Imagine de la o dezbatere din cadrul Techsylvania. Foto: DA Studio

Techsylvania, magnetul clujean pentru antreprenori IT

România nu-și mai reglează ceasul după București, iar acest lucru este cât se poate de evident în IT.

Deși în țară mai există multe zone care nu sunt conectate prin autostrăzi fizice la economia Europei de Vest, toate orașele au acces la o rută de mare viteză care le permite să concureze pe piețele globale: internetul.

Zonele care au știut să profite de pe urma acestui lucru se dezvoltă cu repeziciune. Regiunea Clujului, de exemplu, atrage tot mai mulți investitori în tehnologie, iar asta se vede și din expansiunea evenimentelor de profil.

Dacă, în urmă cu câțiva ani, Bucureștiul era singurul oraș interesant pentru antreprenori din afara țării, acum există și la Cluj un eveniment care aspiră să devină cel mai mare festival de IT din Europa de Sud-Est: Techsylvania.

Vlad Ciurca și Oana Petrus, co-fondatori ai Techsylvania, și-au propus de la început să aducă în țară un concept cu rezultate concrete pe piețele occidentale.

Și au reușit să facă valuri încă de la prima ediție, cea din 2014, când pe scena Techsylvania au urcat, printre alții, Andy Piper, Developer Advocate în cadrul Twitter, și Rohan Chandran, fost Senior Project Manager al Yahoo!.

În total, acea ediție a avut 19 speakeri, peste 70% din străinătate, ceva ieșit din comun pentru un oraș de dimensiunile Clujului.

În următorii ani, Techsylvania s-a dezvoltat atât în anvergură, cât și în complexitate. În 2018, numărul participanților a ajuns la 2.200, de 6 ori mai mulți decât la prima ediție.

Pe parcurs, organizatorii au adăugate o seamă de componente noi; de pildă, în 2016 au inițiat Startup Avalanche − o competiție dedicată startup-urilor, precum și o serie de workshop-uri susținute de experți străini, al căror număr s-a triplat în trei ani.

În 2018, experiența participanților a fost extinsă cu ajutorul unui nou concept: Satellite Events.

17 la număr, acestea au fost organizate în tot orașul, concentrându-se pe tehnologii de ultimă oră. Pe scurt, un eveniment croit pe calapodul din Silicon Valley.

Într-un interviu realizat prin email, co-fondatorii Techsylvania explică pentru PressOne cum e să crești un asemenea eveniment la Cluj-Napoca și ce pregătesc pentru ediția din acest an.

Di-Ann Eisnor, fostă directoare de dezvoltare la compania Waze. Foto: DA Studio

− Cât este de pregătită România să atragă sau să păstreze talentele din IT?

− Potrivit raportului The State of European 2018, realizat de Atomico, numărul developerilor din România a crescut în 2018 la 116.100, față de 105.000 în 2017.

Asta situează România pe locul 13 în Europa în ceea ce privește numărul profesioniștilor în IT, din peste 30 de țări analizate.

În 2019, valoarea totală a industriei de software şi servicii IT din România va depăși 5,1 miliarde de euro, înregistrând o creștere de peste 14% față de 2018, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare şi consultanță Pierre Audoin Consultants (PAC), la comanda Asociației Patronale a Industriei de Software şi Servicii IT (ANIS).

Pentru 2020, este preconizată o valoare de aproape 6 miliarde de euro.

Astfel de date nu pot indica decât o prezență puternică a companiilor din acest domeniu în România și o intenție clară de dezvoltare pe teritoriul țării noastre.

Dacă am ajuns să vorbim în România despre unicorni (companii private evaluate la peste un miliard de dolari) și despre startup-uri care atrag finanțări de milioane de euro din partea unor investitori străini, asta înseamnă că putem să fim optimiști, fiindcă talentele din tehnologie și business au toate motivele să știe că pot să se dezvolte și aici.

