Ion Indolean
Redactor
25/02/2017
Tânărul Papă
Coproducţie HBO, Canal+ şi Sky Atlantic, The Young Pope a atins într-un interval foarte scurt statutul de classic cult. Tratează un subiect delicat, a scandalizat o mare parte a lumii catolice, e regizat de cel mai în vogă cineast italian şi are ca protagonist un actor savuros-monumental.
Serialul urmăreşte un papă fictiv – tânăr, frumos şi american (!) – care se ambiţionează să reformeze Vaticanul. Ca să le ţină piept bătrânilor sfetnici, moşteniţi de la predecesorii săi, e mereu imprevizibil şi refuză aproape orice i se propune.
E un fel de rock star în sutană şi cu loafers roşii.
Scris şi condus de Paolo Sorrentino (napoletan crescut în spiritul tradiţiei catolice), acest serial – aflat la primul sezon – prinde aerul greu al dedesubturilor instituţiei papale.
Pe regizor îl interesează să umanizeze chipurile prinse pe ecran. Aşa că, fără ostentație, el îi atribuie fiecărui protagonist calităţi, dar şi vicii.
Jude Law îl interpretează maiestuos-deranjat pe tânărul Lenny Belardo, care, printr-o curioasă combinație de evenimente, este ales conducător al Bisericii Catolice. El reprezintă arhetipul răsturnat al imaginii papale care apare de obicei în cinema – una artificioasă şi lipsită de viaţă.
Tânărul papă fumează, ia decizii ce par pripite și nu îi place să primească sfaturi. Deseori e arogant şi deloc pios. Nu vrea să apară în public, iar enoriaşii nici măcar nu ştiu cum arată.
Vrem să putem relata în profunzime despre viața de zi cu zi a românilor, așa cum e ea. Dacă e important și pentru tine, ajută-ne să o ducem la capăt! Orice sumă contează.
Sinceritatea lui frapează. Câteodată pare că ar avea puteri supraomeneşti, alteori intră în încurcături din care nu se străduiește să iasă.
Conştient de poziţia lui, Lenny îşi pune, încet, toată lumea în cap. E un papă care pare că şi-a pierdut credinţa în Dumnezeu, dar se dovedește că el are, totuşi, un plan, pe care îl tot divulgă câte puţin.
De ce mor pacienții cu AVC din România. La niciun spital din țară nu există serviciu de gardă pentru o intervenție care i-ar putea salva
În spitalele din România se fac și de 5 ori mai puține intervenții care pot salva viața unui pacient cu AVC față de recomandările europene. Lipsesc serviciile de gardă, centrele speciale sunt prea puține, iar finanțările insuficiente.
Rușii sunt foarte aproape de spargerea frontului și, în același timp, încă departe. Ce ar însemna un colaps al armatei ucrainene în regiunea Donbas
Cade frontul ucrainean? Sau a căzut deja? Din primăvara acestui an vin cu o frecvență aproape zilnică vești tot mai alarmante legate de situația din ce în ce mai precară a trupelor Kievului de pe linia frontului din Donbas, care înglobează greu încercatele regiuni Donețk și Lugansk din sud-estul Ucrainei. Cele două regiuni au reprezentat, de altfel, pretextul principal al invaziei ordonate de Vladimir Putin în februarie 2022, iar acum reprezintă principalul obiectiv strategic al Kremlinului.
În ciuda ironiei fine, a condescendenţei cu care priveşte Biserica, Sorrentino rămâne un credincios. Unul conştient însă de starea morală a acestei instituţii.
Într-un registru mai relaxat, regizorul italian poate fi asemănat cu scriitorul ortodox (!) Nikos Kazantzakis. Activ în prima jumătate a secolului trecut, acesta a fost, întâi, stigmatizat de mulţi conaţionali. Totuşi, capii Bisericii elene au refuzat să dea curs cererilor vehemente de a-l excomunica.
Romanele lui au avut un impact enorm. Cu opere precum Hristos răstignit a doua oară sau Ultima ispită a lui Hristos, Kazantzakis a ridicat – pe un ton polemic şi excelent articulat – problemele credinţei veritabile, a cercetării neîncetate a spiritului, a păcatelor făţărniciei şi vanităţii.
Un newsletter pentru cititori curioși și inteligenți.
