmează să fie văzut pe micile ecrane din 19 ţări, majoritatea din centrul şi estul Europei.
Avem nevoie de ajutorul tău!
Jurnalismul independent nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, iar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this