De exemplu, Mihai Raneti, fondatorul CyberSwarm și speaker al evenimentului nostru intitulat Codiax și dedicat deep tech, a creat în România o companie dedicată securității cibernetice și a primit o finanțare de peste un milion de euro de la investitorul american Tim Draper, și el fost speaker al Techsylvania și unul dintre cei mai cunoscuți investitori din SUA, având în portofoliu companii precum Tesla, Skype și Hotmail.

− Prin ce este diferit Techsylvania față de alte evenimente de profil din România sau Estul Europei?

− Noi spunem că Techsylvania este o platformă de creștere prin tehnologie, dezvoltată pe trei axe: cod, produs și finanțare.

Asta înseamnă, pe de-o parte, că aducem cele mai noi idei și inovații în tehnologie și business de pe glob, și, pe de altă parte, că facilităm interacțiunea între companii mari din România, antreprenori, startup-uri și fonduri de investiții.

Avem trei evenimente principale:

  • Conferința, unde aducem peste 50 de speakeri de la cele mai mari companii din toată lumea, care ne arată cum să creștem afacerile și cum să inovăm în business;
  • Hackathon-ul, un maraton de programare sub forma unei competiții între echipe de programatori, și
  • Startup Avalanche − o competiție dedicată startup-urilor.

Am reușit astfel să creăm un eveniment pe care participanții să îl caute tocmai din aceste motive. 45% dintre ei se întorc an după an și 91% dintre cei care au participat cel puțin o dată sunt deciși să revină la Techsylvania.

− Cât de greu a fost să creșteți un eveniment regional de IT în România?

− Una dintre provocări a fost să schimbăm mentalitatea unor lideri internaționali despre Europa de Est și ecosistemul din această zonă. Am muncit mult să arătăm că aici există profesioniști atât în domeniul tehnologiei, cât și în cel de business.

Acum, speakeri precum Tim Draper, unul dintre cei mai cunoscuți investitori din SUA, Mark Shuttleworth, fondatorul Ubuntu, sau Di-Ann Eisnor, fost director de dezvoltare al Waze, vin la Techsylvania tocmai pentru a vedea și analiza acest ecosistem.

Florin Talpeș, CEO al companiei BitDefender, pe scena Techsylvania. Foto: DA Studio

− Cum pot profita de prezența la Techsylvania un antreprenor din IT sau un manager din domeniu?

− Pentru antreprenorii din IT, Techsylvania este ground zero, un loc pe care îl putem numi “al tuturor posibilităților”.

Pot să învețe din experiența unor lideri în domeniu și fondatori ai unor companii celebre, precum Di-Ann Eisnor (fost director de dezvoltare al Waze), Japjit Tulsi (vicepreședinte al departamentului de inginerie al eBay), Mark Shuttleworth (fondatorul Ubuntu), Andreas Ehn (primul angajat și CTO al Spotify), sau Sonny Vu (fondatorul Misfit).

Pot, de asemenea, să participe la sesiunile Q&A, unde să interacționeze direct cu aceștia, să întâlnească investitori din toată lumea, să participe la peste 10 workshop-uri. Oportunitățile de networking sunt extrem de multe.

În plus, managerii din domeniu pot să participe la Executives Roundtables, o serie de întâlniri de nișă cu maximum 10 invitați, al căror scop este să creeze colaborări între participanții din același domeniu.

Ține însă de obiectivul fiecărui antreprenor. Componentele evenimentului sunt gândite în așa fel încât oricine să găsească răspunsurile potrivite − fie că își caută finanțator pentru accelerarea creșterii, o idee inovatoare, potențiali clienți sau angajați.

− Aveți foarte mulți speakeri din afara țării. Există oare prea puțini antreprenori din România cu povești care inspiră, sunt ei prea timizi sau mai degrabă publicul e mai atent la ceea ce vine din afară?

− România are un număr impresionant de antreprenori cu proiecte de succes. Accesul participanților la ei este însă mai facil și datorită apropierii, dar și mediatizării interne.