Sunt curios
Poveştile imaginate de el trădau îngrijorare și durere faţă de starea clerului. Era o îngrijorare sinceră, la fel cum este cea a lui Paolo Sorrentino.
Filmul care i-a adus regizorului italian toate premiile importante, La Grande Bellezza (2013), vorbea despre decăderea societăţii italiene, cu accent pe intelectualitatea tot mai agnostic-individualistă. Acum, The Young Pope trece la cele sfinte.
Sorrentino atrage atenţia – precum o făcea Kazantzakis – asupra dualităţii întâlnite la enoriaşul hapsân, fie acesta membru al clerului sau simplu cetățean. Un chip blând şi omenos – dar fals! – ascunde unul lacom și temător faţă de pierderea influenţei, meschin în perpetuarea puterii.
Cineastul Sorrentino încearcă să sensibilizeze Biserica şi să deschidă ochii publicului. Astfel, modalitatea în care el îl construiește pe protagonistul serialului devine cumva naturală şi lipsită de exagerare. Pe un ton când glumeţ, când grav, Lenny susţine că numai prin exigenţă îi poate readuce pe credincioşi la calea dreaptă.
Iar reacţiile ostile nu întârzie să apară.
Urmărindu-l pe tânărul papă american în existenţa-i banală, chiar plicticoasă, filmul reuşeşte să contureze o frescă a noii ordini din acest spaţiu bogat și puternic, dar aflat în evidentă pierdere de substanţă.
Atmosfera e dominată de marile combinaţii şi jocuri de interese care încă au capacitatea de a schimba configuraţia lumii.
Fără să spună ceva ne(mai)rostit, The Young Pope are fineţea şi energia lucrării de artă esenţiale, care atrage nu doar prin ideile exprimate, ci şi prin forma exuberantă. Şi plină de vitalitate.
Plastica filmului reprezintă suma îmbinării grandiosului cu realul-aşezat. Stilistică devenită marcă personală pentru Sorrentino, ea se înscrie în tradiţia cinemaului italian început, apoi rafinat, de regizori precum Federico Fellini, Bernardo Bertolucci, Franco Zeffirelli, Luchino Visconti, Michelangelo Antonioni. Sunt cineaşti care, dincolo de mari povestitori, s-au legitimat şi ca inegalabili esteţi.
În acelaşi timp, dând senzaţia că l-ar urmări ceas de ceas pe tânărul papă, naraţiunea încheagă şi o impresie documentaristă. E ca şi cum am privi un reality show despre cel mai sfânt om în viaţă.
Este posibil ca Jude Law să se afle aici la rolul carierei sale: el dispune de acel răgaz absolut necesar care îi permite să-şi elaboreze parcursul pentru ca Lenny chiar să pară the new pope. Nici el şi nici regizorul nu se grăbesc să spună prea mult dintr-odată. Au acest dar al cumpătării şi al dozajului perfect.
Cumpătat-cumpătat, dar acid-activ, protagonistul îşi conduce clerul ori spre un mare dezastru ori către o purificare miraculoasă!
Tânărul Papă
Titlu original: The Young Pope.
Regia: Paolo Sorrentino.
Cu: Jude Law, Diane Keaton, Silvio Orlando.
★★★★★
Avem nevoie de ajutorul tău!
Jurnalismul independent nu se face cu aer, nici cu încurajări, și mai ales nici cu bani de la partide, politicieni sau industriile care creează dependență. Se face, în primul rând, cu bani de la cititori, adică de cei care sunt informați corect, cu mari eforturi, de puținii jurnaliști corecți care au mai rămas în România.
De aceea, este vital pentru noi să fim susținuți de cititorii noștri.
Dacă ne susții cu o sumă mică pe lună, noi vom putea să-ți oferim în continuare jurnalism independent, onest, care merge în profunzime, să ne continuăm lupta contra corupției, plagiatelor, dezinformării, poluării, să facem reportaje imersive despre România reală și să scriem despre oamenii care o transformă în bine. Să dăm zgomotul la o parte și să-ți arătăm ce merită cu adevărat știut din ce se întâmplă în jur.
Ne poți ajuta chiar acum. Orice sumă contează, iar faptul că devii și rămâi abonat PressOne face toată diferența. Poți folosi direct caseta de mai jos sau accesa pagina Susține pentru alte modalități în care ne poți sprijini.
Vrei să ne ajuți? Orice sumă contează.
Share this