Ion Indolean
Redactor
05/11/2016
The Accountant: Cifre periculoase
În The Accountant, regizorul Gavin O’Connor spune o poveste ce orbitează în jurul lui Christian Wolff (interpretat de Ben Affleck) – un contabil cu o formă severă de autism, care gestionează evidențele bancare ale unora dintre cei mai periculoşi mafioţi ai lumii.
Chris îşi canalizează capacităţile cognitive către găsirea breşelor din sistem, pentru succesul unor operațiuni de spălare de bani. Mai mult decât atât, el este și un erou de tip Rambo, capabil să anihileze de unul singur o echipă antrenată în misiuni speciale.
La rugămintea asistentei sale – pe care nu o vedem niciodată, fiind doar o voce impersonală –, Chris acceptă un angajament atipic pentru el: să descopere cum se sifonează fonduri dintr-o companie aflată, aparent, în completă legalitate. Așa o întâlneşte pe Dana Cummings (Anna Kendrick), contabilă și ea, iar între ei se naşte o relaţie stranie.
Pe măsură ce aflăm amănunte din trecutul lui Chris, dar şi al celor care îl vânează, lucrurile se ramifică şi fiecare personaj important îşi urmăreşte propria agendă.
De pildă, șeful Trezoriei, Raymond King (J.K. Simmons), vrea să îl găsească pe Chris din motive personale. Marybeth Medina (Cynthia Addai-Robinson), o angajată de-a lui King, trebuie să rezolve cazul pentru a-și spăla trecutul cenușiu. Iar Braxton (Jon Bernthal), antagonistul, se implică în astfel de afaceri nu doar pentru bani, ci și dintr-un fel de necesitate terapeutică.
Regizorul e atent la construcţia fiecărui personaj şi menţine o ordine a intrării şi ieşirii lor din scenă în aşa fel încât lucrurile se limpezesc doar în secvenţa finală. Din acest punct de vedere, The Accountant se aseamănă cu Se7en, Gone Girl sau Fight Club – toate trei regizate de David Fincher.
În acelaşi timp, dacă privim spre tipul de protagonist retras, filmul lui Gavin O’Connor este dintr-o familie cu Nightcrawler, cu American Psycho, chiar şi cu Drive.
Vrem să putem relata în profunzime despre viața de zi cu zi a românilor, așa cum e ea. Dacă e important și pentru tine, ajută-ne să o ducem la capăt! Orice sumă contează.
Sunt producții duse în spate de un singur actor, care joacă rolul unui singuratic sau al unui maniac – oameni cu abilități atât de speciale încât, dacă ar fi descoperite de ceilalţi, ei ar fi aruncați undeva la marginea societății. Oameni al căror scop este, în general, să se adapteze, to fit in – vorba personajului Patrick Bateman, jucat de Christian Bale în American Psycho.
Totodată, The Accountant trebuie pus neapărat în relaţie cu Rain Man, pentru că vorbește despre integrarea unei persoane cu autism într-o societate care tinde să niveleze orice diferență.
Tatăl lui Chris Wolff este obsedat de această problemă şi tocmai de aceea îşi pune fiul să se instruiască în artele marţiale şi, în general, să aibă o existenţă ascetică. Chris este o persoană care, pentru a se descurca şi a-şi depăşi condiţia, trebuie să muncească mult mai mult decât un individ normal.
De ce mor pacienții cu AVC din România. La niciun spital din țară nu există serviciu de gardă pentru o intervenție care i-ar putea salva
În spitalele din România se fac și de 5 ori mai puține intervenții care pot salva viața unui pacient cu AVC față de recomandările europene. Lipsesc serviciile de gardă, centrele speciale sunt prea puține, iar finanțările insuficiente.
Cursurile de investiții care îți promit că te fac milionar printr-o formulă magică. Cum operează firmele de „pariuri la bursă”, ale căror proprietari se filmează în avioane de lux pentru Tik Tok
O firmă care își face agresiv reclamă pe internet spune că are în buzunar o „metodă revoluționară” de a juca la bursă. Pentru a ajunge la acest secret, trebuie însă să plătești 10.500 de euro pentru un „program de mentorat.”
Acest personaj, care duce o luptă atât cu societatea, cât şi cu propria persoană, reprezintă cazul ideal al autistului care a reuşit să îşi stăpânească boala.
Regizorul Gavin O’Connor* alege să reprezinte sonor trauma trăită de Chris. Astfel, el introduce momente de respiro când suprimă, în favoarea unor tăceri sugestive, muzica de cadru standard care se folosește în cinemaul comercial.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
În aceste momente, protagonistul face lucruri care îl definesc atât uman, cât şi profesional. Și chiar dacă, pentru el, munca este totuna cu viața, asta nu îl transformă într-un workaholic. Echilibrul său rezidă tocmai în respectarea perfectă a unei rutine, iar sarcinile pe care le primește devin acțiuni terapeutice.
În contrast cu clipele de linişte, regizorul ridică excesiv volumul sonor în scenele de confruntare dintre Chris și urmăritorii lui, ceea ce-i declanșează spectatorului o reacție de implicare corporală.
Pe aceeaşi linie de gândire, o găselniţă importantă pentru conturarea atmosferei e felul obsedant în care Chris îşi combate boala. El se supune zilnic, fix la aceeaşi oră, unor flash-uri puternice, unei muzici rock date extrem de tare şi unei corecţii fizice pe care şi-o aplică singur.
Este antidotul său împotriva sensibilităţilor din copilărie, când nu suporta gălăgia, lumina puternică şi contactul cu obiecte străine.
În ansamblul lui, Chris Wolff este foarte bine construit şi conţine acele detalii care îl credibilizează şi îi conferă statutul de personaj-cult, cum sunt Patrick Bateman sau Louis Bloom (din Nightcrawler).
Datorită acestor elemente, The Accountant are aura necesară pentru a deveni un clasic al genului thriller.
The Accountant: Cifre periculoase
Titlu original: The Accountant.
Regia: Gavin O’Connor.
Scenariul: Bill Dubuque.
Cu: Ben Affleck, Anna Kendrick, J.K. Simmons.
★★★★☆
Avem nevoie de ajutorul tău!
Jurnalismul independent nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, iar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this