La fiecare ediție am încercat să aducem pe scenă și speakeri din țară care pot să devină un exemplu.

În 2018 am inclus în agendă un panel dedicat antreprenorilor români care au reușit să își scaleze afacerea peste hotare, iar acesta s-a bucurat de un public de peste 2.000 de oameni.

Numărul mare de speakeri din afara țării se datorează și unui principiu de bază al Techsylvania, și anume acela de a aduce modele internaționale − fondatori ai unor companii recunoscute la nivel global.

Ne-am dorit să nu mai privim spre alte conferințe din Europa pentru a vedea nume precum Tim Draper sau Sonny Vu, ci să îi avem aici, în Cluj-Napoca, pe scena Techsylvania, și am reușit.

Peste 80% dintre speakeri ajung în premieră în România.

Mulți dintre ei prezintă tehnologii extrem de avansate. De exemplu, Newton Howard, omul de știință care conduce Laboratorul de Neuroștiințe Computaționale al Oxford, dar și Laboratorul de Inteligență Sintetică la MIT, a prezentat pe scena Techsylvania un cip menit să prelungească capacitatea creierului.

Mai mult, el a vorbit despre dezvoltarea unei interfețe creier-calculator, pentru tratarea diverselor tulburări neurologice și pentru îmbunătățirea performanțelor cognitive și atletice.

În 2019 ne pregătim pentru 50 de prezentări susținute de oameni de decizie de la companii precum BBC, Nike, Databricks și Silicon Valley Insiders.

− Ce putem aștepta de la ediția din 2019?

− A 6-a ediție vine cu o “casă” nouă pentru Techsylvania. Un loc care ne permite să deschidem evenimentul pentru mai bine de 3.000 de participanți și în care putem să oferim experiențe noi.

Am ales Sala Polivalentă BT Arena din Cluj-Napoca pentru că este o construcție modernă, cu mult potențial în ceea ce privește spațiul, și mai apropiată de spiritul nostru.

Pentru ediția din 2019 am creat și un pachet special dedicat comunităților din Europa.

Am avut participanți din 27 de țări doar la ultima ediție, iar în acest an am decis să mergem mai departe și să le propunem să descopere Transilvania și Techsylvania într-o excursie de patru zile în România.

În cadrul unui tur ghidat, ei vor vizita Salina Turda și podgoriile cu tradiție din Ciumbrud, vor participa la degustări de vin și bucate autohtone și se vor plimba pe Valea Arieșului. Pachetul include și acces Premium la Techsylvania.

Vă așteptăm, deci, la Cluj, între 8 și 11 iunie, să vedeți cu ochii voștri cum arată un eveniment de această anvergură.

Micile tale donații ne ajută să existăm. Dacă cititorii PressOne ar dona doar 5€ pe an, noi am putea aduce în fața ta de cinci ori mai multe soluții la problemele României.
Vrei să ne ajuți?
Prin card sau PayPal:
O singură dată
Lunar
5€
10€
25€
50€
Prin cont bancar:
RO54 BTRL RONC RT02 4298 9602

Fundația PressOne
Banca Transilvania, Sucursala Cluj-Napoca

Redirecționează:
20% din impozitul pe profit al companiei

Din taxele pe profitul companiei tale, poți alege ca până la 20% să meargă către echipamente video și reportaje, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la marketing@pressone.ro.

*Baza legală poate fi consultată AICI.

2% din impozitul pe salariu

Din taxele pe salariul tău, poți alege ca 2% să meargă către articolele noastre și newsletterul Revista Pressei, nu către stat.

Descarcă formularul de AICI.

Depune-l la ANAF până pe 15 martie sau trimite-l până pe 1 martie la adresa: Bld. Eroilor, nr.1, ap.11, Cluj-Napoca, jud. Cluj. Și îl depunem noi.

REVISTA PRESSEI

Un newsletter perntru cititori curioși și inteligenți.

Sunt Curios
Celemaicititearticole
Loading interface...
Loading interface...
Loading interface...
Loading interface...